Aircon
Dele til salg: 192.415
Forbrenningsmotorer er avhengig av pålitelig motorsmøring. Inne i motoren sørger smøringen for å redusere friksjonen mellom de enkelte motorkomponentene. Smøring sørger også for at varme og smusspartikler fjernes fra forbrenningsmotoren.
Motorsmøresystemet i moderne firetaktsmotorer er utformet som et trykksmøresystem. I motsetning til andre smøresystemer, som for eksempel ferskoljesmøring, befinner oljen seg i et lukket kretsløp. En trykkpumpe genererer det nødvendige trykket for å levere motoroljen og smøre alle smørepunktene på en pålitelig måte.
I motorens oljekretsløp suger en oljepumpe oljen fra oljesumpen. Via filteret når motoroljen frem til smørekanalene og smørepunktene. Deler i bevegelse inne i motoren gjør at oljen av og til forstøves. Smøreoljen drypper deretter tilbake i oljetråkket. Ved tørrsumpsmøring kan det brukes flere pumper.
I forbrenningsmotorer er smøring av alle bevegelige motordeler obligatorisk. Nesten alle deler inne i motoren er bevegelig forbundet eller dreibart montert på visse punkter. Under motordrift oppstår det friksjon mellom komponentene, noe som kan minimeres ved hjelp av effektiv smøring. De bevegelige motordelene tilføres motorolje via smørepunkter eller ved virvling. Dette gjelder for eksempel lagrene på kamakselen og veivakselen. Plekkstanglagrene krever også pålitelig smøring. Stemplene i motorens sylindere må også tilføres olje for kjøling og for å minimere friksjonen.
Avhengig av motorkonstruksjonen brukes det ulike smøresystemer i biler. Forbrenningsmotorer som firetaktsmotorer har vanligvis et trykksmøresystem som våtsumpsmøring eller tørrsumpsmøring. Ved denne typen smøring transporterer en oljepumpe motoroljen til smørepunktene. Oljen som drypper ned i oljetråkket, føres gjennom et oljefilter og tilbake til smøresystemet.
Ved trykksmøring med våtsump samles smøreoljen som drypper fra motoren i oljesumpen. Her kjøles oljen ned og returnerer til smørepunktene via oljepumpen og oljefilteret. De fleste biler med firetaktsmotorer har våtsumpsmøring.
Tørsumpsmøring brukes ofte i motorer i sportsbiler. Ved denne formen for smøring suger en pumpe oljen direkte ut av oljesumpen. Smøreoljen samles i et reservoar. Dermed er det nok olje tilgjengelig for motoren under alle kjøreforhold.
Totaktsmotorer forbrenner smøremiddelet sammen med drivstoffet i form av blandingssmøring eller ferskoljesmøring. Ved blandingssmøring blandes begge stoffene direkte i drivstofftanken. Ved ferskoljesmøring eller forbrukssmøring med ferskoljeautomatikk blander en pumpe det nødvendige smøremiddelet med drivstoffet.
Alle komponenter i smøresystemet utsettes for konstante påkjenninger under bilens drift og kan gå i stykker. Defekter i smøresystemet bør alltid tas på alvor. I verste fall kan utilstrekkelig oljetilførsel til smørepunktene føre til store motorskader.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762