Menu toggle

Velkommen

Akkurat nå 47.983 brukte girkasser fra bilopphuggeri

Find din girkasse nu:

Søk via: Nummerskilt | Girkassekode | Bilmerker

Gratis frakt | Full retur | Største utvalg
Europas største marked for billige brukte girkasser til alle merker og biler

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 2.760

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 2.061

BMW

BMW

Dele til salg: 2.349

Citroën

Citroën

Dele til salg: 1.848

Dacia

Dacia

Dele til salg: 307

Fiat

Fiat

Dele til salg: 540

Ford

Ford

Dele til salg: 2.266

Honda

Honda

Dele til salg: 484

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 1.303

Kia

Kia

Dele til salg: 1.747

Mazda

Mazda

Dele til salg: 968

Mitsubishi

Mitsubishi

Dele til salg: 648

Nissan

Nissan

Dele til salg: 1.334

Opel

Opel

Dele til salg: 1.914

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 2.806

Slik kjøper du en brukt girkasse

Hva er en girkasse?


Girkassen er en av de viktigste delene i en bil og bidrar til å overføre kraft fra motoren til hjulene.
Girkassens oppgave er å kontrollere hastigheten på bilens motor slik at den kan matche hastigheten på hjulene dine.
Uten den ville bilene våre enten akselerert ufattelig sakte eller hatt en utrolig lav toppfart.
En girkasse er en lukket enhet som består av flere gir i forskjellige størrelser, som igjen gir forskjellige hastigheter for kjøretøyet ditt.
Tannhjulene er plassert inne i et metallhus, som også inneholder olje og andre væsker. Disse væskene hjelper til med å smøre girene og holde dem i gang som de skal.
Du kan velge mellom to hovedtyper girkasser: manuelle og automatiske girkasser.
Manuelle girkasser er vanligvis koblet til tre pedaler (clutch, brems og gass), mens automatgir kun trenger to pedaler.
Automatiske girkasser blir mer og mer vanlig i nye biler. De er dyrere enn manuelle girkasser, men de er enklere å bruke og øker kjørekomforten.

Nest etter motoren er girkassen bilens viktigste komponent. Girkassens oppgave er å sørge for at motoren arbeider i et effektivt område, og uten den ville bilene våre enten akselerere utrolig langsomt eller ha en svært lav topphastighet. Så når girkassen ikke virker som den skal, er bilen handikappet.

Hvordan finner jeg den riktige girkassen til bilen min?

Når du leter etter girkasse til bilen din, kan du skrive inn bilens nummerskilt på autoparts-24.no for å snevre inn søket. Du må imidlertid oppgi den spesifikke girkassetypen /-koden for å være sikker på at girkassen passer. Du kan ringe til en autorisert forhandler av bilen og få girkassetypen opplyst ved å oppgi registreringsnummeret eller bilens rammenummer (VIN).

engine_image

Det kan være forskjellige typer girkasser, for eksempel kan drivakslenes tykkelse og antall drivledd på akslene være forskjellig. På bakhjulstrukne biler kan flensene på kardangakselen endre seg i løpet av en bilmodells levetid. Det er en god ide å sjekke dette med bilverkstedet ditt eller med en autorisert lokal forhandler.

“Hvis ulykken er ute, er en brukt girkasse den beste løsningen”

Typiske feil på girkassen

På manuelle girkasser er den vanligste feilen slitte synkromeshringer. Dette er små tannete ringer, vanligvis av messing, som sørger for at girhjul og giraksel roterer med samme hastighet når du skifter gir. En annen klassisk feil på manuelle girkasser er slitte lager.
Hvis det er lageret i differensialet, som er innebygget i girkassen, det er noe i veien med, varierer lyden i takt med bilens hastighet. Hvis ulyden er hastighetsbestemt, er det ofte inngangsakselen det er noe feil med. Varierer lyden avhengig av gir, er det ofte girakselens lager som er slitt. Ikke like vanlig er det at girhjulet har brukne tenner.
På den tradisjonelle automatgirkassen med momentomformer kan det oppstå forskjellige feil på koblinger, bremser og girkassens styreenhet (mechatronic), og det samme er tilfellet på dobbeltkobling-girkasser

Er det nødvendig med en ny girkasse?

Hvis en manuell girkasse har defekte tenner eller springer ut av gir, må du sannsynligvis skifte eller reparere hele girkassen. Det lønner seg som oftest å kjøpe en girkasse av god kvalitet, for girkasserenovasjon er vanligvis en dyr affære, og investering i en helt ny girkasse koster mange penger.

autoparts24_image

Kan jeg skifte en femtrinns til en sekstrinns?

Det kan være lurt å sondere terrenget for muligheter, når du likevel skal skifte. For eksempel er noen girkasser plug and play, så du kan oppgradere til en sekstrinns manuell i stedet for en femtrinns. Men mange ganger må du også skifte aksler og hjuloppheng, så vær omhyggelig og undersøk mulighetene før du kjøper en annen girkasse enn den du har montert i bilen fra før. Hvis du skifter fra femtrinns til sekstrinns: Husk å kjøpe ny girkule også.

Kan jeg skifte en automatgirkasse til en manuell?

