Menu toggle

Velkommen

Motor

Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?

En forbrenningsmotor utsettes for gradvis slitasje under drift. Selv med godt og regelmessig vedlikehold er det ikke alltid mulig å unngå motorskader ved høy kjørelengde. I slike tilfeller kan en motoroverhaling være den riktige løsningen. Her kan du finne ut alt om denne typen reparasjon og få en oversikt over kostnadene ved motorreparasjon. Du får også vite hvilke alternativer som finnes til motoroverhaling.

Definisjon og mål med motoroverhaling

Målet med en motoroverhaling er å gjenopprette motorens funksjon etter at den har blitt skadet. For å oppnå dette demonteres motoren vanligvis, og defekte deler skiftes ut eller repareres. Det er ikke alle verksteder som tilbyr motoroverhaling. Ofte settes tjenester som motoroverhaling ut til et eksternt selskap. Omfanget av en motoroverhaling er ikke fast og kan omfatte ulike tjenester og komponenter. Før du legger inn en bestilling på motoroverhaling, bør du rådføre deg med verkstedet. Et tilsvarende tilbud bør inneholde en liste over omfanget av motoroverhalingen og et kostnadsoverslag.

Slik fungerer en motoroverhaling

En omfattende motoroverhaling består av mange arbeidstrinn som må koordineres. Motoroverhaling krever også omfattende spesialkunnskap. Spesialiserte selskaper har ofte mange års erfaring innen motoroverhaling. De kan på en pålitelig måte identifisere årsaken til motorskaden, begrense kostnadene for motoroverhalingen og peke på løsninger. Ikke alle trinn er alltid nødvendige for å reparere motoren.

Diagnostisering av motorskader

Det første trinnet i en motorreparasjon er at en sakkyndig motortekniker avgrenser den aktuelle skaden. Basert på sin erfaring kan teknikeren vurdere hvilke deler på motoren som er defekte og hvilke komponenter som må byttes ut. I tillegg til kunnskap som ofte er opparbeidet gjennom mange år, bidrar også det mest moderne utstyret for analyse av motorskader til å stille diagnosen.

Fjerning av defekte motorer fra bilen

For å kunne utføre motorreparasjonen må motoren vanligvis tas ut av bilen. Selve motorene må også demonteres for å kunne utføre en generell overhaling eller reparasjon. Nesten alle verksteder kan fjerne motoren fra bilen. Noen ganger utføres denne tjenesten også av verkstedet som utfører overhalingen.

Demontering av motor og komponenter

Før selve overhalingen demonteres motoren i sine enkelte deler. I tillegg rengjøres ofte motordelene slik at de bedre kan inspiseres for skjulte skader. Omfanget av demonteringen avhenger av typen motorskade. Defekte komponenter og slitedeler sorteres ut i dette trinnet.

Behandling av motorblokken etter en motorskade

I løpet av motorreparasjonen er det ofte nødvendig å bearbeide motorblokken. Spesielt i sylinderområdet er det slitasje på motorer med høy kjørelengde. Dette trinnet er også ofte nødvendig etter motorskader på grunn av stempelbeslag eller ødelagte ventiler. Tetningsflater bearbeides eller sylindrene bores og hones.

Reparasjon av skadede topplokk

Topplokket er en av de viktigste motorkomponentene i en forbrenningsmotor. Under en motoroverhaling blir denne komponenten derfor grundig inspisert og overhalt. Sprekker i topplokket kan oppdages ved hjelp av spesiell måleteknologi. Avhengig av skaden kan den repareres eller skiftes ut. Ventiler og ventilføringer kan enkelt skiftes ut under overhalingen.

Kontroll og reparasjon av veivakselen

Veivakselen er et sentralt punkt i motoren der mange krefter virker sammen. I forbindelse med en omfattende motoroverhaling blir komponenten derfor kontrollert og om nødvendig reparert eller optimalisert. Det er også mulig å bytte ut veivakselen i forbindelse med overhalingen. Veivaksler kan også finbalanseres, slik at motoren går ekstra godt etter overhalingen.

