Menu toggle

Velkommen

Motor

Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler

Moderne kjøretøy er utstyrt med et bredt spekter av elektroniske sensorer. Spesielt i motorområdet finnes det mange elektroniske sensorer. Dette gjelder både biler med forbrenningsmotor og elbiler. Her får du vite alt om motorsensorer.

Sensorenes rolle i moderne motorer

Sensorene i moderne biler registrerer fysiske variabler og bruker dem til motorstyring. Det kan være verdier som temperatur, trykk og vinkel, men også sammensetningen av inntaksluft og avgasser. I elbiler er det stadig flere sensorer som måler strøm, spenning og temperatur. Dataene som samles inn, muliggjør optimalisert styring og effektiv drift av motorene i bilen.

Typer sensorer i forbrenningsmotorer

Sensorer brukes til en rekke ulike oppgaver i moderne forbrenningsmotorer. Hovedoppgavene til de ulike sensorene er i økende grad knyttet til styring av forbrenningsprosessene og påvirkning av avgassene. Etterbehandling av avgassene ved hjelp av katalysatorer og filtre blir stadig viktigere, ettersom motorene i moderne kjøretøy, som er trimmet for effektivitet og ytelse, gir lite spillerom når det gjelder sammensetningen av den antennelige blandingen. Optimal sylinderfylling og tenning på best mulig tidspunkt gir optimal utnyttelse av drivstoffet. For å oppnå dette trenger motorstyringen data fra en rekke sensorer i motoren.

Ofte installerte sensorer i forbrenningsmotorer

  • Temperatursensorer: I moderne biler er det montert en rekke temperatursensorer. Disse måler for eksempel kjølevæsketemperaturen eller oljetemperaturen. Sensorer som temperaturføleren for innsugningsluften er også viktige målevariabler for motorstyringen.
  • Gassventilsensorer: Gassventilsensoren er plassert i området rundt gassventilen. Her måler sensoren komponentens åpningsvinkel. Motorstyringen kan bruke måleverdiene til å bestemme andre variabler, for eksempel drivstoffmengden.
  • Lambdasonde: Moderne biler med katalysator har en eller to lambdasonder. Disse sensorene er montert i området rundt eksosrøret. Her måler sensorene det gjenværende oksygeninnholdet i eksosen, slik at motorstyringen kan reagere.
  • NOx-sensorer: En NOx-sensor måler andelen nitrogenoksider i dieselmotorens avgasser. De målte verdiene kan brukes til å justere avgassetterbehandlingen i henhold til kravene. Dermed overholdes de stadig strengere utslippsverdiene.
  • Ladetrykksensorer: I moderne turbomotorer finnes det også andre sensorer, for eksempel ladetrykksensoren. Verdiene som bestemmes av disse, gjør det mulig for motorstyringen å optimere forbrenningen. Det er også mulig å styre justerbare turboladere.

De ulike sensorene i elbilmotorer

Elbiler trenger også sensorer for at systemene skal fungere perfekt. Målesensorene skiller seg delvis fra dem man finner i biler med forbrenningsmotorer. I tillegg til registrering av elektriske variabler spiller overvåking av temperaturer en viktig rolle i elbiler. I elbiler brukes sensorer hovedsakelig til å overvåke elmotoren eller elmotorene og motorstyringen. Målesensorer brukes også til kontinuerlig overvåking av batterisystemet og temperaturkontrollen. Dette sikrer lang batterilevetid. Sist, men ikke minst, overvåker sensorer alle prosesser ved lading av drivbatteriene.

Viktige sensorer for elektriske motorer

  • Spenningssensorer: De ulike strømmene og spenningene er av spesiell interesse i elbiler. Derfor finnes det mange spennings- og strømsensorer i elbiler. Ved hjelp av disse sensorene kan de aktuelle verdiene overvåkes.
  • Batterisensorer: Batteriet er en av hovedkomponentene i elbilen, men komponenten anses også for å være svært følsom. Sensorer overvåker batteriets tilstand, for eksempel temperaturen. Batteristyringen kan gripe inn ved behov.
  • Rotorposisjonssensorer: I tillegg til sensorer som en temperatursensor har moderne elmotorer i elbiler også en rotorposisjonssensor. Denne sensoren bestemmer den nøyaktige posisjonen til rotorakselen. Takket være verdiene kan drivmotorene utnyttes mer effektivt.

