Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
innhold
1. Hvorfor bremseskivene og bremseklossene må skiftes ut
3. Typiske symptomer på slitte bremser
4. Skifte av bremseskiver og bremseklosser – hva du må passe på
5. Du trenger disse verktøyene og delene for å skifte bremser
Kraftige bremser er blant de viktigste systemene i moderne biler. Under hver kjøretur utfører de hardt arbeid ved alltid å bringe bilen til en sikker stopp. Den konstante bremsingen av kjøretøyet, som veier flere tonn, etterlater imidlertid ikke komponentene i bremsesystemet uskadd. Finn ut hvorfor bremseskiver og bremseklosser slites, og få verdifulle tips om hvordan du bytter delene.
Hvorfor bremseskivene og bremseklossene må skiftes ut
Bremsesystemet til moderne biler består av mange komponenter som belastes under hver bremseprosess. Mens komponenter som bremsekraftforsterkeren og bremsekretsledningene sjelden trenger reparasjon, er andre deler utsatt for stor slitasje.
Klassiske slitedeler er hovedsakelig komponenter som bremseklosser og bremseskiver på skivebremser. Disse presses mot hverandre under hver bremseprosess og gnisser mot hverandre. For trommelbremser gjelder det samme for komponenter som bremsesko og bremsetrommel.
Årsaker til bremseslitasje
Den konstante gnidningen av bremseklossene på bremseskiven eller bremseskoene på trommelen fører til at materiale fjernes. Dette reduserer bremsens ytelse over tid. Når slitasjegrensen er nådd, må komponentene skiftes ut.
Spesielt med skivebremser slites materialet i bremseklossene i økende grad bort, noe som blir merkbart i form av svart bremsestøv på felgene. Hyppig bremsing fører til at komponentene slites raskere, slik at kjørestilen også påvirker slitasjen.
Typiske symptomer på slitte bremser
Hvis bremsene er slitt, er dette ofte merkbart gjennom visse symptomer. I moderne kjøretøy er slitasjen på bremseklossene ofte notert i innstillingene til kjørecomputeren. En tilsvarende indikatorlampe kan også peke på bremseslitasje. Da er det på høy tid å få skiftet bremseklossene på et verksted.
- Varsellampe tennes
- Melding i kjørecomputeren
- Bremsekraften reduseres
- Bremser gnir
- Vibrasjon av rattet
- Knirking under bremsing
Hvis bremsene har nådd eller overskredet slitasjegrensen, fører dette noen ganger til en merkbar reduksjon i bremseytelsen. Noen bremseprodusenter installerer også en akustisk slitasjeindikator, som produserer lyder som et hvin når bremsene er slitt.
Hvis komponentene er sterkt slitt, vil bremsene noen ganger gni og samtidig vil bremsekraften reduseres. Rattet kan også vibrere kraftig under bremsing. Med regelmessig vedlikehold på et verksted blir imidlertid slitasjen på bremsen merkbar mye tidligere.
Skifte av bremseskiver og bremseklosser – hva du må passe på
Når du skifter bremser, er det noen punkter du må huske på. For eksempel bør bremsekomponenter alltid skiftes aksel for aksel, slik at bremsene trekker jevnt. I tillegg oppstår det vanligvis slitasje på samme antall aksler, der bremsene på forakselen har en tendens til å slites mer.
Du trenger disse verktøyene og delene for å skifte bremser
- Jekker og stativer: De hjelper til med å jekke opp og gir sikkert fotfeste.
- Hjulmutternøkkel: Hjulmutrene løsnes og strammes med dette verktøyet.
- Nye bremseskiver: Matchende nye bremseskiver sikrer god bremseevne.
- Egnede bremseklosser: Ved utskifting skal det alltid brukes nye bremseklosser.
- Stålbørste: Deler av bremsene og hjulnavene kan rengjøres med en stålbørste.
- Momentnøkkel: Hjulmuttere og bremsedeler trekkes til med moment.
- Bremsestempelretraktor: Dette verktøyet kan brukes til å skyve stemplene tilbake.
- Bremserens: Rengjøringsmiddelet fjerner fett og olje fra bremseskivene.
- Bremsepasta: Bremsepastaen letter monteringen og forhindrer senere knirking.
- Skralleboks: Alle bremseskruer kan løsnes med skralle og nøkkel.