Det korte svaret er ja. Det litt lengre svaret er at det er ganske vanskelig. Det lange svaret er at du må skifte massevis av deler. For eksempel trenger du en koblingspedal, en hovedsylinder, en slavesylinder, drivaksler, hjuloppheng, instrument, svinghjul og en koblingskontakt til motorstyring/fartspilot. Du må antageligvis også ha nye oppheng til girkassen. Men det kan la seg gjøre. Det er mange som har gjort det – det krever bare ganske mye arbeid og penger.

“Prisene for nye girkasser er vanligvis veldig høye, og en brukt girkasse bør alltid vurderes”

Må jeg ha ny kobling og svinghjul?

Generelt er det lurt å skifte kobling når du skifter girkasse. Du bør som minimum sjekke slitasjen på koblingsplatene og svinghjulet før du monterer en ny girkasse – det er mye enklere å skifte når du allikevel har girkassen ute.

key_image

Hvilke deler må jeg være ekstra oppmerksom på?

Det kan være forskjellige deler til en girkasse som enten følger med eller ikke gjør det. Ofte følger fartssensoren ikke med, men det er som regel også greit å gjenbruke den gamle. Du bør også sjekke girkasseopphengene. Hvis de er skjøre eller sprukne, så skift dem – det er også en enkel operasjon når girkassen likevel er tatt ut. Noen av pakningene kan også med fordel skiftes før den nye girkassen monteres.
HUSK at girkassen leveres uten olje, det er viktig at du fyller på med riktig girolje og riktig mengde i den nymonterte girkassen – ellers er det ingen garanti på girkassen.

Hva med utløserlagere?

Et defekt utløserlager fører til en raklelyd når bilen står i tomgang. Det kan være lurt å skifte det til et nytt når du først er i gang – det er veldig irriterende senere å måtte bruke flere timers arbeid på å skifte en del som koster et par hundre kroner. Utløserlageret er en del av koblingen, sjekk derfor også avsnittet ”Trenger jeg ny kobling og svinghjul?”

“Forsikre deg om at du har mekaniske ferdigheter tilgjengelig når du installerer girkassen. “

Trenger jeg nye drivaksler?

Du behøver antageligvis ikke å skifte drivaksler med mindre de viser tegn på slitasje – den klassiske klak-klak-kla-klak når du gir gass med rattet dreiet til den ene siden. Sjekk samtidig om mansjettene er slitte, når du likevel har akslene avmontert. Hvis mansjettene på drivakselen er defekte, må du undersøke om lagrene har tatt skade.

engine_camshaft

Hva vil det si at en girkasse har blitt renovert?

Du kan komme over brukte girkasser som beskrives som renoverte eller hovedrenoverte. Hva det omfatter varierer, så her må du være ekstra oppmerksom. For noen består en renovering av nye lager på girakslene, men ikke nødvendigvis nye lager i differensialet som sitter innebygget i biler med forhjulstrekk. For at en renovering skal være noe verdt, må den være foretatt av en spesialist som kan stå inne for arbeidet og materialer. Mens mange kan skifte lager, krever det altså litt mer å renovere en girkasse, for toleranser og slitasje må sjekkes – ellers holder girkassen likevel ikke i lengden.

“Sjekk alltid at girkassen stemmer overens med den gamle girkassen”

Et par ord om diffsperre

Noen girkasser har innebygget differensialsperre. Det gjelder spesielt sportslige biler med forhjulstrekk. På bakhjulstrekkere er eventuelt sperre bygget inn i bakakselen. Sperrer blir mer og mer sjeldent, for flere produsenter sparer og lar elektronisk styrebremser simulere sperre. Hvis girkassen du skifter har innebygget sperre, bør du også sørge for at girkassen du kjøper har sperre, for dette er en viktig detalj på biler med mange krefter som skal ut til forhjulene. Ofte vil girkassen være påstemplet LSD (Limited Slip Differencial), hvis den har sperre. Hvis det er et Torsen-differensial med tannhjul, kan du dreie utgangsdrevet på den ene siden – har den sperre, vil den andre siden dreie samme vei – har den det ikke, vil den dreie motsatt vei.

Tips for kjøp og skift av brukt girkasse:

  • Bruk girkassekoden for å finne brukte girkasser som passer bilen.
  • Autoparts24 sikrer deg retur- og reklamasjonsrett når du kjøper brukt girkasse.
  • Sørg for tilstrekkelig bilmekanikerkompetane når du skal installere girkassen. Garantien gjelder ikke hvis girkassen er blitt feil montert
  • Sjekk kobling og svinghjul for slitasje og skift om nødvendig ut (Manuell og DSG).
  • Skift utløserlageret, helst hele clutchsettet (Manuell).
  • Skift pakkboksene på differensial, hvis det er den åpne typen.
  • Skift eventuelle filtre på girkassen.
  • Husk å fylle på ny olje av den riktige typen og mengden.
  • Sjekk drivakslene og mansjettene på dem før du monterer dem på igjen.
  • Juster koblingen, hvis det er nødvendig.

“Forsikre deg om at du har mekaniske ferdigheter tilgjengelig når du installerer girkassen. “

engine_camshaft

“Sjekk alltid at girkassen stemmer overens med den gamle girkassen”

Siste produkter