Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
innhold
1. Hvilke reparasjoner kan verkstedet utføre på elbilen min?
2. Arbeid på elbiler – situasjonen i Tyskland
Mange elbileiere lurer på om de kan få bilen reparert på et hvilket som helst verksted. Dette spørsmålet er berettiget, ettersom høyspenningsteknologien i dagens elbiler innebærer visse farer. I guiden vår kan du lese om hva et verksted har lov til å utføre av arbeid på en elbil og hvilke krav som gjelder.
Hvilke reparasjoner kan verkstedet utføre på elbilen min?
Hvilke reparasjoner et verksted har tillatelse til å utføre, avhenger i stor grad av de ansattes kvalifikasjoner. Verkstedets utstyr er også spesielt viktig når det gjelder elbiler. Det er ikke nødvendigvis slik at man kan trekke konklusjoner ut fra verkstedets utseende. Mindre verksteder kan også være autorisert til å reparere elbiler, så hvis du er usikker på om ditt lokale verksted også reparerer elbiler, er det bare å spørre uforpliktende. Verkstedene er klar over endringene i bransjen og har ofte utviklet seg deretter. En god del verksteder har nå opplært personale til å reparere elbiler og har det nødvendige verkstedutstyret.
Arbeid på elbiler – situasjonen i Tyskland
Regelverket for utførelse av arbeid på elbiler varierer fra land til land. I Tyskland er sikkerhetsbestemmelsene relativt strenge. Det kreves spesielle kvalifikasjoner selv for enkle arbeidstrinn på en elbil. Dette er på ingen måte galt, ettersom høyspenningssystemet i elbiler innebærer en rekke farer.
Ingen elbilreparasjoner uten kvalifikasjoner
I Tyskland har ikke verksteder lov til å utføre arbeid på elbiler uten de nødvendige kvalifikasjonene. Dette gjelder også når kjøretøyet skal tas i bruk til manøvrering i bedriftens lokaler. Bytte av en defekt frontlykt krever en tilsvarende kvalifikasjon for arbeid på elbiler. Det samme gjelder bytte av hjul på en elbil.
Farer i forbindelse med vedlikehold og reparasjon av elbiler
Det er spesielle farer forbundet med vedlikeholds- og reparasjonsarbeid på elbiler. Det dreier seg først og fremst om risikoen for elektrisk støt. Disse utløses av høyspenningssystemet og kan raskt føre til helseskader og til og med dødsfall. Konsekvensene kan være alt fra hjertearytmi og brannskader til organskader.
Kvalifisering i enkelte trinn
I Tyskland finnes det flere kvalifikasjonsnivåer for arbeid med elektriske kjøretøy. En ansatt som er utdannet bilmekaniker, har ikke uten videre lov til å jobbe med elbiler. De må ha de nødvendige tilleggskvalifikasjonene. Selv det å skifte dekk krever det laveste kvalifikasjonsnivået for elektrisk mobilitet.
- Elektroteknisk instruert person: Elektroteknisk instruert person er det første kvalifikasjonsnivået for arbeid med elbiler. Alle som har fullført denne opplæringen, er autorisert til å utføre ikke-elektrisk arbeid på elbiler som verkstedmedarbeider. Dette omfatter karosseriarbeid, væskeskift og manøvrering.
- Spesialister for arbeid på egensikre HV-systemer: Det andre kvalifikasjonsnivået gir verkstedansatte mulighet til å utføre mer omfattende arbeid på elbiler. Etter riktig opplæring kan mekanikeren utføre elektrisk arbeid på strømløse biler. Det kan for eksempel dreie seg om utskifting av klimaanleggskompressoren eller elektroniske deler.
- Spesialist for arbeid på ikke-egensikre kjøretøy: Det tredje kvalifikasjonsnivået gjør mekanikeren til ekspert på ikke-egensikre kjøretøy etter bestått opplæring. Med denne kvalifikasjonen er den ansatte autorisert til å utføre feilsøking og reparasjoner på spenningsførende deler av høyspenningssystemet. For eksempel på et ulykkeskjøretøy.
Opplæringskursene og de ulike kvalifikasjonsnivåene krever et ulikt antall opplæringsenheter. Opptakskravene er også forskjellige. Nivå 1 er for eksempel åpent for alle verkstedansatte som er underlagt obligatorisk forsikring. Nivå 2 krever en fullført fagutdanning, mens nivå 3 krever en medisinsk undersøkelse.
Verksteder krever spesialutstyr
I tillegg til at de ansatte må ha spesielle kvalifikasjoner, er det flere hindringer som må overvinnes for at et verksted skal kunne reparere elbiler. Dette omfatter blant annet en spesiell utforming av arbeidsstasjonene og utstyr med egnet verktøy. Kun spesielt egnet og godkjent verktøy kan brukes på elbiler, og dette gjelder også for måleinstrumenter. For å beskytte de ansatte må det finnes egnede verneklær for arbeid på elbiler. Dette omfatter for eksempel spesielle isolasjonshansker for arbeid på høyspenningsanlegg og egnet øyevern. Arbeidsområdet må være tilstrekkelig stort, og det må være plass til sikkerhetsutstyr som for eksempel barrierer.
Spesialtilfeller kun for spesialister
Noen reparasjoner på elektriske kjøretøy krever spesialkunnskap eller spesialutstyr. Dette arbeidet kan ofte ikke utføres av et lokalt verksted, selv om det er kvalifisert. Dette gjelder for eksempel utskifting av drivbatteriet under elbilen. Dette og lignende kompliserte arbeider utføres som regel av spesialverksteder for elbiler.
Reparasjoner utføres noen ganger bare av autoriserte verksteder
I enkelte tilfeller kan enkelte reparasjoner på elbiler kun utføres på autoriserte verksteder hos bilprodusenten. Dette skyldes vanligvis produsentens spesifikasjoner. Reparasjoner som utføres på et uavhengig verksted, vil gjøre garantien ugyldig. Dette gjelder for eksempel karosserireparasjoner på Tesla-biler, som må utføres på Tesla Body Shop.
Dette arbeidet er tillatt
Ikke alle biler med elektriske drivkomponenter faller inn under de strenge reglene for reparasjon av elbiler. Dette gjelder f.eks. mildhybrid-drivverk som opererer med en spenning på 48 volt. Kjøretøy med en innebygd spenning på 24 volt kan også repareres av alle mekanikere på verkstedet. Grensen for likespenning er 60 volt.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon