Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
Det finnes mange pumper i moderne biler. De sørger for at motoren og en rekke andre systemer fungerer som de skal. Men hvor mange pumper som faktisk fungerer i en bil, er ofte overraskende. Her får du vite alt om pumper i biler, hvilken funksjon de har og hvor de er installert.
Bilens pumper på et øyeblikk:
- Kjølevæskepumpe
- Oljepumpe
- Drivstoffpumpe
- Høytrykkspumpe
- Vindusspylerpumpe
- ABS-pumpe
- Bremsesystem med vakuumpumpe
- Sentrallåspumpe
- Servopumpe
- Nivåpumpe
- Sirkulasjonspumpe
Hva tar de mange pumpene i en bil seg av?
Kjølevæskepumpe
Kjølevæskepumpen eller vannpumpen sørger for pålitelig kjøling av forbrenningsmotorer med vannkjøling. Her sørger pumpen for kontinuerlig sirkulasjon av kjølevannet fra den varme motoren til radiatoren foran på kjøretøyet. Det avkjølte kjølevannet transporteres deretter tilbake til motoren.
Oljepumpe
Oljepumpen er en av de viktigste pumpene i biler med firetakts forbrenningsmotor. Her sørger oljepumpen for at alle motorens komponenter forsynes pålitelig med motorolje. Som hjertet i oljekretsen suger oljepumpen smøremiddelet fra motorens oljesump og sender det videre.
Pumpen pumper oljen gjennom oljefilteret og fører den via smørekanaler til alle viktige smørepunkter. Dette sikrer at bevegelige deler som lagre, stempler og veivaksel alltid er smurt. I tillegg tjener motoroljen og oljekretsen også til å kjøle ned motorkomponentene. Hvis oljepumpen er defekt, kan det føre til motorskader.
Drivstoffpumpe
En drivstoffpumpe sørger for konstant tilførsel av drivstoff til forbrenningsmotoren. Avhengig av motortype kan dette være en bensinpumpe eller en dieselpumpe. De to variantene kan ha ulik utforming, men har samme funksjon. Drivstoffpumper drives mekanisk eller elektrisk.
Drivstoffpumpen leverer drivstoff fra drivstofftanken til bilens motor. Enten forsyner den motoren direkte, f.eks. i en modell med forgasser, eller den brukes som forforsyningspumpe. Hvis drivstoffpumpen er defekt, kan det føre til at motorens funksjon blir sterkt begrenset eller at motoren ikke fungerer.
Høytrykkspumpe
I tillegg til drivstoffpumpen har moderne innsprøytningsmotorer en ekstra høytrykkspumpe. Dette er nødvendig fordi det kreves høyt trykk for direkte innsprøyting av drivstoff. Denne pumpen drives ofte direkte av motoren.
Pumpene, også kalt høytrykkspumpe eller innsprøytningspumpe, befinner seg vanligvis i motorrommet. Hvis høytrykkspumpen er defekt, kan det oppstå symptomer som dårlig start, ujevn motorgang eller motorstopp.
Vindusspylerpumpe
Vindusspylerpumpen er en del av bilens vindusspylingssystem. Den bidrar til å sikre god sikt til enhver tid. Komponenten, som også kalles spylevannspumpe eller vindusspylerpumpe, pumper spylevann fra beholderen og ut på frontruten. I moderne biler er det en elektrisk drevet pumpe.
I mange biler er pumpen plassert direkte i ruten rundt en dobbeltpumpe som kan forsyne de respektive dysene på frontruten og bakruten med væske hver for seg. Hvis vindusspylerpumpen er defekt, er det ikke lenger mulig å rengjøre frontruten under kjøring.
ABS-pumpe
ABS-pumpen er en del av bremsesystemet og er installert i biler med blokkeringsfritt bremsesystem. Komponenten styrer funksjonen til ABS-systemet. Den kombinerer vanligvis pumpen med motor, ventiler og en elektronisk styreenhet.
ABS-pumpen gjør det mulig å levere bremsetrykket til de ulike bremsene på de enkelte hjulene på en dosert eller pulserende måte. Dette holder bilen styrbar og forhindrer at hjulene blokkerer. Hvis ABS-pumpen svikter, er det ikke lenger mulig å gjøre disse inngrepene.
Vakuumpumpe
Bremsesystemets vakuumpumpe genererer et vakuum som er nødvendig for å betjene bremseforsterkeren. Mens noen motorer genererer dette vakuumet selv, er dieselmotorer og moderne bensinmotorer i økende grad utstyrt med denne spesialpumpen.
Når motoren er i gang, genererer pumpen et permanent vakuum som sammen med bremseforsterkeren gjør det lettere å bremse. Hvis vakuumpumpen i bremsesystemet svikter, er bremsestøtten fra bremseforsterkeren ikke lenger tilgjengelig.
Sentrallåspumpe
Et sentrallåssystem gjør det mulig å lukke eller åpne alle bilens dører samtidig. Denne funksjonen utføres ofte ved hjelp av elektriske aktuatorer, men noen systemer arbeider med undertrykk. I slike tilfeller er det installert en spesialpumpe for sentrallåsesystemet i kjøretøyet. Den drives elektrisk og genererer det nødvendige vakuumet.
Pumpen til sentrallåsen er vanligvis en lite iøynefallende komponent. Avhengig av modell er pumpen også nødvendig for komfortlåsen, justering av frontlykter eller korsryggstøtte i førersetet. Hvis sentrallåspumpen er defekt, er funksjonene ikke tilgjengelige. Sentrallåsen fungerer da bare sporadisk eller svikter helt.
Servopumpe
Servostyringspumpen er den viktigste komponenten i servostyringssystemet. Det er en hydraulisk pumpe som sørger for det hydrauliske trykket som er nødvendig for å betjene servostyringen. Til dette formålet drives pumpen direkte av bilens motor, vanligvis via en remdrift.
Under drift pumper servopumpen kontinuerlig hydraulikkolje gjennom servosystemet. Trykket som genereres, er tilgjengelig for styreassistanse via hydraulikksylinderen ved behov. Hvis servopumpen er defekt, svikter styrehjelpen og styringen blir uvanlig treg.
Nivåpumpe
Mange bilmodeller har en nivåregulering for understellet. Dette gjør det blant annet mulig å velge ulike chassishøyder eller chassisegenskaper. Nivåreguleringen gjør det også mulig å kompensere for bilens last. Avhengig av kjøretøyet brukes hydraulikk eller trykkluft til nivåreguleringen.
Begge variantene krever en nivåpumpe for å kunne justere understellet deretter. Avhengig av modell drives disse pumpene via kamaksel, remdrift eller elektrisk. Hvis nivåpumpene i bilen er defekte eller lekker, vil nivåreguleringen ikke lenger fungere etter hensikten eller svikte helt.
Sirkulasjonspumpe
Noen bilmodeller har en elektrisk sirkulasjonspumpe for parkeringsvarmeren. Denne pumpen sørger for at varmt vann strømmer gjennom parkeringsvarmerens komponenter. Sirkulasjonspumpen drives med elektrisk strøm via bilens elektriske system.
På grunn av den elektriske driften fungerer tilleggsvarmerpumpen uten at bilens motor er i gang. Denne pumpetypen kalles også en vannsirkulasjonspumpe eller en elektrisk tilleggsvannpumpe. Hvis den er defekt, svikter parkeringsvarmerens funksjon.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon