Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din

Det finnes mange pumper i moderne biler. De sørger for at motoren og en rekke andre systemer fungerer som de skal. Men hvor mange pumper som faktisk fungerer i en bil, er ofte overraskende. Her får du vite alt om pumper i biler, hvilken funksjon de har og hvor de er installert.

Bilens pumper på et øyeblikk:

  • Kjølevæskepumpe
  • Oljepumpe
  • Drivstoffpumpe
  • Høytrykkspumpe
  • Vindusspylerpumpe
  • ABS-pumpe
  • Bremsesystem med vakuumpumpe
  • Sentrallåspumpe
  • Servopumpe
  • Nivåpumpe
  • Sirkulasjonspumpe

Hva tar de mange pumpene i en bil seg av?

Kjølevæskepumpe

Kjølevæskepumpen eller vannpumpen sørger for pålitelig kjøling av forbrenningsmotorer med vannkjøling. Her sørger pumpen for kontinuerlig sirkulasjon av kjølevannet fra den varme motoren til radiatoren foran på kjøretøyet. Det avkjølte kjølevannet transporteres deretter tilbake til motoren.

Oljepumpe

Oljepumpen er en av de viktigste pumpene i biler med firetakts forbrenningsmotor. Her sørger oljepumpen for at alle motorens komponenter forsynes pålitelig med motorolje. Som hjertet i oljekretsen suger oljepumpen smøremiddelet fra motorens oljesump og sender det videre.

Pumpen pumper oljen gjennom oljefilteret og fører den via smørekanaler til alle viktige smørepunkter. Dette sikrer at bevegelige deler som lagre, stempler og veivaksel alltid er smurt. I tillegg tjener motoroljen og oljekretsen også til å kjøle ned motorkomponentene. Hvis oljepumpen er defekt, kan det føre til motorskader.

Drivstoffpumpe

En drivstoffpumpe sørger for konstant tilførsel av drivstoff til forbrenningsmotoren. Avhengig av motortype kan dette være en bensinpumpe eller en dieselpumpe. De to variantene kan ha ulik utforming, men har samme funksjon. Drivstoffpumper drives mekanisk eller elektrisk.

Drivstoffpumpen leverer drivstoff fra drivstofftanken til bilens motor. Enten forsyner den motoren direkte, f.eks. i en modell med forgasser, eller den brukes som forforsyningspumpe. Hvis drivstoffpumpen er defekt, kan det føre til at motorens funksjon blir sterkt begrenset eller at motoren ikke fungerer.

Høytrykkspumpe

I tillegg til drivstoffpumpen har moderne innsprøytningsmotorer en ekstra høytrykkspumpe. Dette er nødvendig fordi det kreves høyt trykk for direkte innsprøyting av drivstoff. Denne pumpen drives ofte direkte av motoren.

Pumpene, også kalt høytrykkspumpe eller innsprøytningspumpe, befinner seg vanligvis i motorrommet. Hvis høytrykkspumpen er defekt, kan det oppstå symptomer som dårlig start, ujevn motorgang eller motorstopp.

Vindusspylerpumpe

Vindusspylerpumpen er en del av bilens vindusspylingssystem. Den bidrar til å sikre god sikt til enhver tid. Komponenten, som også kalles spylevannspumpe eller vindusspylerpumpe, pumper spylevann fra beholderen og ut på frontruten. I moderne biler er det en elektrisk drevet pumpe.

I mange biler er pumpen plassert direkte i ruten rundt en dobbeltpumpe som kan forsyne de respektive dysene på frontruten og bakruten med væske hver for seg. Hvis vindusspylerpumpen er defekt, er det ikke lenger mulig å rengjøre frontruten under kjøring.

ABS-pumpe

ABS-pumpen er en del av bremsesystemet og er installert i biler med blokkeringsfritt bremsesystem. Komponenten styrer funksjonen til ABS-systemet. Den kombinerer vanligvis pumpen med motor, ventiler og en elektronisk styreenhet.

ABS-pumpen gjør det mulig å levere bremsetrykket til de ulike bremsene på de enkelte hjulene på en dosert eller pulserende måte. Dette holder bilen styrbar og forhindrer at hjulene blokkerer. Hvis ABS-pumpen svikter, er det ikke lenger mulig å gjøre disse inngrepene.

Vakuumpumpe

Bremsesystemets vakuumpumpe genererer et vakuum som er nødvendig for å betjene bremseforsterkeren. Mens noen motorer genererer dette vakuumet selv, er dieselmotorer og moderne bensinmotorer i økende grad utstyrt med denne spesialpumpen.

Når motoren er i gang, genererer pumpen et permanent vakuum som sammen med bremseforsterkeren gjør det lettere å bremse. Hvis vakuumpumpen i bremsesystemet svikter, er bremsestøtten fra bremseforsterkeren ikke lenger tilgjengelig.

Sentrallåspumpe

Et sentrallåssystem gjør det mulig å lukke eller åpne alle bilens dører samtidig. Denne funksjonen utføres ofte ved hjelp av elektriske aktuatorer, men noen systemer arbeider med undertrykk. I slike tilfeller er det installert en spesialpumpe for sentrallåsesystemet i kjøretøyet. Den drives elektrisk og genererer det nødvendige vakuumet.

Pumpen til sentrallåsen er vanligvis en lite iøynefallende komponent. Avhengig av modell er pumpen også nødvendig for komfortlåsen, justering av frontlykter eller korsryggstøtte i førersetet. Hvis sentrallåspumpen er defekt, er funksjonene ikke tilgjengelige. Sentrallåsen fungerer da bare sporadisk eller svikter helt.

Servopumpe

Servostyringspumpen er den viktigste komponenten i servostyringssystemet. Det er en hydraulisk pumpe som sørger for det hydrauliske trykket som er nødvendig for å betjene servostyringen. Til dette formålet drives pumpen direkte av bilens motor, vanligvis via en remdrift.

Under drift pumper servopumpen kontinuerlig hydraulikkolje gjennom servosystemet. Trykket som genereres, er tilgjengelig for styreassistanse via hydraulikksylinderen ved behov. Hvis servopumpen er defekt, svikter styrehjelpen og styringen blir uvanlig treg.

Nivåpumpe

Mange bilmodeller har en nivåregulering for understellet. Dette gjør det blant annet mulig å velge ulike chassishøyder eller chassisegenskaper. Nivåreguleringen gjør det også mulig å kompensere for bilens last. Avhengig av kjøretøyet brukes hydraulikk eller trykkluft til nivåreguleringen.

Begge variantene krever en nivåpumpe for å kunne justere understellet deretter. Avhengig av modell drives disse pumpene via kamaksel, remdrift eller elektrisk. Hvis nivåpumpene i bilen er defekte eller lekker, vil nivåreguleringen ikke lenger fungere etter hensikten eller svikte helt.

Sirkulasjonspumpe

Noen bilmodeller har en elektrisk sirkulasjonspumpe for parkeringsvarmeren. Denne pumpen sørger for at varmt vann strømmer gjennom parkeringsvarmerens komponenter. Sirkulasjonspumpen drives med elektrisk strøm via bilens elektriske system.

På grunn av den elektriske driften fungerer tilleggsvarmerpumpen uten at bilens motor er i gang. Denne pumpetypen kalles også en vannsirkulasjonspumpe eller en elektrisk tilleggsvannpumpe. Hvis den er defekt, svikter parkeringsvarmerens funksjon.

Mest leste guider