Aircon
Dele til salg: 192.415
innhold
1. Luftinntakssystemets funksjon og oppbygning
Luftinntakssystemet forsyner motoren med den forbrenningsluften som er nødvendig for driften. Dette sikrer god effekt og lave eksosutslipp. Her får du vite alt du trenger å vite om motorens luftinntakssystem, hvilke komponenter det består av og hvordan du bytter ut komponenter selv.
Luftinntakssystemet leder luften som er nødvendig for forbrenningen, inn i motoren og regulerer luftstrømmen. I tillegg leverer systemet visse måleverdier til motorstyringssystemet. Den spesielle utformingen av moderne luftinntakssystemer sørger for høy luftgjennomstrømning og kraftig inntaksstøy.
Forbrenningsmotorens luftinntakssystem består av ulike komponenter. De ulike komponentene i luftinntakssystemet renser inntaksluften og tilfører den til forbrenningsmotoren. Hver komponent har sin egen spesielle funksjon.
Luftfilteret filtrerer luften som suges inn av motoren. Dette er viktig fordi smusspartikler som suges inn, ellers raskt kan forårsake skader på innsiden av motoren. Selve filteret består av finporet papir, skumplast eller en egnet filterduk. I innsugingssystemet er luftfilteret et av de første elementene i lufttilførselen til motoren.
Moderne biler har ofte en luftfilterboks. Dette er en lukket boks av plast som inneholder luftfilteret. Luftfilterboksen har et innløp for inntak av uteluft og et utløp der den rensede luften strømmer ut. På denne måten får motoren kjøligere luft fra omgivelsene i stedet for varm luft fra motorrommet.
Luftmassemåleren måler massen av luft som kommer inn i inntakssystemet. De registrerte dataene sendes videre til motorstyringssystemet. Moderne luftmassestrømsmålere måler også luftens trykk og temperatur. Takket være de målte verdiene kan drivstoffmengden som skal sprøytes inn, bestemmes nøyaktig.
Spesielt eldre biler har en luftmengdemåler i stedet for en luftmassemåler. Dette er en kompakt komponent med en svingbar luftklaff på innsiden. Vinkelen på klaffen endres avhengig av luftmengden. Klaffens posisjon måles av et dreiepotensiometer og sendes videre til motorstyringen.
Gassventilen bestemmer hvor mye luft som strømmer inn i motoren. Til dette formålet har komponenten en dreibar klaff på innsiden som gjør det mulig å strupe luftstrømmen. I bensinmotorer er gassventilen plassert i forgasseren eller i et separat hus foran innsugningsmanifolden. Noen dieselmotorer har også denne komponenten for å strupe luftstrømmen.
Råluftrøret suger inn ufiltrert luft og fører den til luftfilteret eller luftfilterboksen. I moderne biler er råluftrøret ofte integrert i fronten av bilen, for eksempel bak radiatorgitteret. På denne måten kan kjøligere luft utenfor motorrommet trekkes uhindret inn via luftrøret og føres inn i luftsystemet.
I mange biler med turbomotor finnes det en intercooler i innsugingssystemet. Her sørger kjøleren for at luftstrømmen kjøles ned før den kommer inn i motoren. Komponenten er plassert i luftinntaket bak turboladeren og foran gassventilen. Kjøligere luft gir bedre virkningsgrad og høyere motoreffekt i turbomotorer.
Turboslangen eller turboladeluftslangen forbinder de enkelte komponentene foran eller bak turboladeren. Som en del av luftsystemet forsyner den turboladeren med frisk luft fra luftfilteret, avhengig av hvor det er plassert. Bak turboen transporterer en turboslange trykkluften. Ledningene foran eller bak ladeluftkjøleren kalles også turboslanger.
At alle komponentene i luftinntakssystemet fungerer som de skal, er viktig for at bilens forbrenningsmotor skal fungere etter hensikten. Hvis en komponent i luftinntakssystemet er defekt, bør den umiddelbart byttes ut med en passende reservedel. Reservedeler til motorens luftinntakssystem er lett tilgjengelige brukt og i god stand. Utskifting av komponentene er vanligvis ukomplisert.
Luftfilteret i en bil blir skittent med økende kjørelengde og bør skiftes ut med jevne mellomrom. I tillegg utsettes filteret for naturlig aldring avhengig av materialet som brukes. Å bytte filter er ikke vanskelig og kan gjøres i noen få trinn.
At gassventilen fungerer som den skal, er viktig for at motoren skal fungere optimalt og pålitelig. Spjeldventilen blir imidlertid ofte skitten over tid, noe som særlig forekommer i motorer med eksosresirkulering. Gassventilen må da rengjøres.
Intercooleren kjøler ned forbrenningsluften bak turboladeren. Selve radiatoren avkjøles ofte av luft og er montert foran på bilen for dette formålet. Her blir intercooleren noen ganger skadet og må byttes ut.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762