Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen

Bilens clutch utsettes for store påkjenninger hver gang den kjøres. Det er neppe overraskende at slitedelen vil gå i stykker på et eller annet tidspunkt. I guiden vår kan du finne ut hvilke symptomer som oppstår når clutchen er ødelagt og når det er tilrådelig å gå til verkstedet. Vi forteller deg også hva du bør huske på når du kjører for å unngå skade på clutchen.

Hvordan clutchen fungerer i bilen

Clutchen i en bil er koblingen mellom motoren og girkassen. Når clutchen er lukket, presses en clutchskive mot motorens svinghjul av trykket fra en membranfjær og via clutchtrykkplaten. Når clutchpedalen trykkes ned, åpnes clutchen og avbryter kraftoverføringen mellom de to komponentene. Først da er det mulig å skifte gir og starte bilen.

Betjening av clutchen

Metoden for å betjene clutchen kan variere avhengig av kjøretøyet. Den betjenes ofte av en clutchkabel som overfører kraft fra clutchpedalen til clutchmekanismen. Moderne biler har ofte en hydraulisk betjent clutch, og noen modeller har også en elektronisk aktuator.

Clutch på manuell girkasse er en klassisk slitedel

I biler med manuell girkasse er clutchen utsatt for konstant slitasje. Føreren må bruke clutchen hver gang han skifter gir, og ved start med manuell girspak må han også tråkke på clutchpedalen. Dette betyr at materialet på clutchbelegget slites kontinuerlig hver gang det skiftes gir og hver gang kjøretøyet startes.

Koblingens levetid – hvor lenge varer koblinger?

Normalt varer clutcher i biler veldig lenge. Som regel må komponenten først skiftes ut etter godt over 100 000 kilometer kjørelengde. Ulike faktorer kan imidlertid fremme slitasje, slik at clutchskader oppstår tidligere. I dette tilfellet er det ofte uunngåelig å få clutchen byttet ut på verkstedet.

Defekt clutch – disse symptomene oppstår

Hvis clutchen er ødelagt, kan forskjellige symptomer indikere feilen. En slitt clutchforing manifesterer seg ofte gjennom såkalt glidning av clutchen. På grunn av slitasje er friksjonsforbindelsen mellom motoren og girkassen ikke lenger etablert riktig. Motorturtallet øker uten at kjøretøyet akselererer ytterligere.

  • Koblingsglidninger
  • Motoren hyler høyt
  • Rykk ved start og akselerasjon
  • Støy ved kløtsjing eller girskifte
  • Gir kan ikke kobles inn
  • Clutchpedalen er treg
  • Drivstofforbruket øker
  • Lukt av brent belegg

Defekt clutch – ytterligere tegn på skade på clutchen

Avhengig av type defekt kan det også oppstå andre symptomer når clutchen er ødelagt. Disse inkluderer rykk når du starter eller akselererer. Uvanlige lyder når du kobler og skifter gir kan også indikere en defekt clutch. Slike tegn kan vises når clutchen ikke lenger skiller motoren og girkassen ordentlig.

Uvanlig lukt eller ingen utstyr

I noen tilfeller bruker motoren mer drivstoff hvis clutchen er defekt. En ubehagelig brent lukt kan også være et tegn på en defekt clutch. Avhengig av hvilke deler av clutchen som er ødelagt, kan det oppstå andre problemer. I verste fall er det ikke lenger mulig å koble inn et gir, eller clutchpedalen er treg.

Typiske årsaker – dette er grunnen til at koblingen er defekt

Hvis clutchen er ødelagt, er det forskjellige mulige årsaker til feilen. På den ene siden slites alle deler av clutchen over tid. Dette inkluderer fremfor alt belegget på clutchskiven, som belastes ved hvert girskift. Bruken av kjøretøyet og sjåførens kjørestil har imidlertid også innflytelse på clutchens levetid.

