Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking

Hører du en høy raslelyd når du gir gir? Gir bilen din en ubehagelig hylelyd bak? I så fall er det sannsynligvis noe galt med den bakre differensialen. Den bakre differensialen tar kraften fra motoren og fordeler den til de to drivhjulene. Når det ene hjulet svinger raskere enn det andre, forårsaker det en raslende eller slitende lyd fra undersiden av bilen.

Det er mange årsaker til dette, f.eks. slitte mekaniske komponenter i differensialen eller skade forårsaket av fart over hindringer som f.eks hull eller fortauskanter. For å løse disse problemene må mekanikere diagnostisere problemet med spesialverktøy som et oscilloskop og et magnetisk pulver.

Dette blogginnlegget dekker noen av de vanligste årsakene til bakakselstøy, hvordan du fikser dem, og hva du skal gjøre hvis de ikke stopper. Hvis du ikke er sikker på hva som skjer med kjøretøyets bakdifferensial, eller hvis du bare vil ha mer informasjon om hvordan det fungerer, kan du lese blogginnlegget vårt „Vanlige årsaker til differensialstøy bak, feilsøking og løsninger“!

Årsaker til støy fra differensialen bak

  • Utilstrekkelig differensialvæske
  • Tauing overbelastning
  • Dårlig pinjonglager
  • Defekt hjullager

Betjening av den bakre differensialen

Motorkraften overføres til den bakre differensialen via drivakselen og girkassen. Motorkraften overføres derfor til kjøretøyets drivhjul via differensialen.

Den bakre differensialen til bilen din er designet for å være pålitelig og robust.

Det er imidlertid en komplisert enhet som består av lagre, gir og underenheter. Derfor kan det være vanskelig å diagnostisere et problem med mindre en profesjonell ser på det. Det er imidlertid noen lyder du kan lytte til. Disse inkluderer:

En hylelyd når du kjører rett frem – hører du en hyle eller hylelyd ved bremsing, kan det være et løst gir. Problemet kan være det samme hvis du akselererer og hører en hylende lyd.
Rumling eller rumling når du starter en sving – dette indikerer et problem med giret eller sidehjulene. Det kan også være en lekkasje i smøremiddelet eller et defekt gir.
En skranglelyd etter noen meter er ofte et resultat av ødelagte tannhjul og tannhjul.

Diagnose av støy fra den bakre differensialen

Bakdifferensielt kan oppstå i ulike situasjoner. Hvis du hører en knirkende lyd når du skifter gir, kan det være et tegn på slitasje. Hvis du merker under kjøring at hylelyden bare oppstår når du bremser, er girlageret løst og må strammes. Ved ulike hastigheter kan hylet være et tegn på at girene ikke er riktig justert eller slitt.

Hvis støyen fra den bakre differensialen kun oppstår når kjøretøyet akselererer, er det sannsynlig at girene er slitt på grunn av feil i smøring eller overbelastning. Hvis de lager en knirkende lyd, er det best å sjekke skjevheten og sørge for at tennene er på linje.

Hvis du kjører i mer enn 20 mil i timen og merker en susende og rumlende lyd, kan det være et problem med lagrene i bæresystemet. På kjøretøy med C-clip-aksel kan støyen fra den bakre differensialen variere i forskjellige svinger.

Men hvis girene er slitte, kan de produsere spinnelyder ved samme hastighet eller ved retardasjon eller akselerasjon. Tannhjulslagrene kan lage en susende lyd fordi de roterer raskere enn bæreledd. Derfor, hvis du merker denne støyen, er det sannsynligvis girlagrene som er problemet.

Hvis det rasler regelmessig med noen meters mellomrom, kan tannhjulet og tannhjulet være ødelagt.

Gamle lagre lager hylelyder når de ikke støtter tannhjulene ordentlig. En rumlende lyd ved svinging er derimot et resultat av et defekt hjullager. Banking og skranglelyder kan også skyldes ødelagte gir eller utilstrekkelig smøring av posisjoneringshandlingen.

