>Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
Bilens bremsesystem sørger for sikker bremsing og stans under alle kjøreforhold. Moderne biler har et pålitelig bremsesystem for dette formålet, som består av ulike komponenter. Her får du vite alt om strukturen, funksjonen og komponentene i bilens bremsesystem.
Oppbygging og typer bremsesystem
I dag er et moderne bilbremsesystem utformet som et hydraulisk system. Det er bare i gamle kjøretøy, som veteranbiler, at bremsene fortsatt betjenes med stenger eller kabler. Et pneumatisk betjent bremsesystem med trykkluft brukes derimot vanligvis bare i lastebiler. Avhengig av kjøretøymodell kan bremsesystemets konstruksjon og komponenter variere.
Hydraulisk bremsesystem i personbiler
Bremsesystemet i moderne biler består av et lukket bremsesystem med hydraulisk aktivering. Bremsevæske brukes til å overføre bremsekraften fra bremsepedalen til bremsene på hjulene. Trykket som trengs for å aktivere bremsene, genereres av en hovedsylinder når føreren trykker på pedalen. Bremseslanger og -ledninger under gulvet sørger for pålitelig overføring av bremsetrykket til de enkelte hjulbremsene. En bremsevæskebeholder sørger for at det alltid er nok bremsevæske tilgjengelig. Denne beholderen fungerer også som utjevningsbeholder for det hydrauliske bremsesystemet. Et lokk med skrukork gjør det mulig å etterfylle bremsevæske ved behov. Den såkalte driftsbremsen brukes utelukkende til å bremse bilen under kjøring. Avhengig av kjøretøyet må bremsepedalen også tråkkes ned for å starte motoren. Det er imidlertid obligatorisk med en ekstra bremseanordning for å sikre bilen når den står stille. Denne parkeringsbremsen kan aktiveres elektrisk eller med bremsevaier.
Bremseforsterker og slitasjeindikator
Mange biler er i dag utstyrt med en bremseforsterker. Denne komponenten i bremsesystemet reduserer den nødvendige pedalkraften ved bremsing og gjør det lettere å få bremsevirkningen til å inntreffe. For å holde øye med slitasjen på bremseklossene er noen biler utstyrt med en slitasjeindikator. Denne fungerer ofte rent mekanisk og avgir en høy knirkelyd. Andre systemer arbeider med en elektronisk slitasjeindikator.
Skivebremser eller trommelbremser
Personbiler er utstyrt med enten skivebremser eller trommelbremser. I moderne biler brukes trommelbremser imidlertid bare på bakakselen. Et skivebremsesystem har bremseskiver som roterer sammen med det aktuelle hjulet. En bremseklave omslutter bremseskiven fra utsiden og bremser den gjennom friksjon ved hjelp av en bremsekloss. Trommelbremser presser bremsebelegget mot bremsetrommelen fra innsiden.
Bremsesystem med to bremsekretser eller ABS
Alle nyere biler har to bremsekretser, en for forakselen og en for bakakselen. Dette systemet er obligatorisk. Hvis en av bremsekretsene er defekt, for eksempel på grunn av lekkasje av bremsevæske, sørger den andre kretsen for den nødvendige bremsekraften. Moderne biler er uten unntak utstyrt med det blokkeringsfrie bremsesystemet ABS. Dette systemet forhindrer at hjulene låser seg under bremsing. Tilsvarende bremsesystemer har tilleggskomponenter for dette formålet, for eksempel ABS-sensorer og ABS-styreenhet.
Bremsedeler og -komponenter
Bremsesystemet i dagens biler består av en rekke komponenter. De ulike delene av bremsesystemet fungerer i perfekt harmoni med hverandre. På denne måten kan føreren iverksette alle bremseprosesser på en pålitelig og nøyaktig måte. De viktigste delene av bremsesystemet er listet opp i oversikten nedenfor.
- Bremsepedalen: Bremsepedalen brukes til å aktivere bremsene med fin dosering. På nesten alle biler er bremsepedalen plassert i førerens fotrom til høyre for gasspedalen.
- Hovedbremsesylinder: Hovedbremsesylinderen er koblet til bremsepedalen. Når føreren betjener driftsbremsen, bygger sylinderen opp trykket i bremsesystemet.
- Bremselysbryter: Denne bryteren slår på bremselyset bak på bilen når du bremser. Bremsebryteren er plassert i nærheten av bremsepedalen bak dashbordet.
- Bremseskive: Bremseskivene er en komponent i bremsesystemet med skivebremser. Bremseskiven roterer med hjulet og bremses ned av bremseklossen ved hjelp av friksjon.
- Bremsebelegg: Bremsebelegget sørger for nødvendig friksjon og dermed retardasjon ved bremsing. Bremseklossene er fast forbundet med bremsebelegget eller bremsebeleggholderen.
- Bremsekaliper: Bremsekaliperen er en del av skivebremsen og holder bremseklossene. Ved oppbremsing presser bremseklaveren bremsebeleggene mot bremseskiven.
- Bremseforsterker: Bremseforsterkeren gjør det enklere å bremse ved å redusere kraften føreren må bruke. Komponenten befinner seg vanligvis bak pedalen i motorrommet.
- Bremseledninger: Bremseledningene overfører bremsekraften til bremsene. Der er det montert fleksible bremseslanger slik at hjulopphenget forblir bevegelig.
- Bremsetrommel: Brem setrommelen er en del av bremsesystemet på kjøretøy med trommelbremser. Trommelen roterer med hjulet og holder bremsekomponentene.
- Bremsebakker: Trommelbremsens bremseklossbærere kalles bremsesko. Ved bremsing presser de innvendige hjulbremsesylindrene bremsebelegget mot trommelen.
Slik fungerer et bilbremsesystem
Det hydrauliske bilbremsesystemet betjenes av føreren via bremsepedalen. Dette muliggjør en fint dosert bremseprosess eller en rask stopp i en nødsituasjon. Når føreren tråkker på pedalen, bygger hovedsylinderen som er koblet til pedalen opp trykket som kreves for å bremse. I et bremsesystem med skivebremser virker bremsetrykket på bremsestemplene som presser bremseklossene mot bremseskiven via bremsekaliberen. Ved trommelbremser overføres trykket til bremsesylindrene inne i bremsen. Bremseklossene som er montert her, presser bremseklossene fast mot innsiden av bremsetrommelen ved hjelp av trykket fra stemplene.
Parkeringsbremsens funksjon
Håndbremsen eller parkeringsbremsen har en annen funksjon enn resten av bremsesystemet. Denne bremsen brukes ikke til å redusere bilens hastighet under kjøring. I stedet sikrer den bilen når du parkerer eller stopper. Parkeringsbremsen betjenes med en håndbremsespak eller håndbremsepedal. I motsetning til driftsbremsen virker denne bremsen bare på bakakselen. Eldre biler har en håndbremsvaier, mens nyere biler har en elektrisk brems som parkeringsbrems.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon