Aircon
Dele til salg: 192.415
innhold
1. Kompresjon i en forbrenningsmotor
2. For diagnose: Mål kompresjonstrykket i sylindrene.
3. Hvordan måles kompresjonen i en motor?
4. De vanligste årsakene til utilstrekkelig kompresjonstrykk
Forbrenningsmotorer som diesel- og bensinmotorer er avhengige av tilstrekkelig kompresjon. Ulike årsaker kan imidlertid føre til at kompresjonstrykket synker. I guiden vår kan du lese alt om kompresjon og få tips om hvordan du måler kompresjonstrykket i motoren.
Kompresjonen i en forbrenningsmotor defineres av trykket inne i sylindrene. Når motoren er i gang, beveger stemplene i sylindrene seg opp og ned. Under kompresjonsslaget komprimeres blandingen i sylinderen kraftig av stempelslaget. Den resulterende trykkøkningen kan måles som kompresjonstrykk.
Redusert kompresjon i forbrenningsmotorer gir vanligvis symptomer som ujevn motorgang eller redusert motorytelse. Noen ganger har motorer en tendens til å forbruke mer drivstoff hvis kompresjonen er for lav. Uvanlige lyder eller startproblemer kan også oppstå hvis kompresjonstrykket er redusert.
Hvis det er problemer med motoren, bør kompresjonstrykket alltid måles. Dette er spesielt viktig hvis andre komponenter som gassventiler og innsprøytningsventiler ser ut til å være intakte. Hvis motoren mangler kompresjon, slipper trykket ut av sylindrene på ett eller flere punkter. I slike tilfeller kan motoren ikke under noen omstendigheter fungere som tiltenkt.
En kompresjonsmåling kan utføres relativt enkelt med et egnet måleinstrument. Før arbeidet starter, bør kjøretøyet sikres mot utilsiktet avrulling. For sikkerhets skyld bør tenningen og drivstoffinnsprøytningen være slått av. Kompresjonstrykkmålingen på motoren må utføres i henhold til produsentens spesifikasjoner. For å kunne utføre kompresjonstrykkmålingen må måleinstrumentet kobles til sylindrene som skal testes. På bensinmotorer gjøres dette vanligvis via tennplugghullet i topplokket. I stedet for tennpluggene kobles måleinstrumentet til sylinderen via en kontakt. Alternativt kan apparatet trykkes på hullet for hånd. Før apparatene kobles til, kan motoren snus kort med startmotoren for å få ut forbrenningsrester. Ved måling av kompresjonstrykk på dieselmotorer brukes vanligvis hullet i glødepluggen til å koble til tilsvarende måleinstrumenter. Måleteknikken som brukes, må være egnet for det høye trykket i dieselmotorer.
For å måle kompresjonstrykket settes motoren i gang en kort stund ved hjelp av startmotoren. Dette får stemplene i den aktuelle sylinderen til å bevege seg, slik at kompresjonstrykket kan bestemmes på en pålitelig måte. Den tilkoblede testenheten viser eller registrerer det målte trykket. Målingen utføres for alle sylindrene etter hverandre, og verdiene noteres. En kompresjonstrykkmåling bør helst utføres med motoren i driftstemperatur. Bare når komponenter som stempler, sylindere, stempelringer og topplokk har driftstemperatur, vil de tette som de skal. Ved kalde motorer og lange tomgangstider kan det noen ganger være nyttig å sprøyte inn en liten mengde motorolje i sylinderen. Kompresjonstrykkmålingen må ikke forveksles med trykktapsmålingen, som også bør utføres på sylinderen. Denne typen måling kan også avdekke feil som fører til utilstrekkelige trykkforhold i sylindrene. Ved trykktapsmåling settes imidlertid flaskene under trykk med eksternt tilført trykkluft for å kontrollere for trykktap.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762