Feilsøking og vedlikehold av motorsensorer

Det er ikke alltid like enkelt å feilsøke motorsensorer. Ofte er det ikke mulig å trekke klare konklusjoner om defekten på en bestemt sensor på bakgrunn av symptomene. For å starte feilsøkingen bør bilens feilminne leses ut ved hjelp av et egnet diagnoseapparat. Den påfølgende kontrollen av de enkelte sensorene kan variere avhengig av sensortype. Temperatursensorer endrer for eksempel motstanden sin. Sensorens funksjon kan da enkelt kontrolleres med et måleinstrument.

Vedlikehold av bilens sensorer

Når det gjelder vedlikehold av bilens sensorer, kan det av og til være nyttig å rengjøre målesonder eller målehoder. Spesielt avgassensorer, som befinner seg i den direkte eksosstrømmen, blir ofte svært skitne. Det samme gjelder sensorer i eksosresirkuleringsområdet. Funksjonen til andre motorsensorer kan også bli svekket av smuss, forbrenningsrester eller motorolje. Sensorer i motor- eller eksosområdet bør alltid rengjøres i henhold til produsentens anvisninger.

Defekte sensorer i elbiler

Defekte sensorer i elbiler viser seg vanligvis ved at en funksjon svikter eller at det kommer en feilmelding. Feilen er imidlertid ikke alltid lett å lokalisere for en lekmann. Noen ganger er det nødvendig å ta bilen til et autorisert elbilverksted for reparasjon. Spesialistene har ikke bare den nødvendige teknologien for diagnostisering, men også erfaring. De har også nødvendig opplæring i håndtering av elbiler.

Sensorers innvirkning på bilens sikkerhet og utslipp

Sensorene i motoren og eksosanlegget bidrar til å unngå unødvendige utslipp av forurensende stoffer. Bruk av målesensorer reduserer også bilens drivstofforbruk. Dataene som målepunktene leverer til motorstyringssystemet, gjør det for eksempel mulig å stille inn en optimal blanding. Takket være sensorteknologien skjer også tenningen på best mulig tidspunkt. Dette muliggjør i sin tur en ren og spesielt effektiv forbrenning av drivstoffet i forbrenningsmotoren. I tillegg til å regulere forbrenningen kan også etterbehandlingen av avgassene optimaliseres ved hjelp av sensorer. Komponenter som katalysatorer eller dieselpartikkelfiltre fungerer bare optimalt hvis de installerte sensorene gir pålitelige måleverdier. Avhengig av dataene fra lambdasonden eller NOx-sensoren kan motorstyringssystemet styre forbrenningen og etterbehandlingen av avgassene. I elbiler sørger sensorer for eksempel for sikkerhet under ladeprosessen og forhindrer skader på batteriet under drift.

Sensorer på brukte motorer og aggregater

Ved kjøp av brukte motorer spiller de installerte sensorene en spesiell rolle. Det er viktig å sjekke om sensorene er til stede og fungerer som de skal. Sensorene og målehodene er som regel robust konstruert og tilsvarende holdbare. Likevel er det en god idé å ta en titt på tilstanden til sensorene på brukte drivenheter. Kjøpere av brukte motorer bør undersøke sensorene på den aktuelle motoren på forhånd. Dette gjør det mulig å kontrollere at de ulike sensorene er til stede. Det er ofte mulig å kontrollere sensorene visuelt for skader. En test gir større sikkerhet. For å gjøre dette er det nødvendig å måle hver enkelt sensor med et måleinstrument.

Kjøp av brukte motorer: Hva du bør se etter

Når du kjøper brukte motorer på nettet, bør du være oppmerksom på forskjellige punkter. Det gjelder blant annet motorens kjørelengde og visuelle tilstand. Sensorene kan ofte gjenkjennes på bildene av brukte drivenheter. I tillegg kan kompatibiliteten til eksterne sensorer og deres tilkoblinger sammenlignes med tilkoblingene på motoren. Leveringsomfanget må tas i betraktning for brukte motorer. Tilleggsenheter og tilhørende sensorer er ikke alltid inkludert. I tillegg er det ikke alltid mulig å kontrollere sensorene som er installert på brukte motorer, på stedet og i detalj. Dette gjør det desto viktigere å kjøpe brukte motorer fra pålitelige kilder. Pålitelige forhandlere gir ofte en garanti.