Bytte av bremser – slik lykkes reparasjonen
Bilens bremser gir et betydelig bidrag til kjøresikkerheten. Hvis bremsene ikke fungerer som de skal, kan det fort oppstå farlige situasjoner. Derfor er det bare erfarne bilmekanikere som bør skifte bremseskiver og bremseklosser selv. Alle andre bør overlate bremseskiftet til en fagperson på verkstedet.
Den nøyaktige prosedyren for å skifte skivebremser kan variere avhengig av bilprodusent og modell. Visse arbeidsprosedyrer og rekkefølgen varierer også til en viss grad. Verdifull informasjon om skifte av bremser på visse typer kjøretøy kan ofte finnes i tilsvarende reparasjonshåndbøker.
1. skaffe egnede reservedeler
Før du skifter bremser, bør de riktige delene være klare for utskifting. Bildeler som bremseklosser og bremseskiver må alltid passe nøyaktig til kjøretøyet. Når du kjøper deler, må du sørge for at de er av god kvalitet og passer nøyaktig.
2. jekk opp bilen
Siden fri tilgang til hjuloppheng og bremser er nødvendig for å skifte skiver og bremseklosser, må bilen jekkes opp. For å gjøre dette løftes bilen med en jekk og plasseres på jekkstativ. En løfteplattform er enda bedre.
3. Fjern hjulene
For å kunne utføre arbeidet på bremsen, må hjulene på bilen fjernes fra den respektive akselen. For å gjøre dette, løsne hjulmutrene og fjern hjulet. Dette gir god tilgang til bremsesystemet.
4. Demonter bremsekalipperen.
Det neste trinnet er å demontere bremsekaliperen til den respektive bremsen. Avhengig av kjøretøyet kan det hende at flere skruer må løsnes. Bremseklossene kan deretter fjernes fra bremsekaliperen. Selve bremsekaliperen er hengt til siden med en ledning.
5. Fjern bremseskiven
Etter at bremsekaliperen er fjernet, er det fri tilgang til bremseskiven, som fjernes deretter. Avhengig av kjøretøymodell må en eller flere skruer løsnes. Deretter kan bremseskiven enkelt fjernes.
6. kontroll og rengjøring
Etter at bremsekalipere, bremseklosser og bremseskiver er demontert, bør alle bremsekomponenter inspiseres visuelt for sikkerhet. Etterpå kan bremsekomponentene og hjulnavet rengjøres.
7. Monter nye bremseskiver
De nyinnkjøpte bremseskivene kan plasseres på de rengjorte hjulnavene uten mye anstrengelse. Deretter må skruene som fester bremseskiven skrus inn igjen. Hvis bremseskiven er fet, vil bruk av bremserenser hjelpe.
8. Tilbakestill bremsestempel
For å kunne skifte bremseklossene også, må bremsestemplene i bremsesystemet skyves tilbake. For å gjøre dette må du åpne bremsevæskebeholderen og fjerne litt hvis bremsevæskenivået er for høyt. Et spesialverktøy brukes til å tilbakestille bremseklossene.
9. Monter nye bremseklosser
Neste trinn er å sette inn nye bremseklosser i bremsekaliperen. Når du bytter bremseklosser, må du aldri blande dem eller montere dem feil vei. Bremsepasta for bremseklosser kan bidra til å forhindre knirking senere.
10. Monter bremsekalipperen
Etter montering av nye bremseklosser i bremsekaliperen, monteres den på plass igjen. Montering utføres i omvendt rekkefølge. På noen modeller kan det være nødvendig å koble til plug-in-tilkoblingen på nytt ved slitasje på bremseklossene.
11. ettermontere hjul
Når bremsekalipere og bremseskiver er på plass, kan hjulene monteres. Før dette bør alle komponenter i bremsesystemet kontrolleres visuelt igjen. Hvis det er smuss på bremseskivene, kan det fjernes med bremserens.
12. Trykk ned bremsepedalen
For at bremseklossene skal feste seg til bremseskivene igjen, er det viktig å trykke ned bremsepedalen flere ganger etter at du har skiftet bremser. Kontroller deretter bremsevæskenivået og fyll på om nødvendig.
13. prøvekjøring
Etter at du har skiftet bremseklosser og bremseskiver, må du kontrollere at bremsene fungerer som de skal. De som ikke kan kontrollere bremsesystemet på en bremseprøvestand, bør teste bremsene kort ved å utføre noen forsiktige bremsetester. Først da bør en prøvekjøring gjennomføres.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon