Menu toggle

Velkommen

Motor

Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon

Ventilene i bilmotoren gjør det mulig for frisk gass å strømme inn i sylindrene eller lede avgassene ut på utsiden. Samtidig forsegler ventilen forbrenningskammeret på en pålitelig måte hvis det er nødvendig. Finn ut alt du trenger å vite om ventiler, hvordan de fungerer og hva du skal gjøre hvis en ventil er defekt.

Ventilenes funksjon i motoren

Ventilene i forbrenningsmotoren sørger for en jevn gassutveksling. Hver sylinder har minst én innløpsventil der luft eller en gass-luft-blanding strømmer inn i forbrenningskammeret som frisk gass. Restproduktene som oppstår under forbrenningen, forlater motoren som avgasser via minst én eksosventil. Avhengig av motoren styres ventilene via en eller flere kamaksler.

Ventiler i firetaktsmotoren

Inntaks- og eksosventilene er avgjørende for driften av firetaktsmotoren. I det første slaget, inntaksslaget, er inntaksventilen åpen og eksosventilen lukket. Den friske gassen som strømmer inn via kanaler, komprimeres og antennes av stempelet i det andre slaget. I det tredje slaget, kraftslaget, brenner gassene i sylinderen, og kraften som frigjøres, virker på stempelet. I det fjerde slaget, det såkalte eksosslaget, drives avgassene ut av sylinderen. Dette skjer via eksosventilen, som nå er åpen. Avhengig av motoren åpnes inntaksventilen på slutten av denne syklusen før eksosventilen lukkes.

Ventilstyringen

Pålitelig ventilstyring er nødvendig for å sikre at ventilene åpnes og lukkes til riktig tid. Ventilene styres av motoren selv via ventiltoget. Til dette formålet er veivakselen koblet til kamakselen via en tannrem eller tannkjede og driver den. Kamene på akselen virker vanligvis på ventilspindelendene via skuffetappene og åpner ventilen. Ventilene stenges av ventilfjærer.

Ventilenes oppbygning

Ventilene i motoren er laget av spesielle legeringer på grunn av belastningene de utsettes for. I moderne firetaktsmotorer brukes det nesten alltid skiveventiler. Disse ventilene har en ventilskive som passer inn i ventilsetet eller ventilseteringen i topplokket. Ventilspindelen er utstyrt med en ventilspindeltetning som forsegler forbrenningskammeret mot topplokket. Samtidig gjør tetningen det mulig å smøre ventilstyrene.

Ventildefekter og diagnose

Ventilene utsettes for store belastninger når motoren er i drift. Ved høye turtall åpnes og lukkes inntaks- og eksosventilene mange ganger i sekundet. Temperaturene og de aggressive forbrenningsrestene som oppstår, fører også til konstant slitasje på komponentene. Hvis ventilene er defekte, er det ikke lenger mulig med pålitelig gassutveksling. Det er ikke alltid lett å stille en pålitelig diagnose av defekte ventiler. Profesjonelle verksteder har utstyr som kan brukes til å oppdage ventildefekter. For eksempel kan en endoskopi med et videoendoskop raskt avklare tilstanden til ventilene og forbrenningskammeret. Det er også mulig å måle kompresjonen i motoren.

Symptomer på en defekt ventil

Hvis en eller flere ventiler er skadet, er forbrenningskammeret ikke lenger forseglet på en pålitelig måte. Dermed kan gasser slippe ut ukontrollert og føre til at motoren ikke fungerer som den skal. Defekte ventiler fører ofte til symptomer som ujevn motorgang eller redusert motorytelse. Kompresjonen i en sylinder reduseres ofte kraftig.

Derfor er ventilene defekte

En ventildefekt kan ha mange årsaker. I tillegg til vanlig slitasje fører utilstrekkelig smøring av motoren til økt friksjon og dermed til defekten. Utillatelig høyt turtall eller forbrenningsfeil kan også skade ventilen. Sist, men ikke minst, fører ødelagte tannkjeder eller tannremmer ofte til bøyde ventiler.

Reparasjon og utskifting av defekte ventiler

Defekte og slitte ventiler bør skiftes ut for å sikre at motoren fungerer som den skal. Det er imidlertid ikke helt enkelt å skifte ventiler, og det krever ofte spesialverktøy. Det er kun faglærte mekanikere som kan utføre reparasjonen selv. Fremgangsmåten varierer avhengig av motortype.

  1. Fjerne ventildekselet: For å komme til kamakselen og ventilene må ventildekselet fjernes. Det beskytter komponentene og hindrer at olje slipper ut.
  2. Ta av topplokket: Når ventilene skal skiftes ut, er det vanligvis nødvendig å fjerne topplokket fra motorblokken. Komponenten lagres deretter i en stabil posisjon på en arbeidsbenk.
  3. Fjerne kamakselen: I moderne motorer er det ofte nødvendig å fjerne kamakselen for å få tilgang til ventilene. Det samme gjelder kamakselager og hydrauliske tapper.
  4. Demontering av ventilfjærene: Før ventilene kan demonteres, må ventilfjærene og deres fjærholdere fjernes. Delene fjernes best ved hjelp av spesialverktøy.
  5. Demontering av ventilene: Når de andre komponentene er løsnet, kan ventilene enkelt demonteres. Det anbefales å organisere eller merke ventilene i henhold til posisjon og sylinder.
  6. Kontroller ventilen: Etter demontering må ventilene kontrolleres hver for seg og med stor forsiktighet. En bøyd ventilspindel eller en ødelagt ventilskive vil ofte bli oppdaget.
  7. Rengjør topplokket: Når alle komponenter er fjernet, anbefales det å rengjøre topplokkets overflater. Det samme gjelder eventuelle gjenværende ventiler som monteres på nytt.
  8. Monter ventiler: Etter rengjøring og inspeksjon eller utskifting monteres ventilene i topplokket. Det er nødvendig å slipe hver ventil inn i ventilsetet på forhånd.
  9. Sett sammen topplokket: De gjenværende komponentene kan installeres eller monteres på nytt etter grundig inspeksjon. Ventilspindeltetningene bør skiftes ut.

Ventilen er ikke alltid defekt

Hvis symptomene tyder på ventilfeil, er det ikke alltid selve ventilene det er noe galt med. Noen ganger er det en feil i ventilsystemet eller andre defekte komponenter som er årsaken til at motoren ikke fungerer som den skal. Ved reparasjon av ventilene bør man i tillegg til selve ventilen også kontrollere ventilfjæren og ventilseteinnsatsene. Det anbefales også å inspisere kamakselens kamaksler og se etter slitasje.

Kjøp av reservedeler og ventiltilbehør

Avhengig av motoren varierer antall ventiler som er installert, og det samme gjelder utformingen av dem. For eksempel kan ventilspindeldiameteren eller lengden på ventilene variere avhengig av motortype. Det samme gjelder ventilstyringen og ventilaktiveringsdelene. For å være på den sikre siden er det ofte lurt å kjøpe nye komponenter, for eksempel enkeltventiler. Noen ganger kan det imidlertid lønne seg å kjøpe et komplett topplokk som en brukt originaldel. Den brukte delen inkluderer vanligvis alle komponenter som ventiler og kamaksel.