Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
innhold
1. Hvordan clutchen fungerer i bilen
2. Defekt clutch – disse symptomene oppstår
3. Typiske årsaker – dette er grunnen til at koblingen er defekt
Bilens clutch utsettes for store påkjenninger hver gang den kjøres. Det er neppe overraskende at slitedelen vil gå i stykker på et eller annet tidspunkt. I guiden vår kan du finne ut hvilke symptomer som oppstår når clutchen er ødelagt og når det er tilrådelig å gå til verkstedet. Vi forteller deg også hva du bør huske på når du kjører for å unngå skade på clutchen.
Hvordan clutchen fungerer i bilen
Clutchen i en bil er koblingen mellom motoren og girkassen. Når clutchen er lukket, presses en clutchskive mot motorens svinghjul av trykket fra en membranfjær og via clutchtrykkplaten. Når clutchpedalen trykkes ned, åpnes clutchen og avbryter kraftoverføringen mellom de to komponentene. Først da er det mulig å skifte gir og starte bilen.
Betjening av clutchen
Metoden for å betjene clutchen kan variere avhengig av kjøretøyet. Den betjenes ofte av en clutchkabel som overfører kraft fra clutchpedalen til clutchmekanismen. Moderne biler har ofte en hydraulisk betjent clutch, og noen modeller har også en elektronisk aktuator.
Clutch på manuell girkasse er en klassisk slitedel
I biler med manuell girkasse er clutchen utsatt for konstant slitasje. Føreren må bruke clutchen hver gang han skifter gir, og ved start med manuell girspak må han også tråkke på clutchpedalen. Dette betyr at materialet på clutchbelegget slites kontinuerlig hver gang det skiftes gir og hver gang kjøretøyet startes.
Koblingens levetid – hvor lenge varer koblinger?
Normalt varer clutcher i biler veldig lenge. Som regel må komponenten først skiftes ut etter godt over 100 000 kilometer kjørelengde. Ulike faktorer kan imidlertid fremme slitasje, slik at clutchskader oppstår tidligere. I dette tilfellet er det ofte uunngåelig å få clutchen byttet ut på verkstedet.
Defekt clutch – disse symptomene oppstår
Hvis clutchen er ødelagt, kan forskjellige symptomer indikere feilen. En slitt clutchforing manifesterer seg ofte gjennom såkalt glidning av clutchen. På grunn av slitasje er friksjonsforbindelsen mellom motoren og girkassen ikke lenger etablert riktig. Motorturtallet øker uten at kjøretøyet akselererer ytterligere.
- Koblingsglidninger
- Motoren hyler høyt
- Rykk ved start og akselerasjon
- Støy ved kløtsjing eller girskifte
- Gir kan ikke kobles inn
- Clutchpedalen er treg
- Drivstofforbruket øker
- Lukt av brent belegg
Defekt clutch – ytterligere tegn på skade på clutchen
Avhengig av type defekt kan det også oppstå andre symptomer når clutchen er ødelagt. Disse inkluderer rykk når du starter eller akselererer. Uvanlige lyder når du kobler og skifter gir kan også indikere en defekt clutch. Slike tegn kan vises når clutchen ikke lenger skiller motoren og girkassen ordentlig.
Uvanlig lukt eller ingen utstyr
I noen tilfeller bruker motoren mer drivstoff hvis clutchen er defekt. En ubehagelig brent lukt kan også være et tegn på en defekt clutch. Avhengig av hvilke deler av clutchen som er ødelagt, kan det oppstå andre problemer. I verste fall er det ikke lenger mulig å koble inn et gir, eller clutchpedalen er treg.
Typiske årsaker – dette er grunnen til at koblingen er defekt
Hvis clutchen er ødelagt, er det forskjellige mulige årsaker til feilen. På den ene siden slites alle deler av clutchen over tid. Dette inkluderer fremfor alt belegget på clutchskiven, som belastes ved hvert girskift. Bruken av kjøretøyet og sjåførens kjørestil har imidlertid også innflytelse på clutchens levetid.
