Menu toggle

Velkommen

Motor

Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytningssystemet

Moderne biler med forbrenningsmotor har et sofistikert innsprøytningssystem. Innsprøytningssystemet sørger for optimal funksjon og lavt drivstofforbruk ved alle turtall. Finn ut alt du trenger å vite om drivstoffinnsprøytningssystemet i biler.

Drivstoffinnsprøytning i biler – funksjon og oppbygning

Et innsprøytningssystem, eller innsprøytning i bilen, sørger for at riktig mengde drivstoff sprøytes inn i motoren. I dagens forbrenningsmotorer spiller innsprøytningssystemene en nøkkelrolle for blandingssammensetningen av drivstoff og luft. Målrettet innsprøyting av bensin eller diesel sørger for en spesielt effektiv forbrenning. Innsprøytingssystemet sprøyter drivstoffet under høyt trykk inn i innsugingskanalen eller direkte inn i sylindernes forbrenningskammer. Dette skjer via innsprøytningsdyser som forsynes med drivstoff via en innsprøytningspumpe. Avhengig av type innsprøytningssystem genereres trykket via en sentral drivstoffpumpe eller, ved pumpe-dyse-systemer, separat for hver innsprøytningsventil.

  • Innsprøytningsdyse: Innsprøytningsdysene eller innsprøytningsventilene sprøyter drivstoffet inn i motorens forbrenningskammer eller innsugningsmanifold. Samtidig sørger dysene for finforstøvning av drivstoffet i sylinderen. Innsprøytningsdyser for bensinmotorer omtales vanligvis som innsprøytningsventiler, mens de for dieselmotorer vanligvis omtales som innsprøytningsdyser eller injektorer.
  • Innsprøytningspumpe: Moderne innsprøytningspumper setter drivstoffet under trykk slik at det alltid er det nødvendige innsprøytningstrykket ved innsprøytningsdysene. Avhengig av drivstoffsystemet leverer pumpen en viss mengde drivstoff. Nesten alle moderne biler har en ekstra drivstoffpumpe. Denne pumper drivstoffet fra tanken til innsprøytningssystemet.
  • Styreenhet: Innsprøytningssystemet styres av en styreenhet som er koblet til sensorer. Faktorer som motorens turtall bestemmer drivstoffmengde og innsprøytningstidspunkt. I de fleste moderne biler reguleres drivstoffinnsprøytningen av motorens styreenhet. Avhengig av kjøretøyet kan det imidlertid også være installert en spesiell styreenhet for innsprøytningssystemet.

Forgasser vs. innsprøytningssystem

Nesten alle moderne forbrenningsmotorer i dagens biler er konstruert som innsprøytningsmotorer. Før innsprøytningssystemet ble tatt i bruk i bilindustrien, hadde kjøretøy med bensinmotor ofte en forgasser. Denne komponenten har en gassventil på innsiden og produserer også en blanding av drivstoff og luft. Men uten trykksatt innsprøyting via en ventil er teknologien i det moderne innsprøytningssystemet på mange måter overlegen den klassiske forgasseren. I motsetning til forgassersystemet tillater moderne direkteinnsprøytning aktiv styring av innsprøytningen. I tillegg til bedre kaldstartegenskaper reduseres drivstofforbruket og de forurensende utslippene. Regelmessig justering av systemet er heller ikke lenger nødvendig.

Ulike systemer for innsprøytningssystemer

Innsprøytningssystemets utforming kan variere avhengig av kjøretøyets alder. Mens nyere bensinmotorer nesten alltid er utstyrt med direkte bensininnsprøytning, kan eldre biler ha innsprøytning via innsugsmanifold. Avhengig av motortype kan innsprøytningssystemet til og med kombinere begge typer innsprøytning. Dieselmotorer er vanligvis motorer med direkte innsprøytning.

