Menu toggle

Velkommen

Motor

Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting

Luftinntakssystemet forsyner motoren med den forbrenningsluften som er nødvendig for driften. Dette sikrer god effekt og lave eksosutslipp. Her får du vite alt du trenger å vite om motorens luftinntakssystem, hvilke komponenter det består av og hvordan du bytter ut komponenter selv.

Luftinntakssystemets funksjon og oppbygning

Luftinntakssystemet leder luften som er nødvendig for forbrenningen, inn i motoren og regulerer luftstrømmen. I tillegg leverer systemet visse måleverdier til motorstyringssystemet. Den spesielle utformingen av moderne luftinntakssystemer sørger for høy luftgjennomstrømning og kraftig inntaksstøy.

De ulike komponentene i luftinntakssystemet

Forbrenningsmotorens luftinntakssystem består av ulike komponenter. De ulike komponentene i luftinntakssystemet renser inntaksluften og tilfører den til forbrenningsmotoren. Hver komponent har sin egen spesielle funksjon.

Luftfilter

Luftfilteret filtrerer luften som suges inn av motoren. Dette er viktig fordi smusspartikler som suges inn, ellers raskt kan forårsake skader på innsiden av motoren. Selve filteret består av finporet papir, skumplast eller en egnet filterduk. I innsugingssystemet er luftfilteret et av de første elementene i lufttilførselen til motoren.

Luftfilterboks

Moderne biler har ofte en luftfilterboks. Dette er en lukket boks av plast som inneholder luftfilteret. Luftfilterboksen har et innløp for inntak av uteluft og et utløp der den rensede luften strømmer ut. På denne måten får motoren kjøligere luft fra omgivelsene i stedet for varm luft fra motorrommet.

Masseluftstrømssensor

Luftmassemåleren måler massen av luft som kommer inn i inntakssystemet. De registrerte dataene sendes videre til motorstyringssystemet. Moderne luftmassestrømsmålere måler også luftens trykk og temperatur. Takket være de målte verdiene kan drivstoffmengden som skal sprøytes inn, bestemmes nøyaktig.

Luftmengdemåler

Spesielt eldre biler har en luftmengdemåler i stedet for en luftmassemåler. Dette er en kompakt komponent med en svingbar luftklaff på innsiden. Vinkelen på klaffen endres avhengig av luftmengden. Klaffens posisjon måles av et dreiepotensiometer og sendes videre til motorstyringen.

Gassventil

Gassventilen bestemmer hvor mye luft som strømmer inn i motoren. Til dette formålet har komponenten en dreibar klaff på innsiden som gjør det mulig å strupe luftstrømmen. I bensinmotorer er gassventilen plassert i forgasseren eller i et separat hus foran innsugningsmanifolden. Noen dieselmotorer har også denne komponenten for å strupe luftstrømmen.

Råluftrør

Råluftrøret suger inn ufiltrert luft og fører den til luftfilteret eller luftfilterboksen. I moderne biler er råluftrøret ofte integrert i fronten av bilen, for eksempel bak radiatorgitteret. På denne måten kan kjøligere luft utenfor motorrommet trekkes uhindret inn via luftrøret og føres inn i luftsystemet.

Intercooler

I mange biler med turbomotor finnes det en intercooler i innsugingssystemet. Her sørger kjøleren for at luftstrømmen kjøles ned før den kommer inn i motoren. Komponenten er plassert i luftinntaket bak turboladeren og foran gassventilen. Kjøligere luft gir bedre virkningsgrad og høyere motoreffekt i turbomotorer.

Turboslange

Turboslangen eller turboladeluftslangen forbinder de enkelte komponentene foran eller bak turboladeren. Som en del av luftsystemet forsyner den turboladeren med frisk luft fra luftfilteret, avhengig av hvor det er plassert. Bak turboen transporterer en turboslange trykkluften. Ledningene foran eller bak ladeluftkjøleren kalles også turboslanger.

Reparasjoner og reservedeler til luftinntakssystemet

At alle komponentene i luftinntakssystemet fungerer som de skal, er viktig for at bilens forbrenningsmotor skal fungere etter hensikten. Hvis en komponent i luftinntakssystemet er defekt, bør den umiddelbart byttes ut med en passende reservedel. Reservedeler til motorens luftinntakssystem er lett tilgjengelige brukt og i god stand. Utskifting av komponentene er vanligvis ukomplisert.

Bytte av luftfilter

Luftfilteret i en bil blir skittent med økende kjørelengde og bør skiftes ut med jevne mellomrom. I tillegg utsettes filteret for naturlig aldring avhengig av materialet som brukes. Å bytte filter er ikke vanskelig og kan gjøres i noen få trinn.

  1. Åpne luftfilterboksen: For å fjerne luftfilteret løfter du panseret for å få tilgang til luftfilterboksen. For å kunne fjerne det gamle luftfilteret må huset åpnes. Dette kan gjøres på forskjellige måter avhengig av bilmodell.
  2. Fjerne luftfilteret: Etter at luftfilterboksen er åpnet, kan luftfilteret enkelt tas ut for hånd. Filtermaterialet bør deretter kontrolleres for smuss. I de fleste tilfeller vil det være nødvendig å bytte det ut med et egnet erstatningsfilter.
  3. Sett inn det nye filteret: Det nye luftfilteret settes inn i luftfilterboksen i stedet for det gamle luftfilteret. Før du gjør dette, bør du kontrollere at boksen og inntaket ikke er tilsmusset. Hvis luftfilteret er satt inn riktig, lukkes filterboksen igjen.

Rengjøring av gassventilen

At gassventilen fungerer som den skal, er viktig for at motoren skal fungere optimalt og pålitelig. Spjeldventilen blir imidlertid ofte skitten over tid, noe som særlig forekommer i motorer med eksosresirkulering. Gassventilen må da rengjøres.

  1. Ta av gassventilen: Den beste måten å rengjøre gassventilen på er å fjerne komponenten først. For å gjøre dette må kontaktene på gasspjeldhuset fjernes og skrueforbindelsene løsnes. Deretter kan komponenten tas ut.
  2. Rengjøring av komponenten: Gassspjeldet er ofte forurenset av gjenstridige partikler. Et spesielt rengjøringsmiddel kan brukes til å rengjøre gasspjeldet. Rengjøringsmidlet sprøytes inn i gasspjeldet og smusset fjernes med en myk klut.
  3. Montering av gasspjeldet: Etter rengjøring monteres og tilkobles gasspjeldet i motsatt rekkefølge. Hvis smusset viser seg å være gjenstridig eller komponenten er skadet, bør en egnet reservedel monteres i stedet.

Bytte av intercooler

Intercooleren kjøler ned forbrenningsluften bak turboladeren. Selve radiatoren avkjøles ofte av luft og er montert foran på bilen for dette formålet. Her blir intercooleren noen ganger skadet og må byttes ut.

  1. Demontering av ladeluftkjøleren: For å kunne demontere den defekte ladeluftkjøleren må understellspanelet eller støtfangeren og kjølergrillen fjernes, avhengig av bilmodell. Deretter kan luftslangene og skrueforbindelsene til radiatoren løsnes.
  2. Kontroller intercooleren: Etter at intercooleren er demontert, bør den inspiseres visuelt for skader. Skader er ofte lette å oppdage, og reparasjon er uaktuelt. En ny eller god brukt kjøler er ofte lett tilgjengelig.
  3. Montering av luftkjøleren: Før utskiftningsdelen monteres, bør den sammenlignes med den gamle ladeluftkjøleren. Hvis dimensjonene og utformingen stemmer, monteres den nye kjøleren i motsatt rekkefølge. Deretter monteres de tidligere demonterte karosseridelene.