Menu toggle

Velkommen

Motor

Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler

Forbrenningsmotorer er avhengig av pålitelig motorsmøring. Inne i motoren sørger smøringen for å redusere friksjonen mellom de enkelte motorkomponentene. Smøring sørger også for at varme og smusspartikler fjernes fra forbrenningsmotoren.

Hvordan fungerer motorsmøringen?

Motorsmøresystemet i moderne firetaktsmotorer er utformet som et trykksmøresystem. I motsetning til andre smøresystemer, som for eksempel ferskoljesmøring, befinner oljen seg i et lukket kretsløp. En trykkpumpe genererer det nødvendige trykket for å levere motoroljen og smøre alle smørepunktene på en pålitelig måte.

Hvordan fungerer oljekretsen i motoren?

I motorens oljekretsløp suger en oljepumpe oljen fra oljesumpen. Via filteret når motoroljen frem til smørekanalene og smørepunktene. Deler i bevegelse inne i motoren gjør at oljen av og til forstøves. Smøreoljen drypper deretter tilbake i oljetråkket. Ved tørrsumpsmøring kan det brukes flere pumper.

Komponenter i smøresystemet i en bil:

  • Oljepumpe: Oljepumpen transporterer motoroljen med tilstrekkelig trykk til smørepunktene inne i motoren. Oljepumper i biler drives vanligvis direkte av motoren.
  • Oljepannen: Oljen samles i oljepannen etter at den har passert gjennom motorblokken. Ved trykksmøring som våtsump- eller tørrsumpsmøring suges den inn her.
  • Oljekjøler: En oljekjøler sørger for ekstra kjøling av motoroljen. Komponenten er direkte integrert i kretsen for motoroljen og tilkoblet via oljeslanger eller oljeledninger.
  • Oljefilter: Oljefilteret filtrerer ut forurensninger fra oljen etter at den er sugd inn av oljepumpen. Dette forhindrer at smusspartikler når frem til motorens smørepunkter.
  • Oljepeilepinne: Med oljepeilepinnen kan bilbrukeren sjekke hvor mye smøremiddel som er i motoren. Dette gjøres ved å trekke peilepinnen ut av motorrommet.
  • Oljetrykkbryter: En oljetrykksensor eller oljetrykkbryter kontrollerer om trykket i smøresystemet er i henhold til spesifikasjonene. Hvis oljetrykket ikke er korrekt, lyser en kontrollampe.

Hva må smøres i motoren?

I forbrenningsmotorer er smøring av alle bevegelige motordeler obligatorisk. Nesten alle deler inne i motoren er bevegelig forbundet eller dreibart montert på visse punkter. Under motordrift oppstår det friksjon mellom komponentene, noe som kan minimeres ved hjelp av effektiv smøring. De bevegelige motordelene tilføres motorolje via smørepunkter eller ved virvling. Dette gjelder for eksempel lagrene på kamakselen og veivakselen. Plekkstanglagrene krever også pålitelig smøring. Stemplene i motorens sylindere må også tilføres olje for kjøling og for å minimere friksjonen.

Hvilke smøresystemer finnes det?

Avhengig av motorkonstruksjonen brukes det ulike smøresystemer i biler. Forbrenningsmotorer som firetaktsmotorer har vanligvis et trykksmøresystem som våtsumpsmøring eller tørrsumpsmøring. Ved denne typen smøring transporterer en oljepumpe motoroljen til smørepunktene. Oljen som drypper ned i oljetråkket, føres gjennom et oljefilter og tilbake til smøresystemet.

Trykksmøring med resirkulering som våtsumpsmøring

Ved trykksmøring med våtsump samles smøreoljen som drypper fra motoren i oljesumpen. Her kjøles oljen ned og returnerer til smørepunktene via oljepumpen og oljefilteret. De fleste biler med firetaktsmotorer har våtsumpsmøring.

Motorsmøring som tørrsumpsmøring

Tørsumpsmøring brukes ofte i motorer i sportsbiler. Ved denne formen for smøring suger en pumpe oljen direkte ut av oljesumpen. Smøreoljen samles i et reservoar. Dermed er det nok olje tilgjengelig for motoren under alle kjøreforhold.

Smøring av totaktsmotorer

Totaktsmotorer forbrenner smøremiddelet sammen med drivstoffet i form av blandingssmøring eller ferskoljesmøring. Ved blandingssmøring blandes begge stoffene direkte i drivstofftanken. Ved ferskoljesmøring eller forbrukssmøring med ferskoljeautomatikk blander en pumpe det nødvendige smøremiddelet med drivstoffet.

Gjenkjenne feil i smøresystemet

Alle komponenter i smøresystemet utsettes for konstante påkjenninger under bilens drift og kan gå i stykker. Defekter i smøresystemet bør alltid tas på alvor. I verste fall kan utilstrekkelig oljetilførsel til smørepunktene føre til store motorskader.

De vanligste feilene i motorens smøresystem:

  1. Defekt oljepumpe: Hvis pumpen for motoroljen er defekt, viser dette seg vanligvis ved at oljetrykket synker. Kontrollampen for oljetrykk lyser, og noen ganger vises også en feilmelding i bilens display. I noen tilfeller lyser oljetrykkontrollen lenger enn vanlig etter at motoren er startet hvis trykkpumpen ikke fungerer som den skal.
  2. Lekkasje i oljesystemet: Lekkasjer i oljesystemet fører til at olje lekker ut av oljekretsen. Ofte kommer motoroljen synlig ut fra en defekt kobling, en ødelagt slange eller en lekk oljekjøler. Konsekvensene kan være utilstrekkelig oljenivå i oljetanken og redusert oljetrykk. En lekkasje er ikke alltid umiddelbart synlig.
  3. Skadet oljetråg: Oljetråget kan lett bli skadet på grunn av plasseringen under bilen. Forvitring kan også føre til slitasje og gjennomrusting av komponenten. Et skadet og lekk oljetråg viser seg vanligvis ved oljeflekker under bilen eller olje på gulvet. Men også en ødelagt pakning kan føre til oljetap.