Bensin med direkte innsprøytning

Ved direkte innsprøyting sprøytes drivstoffet direkte inn i forbrenningskammeret. For dette formålet har den tilsvarende motoren separate innsprøytningsdyser for hver sylinder. En slik forbrenningsmotor med intern blandingsdannelse har mange fordeler. Innsprøytningssystemet med direkte innsprøytning gjør det for eksempel mulig å sprøyte inn den nødvendige mengden drivstoff i flere trinn.

Inntaksmanifoldinnsprøytning som bensininnsprøytning

I motsetning til direkte innsprøytning sprøyter ikke et innsprøytningssystem med innsugsmanifoldinnsprøytning drivstoffet inn i forbrenningskamrene. I stedet dannes den antennelige blandingen av drivstoff og luft utenfor motoren. Til dette formålet sprøyter en eller flere innsprøytningsventiler bensinen inn i innsugningsmanifolden foran innsugningsventilene.

Innsprøytning i dieselmotorer

Innsprøytningssystemet i moderne dieselmotorer er vanligvis utformet som et common rail-system. En høytrykkspumpe bringer drivstoffet opp til et høyt trykk. Et fordelerrør eller en skinne fungerer som akkumulator og sørger for at dieselen sprøytes inn via dyser. Innsprøytningsdysene åpnes separat via en elektrisk styreenhet til riktig tidspunkt.

Defekter i innsprøytningssystemer

Et innsprøytningssystem kan bli defekt av en rekke årsaker. Ofte oppstår det symptomer som økt drivstofforbruk, dårlig startevne eller hakking i motoren. Ytelsen og akselerasjonen kan også reduseres hvis deler av innsprøytningssystemet er defekt. I tillegg forverres ofte avgassegenskapene ved en defekt.

  • Tette innsprøytningsdyser: Innsprøytningssystemet fungerer ofte ikke lenger som tiltenkt på grunn av defekte eller tette innsprøytningsventiler. En innsprøytningsdyse kan for eksempel bli blokkert på grunn av koksdannelse eller forurensning. I tillegg til utskifting kan innsprøytningsdysene også rengjøres.
  • Defekt innsprøytningspumpe: Skader på drivstoffpumpen eller innsprøytningspumpen er en av de vanligste feilene i innsprøytningssystemet. Pumpen leverer da vanligvis ikke noe drivstoff. Høy kjørelengde eller forurensning i drivstoffet er mulige årsaker til defekter.
  • Styreenheten er ødelagt: Styreenheten eller en av sensorene som er koblet til den, kan også gå i stykker og forårsake feil i innsprøytningssystemet. I slike tilfeller er det ofte bare mulig å utbedre feilen ved å bytte den ut med en ny eller brukt styreenhet.

Innkjøp og utskifting av reservedeler, f.eks. innsprøytningsdyser

Reservedeler til innsprøytningssystemer er som regel lett tilgjengelige. Arbeid på innsprøytningssystemet bør imidlertid kun utføres av spesialiserte bilmekanikere. Ved kontroll og utskifting av deler kan det av og til komme ut drivstoff, og komponenter som innsprøytningsventiler er også følsomme. Utformingen av komponentene i innsprøytningssystemet kan variere fra motor til motor. Styreenheter som motorstyreenhet eller styreenhet for innsprøytningssystemet kan kjøpes nye eller brukte. Selv for eldre biler er innsprøytningsstyreenheten ofte fortsatt tilgjengelig som en brukt originaldel. Spesialiserte verksteder tilbyr også reparasjoner. Enhetene kan vanligvis enkelt byttes ut ved å løsne en kobling og koble enheten til igjen. Innsprøytningsventiler for bensinmotorer og innsprøytningsdyser for dieselmotorer er tilgjengelige for de fleste motorer. I tillegg til å kjøpe nye komponenter kan det lønne seg å kjøpe en brukt og testet innsprøytningsenhet. Fremgangsmåten for utskifting av ventiler og dyser varierer avhengig av innsprøytningssystem. I de fleste tilfeller kan komponentene enkelt demonteres og skiftes ut.