Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

>Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon

Bilens bremsesystem sørger for sikker bremsing og stans under alle kjøreforhold. Moderne biler har et pålitelig bremsesystem for dette formålet, som består av ulike komponenter. Her får du vite alt om strukturen, funksjonen og komponentene i bilens bremsesystem.

Oppbygging og typer bremsesystem

I dag er et moderne bilbremsesystem utformet som et hydraulisk system. Det er bare i gamle kjøretøy, som veteranbiler, at bremsene fortsatt betjenes med stenger eller kabler. Et pneumatisk betjent bremsesystem med trykkluft brukes derimot vanligvis bare i lastebiler. Avhengig av kjøretøymodell kan bremsesystemets konstruksjon og komponenter variere.

Hydraulisk bremsesystem i personbiler

Bremsesystemet i moderne biler består av et lukket bremsesystem med hydraulisk aktivering. Bremsevæske brukes til å overføre bremsekraften fra bremsepedalen til bremsene på hjulene. Trykket som trengs for å aktivere bremsene, genereres av en hovedsylinder når føreren trykker på pedalen. Bremseslanger og -ledninger under gulvet sørger for pålitelig overføring av bremsetrykket til de enkelte hjulbremsene. En bremsevæskebeholder sørger for at det alltid er nok bremsevæske tilgjengelig. Denne beholderen fungerer også som utjevningsbeholder for det hydrauliske bremsesystemet. Et lokk med skrukork gjør det mulig å etterfylle bremsevæske ved behov. Den såkalte driftsbremsen brukes utelukkende til å bremse bilen under kjøring. Avhengig av kjøretøyet må bremsepedalen også tråkkes ned for å starte motoren. Det er imidlertid obligatorisk med en ekstra bremseanordning for å sikre bilen når den står stille. Denne parkeringsbremsen kan aktiveres elektrisk eller med bremsevaier.

Bremseforsterker og slitasjeindikator

Mange biler er i dag utstyrt med en bremseforsterker. Denne komponenten i bremsesystemet reduserer den nødvendige pedalkraften ved bremsing og gjør det lettere å få bremsevirkningen til å inntreffe. For å holde øye med slitasjen på bremseklossene er noen biler utstyrt med en slitasjeindikator. Denne fungerer ofte rent mekanisk og avgir en høy knirkelyd. Andre systemer arbeider med en elektronisk slitasjeindikator.

Skivebremser eller trommelbremser

Personbiler er utstyrt med enten skivebremser eller trommelbremser. I moderne biler brukes trommelbremser imidlertid bare på bakakselen. Et skivebremsesystem har bremseskiver som roterer sammen med det aktuelle hjulet. En bremseklave omslutter bremseskiven fra utsiden og bremser den gjennom friksjon ved hjelp av en bremsekloss. Trommelbremser presser bremsebelegget mot bremsetrommelen fra innsiden.

Bremsesystem med to bremsekretser eller ABS

Alle nyere biler har to bremsekretser, en for forakselen og en for bakakselen. Dette systemet er obligatorisk. Hvis en av bremsekretsene er defekt, for eksempel på grunn av lekkasje av bremsevæske, sørger den andre kretsen for den nødvendige bremsekraften. Moderne biler er uten unntak utstyrt med det blokkeringsfrie bremsesystemet ABS. Dette systemet forhindrer at hjulene låser seg under bremsing. Tilsvarende bremsesystemer har tilleggskomponenter for dette formålet, for eksempel ABS-sensorer og ABS-styreenhet.

Bremsedeler og -komponenter

Bremsesystemet i dagens biler består av en rekke komponenter. De ulike delene av bremsesystemet fungerer i perfekt harmoni med hverandre. På denne måten kan føreren iverksette alle bremseprosesser på en pålitelig og nøyaktig måte. De viktigste delene av bremsesystemet er listet opp i oversikten nedenfor.

  • Bremsepedalen: Bremsepedalen brukes til å aktivere bremsene med fin dosering. På nesten alle biler er bremsepedalen plassert i førerens fotrom til høyre for gasspedalen.
  • Hovedbremsesylinder: Hovedbremsesylinderen er koblet til bremsepedalen. Når føreren betjener driftsbremsen, bygger sylinderen opp trykket i bremsesystemet.
  • Bremselysbryter: Denne bryteren slår på bremselyset bak på bilen når du bremser. Bremsebryteren er plassert i nærheten av bremsepedalen bak dashbordet.
  • Bremseskive: Bremseskivene er en komponent i bremsesystemet med skivebremser. Bremseskiven roterer med hjulet og bremses ned av bremseklossen ved hjelp av friksjon.
  • Bremsebelegg: Bremsebelegget sørger for nødvendig friksjon og dermed retardasjon ved bremsing. Bremseklossene er fast forbundet med bremsebelegget eller bremsebeleggholderen.
  • Bremsekaliper: Bremsekaliperen er en del av skivebremsen og holder bremseklossene. Ved oppbremsing presser bremseklaveren bremsebeleggene mot bremseskiven.
  • Bremseforsterker: Bremseforsterkeren gjør det enklere å bremse ved å redusere kraften føreren må bruke. Komponenten befinner seg vanligvis bak pedalen i motorrommet.
  • Bremseledninger: Bremseledningene overfører bremsekraften til bremsene. Der er det montert fleksible bremseslanger slik at hjulopphenget forblir bevegelig.
  • Bremsetrommel: Brem setrommelen er en del av bremsesystemet på kjøretøy med trommelbremser. Trommelen roterer med hjulet og holder bremsekomponentene.
  • Bremsebakker: Trommelbremsens bremseklossbærere kalles bremsesko. Ved bremsing presser de innvendige hjulbremsesylindrene bremsebelegget mot trommelen.

Slik fungerer et bilbremsesystem

Det hydrauliske bilbremsesystemet betjenes av føreren via bremsepedalen. Dette muliggjør en fint dosert bremseprosess eller en rask stopp i en nødsituasjon. Når føreren tråkker på pedalen, bygger hovedsylinderen som er koblet til pedalen opp trykket som kreves for å bremse. I et bremsesystem med skivebremser virker bremsetrykket på bremsestemplene som presser bremseklossene mot bremseskiven via bremsekaliberen. Ved trommelbremser overføres trykket til bremsesylindrene inne i bremsen. Bremseklossene som er montert her, presser bremseklossene fast mot innsiden av bremsetrommelen ved hjelp av trykket fra stemplene.

Parkeringsbremsens funksjon

Håndbremsen eller parkeringsbremsen har en annen funksjon enn resten av bremsesystemet. Denne bremsen brukes ikke til å redusere bilens hastighet under kjøring. I stedet sikrer den bilen når du parkerer eller stopper. Parkeringsbremsen betjenes med en håndbremsespak eller håndbremsepedal. I motsetning til driftsbremsen virker denne bremsen bare på bakakselen. Eldre biler har en håndbremsvaier, mens nyere biler har en elektrisk brems som parkeringsbrems.

Mest leste guider