Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva du skal gjøre med det

Som en del av eksosanlegget har eksosmanifolden en bærende rolle i motorrommet. Hvis eksosmanifolden lekker, slippes ikke motorens eksosgasser ut som tiltenkt. Motorens funksjon kan også begrenses hvis eksosmanifolden lekker. I guiden vår forklarer vi tegn og årsaker til en defekt manifold og gir tips om hvordan du bytter ut komponenten.

Manifolden fører eksosgassene bort fra motoren.

Eksosmanifolden fjerner eksosgassene som produseres under forbrenningen fra motoren. Her fungerer manifolden som en forbindelse mellom topplokket og eksosanlegget. Forbrenningsgassene som slippes ut av sylindrene samles opp av eksosmanifolden og føres videre til eksosen via andre komponenter i eksosanlegget. Det er her eksosgassene slippes ut.

Eksosmanifold er en gjennomtenkt komponent

Komponenten, også kjent som eksosmanifolden, fjerner imidlertid ikke bare eksosgasser. De er gjennomtenkt utformede komponenter som til og med har innflytelse på motorens ytelse. For dette formålet er manifoldene spesielt tilpasset den respektive motortypen. Eksosmanifolder er laget av spesielle støpejerns- eller rustfrie stålrør.

Arrangement av rør og bruk i turbomotorer

Hvis en motor har mer enn én sylinder, samler eksosmanifolden de forskjellige eksosstrømmene. Arrangementet av rør og rekkefølgen for sammenslåing kan variere avhengig av motortype. I en motor med turbolader leder ikke eksosmanifolden eksosstrømmen direkte til eksosen, men først til turboen.

Eksosmanifold som lekker – bytte eller reparere?

Eksosmanifolder går ofte i stykker på grunn av høy belastning. Hvis eksosmanifolden lekker, oppstår noen ganger spørsmålet: Bytt ut eller reparere? I prinsippet kan en sprukket eksosmanifold repareres. For å reparere den, må manifolden ofte fjernes fra bilen. Sveising av manifolden krever en viss erfaring. Ofte er kostnadene ved å reparere manifolden på verkstedet ikke verdt det, ettersom eksosmanifolder er lett tilgjengelige nye eller brukte.

Typiske symptomer på en defekt eksosmanifold

Et problem med eksosmanifolden fører til typiske symptomer. Disse inkluderer utslipp av eksos inn i motorrommet, ettersom eksosgassene ikke lenger ledes til eksosen. Dette er i sin tur ofte årsaken til at bilen lukter av eksos i interiøret. Under ugunstige forhold trekkes disse inn i kupeen gjennom ventilasjonen.

Spor indikerer lekkasje i manifolden

Skader på manifolden indikeres ofte av tydelige spor av eksosgass. Dette gjør det enkelt å se hvor eksosmanifolden lekker. Det er også ofte en uvanlig lyd fra motoren når det er et problem med manifolden. Avgasslekkasjen kan også forårsake en høy plystrelyd når du akselererer.

Strømtap på grunn av sprukket manifold

I tillegg til disse ubehagelige symptomene har en defekt i eksosmanifolden også en direkte innflytelse på funksjonen til motoren og eksosanlegget. Spesielt med turbomotorer kan motorytelsen synke merkbart hvis det er skade på eksosmanifolden. I tillegg kan drivstofforbruket øke og akselerasjonen synke merkbart med en defekt manifold.

Symptomer på en defekt manifold i oversikt:

  • Spor av avgass som slipper ut
  • Støy fra motorrommet
  • Lukt av eksos i kjøretøyet
  • Motoreffekten reduseres
  • Drivstofforbruket øker
  • Akselerasjonen er dårlig
  • Motorens kontrollampe lyser

Vanlige årsaker til lekkasjer i eksosmanifolder

Hvis eksosmanifolden lekker, er det forskjellige mulige årsaker. Eksosmanifolden er en av de mest termisk belastede komponentene i eksosanlegget. De varme eksosgassene fører til at manifolden varmes kraftig opp når motoren går, noe som kan føre til slitasje over tid. I tillegg er det sterke temperatursvingninger i motorrommet.

Vibrasjoner og værpåvirkninger

Vibrasjonene som genereres av motoren kan også påvirke eksosmanifoldens levetid. I tillegg kan skader på eksosmanifolden forårsakes av værforhold, ettersom komponenten er plassert ganske ubeskyttet i det nedre området av motorrommet, avhengig av kjøretøyet. Sist, men ikke minst, kan eksosmanifolden bli skadet som et resultat av uprofesjonell reparasjon av eksosanlegget.

Oversikt over vanlige årsaker til lekkasjer i eksosmanifolder:

  • Temperatursvingninger under drift
  • Slitasje med høy kjørelengde
  • Høy temperatur på eksosgassene
  • Skader på grunn av værpåvirkning
  • Reparasjon av eksosmanifold
  • Sprekker i eksosmanifolden på grunn av vibrasjoner

Skifte av eksosmanifold

Eksosmanifolden bør skiftes ut umiddelbart med en intakt komponent i tilfelle skade, for eksempel en sprekk i røret. Dette vil sikre at bilen fortsetter å fungere som den skal. I tillegg til ubehagelige effekter som dårlig drift av motoren, kan utslipp også komme inn i interiøret i stedet for eksosen og dermed utgjøre en fare.

I tillegg fungerer ofte ikke eksosrensesystemet riktig hvis eksosmanifolden lekker. Erfarne og dyktige bilmekanikere skifter noen ganger manifolden selv for å spare kostnader for verkstedet. Den nøyaktige prosedyren kan variere avhengig av motor og modell.

Forseglingen er også en mulig årsak

Hvis det oppstår symptomer på en defekt eksosmanifold, trenger ikke selve komponenten nødvendigvis å være defekt. Manifoldpakningen kan også være årsaken til uvanlige lyder og utslipp av eksosgasser allerede før eksosrøret. Pakningen kan vanligvis kjøpes til lave kostnader og kan enkelt installeres av eieren eller på et verksted.

Skifte av eksosmanifold i bare noen få trinn

  1. Forbered utskifting av manifolden: Det første trinnet er å forberede utskifting av den defekte eksosmanifolden med en intakt reservedel. Avhengig av kjøretøymodell må forskjellige fester og deksler i motorrommet fjernes for å kunne skifte ut eksosmanifolden.
  2. Fjerning av den defekte delen: Hvis alt er godt forberedt, kan fjerningen av den defekte eksosmanifolden begynne. På mange kjøretøy kan dette gjøres ovenfra gjennom motorrommet. Som regel må deler av eksosanlegget samt eksosrøret fjernes. Etter å ha løsnet skrueforbindelsene på motorboltene, kan eksosmanifolden fjernes.
  3. Installer eksosmanifolden: Neste trinn er å installere den intakte eksosmanifolden. For å gjøre dette installeres komponenten som tiltenkt. I alle fall bør en ny manifoldpakning brukes. Muttere, skruer eller pinnbolter kan også byttes ut om nødvendig.
  4. Fullfør reparasjonen: Etter montering av manifolden monteres de andre komponentene i eksosanlegget og alle tilleggsdeler på nytt. En testkjøring av motoren kan deretter finne sted.

Mest leste guider