Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?

Mange elbileiere lurer på om de kan få bilen reparert på et hvilket som helst verksted. Dette spørsmålet er berettiget, ettersom høyspenningsteknologien i dagens elbiler innebærer visse farer. I guiden vår kan du lese om hva et verksted har lov til å utføre av arbeid på en elbil og hvilke krav som gjelder.

Hvilke reparasjoner kan verkstedet utføre på elbilen min?

Hvilke reparasjoner et verksted har tillatelse til å utføre, avhenger i stor grad av de ansattes kvalifikasjoner. Verkstedets utstyr er også spesielt viktig når det gjelder elbiler. Det er ikke nødvendigvis slik at man kan trekke konklusjoner ut fra verkstedets utseende. Mindre verksteder kan også være autorisert til å reparere elbiler, så hvis du er usikker på om ditt lokale verksted også reparerer elbiler, er det bare å spørre uforpliktende. Verkstedene er klar over endringene i bransjen og har ofte utviklet seg deretter. En god del verksteder har nå opplært personale til å reparere elbiler og har det nødvendige verkstedutstyret.

Arbeid på elbiler – situasjonen i Tyskland

Regelverket for utførelse av arbeid på elbiler varierer fra land til land. I Tyskland er sikkerhetsbestemmelsene relativt strenge. Det kreves spesielle kvalifikasjoner selv for enkle arbeidstrinn på en elbil. Dette er på ingen måte galt, ettersom høyspenningssystemet i elbiler innebærer en rekke farer.

Ingen elbilreparasjoner uten kvalifikasjoner

I Tyskland har ikke verksteder lov til å utføre arbeid på elbiler uten de nødvendige kvalifikasjonene. Dette gjelder også når kjøretøyet skal tas i bruk til manøvrering i bedriftens lokaler. Bytte av en defekt frontlykt krever en tilsvarende kvalifikasjon for arbeid på elbiler. Det samme gjelder bytte av hjul på en elbil.

Farer i forbindelse med vedlikehold og reparasjon av elbiler

Det er spesielle farer forbundet med vedlikeholds- og reparasjonsarbeid på elbiler. Det dreier seg først og fremst om risikoen for elektrisk støt. Disse utløses av høyspenningssystemet og kan raskt føre til helseskader og til og med dødsfall. Konsekvensene kan være alt fra hjertearytmi og brannskader til organskader.

Kvalifisering i enkelte trinn

I Tyskland finnes det flere kvalifikasjonsnivåer for arbeid med elektriske kjøretøy. En ansatt som er utdannet bilmekaniker, har ikke uten videre lov til å jobbe med elbiler. De må ha de nødvendige tilleggskvalifikasjonene. Selv det å skifte dekk krever det laveste kvalifikasjonsnivået for elektrisk mobilitet.

  1. Elektroteknisk instruert person: Elektroteknisk instruert person er det første kvalifikasjonsnivået for arbeid med elbiler. Alle som har fullført denne opplæringen, er autorisert til å utføre ikke-elektrisk arbeid på elbiler som verkstedmedarbeider. Dette omfatter karosseriarbeid, væskeskift og manøvrering.
  2. Spesialister for arbeid på egensikre HV-systemer: Det andre kvalifikasjonsnivået gir verkstedansatte mulighet til å utføre mer omfattende arbeid på elbiler. Etter riktig opplæring kan mekanikeren utføre elektrisk arbeid på strømløse biler. Det kan for eksempel dreie seg om utskifting av klimaanleggskompressoren eller elektroniske deler.
  3. Spesialist for arbeid på ikke-egensikre kjøretøy: Det tredje kvalifikasjonsnivået gjør mekanikeren til ekspert på ikke-egensikre kjøretøy etter bestått opplæring. Med denne kvalifikasjonen er den ansatte autorisert til å utføre feilsøking og reparasjoner på spenningsførende deler av høyspenningssystemet. For eksempel på et ulykkeskjøretøy.

Opplæringskursene og de ulike kvalifikasjonsnivåene krever et ulikt antall opplæringsenheter. Opptakskravene er også forskjellige. Nivå 1 er for eksempel åpent for alle verkstedansatte som er underlagt obligatorisk forsikring. Nivå 2 krever en fullført fagutdanning, mens nivå 3 krever en medisinsk undersøkelse.

Verksteder krever spesialutstyr

I tillegg til at de ansatte må ha spesielle kvalifikasjoner, er det flere hindringer som må overvinnes for at et verksted skal kunne reparere elbiler. Dette omfatter blant annet en spesiell utforming av arbeidsstasjonene og utstyr med egnet verktøy. Kun spesielt egnet og godkjent verktøy kan brukes på elbiler, og dette gjelder også for måleinstrumenter. For å beskytte de ansatte må det finnes egnede verneklær for arbeid på elbiler. Dette omfatter for eksempel spesielle isolasjonshansker for arbeid på høyspenningsanlegg og egnet øyevern. Arbeidsområdet må være tilstrekkelig stort, og det må være plass til sikkerhetsutstyr som for eksempel barrierer.

Spesialtilfeller kun for spesialister

Noen reparasjoner på elektriske kjøretøy krever spesialkunnskap eller spesialutstyr. Dette arbeidet kan ofte ikke utføres av et lokalt verksted, selv om det er kvalifisert. Dette gjelder for eksempel utskifting av drivbatteriet under elbilen. Dette og lignende kompliserte arbeider utføres som regel av spesialverksteder for elbiler.

Reparasjoner utføres noen ganger bare av autoriserte verksteder

I enkelte tilfeller kan enkelte reparasjoner på elbiler kun utføres på autoriserte verksteder hos bilprodusenten. Dette skyldes vanligvis produsentens spesifikasjoner. Reparasjoner som utføres på et uavhengig verksted, vil gjøre garantien ugyldig. Dette gjelder for eksempel karosserireparasjoner på Tesla-biler, som må utføres på Tesla Body Shop.

Dette arbeidet er tillatt

Ikke alle biler med elektriske drivkomponenter faller inn under de strenge reglene for reparasjon av elbiler. Dette gjelder f.eks. mildhybrid-drivverk som opererer med en spenning på 48 volt. Kjøretøy med en innebygd spenning på 24 volt kan også repareres av alle mekanikere på verkstedet. Grensen for likespenning er 60 volt.

Mest leste guider