Lytt etter disse lydene når du diagnostiserer problemet.

Reparasjon av differensial bak

Hvis du er mekanisk begavet, kan du enkelt reparere den bakre differensialen. Du trenger imidlertid noen verktøy for å utføre disse reparasjonene.

Her er enkle trinn for å reparere en støyende differensial:

  • Klargjør kjøretøyet: Du kan gjøre dette ved å plassere kjøretøyet på et jekkstativ og sørge for et bredt dryppbrett som væsken kan renne fra.
    Fyll på differensialvæske: Du kan lese i bruksanvisningen hvor ofte væsken må skiftes. Hvis du oppdager at det allerede er for sent, er det på tide å tømme væsken og fylle den på nytt med fersk væske. Med dette tipset kan du fjerne halestøyen.
  • Skift pakning: Etter å ha tømt oljevæsken og funnet små metalldeler, skift pakningen. For å gjøre dette, fjern dekkplaten helt og inspiser den for eventuelle defekter.
    Hvis kjøretøyet ditt har en for høy hylelyd, er det eneste alternativet å bytte pakning. Når den er erstattet, vil støyen forsvinne.
    Har du differensial i differensialen må også pakningen skiftes. Du kan se etter brun væske på gulvet.
  • Test kjøretøyet: I mange tilfeller vil utskifting av differensialvæske eller pakningen gjør differensialen rolig. Etter å ha utført disse to tiltakene, testkjør kjøretøyet og finn ut om støyen har forsvunnet. Hvis det ikke er mer støy, er problemet løst. Men hvis støyen vedvarer, kan det være på tide å besøke et verksted eller kontakte en profesjonell mekaniker. Det kan være et problem med andre deler av differensialen.
  • Bytt alle defekte deler: Hvis du har en ødelagt pinjongaksel eller tannhjul, lagre eller pakninger, er det best å bytte dem. Du kan kjøpe brukte deler fra autoparts-24.com og løse støyen fra hjullagrene effektivt.
    Rengjør huset: Den bakre differensialtetningen er ofte fylt med støv og skitt. Bruk en bremserenser og et rent teppe for å rengjøre de bakre differensialene.
    Smør akselakselen: Smøring av bakaksel og styreaksel med girolje sørger for at girene roterer lett.

Ofte stilte spørsmål

1. Hvilken lyd lager en defekt bakdifferensial?

Noen typiske lyder fra den bakre differensialen er:

Oftest høres gråt
Hyler ved akselerasjon
Rumlelyder ved hastigheter over 20 mph

2. Hvordan kan jeg finne ut om den bakre differensialen er defekt?

En støyende bakdifferensial er alltid et dårlig tegn. Det utvikler en rekke rare lyder som f.eks. summingen, kriblingen, knurringen eller hylingen som kan kreve reparasjon.

3. hvordan løser man en backdifferentiallyd?

Du kan løse problemet ved å:

Bytte ut væsken
Bytting av tetningen
Utskifting av ødelagte spindler og andre innvendige differensialdeler
Smør akselen.
Motor- og metallbehandling

4. Kan en bakre differensial repareres?

Ja, det kan repareres. En mekaniker ved et lokalt verksted vil ta mellom $200 og $400.

Det er alltid lurt å få en utdannet mekaniker til å se på baksidedifferensialen for å sikre at kjøretøyet ditt fungerer optimalt. Problemet kan også være defekte hjullager. Imidlertid vil differensialstøyen hjelpe med å finne ut nøyaktig hvor problemet kommer fra. I sjeldne tilfeller kan det imidlertid være at bilen har andre problemer og at det ikke er differensialen som er defekt. Som en sikkerhetsforanstaltning bør bileiere sørge for at bilen har nok væske til å være på den sikre siden.

Mest leste guider