Menu toggle

Velkommen

Motor

Veivakselen: oppbygning, funksjon og defekter

Veivakselen er en av de sentrale komponentene i en forbrenningsmotor. Denne komponenten er imidlertid ikke lett synlig i en bilmotor. I artikkelen vår vil du lære alt om veivakselens struktur og funksjon i forbrenningsmotoren.

Veivakselens struktur og funksjon

Veivakselen i motoren overfører kraften som genereres under forbrenningen og virker på stemplene. Samtidig konverterer akselen stemplenes lineære bevegelse til en roterende bevegelse. Hvert stempel i motoren er koblet til veivakselen via en plekterstang, og veivakselen overfører den roterende bevegelsen til clutchen via svinghjulet. Herfra overføres kraften til girkassen. Den roterende bevegelsen overføres deretter til bilens hjul. I tillegg til svinghjulet driver veivakselen også reimdriften for hjelpeaggregatene og kamakselen.

Komponenter i veivaksler

En veivaksel består av flere komponenter. Dette gjelder også hvis akselen er smidd i ett stykke og ikke består av enkeltdeler. Denne typen konstruksjon er vanlig i bilmotorer i dag for bedre å kunne absorbere dreiemomentet som oppstår. Veivakselen er vanligvis laget av legert stål som er herdet og delvis polert.

  • Akseltapper: Akseltappene utgjør veivakselens rotasjonsakse. Veivakselen er dreibart montert i motorblokken på disse punktene. Lager i veivakselen reduserer friksjonen.
  • Veivtapp: Veivakselen er forbundet med de enkelte plekterstavene via veivtappen eller plektrumtappene. Under drift danner denne delen en sirkulær bane rundt veivakselens akse.
  • Veivbaner: Hver veivaksel består av to veivbaner. Disse delene av veivakselen fungerer som veivarmer mellom veiv- og akseltappene.
  • Motvekter: Motvektene som er integrert i veivakselen, sørger for at motoren går jevnt og roterer jevnt. Vektene er plassert på motsatt side av veivtappene.

Forskjellige veivaksler avhengig av motoren

Veivakselens utforming og funksjon varierer avhengig av motortype. Plassering og antall veivaksler og lagerpunkter varierer avhengig av antall sylindere. Veivakslene er utformet forskjellig avhengig av kraften og dreiemomentet som påføres. Veivakselens materiale og utforming kan også variere.

Veivakselens funksjon i forbrenningsmotorer

Energien som frigjøres ved forbrenning av drivstoff og luft, setter stempelet i sylinderen i bevegelse. Denne kraften overføres til veivakselen via koblingsstangen. Motorstempelet og plekterstangen beveger seg i veivakselens retning, og veivakselens konstruksjon sørger for at de lineære bevegelsene som oppstår, overføres som dreiemoment. Samtidig sørger veivakselen for at stempelet beveger seg i retning av sylinderen etter at nedre dødpunkt er overskredet. Når stempelet skyves tilbake, komprimerer det blandingen som er nødvendig for forbrenningen, eller støter ut forbrenningsgassene. I motorer med flere sylindere er det veivakselens utforming som til syvende og sist bestemmer motorens tennerrekkefølge.

Defekter i veivakselen

Defekter i veivakselen er sjeldne og kan ha ulike årsaker. Det er ikke alltid lett å diagnostisere en veivakselfeil. Etter at oljepannen er fjernet, kan veivakselens tilstand og funksjon kontrolleres. Noen ganger er det ikke selve veivakselen som er defekt, men ett eller flere av de monterte veivakselagrene.

Årsaker til feil på veivakselen

Veivakslene i moderne bilmotorer er konstruert for å være robuste og slitesterke. Likevel kan det oppstå veivaksel-slitasje i motorer med høy kjørelengde. En vanlig årsak til defekter er utilstrekkelig smøring av veivakselen. For høyt turtall forekommer sjelden i moderne motorer, men kan også skade veivakselen.

Typiske symptomer på en defekt veivaksel

Symptomene på en defekt veivaksel kan variere. Når motoren er i gang, høres det ofte smell eller rumling. Fra tid til annen forekommer det også skrangle- eller bankelyder, for eksempel ved akselerasjon. I tillegg kan uvanlig kraftige vibrasjoner eller generelt ujevn motorgang tyde på defekte veivaksler.

Reparasjon og utskifting av en defekt veivaksel

Å skifte ut eller reparere en veivaksel er som regel svært arbeidskrevende. Som regel må motoren tas ut av bilen for å demontere akselen. Deretter må alle lagerpunkter på motorblokken og forbindelsesstanglagrene på veivakselen løsnes. Det samme gjelder tilkoblingene til svinghjulet, reimdrevet og ventilsystemet.

Reparasjon av veivakselen

I prinsippet er det mulig å reparere en defekt veivaksel. Spesialiserte firmaer overhaler ofte veivaksler som en del av en motoroverhaling. Det er mulig å balansere eller slipe veivakselen som er fjernet fra motoren. På forhånd blir akselen grundig kontrollert for skader og målt. Veivakselen bearbeides deretter, noe som vanligvis er en komplisert prosess.

Reparere veivakselen eller skifte ut motoren

Det er alltid mulig å reparere en motor, men det virker ikke alltid økonomisk. Spesielt for eldre biler kan reparasjonskostnadene noen ganger overstige bilens verdi. I slike tilfeller kan det lønne seg å bytte ut hele motoren med en brukt motor.