Honda-girkasser: Interessante fakta om Honda-girkasser
Den japanske bilprodusenten Honda tilbyr sine biler med manuell eller automatgir , avhengig av modell. I sistnevnte tilfelle valgte produsenten tidlig å velge trinnløse CVT-transmisjoner, som er spesielt populære i Japan og USA. Selv om de fleste Honda-transmisjoner fungerer uten problemer, er visse typer allerede tilbakekalt. Ifølge opplysninger fra Honda var programvarefeil og et problem med hjelpeakselen i enkelte automatgir årsaken til tilbakekallingen.
Honda manuell girkasse
Tidligere var manuelle girkasser en del av Hondas gode produkter. Spesielt i Tyskland ble et kjøretøy av merket ofte bestilt med manuell girkasse. I lang tid stolte Honda på femtrinns manuelle girkasser; senere ble sekstrinns manuelle girkasser brukt.
Fra 2022 vil kun Honda Civic og Honda Civic Type R tilbys på det europeiske markedet med manuell girkasse og seks gir. Honda Civic Type R ytelsesmodell har en sekstrinns manuell girkasse med automatisk midtgassfunksjon og muliggjør spesielt raske girskift.
Honda automatgir
- Honda CVT: Automatiske girkasser med CVT-betegnelse er trinnløse girkasser som alltid fungerer i det optimale hastighetsområdet. Resultatet er lavt drivstofforbruk og optimert kjørekomfort, helt uten avbrudd i trekkraften. Avhengig av modell har Hondas automatiske girkasser en girskiftsimulering. I Honda HR-V simulerer dette f.eks. syv gir, noe som gjør at CVT-girkassen føles mer som en vanlig automatisk girkasse for sjåføren. Denne automattypen finnes i mange Honda-modeller, f.eks. Honda Civic eller i eldre Honda HR-Vs.
- Honda e-CVT: Honda installerer stasjoner med betegnelsen e-CVT i moderne hybridbiler. Her sørger de for riktig kobling mellom forbrenningsmotoren og det elektriske drevet. Avhengig av kjøreforholdene drives Hondaen rent elektrisk eller med støtte fra en bensinmotor. Den elektriske stasjonen er en del av transmisjonen og det er også en resirkulering via interne deler. Forbrenningsmotoren lader batteriet via en generator integrert i girblokken; kun over en viss kjørehastighet kobles den direkte til drivverket via en fast girkasse. Teknisk sett er ikke e-CVT en automatgir i ordets rette forstand, men Honda har likevel brukt begrepet CVT. Modulen er f.eks. installert i Honda CR-V, Honda HR- V og Honda Jazz .
- Honda i-Shift: Under betegnelsen i-Shift har Honda installert automatiserte girkasser hvis skift utføres av en girkontrollenhet. Clutchen er hydraulisk betjent og styres også av en kontrollenhet. I tillegg til funksjonen for automatisk girskift kan i-Shift også settes til manuell modus slik at føreren selv kan bestemme girskiftet. Honda i-Shift automatgir ble først og fremst installert i Honda Jazz- og Honda Civic-modellene fra 2005 og utover.
Girkasse for Honda elbiler
Med Honda e-modellen presenterte det japanske merket for første gang i 2019 en rent elektrisk drevet bil. Hondas elektriske drift er kombinert med girkassen i én drivenhet, som er plassert i området rundt bakakselen. Honda bruker et fast utvekslingsforhold som girkasse. Dette sikrer at utgangshastigheten til den installerte elektriske motoren konverteres til en passende hastighet for å drive kjøretøyet.
Kjøp og installer en brukt Honda girkasse
Hvis en Honda girkasse er defekt, er det verdt å erstatte den med en brukt del i god stand og til en god pris. For å kunne kjøpe riktig Honda girkasse må du ha girkassekoden for hånden. Mens motorkoden er stemplet direkte på motorblokken, er girkassekoden plassert på clutchhuset eller girkassehuset. Du kan finne passende Honda girkasser og reservedeler hos Autoparts24.
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brukte bildel til din Honda
1994 - 2001
Civic VI Fastback (MA, MB)
1995 - 2001
Civic VI Hatchback (EJ, EK)
1995 - 2001
Civic VI Saloon (EJ, EK)
1979 - 1983
Accord Hatchback (SJ, SY)
1999 - 2006
Civic VII Hatchback (EU, EP, EV)
2000 - 2006
Civic VII Saloon (ES, ET)
2005 - Nu
Civic Viii Hatchback (FN, FK)
2005 - Nu
Civic Viii Saloon (FD, FA)
1983 - 1985
Accord Mk II Hatchback (AC, AD)
2016 - 2022
Civic X Hatchback (FC_, Fk_)
1985 - 1989
Accord Mk III Aerodeck (CA)
2015 - 2022
Civic X Saloon (FC_)
1985 - 1989
Accord Mk III (CA)
1989 - 1994
Accord Mk IV Aerodeck (CB)
1989 - 1993
Accord Mk IV (CB)
1989 - 1993
Accord Mk IV Coupe (CB, CC)
1989 - 1996
Concerto (HW, MA)
1993 - 1998
Accord Mk V Aerodeck (CE)
1992 - 1997
Accord Mk V (CC, CD)
1995 - 1998
Accord Mk V (CE, Cf_, CD)
1993 - 1998
Accord Mk V Coupe (CD)
2001 - 2007
Cr-v Mk II (RD_)
1999 - 2002
Accord Mk VII Hatchback (CH, CL)
2006 - Nu
Cr-v Mk III (RE_)
2016 - Nu
Cr-v V (RW_, Rt_)
1997 - 2003
Accord VI (CK, CG, CH, CF)
2003 - 2012
Accord VII (CL, CN)
2003 - 2008
Accord VII Tourer (CM, CN)
2008 - 2015
Accord Viii (CU)
2008 - Nu
Accord Viii Estate (CW)
1978 - 1987
Acty Platform/chassis (TN)
1995 - 2002
Orthia / Partner (EL_, Ey_)
1986 - 1996
Prelude Mk III (BA)
1983 - 1987
Ballade MK III Saloon (AM, AK, AU)
1991 - 1997
Prelude Mk IV (BB_)
2005 - 2014
Ridgeline (YK)
2013 - Nu
City VI Saloon (GM4, Gm5, Gm6, Gm9, Gm7)
1992 - 1998
Civic del Sol Mk III (EH, EG)
2012 - 2017
Civic IX (FK)
2014 - 2017
Civic IX Tourer (FK)
1978 - 1983
Civic MK II Hatchback (SS, SL)
1983 - 1987
Civic MK III (AL, AJ, AG, AH)
1989 - 1993
INTEGRA Saloon (DA5, Da6, Da7, Da8, Da9, Db1, Db2)
1987 - 1993
Civic MK IV Hatchback (EC, ED, EE)
1993 - 2001
INTEGRA Saloon (DB6, Db7, Db8, Db9)
1998 - 2001
Civic Mk V Aerodeck (MB, MC)
2001 - 2008
Jazz II (GD_, Ge3, Ge2)
1991 - 1995
Civic MK V Hatchback (EG)
2007 - Nu
Jazz III (GE_, Gg_, Gp_, Za_)
1991 - 1996
Civic MK V Saloon (EG, EH)