ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
innhold
1. Hvordan ABS-systemet og ABS-pumpen fungerer
2. Symptomer på en defekt i ABS-pumpen
3. Hvorfor ABS-pumpen er ødelagt
ABS-pumpen er en av de sentrale komponentene i moderne bremsesystemer. Men hvis ABS-pumpen er defekt, kan dette føre til svikt i ABS-systemet. Finn ut her om det er mulig å reparere komponenten eller om utskifting er det beste alternativet.
Hvordan ABS-systemet og ABS-pumpen fungerer
Det blokkeringsfrie bremsesystemet i biler, forkortet ABS-systemet, er sannsynligvis en av de største innovasjonene innen bremser. Gjennom bruken av det ble det for første gang mulig å bringe et kjøretøy til en sikker stopp uten å låse hjulene og når som helst. I dag har alle moderne kjøretøy et ABS-system som standard, noe som gir et viktig bidrag til bremsesikkerheten.
ABS-pumpen i motorrommet er ansvarlig for styring og funksjon av ABS-systemet. Her danner komponenten en sentral enhet bestående av ABS-motor med pumpe, ventiler og styringselektronikk. Hvis det blir nødvendig å bruke ABS, starter enheten de nødvendige trinnene. Bremsetrykket frigjøres i doser og bremseeffekten er pulserende, slik at hjulene ikke låser seg og bilen forblir styrbar.
Reparere eller bytte ut ABS-pumpe?
Hvis ABS-pumpen er defekt, er det forskjellige alternativer. Spørsmålet er ofte: reparere eller bytte bremsepumpe? Begge deler er mulig for å gjenopprette funksjonen til bremsesystemet. Som regel kan imidlertid ABS-pumpen bare repareres av et spesialverksted.
En ABS-feildiagnose utføres av en fagperson for å fastslå feilen med ABS-pumpen. Pumpen kan også tas ut og sendes inn for analyse og reparasjon. Som et alternativ til å reparere ABS-pumpen kan delen også byttes ut med en ny eller brukt reservedel. Kostnadene bør sammenlignes for å finne den beste løsningen.
Symptomer på en defekt i ABS-pumpen
Hvis ABS-enheten og ABS-pumpen er defekt, kan typiske symptomer indikere dette. Mulige tegn på en defekt ABS-pumpe er blant annet at ABS-lampen lyser. I moderne kjøretøy er det også lagret en feilkode i feilminnet som indikerer feil på ABS-hydraulikkpumpen.
- ABS varsellampe tennes
- Feilkode ABS hydraulikkpumpe i feilminne
- Bilens bremseadferd er uvanlig
- Støy fra ABS-pumpeområdet
- ABS fungerer ikke lenger
- Hjulene på bilen låses under bremsing
Noen ganger viser en svikt i ABS-pumpen også uvanlig bremseadferd på bilen. Bremsekraften fordeles ikke som tiltenkt, og kjøretøyets bremser har en tendens til å låse seg. Følgelig er funksjonen til det blokkeringsfrie bremsesystemet ikke lenger gitt. Uvanlige lyder kan også indikere en defekt i pumpen.
Ikke alle symptomene må nødvendigvis utløses av en defekt i ABS-pumpen. En defekt ABS-sensor kan også være ansvarlig for visse tegn. Feilmeldinger og belysning av ABS-varsellampen kan også ha forskjellige årsaker. Uansett bør kjøretøyet bringes til et verksted så snart de første tegnene indikerer en feil i bremsesystemet.
Hvorfor ABS-pumpen er ødelagt
Det kan være mange årsaker til en defekt i ABS-pumpen. Motoren som er installert i kontrollenheten må utøve enorme krefter for å generere det nødvendige trykket for bremsesystemet. Derfor kan den slites ut eller på annen måte bryte sammen under høy kjørelengde på kjøretøyet. I tillegg kan elektronikken inne i ABS-kontrollenheten bli skadet av for eksempel en kortslutning.
En lekkasje i bremsesystemet kan også føre til en defekt i ABS-enheten hvis elektronikken skades av bremsevæske. Vått og fuktighet kan også forårsake skade på ABS-systemkomponenten. En annen mulig årsak til svikt i ABS-blokken er manglende bruk. Hvis bremsen og ABS-systemet aldri brukes, for eksempel ved hyppig bykjøring uten bremsemanøvrer, kan komponenten sette seg fast og ikke lenger fungere.
Bremsevedlikehold og bremseservice
Bremsene bør kontrolleres regelmessig som en del av bremseservicen. Kjøretøyet bør ikke bare bringes inn til kontroll når bremseytelsen begynner å svekkes. I løpet av bremsekontrollen på fagverkstedet blir alle bremsekomponenter kontrollert og testet ved hjelp av den nyeste teknologien. Dette gjør det enkelt å avgjøre om bremsekontrollen og bremseytelsen fungerer som tiltenkt. I tillegg kontrolleres komponenter som bremseslangene for feil. Bremsekraften måles på en prøvestand.
Bytt ut defekt ABS-pumpe
Siden bremsesikkerhet er et grunnleggende aspekt ved bilsikkerhet, må arbeid på bremsesystemet bare utføres av en spesialist. Derfor er det best å få bremsereparasjonen utført på et spesialverksted. Hvis ABS-pumpen er ødelagt, fortsetter spesialisten i henhold til et fast mønster. De enkelte trinnene kan imidlertid variere avhengig av kjøretøymodell og produsent.
Bytt ABS-pumpe
- Løsne tilkoblingene: I det første trinnet fjerner spesialisten den defekte ABS-pumpen. For å gjøre dette kobler han fra tilkoblingskablene og tilkoblingene til bremseledningene på ABS-enheten. Eventuell bremsevæske som lekker ut samles opp.
- Fjern ABS-pumpen: Etter at tilkoblingene er frakoblet, løsnes enhetens festeskruer og fjernes. ABS-pumpen kan deretter fjernes og tas ut av motorrommet.
- Installer en ny ABS-pumpe: Etter demontering av den defekte komponenten kan den enten sendes til reparasjon eller erstattes med en intakt enhet. Installasjonen utføres i omvendt rekkefølge. Bremsesystemet luftes deretter og fylles om nødvendig.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon