Menu toggle

Velkommen

Motor

Hva er kompresjonen i en bilmotor?

Forbrenningsmotorer som diesel- og bensinmotorer er avhengige av tilstrekkelig kompresjon. Ulike årsaker kan imidlertid føre til at kompresjonstrykket synker. I guiden vår kan du lese alt om kompresjon og få tips om hvordan du måler kompresjonstrykket i motoren.

Kompresjon i en forbrenningsmotor

Kompresjonen i en forbrenningsmotor defineres av trykket inne i sylindrene. Når motoren er i gang, beveger stemplene i sylindrene seg opp og ned. Under kompresjonsslaget komprimeres blandingen i sylinderen kraftig av stempelslaget. Den resulterende trykkøkningen kan måles som kompresjonstrykk.

Hvordan kjenner jeg igjen redusert kompresjon?

Redusert kompresjon i forbrenningsmotorer gir vanligvis symptomer som ujevn motorgang eller redusert motorytelse. Noen ganger har motorer en tendens til å forbruke mer drivstoff hvis kompresjonen er for lav. Uvanlige lyder eller startproblemer kan også oppstå hvis kompresjonstrykket er redusert.

For diagnose: Mål kompresjonstrykket i sylindrene.

Hvis det er problemer med motoren, bør kompresjonstrykket alltid måles. Dette er spesielt viktig hvis andre komponenter som gassventiler og innsprøytningsventiler ser ut til å være intakte. Hvis motoren mangler kompresjon, slipper trykket ut av sylindrene på ett eller flere punkter. I slike tilfeller kan motoren ikke under noen omstendigheter fungere som tiltenkt.

  • Måling med kompresjonstrykkmåler: En kompresjonstrykkmåler er et måleinstrument som registrerer trykket som måles i sylinderen. Til dette formålet settes det inn et egnet diagram i apparatet. Under testen registrerer apparatet en egen kurvelinje for hver enkelt sylinder. Disse linjene kan enkelt sammenlignes.
  • Kompresjonsmåling med kompresjonstester: En enkel kompresjonstester kan også brukes til å måle kompresjonen i en motor. Noen ganger er disse apparatene tilgjengelige som sett med ulike tilkoblingsadaptere til gunstige priser. En slik kompresjonstester har vanligvis en rund skala som viser det målte trykket.

Hvordan måles kompresjonen i en motor?

En kompresjonsmåling kan utføres relativt enkelt med et egnet måleinstrument. Før arbeidet starter, bør kjøretøyet sikres mot utilsiktet avrulling. For sikkerhets skyld bør tenningen og drivstoffinnsprøytningen være slått av. Kompresjonstrykkmålingen på motoren må utføres i henhold til produsentens spesifikasjoner. For å kunne utføre kompresjonstrykkmålingen må måleinstrumentet kobles til sylindrene som skal testes. På bensinmotorer gjøres dette vanligvis via tennplugghullet i topplokket. I stedet for tennpluggene kobles måleinstrumentet til sylinderen via en kontakt. Alternativt kan apparatet trykkes på hullet for hånd. Før apparatene kobles til, kan motoren snus kort med startmotoren for å få ut forbrenningsrester. Ved måling av kompresjonstrykk på dieselmotorer brukes vanligvis hullet i glødepluggen til å koble til tilsvarende måleinstrumenter. Måleteknikken som brukes, må være egnet for det høye trykket i dieselmotorer.

Kompresjonstrykkmåling på motoren

For å måle kompresjonstrykket settes motoren i gang en kort stund ved hjelp av startmotoren. Dette får stemplene i den aktuelle sylinderen til å bevege seg, slik at kompresjonstrykket kan bestemmes på en pålitelig måte. Den tilkoblede testenheten viser eller registrerer det målte trykket. Målingen utføres for alle sylindrene etter hverandre, og verdiene noteres. En kompresjonstrykkmåling bør helst utføres med motoren i driftstemperatur. Bare når komponenter som stempler, sylindere, stempelringer og topplokk har driftstemperatur, vil de tette som de skal. Ved kalde motorer og lange tomgangstider kan det noen ganger være nyttig å sprøyte inn en liten mengde motorolje i sylinderen. Kompresjonstrykkmålingen må ikke forveksles med trykktapsmålingen, som også bør utføres på sylinderen. Denne typen måling kan også avdekke feil som fører til utilstrekkelige trykkforhold i sylindrene. Ved trykktapsmåling settes imidlertid flaskene under trykk med eksternt tilført trykkluft for å kontrollere for trykktap.

De vanligste årsakene til utilstrekkelig kompresjonstrykk

  1. Slitte stempelringer: Motorens stempelringer forsegler forbrenningskammeret mot stemplene. Hvis stempelringene er slitte, slipper trykket lett ut i veivhuset på dette punktet.
  2. Skadede ventiler: Ventilene i topplokket på motoren forsegler forbrenningskammeret etter behov. Hvis ventilene er slitte eller feiljustert, slipper trykket ut i sylinderen.
  3. Defekt topplokkpakning: Topplokkets pakning tetter topplokk og motorblokk mot hverandre. En defekt topplokkpakning kan føre til trykktap.
  4. Slitt løpeflate på sylinderen: Skader på sylinderens løpeflate kan føre til trykktap. Også her er stempeloverflaten og sylinderveggen ikke lenger tett.
  5. Slitte ventilseter: Ventilsetene kan også bli slitt eller skadet over tid. Det skadede setet fører også til trykktap via ventilen.
  6. Koksdannelse i sylindrene: Koksdannelse er avleiringer fra forbrenningsrester. De fester seg til sylinderveggene eller stempelringene og kan forårsake trykktap.