- Slitasje på grunn av høy kjørelengde
- Kjøring med tung last eller tilhengere
- Kjøring i stopp-gå-trafikk
- Kjørestilen er sportslig
- Føreren trykker ikke clutchpedalen helt ned.
- Foten hviler på kløtsjpedalen under kjøring.
- Å trykke ned clutchpedalen i lyskrysset
- Slipper clutchen
- Start med høyt motorturtall
Kjørestilen påvirker slitasjen på clutchen
Ofte går clutchen i stykker eller slites ut for tidlig fordi førerne ikke bruker en bil med clutch og manuell girkasse på riktig måte. For eksempel slites komponenter som clutchskiven for mye hvis clutchpedalen ikke trykkes helt ned. En sportslig kjørestil kan også være årsaken til stor slitasje.
Kobling ødelagt på grunn av dårlige vaner
Førerens fot skal ikke hvile på clutchpedalen under kjøring, slik at clutchen alltid er helt lukket. Pedalen bør heller ikke holdes nede hele tiden ved trafikklys i stedet for å ta bilen ut av gir. Hyppig og kraftig akselerasjon eller såkalte kavalerstarter kan også føre til at clutchen går i stykker.
Slitasje på grunn av belastning eller stop and go-trafikk
I tillegg til den individuelle kjørestilen kan den respektive bruken av kjøretøyet også føre til for tidlig clutchskade. For eksempel blir komponentene i clutchen utsatt for større belastning når en bil flyttes med tung last. Det samme gjelder når du bruker bilen med tilhenger. Stop and go-trafikk om morgenen kan også fremme slitasje på clutchen og forårsake feil på grunn av hyppig start.
Bytt defekt clutch
Hvis det er de første tegnene på en ødelagt clutch, bør den testes og skiftes ut om nødvendig. Selv om clutchen ikke har noen direkte innflytelse på kjøresikkerheten, bør den skiftes ut omgående. Ellers kan ytterligere problemer oppstå når som helst, eller kjøretøyet kan uventet stoppe med clutchskade.
Prosedyre for bytte av kobling
Hvis motor og girkasse er montert på tvers, er fremgangsmåten annerledes enn for en motor som er montert på langs. Som regel må imidlertid motor og girkasse alltid skilles fra hverandre. Siden dette ikke er lett, utføres reparasjonen vanligvis på verkstedet. Bare erfarne og dyktige bilmekanikere utfører reparasjoner på clutchen selv.
Bytte clutch på bakhjulsdrift
- Test clutchen: Før du starter reparasjonen, må du kontrollere at clutchen er defekt. For å gjøre dette kan bilen utsettes for en kort test. Om clutchen glir testes noen ganger ved å trekke i håndbremsen og slippe ut clutchen. Hvis clutchen fortsatt er OK, stopper motoren.
- Forbered deg på reparasjon: For å utføre reparasjoner på clutchen er en løfteplattform ofte nyttig. Etter å ha løftet bilen er det ofte nødvendig å løsne deler av kledningen. Dette kan være nødvendig for å komme lettere til girblokken eller kardangakselen.
- Trekk av girkassen: For å kunne fjerne girkasseblokken fra motoren, må noen braketter og skrueforbindelser først løsnes. Avhengig av modell må du først fjerne kardangakselen eller hekte av girkoblingen. I mellomtiden kan transmisjonsenheten støttes med en transmisjonsjekk. Når alt er gjort, kan girkassenheten fjernes.
- Skift clutchen: Etter å ha trukket girkassen av motorblokken, frigjør girkasseklokken clutchen slik at clutchen kan skiftes. Clutchen tas deretter ut og inspiseres. Det er ofte en god idé å installere et komplett clutchsett som inkluderer alle komponenter i tillegg til clutchskiven.
- Montering av clutchen: Den nye clutchen eller clutchsettet monteres deretter i stedet for de defekte komponentene. Dette krever ofte spesialverktøy, for eksempel en sentreringspinne for clutchmontering. Overføringsenheten kan deretter settes på igjen og reparasjonen fullføres. Etter at alle komponentene er montert, utføres en test.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon