Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser

Kraftige bremser er blant de viktigste systemene i moderne biler. Under hver kjøretur utfører de hardt arbeid ved alltid å bringe bilen til en sikker stopp. Den konstante bremsingen av kjøretøyet, som veier flere tonn, etterlater imidlertid ikke komponentene i bremsesystemet uskadd. Finn ut hvorfor bremseskiver og bremseklosser slites, og få verdifulle tips om hvordan du bytter delene.

Hvorfor bremseskivene og bremseklossene må skiftes ut

Bremsesystemet til moderne biler består av mange komponenter som belastes under hver bremseprosess. Mens komponenter som bremsekraftforsterkeren og bremsekretsledningene sjelden trenger reparasjon, er andre deler utsatt for stor slitasje.

Klassiske slitedeler er hovedsakelig komponenter som bremseklosser og bremseskiver på skivebremser. Disse presses mot hverandre under hver bremseprosess og gnisser mot hverandre. For trommelbremser gjelder det samme for komponenter som bremsesko og bremsetrommel.

Årsaker til bremseslitasje

Den konstante gnidningen av bremseklossene på bremseskiven eller bremseskoene på trommelen fører til at materiale fjernes. Dette reduserer bremsens ytelse over tid. Når slitasjegrensen er nådd, må komponentene skiftes ut.

Spesielt med skivebremser slites materialet i bremseklossene i økende grad bort, noe som blir merkbart i form av svart bremsestøv på felgene. Hyppig bremsing fører til at komponentene slites raskere, slik at kjørestilen også påvirker slitasjen.

Typiske symptomer på slitte bremser

Hvis bremsene er slitt, er dette ofte merkbart gjennom visse symptomer. I moderne kjøretøy er slitasjen på bremseklossene ofte notert i innstillingene til kjørecomputeren. En tilsvarende indikatorlampe kan også peke på bremseslitasje. Da er det på høy tid å få skiftet bremseklossene på et verksted.

  • Varsellampe tennes
  • Melding i kjørecomputeren
  • Bremsekraften reduseres
  • Bremser gnir
  • Vibrasjon av rattet
  • Knirking under bremsing

Hvis bremsene har nådd eller overskredet slitasjegrensen, fører dette noen ganger til en merkbar reduksjon i bremseytelsen. Noen bremseprodusenter installerer også en akustisk slitasjeindikator, som produserer lyder som et hvin når bremsene er slitt.

Hvis komponentene er sterkt slitt, vil bremsene noen ganger gni og samtidig vil bremsekraften reduseres. Rattet kan også vibrere kraftig under bremsing. Med regelmessig vedlikehold på et verksted blir imidlertid slitasjen på bremsen merkbar mye tidligere.

Skifte av bremseskiver og bremseklosser – hva du må passe på

Når du skifter bremser, er det noen punkter du må huske på. For eksempel bør bremsekomponenter alltid skiftes aksel for aksel, slik at bremsene trekker jevnt. I tillegg oppstår det vanligvis slitasje på samme antall aksler, der bremsene på forakselen har en tendens til å slites mer.

Du trenger disse verktøyene og delene for å skifte bremser

  • Jekker og stativer: De hjelper til med å jekke opp og gir sikkert fotfeste.
  • Hjulmutternøkkel: Hjulmutrene løsnes og strammes med dette verktøyet.
  • Nye bremseskiver: Matchende nye bremseskiver sikrer god bremseevne.
  • Egnede bremseklosser: Ved utskifting skal det alltid brukes nye bremseklosser.
  • Stålbørste: Deler av bremsene og hjulnavene kan rengjøres med en stålbørste.
  • Momentnøkkel: Hjulmuttere og bremsedeler trekkes til med moment.
  • Bremsestempelretraktor: Dette verktøyet kan brukes til å skyve stemplene tilbake.
  • Bremserens: Rengjøringsmiddelet fjerner fett og olje fra bremseskivene.
  • Bremsepasta: Bremsepastaen letter monteringen og forhindrer senere knirking.
  • Skralleboks: Alle bremseskruer kan løsnes med skralle og nøkkel.

Bytte av bremser – slik lykkes reparasjonen

Bilens bremser gir et betydelig bidrag til kjøresikkerheten. Hvis bremsene ikke fungerer som de skal, kan det fort oppstå farlige situasjoner. Derfor er det bare erfarne bilmekanikere som bør skifte bremseskiver og bremseklosser selv. Alle andre bør overlate bremseskiftet til en fagperson på verkstedet.

Den nøyaktige prosedyren for å skifte skivebremser kan variere avhengig av bilprodusent og modell. Visse arbeidsprosedyrer og rekkefølgen varierer også til en viss grad. Verdifull informasjon om skifte av bremser på visse typer kjøretøy kan ofte finnes i tilsvarende reparasjonshåndbøker.

1. skaffe egnede reservedeler

Før du skifter bremser, bør de riktige delene være klare for utskifting. Bildeler som bremseklosser og bremseskiver må alltid passe nøyaktig til kjøretøyet. Når du kjøper deler, må du sørge for at de er av god kvalitet og passer nøyaktig.

2. jekk opp bilen

Siden fri tilgang til hjuloppheng og bremser er nødvendig for å skifte skiver og bremseklosser, må bilen jekkes opp. For å gjøre dette løftes bilen med en jekk og plasseres på jekkstativ. En løfteplattform er enda bedre.

3. Fjern hjulene

For å kunne utføre arbeidet på bremsen, må hjulene på bilen fjernes fra den respektive akselen. For å gjøre dette, løsne hjulmutrene og fjern hjulet. Dette gir god tilgang til bremsesystemet.

4. Demonter bremsekalipperen.

Det neste trinnet er å demontere bremsekaliperen til den respektive bremsen. Avhengig av kjøretøyet kan det hende at flere skruer må løsnes. Bremseklossene kan deretter fjernes fra bremsekaliperen. Selve bremsekaliperen er hengt til siden med en ledning.

5. Fjern bremseskiven

Etter at bremsekaliperen er fjernet, er det fri tilgang til bremseskiven, som fjernes deretter. Avhengig av kjøretøymodell må en eller flere skruer løsnes. Deretter kan bremseskiven enkelt fjernes.

6. kontroll og rengjøring

Etter at bremsekalipere, bremseklosser og bremseskiver er demontert, bør alle bremsekomponenter inspiseres visuelt for sikkerhet. Etterpå kan bremsekomponentene og hjulnavet rengjøres.

7. Monter nye bremseskiver

De nyinnkjøpte bremseskivene kan plasseres på de rengjorte hjulnavene uten mye anstrengelse. Deretter må skruene som fester bremseskiven skrus inn igjen. Hvis bremseskiven er fet, vil bruk av bremserenser hjelpe.

8. Tilbakestill bremsestempel

For å kunne skifte bremseklossene også, må bremsestemplene i bremsesystemet skyves tilbake. For å gjøre dette må du åpne bremsevæskebeholderen og fjerne litt hvis bremsevæskenivået er for høyt. Et spesialverktøy brukes til å tilbakestille bremseklossene.

9. Monter nye bremseklosser

Neste trinn er å sette inn nye bremseklosser i bremsekaliperen. Når du bytter bremseklosser, må du aldri blande dem eller montere dem feil vei. Bremsepasta for bremseklosser kan bidra til å forhindre knirking senere.

10. Monter bremsekalipperen

Etter montering av nye bremseklosser i bremsekaliperen, monteres den på plass igjen. Montering utføres i omvendt rekkefølge. På noen modeller kan det være nødvendig å koble til plug-in-tilkoblingen på nytt ved slitasje på bremseklossene.

11. ettermontere hjul

Når bremsekalipere og bremseskiver er på plass, kan hjulene monteres. Før dette bør alle komponenter i bremsesystemet kontrolleres visuelt igjen. Hvis det er smuss på bremseskivene, kan det fjernes med bremserens.

12. Trykk ned bremsepedalen

For at bremseklossene skal feste seg til bremseskivene igjen, er det viktig å trykke ned bremsepedalen flere ganger etter at du har skiftet bremser. Kontroller deretter bremsevæskenivået og fyll på om nødvendig.

13. prøvekjøring

Etter at du har skiftet bremseklosser og bremseskiver, må du kontrollere at bremsene fungerer som de skal. De som ikke kan kontrollere bremsesystemet på en bremseprøvestand, bør teste bremsene kort ved å utføre noen forsiktige bremsetester. Først da bør en prøvekjøring gjennomføres.

 

Mest leste guider