Menu toggle

Velkommen

Motor

Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler

Elbilen anses å være en sentral bærebjelke i et fremtidsrettet og klimavennlig transportsystem. Men kan du reparere elektriske stasjoner selv? Og hvilke deler er bedre å forlate som lekmann?

Elektrisk motor vs. forbrenningsmotor – hvor er forskjellene?

Funksjonen og konstruksjonen til elektriske motorer skiller seg på mange måter fra klassiske forbrenningsmotorer. Det er også betydelige forskjeller når det gjelder reparasjon og vedlikehold. Derfor kan ikke særlig gjør-det-selv-folk jobbe på elbiler på samme måte som de er vant til å gjøre med forbrenningsmotorer.

  • Kompaktdisker
  • Høyspentbatteri i kjøretøyet
  • færre individuelle komponenter
  • kompleks teknologi

Mange produsenter leverer i dag sine elbiler med komplekse drivenheter som kombinerer elektrisk motor, girkasse og andre komponenter i en kompakt drift. På grunn av konstruksjonen som en komplett drivenhet er det mye vanskeligere å foreta reparasjoner. I tillegg er det farer på grunn av de høye spenningene i høyspentbatteriene som vanligvis brukes i dag.

Hvilke deler av den elektriske stasjonen kan du erstatte selv?

På grunn av den komplekse utformingen av kjøretøy med elektrisk fremdrift, er mulighetene for selvmontering ganske begrenset. De fleste av komponentene til den elektriske motoren er permanent montert inne i motoren og er vanskelige å nå.

Det er relativt enkelt å bytte ut bildeler som ikke er direkte integrert i drivenheten. Disse inkluderer om ledningsnettet for styring av den elektriske motoren eller koblingselementene og komponentene til kjølekretsen. Komponenter i lavspentanlegg kan også skiftes ut uten problemer.

Noen ganger gjenstander som f.eks en ekstern styringsenhet eller andre moduler i selve styringen skiftes også ut. I tillegg kan separat monterte deler av selve drevet skiftes ut, f.eks. drivakslene til drivenheten.

Kan jeg reparere den elektriske motoren i e-bilen min selv?

På grunn av den kompakte og innkapslede utformingen av elektriske motorer i elbiler, kan eieren bare gjøre noen få reparasjoner. Mange defekter og problemer krever at drivenheten demonteres, noe som er en mer profesjonell oppgave på grunn av kompleksiteten. Bare i noen få tilfeller og avhengig av konstruksjonen av den elektriske motoren, kan reservedeler monteres av eieren.

I noen tilfeller kan sensorer som f.eks en hastighetssensor repareres av eieren selv. Noen elbiler har også en egen flenstransmisjonsenhet, som ikke er en del av drivenheten. Også her kan det være mulig å reparere eller erstatte. Sikkerhet bør imidlertid være førsteprioritet ved alle reparasjoner.

Hva bør jeg ikke endre på e-bilen selv?

Noen deler av elbilen bør aldri erstattes av amatører selv, men bør overlates til en profesjonell. Spesielt komponentene i høyspenningsanlegget krever spesielle sikkerhetstiltak, da elektriske støt kan ha livstruende effekter på grunn av høyspenningen.

Verkstedpersonalet må ha spesialutdanning for å få jobbe på deler av elektriske kjøretøy. For å ivareta sikkerheten er høyspentbatteriene f.eks. koblet fra resten av elbilens nett for å ivareta sikkerheten. Dette krever spesiell måleteknologi og noen ganger også verneutstyr. Så det er ikke for amatører.

Hvilke reparasjoner på motoren til en e-bil bør utføres av en profesjonell?

Motorene til moderne kjøretøy med elektriske stasjoner har ofte en kompleks design. Mange deler er integrert direkte under produksjon og er vanskelige å erstatte for lekmannen. Det er ofte nødvendig å fjerne drivenheten for å montere passende reservedeler. Sikkerhetsrelevante komponenter i motoren kan også bedre repareres av en fagmann.

Profesjonelle mekanikere kan ikke bare erstatte deler av høyspenningssystemet trygt, men også reparere motorkomponentene. Noen bilverksteder spesialiserer seg til og med på elbiler og erstatter også motorkomponenter.

Avhengig av kjøretøyet er den elektriske stasjonen utformet forskjellig innvendig. Som regel utgjør imidlertid elementer som rotor, stator og motorhus alltid kjernen. Etter demontering av motoren, kan mekanikeren fjerne dem individuelt, kontrollere dem og erstatte dem om nødvendig.

Andre elementer i motorer i elektriske kjøretøy kan inkludere kjølemiddeloppsamleren, lagerskjold, akselflenser eller differensial. Fagmannen kan også se nærmere på disse elementene etter demontering av elmotoren og f.eks. parkeringslåsen.

Kjøp matchende e-bildeler brukt

Etter hvert som elektrisk mobilitet blir mer utbredt, blir det også flere og flere brukte reservedeler til elbiler tilgjengelig. I forbindelse med miljøvennlig bilgjenvinning demonteres skadede kjøretøy og de intakte reservedelene fjernes. Hos Autoparts24 kan du sammenligne ulike tilbud på brukte bildeler og kjøpe billige brukte deler til din elbil.