Overhaling av koblingsstenger og kamaksler

Motordeler som koblingsstenger og kamaksler kan inspiseres og repareres i forbindelse med en omfattende overhaling. Etter at de er tatt ut av motoren, kan koblingsstengene slipes ved behov og koblingsstangforingene fornyes. Kamakselen som styrer ventilene, kan også optimaliseres og bearbeides eller skiftes ut hvis den er skadet.

Kontroll og reparasjon av tilleggsutstyret

Ikke bare selve motoren, men også tilleggsenhetene bør kontrolleres i forbindelse med en motoroverhaling. Dette trinnet utføres som standard ved generell overhaling av motorer. Tilleggsdeler som oljepumper, drivstoffinnsprøytningsdeler eller turboladeren repareres eller skiftes ut ved behov.

Montering og kontroll av motoren

Etter at alle viktige motorkomponenter er kontrollert, rengjort eller reparert, setter teknikerne motoren sammen igjen. Alle motorkomponentene monteres nøye i henhold til produsentens spesifikasjoner. Deretter gjennomføres en test av den nyoverhalte motoren. Motoren må bevise sin ytelse på et dynamometer.

Montering av motoren i bilen

Det siste trinnet er å installere den renoverte motoren i bilen. Dette arbeidet utføres vanligvis av verkstedet som demonterte den defekte motoren. Ytterligere vedlikehold utføres også her. Etter at motoren er installert, monterer mekanikerne manglende tilbehør og etterfyller væsker. Deretter følger omfattende tester av motoren og prøvekjøring.

Fordelene med motoroverhaling

Motorrehabilitering har mange fordeler. For eksempel kan store deler av motoren bevares når motoren repareres. Dette gir ofte lavere kostnader ved motoroverhaling enn ved motorbytte. I tillegg reduserer motoroverhaling miljøbelastningen og sparer verdifulle ressurser. Mange motordeler kan fortsatt brukes etter at motoren er overhalt. Defekte komponenter og slitasjedeler kan repareres eller resirkuleres. For biler som klassiske biler eller sportsbiler av høy kvalitet har motorrehabilitering en annen fordel. Her sikrer den fabrikkmonterte motoren at bilen er original. Hvis motornummeret og chassisnummeret stemmer overens, øker ofte bilens verdi.

Kostnadene ved en motoroverhaling

Kostnadene for en motoroverhaling avhenger av en rekke faktorer. Blant annet hvilken type motorskade det er snakk om, og hvor omfattende motoroverhaling som er nødvendig. Avhengig av hvilke deler som må skiftes ut, varierer prisen på motorreparasjonen betydelig. Prisen for reparasjon av enkelte motordeler som kamaksel eller topplokk ligger vanligvis mellom 150 og 500 euro. For en komplett motoroverhaling er kostnadene vanligvis høyere, fra 3 500 euro. I tillegg til omfanget av motoroverhalingen er også motorprodusenten avgjørende for den påfølgende prisen. Prisene på reservedeler varierer avhengig av merke. Kostnadene for motoroverhalingen varierer også avhengig av motorvarianten. I tillegg til prisen for motoroverhalingen kommer kostnader for montering og demontering av motoren. Avhengig av bilmodell kan demonteringen av motoren og den påfølgende monteringen ta ulik tid og kreve ulik innsats. Verkstedkostnadene varierer derfor fra kjøretøy til kjøretøy.

Prissammenligning: overhaling av motor vs. ny motor

Overhaling av motoren er ikke fornuftig i alle tilfeller. Hvis alle motorkomponentene allerede er svært slitte, er det ofte et godt alternativ å bytte ut motoren. Det samme gjelder alltid hvis skaden på motoren er spesielt alvorlig. Med kostnader fra 5000 euro og oppover er helt nye motorer ofte dyrere enn motoroverhalinger. En fabrikkny motor er ikke alltid tilgjengelig for alle personbiler. Spesielt for eldre biler kan det være vanskelig å finne en ny erstatningsmotor. Det er heller ikke alle merker som tilbyr nye motorer til alle modeller. Etter samråd med verkstedet er det ofte mulig å installere en motor som er overhalt av produsenten. I tillegg tilbyr mange verksteder overhalte motorer i bytte.