  • Slitasje på grunn av høy kjørelengde
  • Kjøring med tung last eller tilhengere
  • Kjøring i stopp-gå-trafikk
  • Kjørestilen er sportslig
  • Føreren trykker ikke clutchpedalen helt ned.
  • Foten hviler på kløtsjpedalen under kjøring.
  • Å trykke ned clutchpedalen i lyskrysset
  • Slipper clutchen
  • Start med høyt motorturtall

Kjørestilen påvirker slitasjen på clutchen

Ofte går clutchen i stykker eller slites ut for tidlig fordi førerne ikke bruker en bil med clutch og manuell girkasse på riktig måte. For eksempel slites komponenter som clutchskiven for mye hvis clutchpedalen ikke trykkes helt ned. En sportslig kjørestil kan også være årsaken til stor slitasje.

Kobling ødelagt på grunn av dårlige vaner

Førerens fot skal ikke hvile på clutchpedalen under kjøring, slik at clutchen alltid er helt lukket. Pedalen bør heller ikke holdes nede hele tiden ved trafikklys i stedet for å ta bilen ut av gir. Hyppig og kraftig akselerasjon eller såkalte kavalerstarter kan også føre til at clutchen går i stykker.

Slitasje på grunn av belastning eller stop and go-trafikk

I tillegg til den individuelle kjørestilen kan den respektive bruken av kjøretøyet også føre til for tidlig clutchskade. For eksempel blir komponentene i clutchen utsatt for større belastning når en bil flyttes med tung last. Det samme gjelder når du bruker bilen med tilhenger. Stop and go-trafikk om morgenen kan også fremme slitasje på clutchen og forårsake feil på grunn av hyppig start.

Bytt defekt clutch

Hvis det er de første tegnene på en ødelagt clutch, bør den testes og skiftes ut om nødvendig. Selv om clutchen ikke har noen direkte innflytelse på kjøresikkerheten, bør den skiftes ut omgående. Ellers kan ytterligere problemer oppstå når som helst, eller kjøretøyet kan uventet stoppe med clutchskade.

Prosedyre for bytte av kobling

Hvis motor og girkasse er montert på tvers, er fremgangsmåten annerledes enn for en motor som er montert på langs. Som regel må imidlertid motor og girkasse alltid skilles fra hverandre. Siden dette ikke er lett, utføres reparasjonen vanligvis på verkstedet. Bare erfarne og dyktige bilmekanikere utfører reparasjoner på clutchen selv.

Bytte clutch på bakhjulsdrift

  1. Test clutchen: Før du starter reparasjonen, må du kontrollere at clutchen er defekt. For å gjøre dette kan bilen utsettes for en kort test. Om clutchen glir testes noen ganger ved å trekke i håndbremsen og slippe ut clutchen. Hvis clutchen fortsatt er OK, stopper motoren.
  2. Forbered deg på reparasjon: For å utføre reparasjoner på clutchen er en løfteplattform ofte nyttig. Etter å ha løftet bilen er det ofte nødvendig å løsne deler av kledningen. Dette kan være nødvendig for å komme lettere til girblokken eller kardangakselen.
  3. Trekk av girkassen: For å kunne fjerne girkasseblokken fra motoren, må noen braketter og skrueforbindelser først løsnes. Avhengig av modell må du først fjerne kardangakselen eller hekte av girkoblingen. I mellomtiden kan transmisjonsenheten støttes med en transmisjonsjekk. Når alt er gjort, kan girkassenheten fjernes.
  4. Skift clutchen: Etter å ha trukket girkassen av motorblokken, frigjør girkasseklokken clutchen slik at clutchen kan skiftes. Clutchen tas deretter ut og inspiseres. Det er ofte en god idé å installere et komplett clutchsett som inkluderer alle komponenter i tillegg til clutchskiven.
  5. Montering av clutchen: Den nye clutchen eller clutchsettet monteres deretter i stedet for de defekte komponentene. Dette krever ofte spesialverktøy, for eksempel en sentreringspinne for clutchmontering. Overføringsenheten kan deretter settes på igjen og reparasjonen fullføres. Etter at alle komponentene er montert, utføres en test.

Mest leste guider