Aircon
Dele til salg: 192.415
innhold
Ventilene i bilmotoren gjør det mulig for frisk gass å strømme inn i sylindrene eller lede avgassene ut på utsiden. Samtidig forsegler ventilen forbrenningskammeret på en pålitelig måte hvis det er nødvendig. Finn ut alt du trenger å vite om ventiler, hvordan de fungerer og hva du skal gjøre hvis en ventil er defekt.
Ventilene i forbrenningsmotoren sørger for en jevn gassutveksling. Hver sylinder har minst én innløpsventil der luft eller en gass-luft-blanding strømmer inn i forbrenningskammeret som frisk gass. Restproduktene som oppstår under forbrenningen, forlater motoren som avgasser via minst én eksosventil. Avhengig av motoren styres ventilene via en eller flere kamaksler.
Inntaks- og eksosventilene er avgjørende for driften av firetaktsmotoren. I det første slaget, inntaksslaget, er inntaksventilen åpen og eksosventilen lukket. Den friske gassen som strømmer inn via kanaler, komprimeres og antennes av stempelet i det andre slaget. I det tredje slaget, kraftslaget, brenner gassene i sylinderen, og kraften som frigjøres, virker på stempelet. I det fjerde slaget, det såkalte eksosslaget, drives avgassene ut av sylinderen. Dette skjer via eksosventilen, som nå er åpen. Avhengig av motoren åpnes inntaksventilen på slutten av denne syklusen før eksosventilen lukkes.
Pålitelig ventilstyring er nødvendig for å sikre at ventilene åpnes og lukkes til riktig tid. Ventilene styres av motoren selv via ventiltoget. Til dette formålet er veivakselen koblet til kamakselen via en tannrem eller tannkjede og driver den. Kamene på akselen virker vanligvis på ventilspindelendene via skuffetappene og åpner ventilen. Ventilene stenges av ventilfjærer.
Ventilene i motoren er laget av spesielle legeringer på grunn av belastningene de utsettes for. I moderne firetaktsmotorer brukes det nesten alltid skiveventiler. Disse ventilene har en ventilskive som passer inn i ventilsetet eller ventilseteringen i topplokket. Ventilspindelen er utstyrt med en ventilspindeltetning som forsegler forbrenningskammeret mot topplokket. Samtidig gjør tetningen det mulig å smøre ventilstyrene.
Ventilene utsettes for store belastninger når motoren er i drift. Ved høye turtall åpnes og lukkes inntaks- og eksosventilene mange ganger i sekundet. Temperaturene og de aggressive forbrenningsrestene som oppstår, fører også til konstant slitasje på komponentene. Hvis ventilene er defekte, er det ikke lenger mulig med pålitelig gassutveksling. Det er ikke alltid lett å stille en pålitelig diagnose av defekte ventiler. Profesjonelle verksteder har utstyr som kan brukes til å oppdage ventildefekter. For eksempel kan en endoskopi med et videoendoskop raskt avklare tilstanden til ventilene og forbrenningskammeret. Det er også mulig å måle kompresjonen i motoren.
Hvis en eller flere ventiler er skadet, er forbrenningskammeret ikke lenger forseglet på en pålitelig måte. Dermed kan gasser slippe ut ukontrollert og føre til at motoren ikke fungerer som den skal. Defekte ventiler fører ofte til symptomer som ujevn motorgang eller redusert motorytelse. Kompresjonen i en sylinder reduseres ofte kraftig.
En ventildefekt kan ha mange årsaker. I tillegg til vanlig slitasje fører utilstrekkelig smøring av motoren til økt friksjon og dermed til defekten. Utillatelig høyt turtall eller forbrenningsfeil kan også skade ventilen. Sist, men ikke minst, fører ødelagte tannkjeder eller tannremmer ofte til bøyde ventiler.
Defekte og slitte ventiler bør skiftes ut for å sikre at motoren fungerer som den skal. Det er imidlertid ikke helt enkelt å skifte ventiler, og det krever ofte spesialverktøy. Det er kun faglærte mekanikere som kan utføre reparasjonen selv. Fremgangsmåten varierer avhengig av motortype.
Hvis symptomene tyder på ventilfeil, er det ikke alltid selve ventilene det er noe galt med. Noen ganger er det en feil i ventilsystemet eller andre defekte komponenter som er årsaken til at motoren ikke fungerer som den skal. Ved reparasjon av ventilene bør man i tillegg til selve ventilen også kontrollere ventilfjæren og ventilseteinnsatsene. Det anbefales også å inspisere kamakselens kamaksler og se etter slitasje.
Avhengig av motoren varierer antall ventiler som er installert, og det samme gjelder utformingen av dem. For eksempel kan ventilspindeldiameteren eller lengden på ventilene variere avhengig av motortype. Det samme gjelder ventilstyringen og ventilaktiveringsdelene. For å være på den sikre siden er det ofte lurt å kjøpe nye komponenter, for eksempel enkeltventiler. Noen ganger kan det imidlertid lønne seg å kjøpe et komplett topplokk som en brukt originaldel. Den brukte delen inkluderer vanligvis alle komponenter som ventiler og kamaksel.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762