Menu toggle

Velkommen

Motor

Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart

Avhengig av modell og produsent finnes det ulike typer forbrenningsmotorer i biler. I tillegg til motortypene som ofte brukes i bilproduksjon, som rekkemotorer og V-motorer, finnes det også noen eksotiske typer. Her får du vite alt om konstruksjon, forskjeller, fordeler og ulemper ved de ulike motortypene.

  • Rekkemotorer
  • Boxermotorer
  • V-motorer
  • VR-motorer
  • W-motorer

Rækkemotor som den vanligste motoren i biler

Rekkemotorer er blant de vanligste motorene i biler. I denne motortypen er alle sylindrene i motoren plassert etter hverandre på rekke og rad. Hver rekkemotor har én sylinderrekke, selv om antallet sylindere kan variere. Denne motortypen brukes i biler både som diesel- og bensinmotorer. Rekkemotorer med fire, fem eller opptil åtte sylindere har vært brukt gjennom hele bilhistorien. Den nyeste utviklingen er konsepter med tre sylindere i serie og turbolading. Disse motorene regnes som spesielt effektive og drivstoffbesparende. Kjennere, derimot, setter pris på konstruksjoner som den sekssylindrede rekkemotoren på grunn av den spesielt jevne gangen.

Firesylindrede rekkemotorer

I lang tid var den firesylindrede rekkemotoren ansett som standard for personbiler. På grunn av konstruksjonen er den totale lengden på denne typen motorer med fire sylindere spesielt kort. Avhengig av bilmodell og drivsystem kan en slik motorblokk enkelt monteres på langs eller på tvers av kjøreretningen. Det er derfor ikke så rart at denne populære motorkonstruksjonen stadig har blitt videreutviklet. I dag finnes rekkemotorer med flere kamaksler i topplokket og optimalisert drivstoffinnsprøytning også i småbiler. Fordelene med rekkemotorer med fire sylindere er den enkle konstruksjonen og at de er så rimelige å produsere. En rekkemotor med mange sylindere kan derimot være utsatt for vibrasjoner og svingninger i veivakselen. I tillegg øker plassbehovet for rekkemotorer med denne konstruksjonen.

Boxermotorer i bilindustrien

En boxermotor er en form for forbrenningsmotor der sylindrene er plassert i en vinkel på 180 grader. Boxermotorer brukes med ulike antall sylindere i personbiler og motorsykler. Den firesylindrede boxermotoren ble lenge brukt hos Volkswagen, blant annet i suksessmodellen VW Beetle. Sportsbilprodusenten Porsche bruker tradisjonelt boxermotorer med seks sylindere. Boxermotorer finnes vanligvis som bensinmotorer, men det finnes også dieselmotorer. En av de store fordelene med boxermotoren som bensinmotor er den jevnere motorgangen, kombinert med større jevnhet. Ulempene er den mer kompliserte produksjonen og de tilhørende produksjonskostnadene samt det økte plassbehovet. Entusiaster setter likevel pris på den spesielle lyden og responsen til denne motortypen.

Tosylindret boxermotor

Boxermotorer med to sylindere brukes ofte som boxermotorer til motorsykler. Her gir de to sylindrene som stikker ut fra siden mange fordeler, for eksempel god kjøling med luftstrømmen. Tidligere ble den tosylindrede boxermotoren også brukt i bilindustrien. Tosylindrede boxermotorer finnes for eksempel i Citroën 2CV eller i småbilen BMW 600.

V-motoren som drivverk for biler

V-motorer er motorer med to separat plasserte sylinderrekker. De to sylinderbankene danner visuelt bokstaven V på grunn av vinkelvinkelen, og det er herfra navnet på disse motorene kommer. I biler finnes V-motorer for det meste som V6-varianter med seks sylindere eller som V8-motorer med åtte sylindere. Tidligere fantes det også V4-motorer med bare to sylindere per sylinderrekke. Ved siden av rekkemotorer er V-motoren en av de mest utbredte konstruksjonene i bilindustrien. I denne konstruksjonen er stemplene i begge sylinderrekkene koblet til en felles veivaksel ved hjelp av forbindelsesstenger. V-motorens sylinderbankvinkel kan variere avhengig av motormodell og kan være opptil 180 grader. I motsetning til boxermotoren deler imidlertid to stempler en veiv på kamakselen.

V8- og V6-motorer

I V8- og V6-motorer som er installert i personbiler, er bankvinkelen vanligvis mindre. Dette gir det klassiske V-formede utseendet med de to karakteristiske sylinderbankene. Hver sylinderbank har sitt eget topplokk med separat kamaksel og ventiler. Dette gjør produksjonen dyrere og vedlikeholdet av V-motorene ikke ubetydelig vanskeligere. I tillegg er styringen av kamakslene i de to topplokkene mer komplisert. En annen ulempe med V-motorer er den mer kompliserte føringen av eksosanlegget med to eksosmanifolder og den mer komplekse motorkjølingen. Veivakselen og veivhuset byr også på spesielle konstruksjonsmessige utfordringer. I tillegg må mange komponenter dupliseres på grunn av motorkonstruksjonen. Sammenlignet med rekkemotoren gjør imidlertid V-motoren det mulig å plassere mange sylindere i en kortere konstruksjon. Og det er umulig å forestille seg amerikanske biler uten V8-motoren med sin spesielle motorlyd.

VR-motordesign

Den såkalte VR-motoren er en spesiell type motor. Den kombinerer designtrekkene til V-motoren og rekkemotoren. VR-motorer har bare én sylinderbank, der flere sylindere er plassert forskjøvet i forhold til hverandre. Koblingsstengene kobler stemplene til veivakselen via separate veivtapper. En VR-motor har et enkelt topplokk som inneholder kamaksler og ventiler for alle sylindrene. VR-motorer brukes av ulike produsenter i personbiler. Det mest kjente eksemplet er VR6-motoren fra Volkswagen, som blant annet brukes i VW Passat. Sylinderenes vinkel i forhold til hverandre er mindre i disse motorene enn i den klassiske V-motoren. Konstruksjonen og produksjonen av denne motoren anses å være mer komplisert. På den annen side kombinerer konstruksjonen V-motorens korte motorblokk med rekkemotorens smale bredde, noe som gjør det mulig å montere motoren på tvers av kjøreretningen.

Spesialtilfelle: W-motor

I lang tid sto betegnelsen W-motor for motorvarianter med tre sylinderrekker. Volkswagen-konsernet tok i bruk betegnelsen ved årtusenskiftet. Fra da av kalte VW sine nyutviklede motorer med flere VR-sylinderrekker og felles veivaksel for W-motorer. Konseptet gjorde det mulig å få plass til åtte eller tolv stempler på liten plass. Strengt tatt er Volkswagen-konsernets W-motor en dobbel VR-motor. Til dette formålet har VWs designere plassert to VR-sylinderrekker i samme vinkel som i en V-motor. Den åttesylindrede W-motoren i VW Passat består av to VR4-sylinderrekker. Volkswagen utviklet også en tolvsylindret W-motor til VW Phaeton. Denne modellen er i sin tur basert på to sylinderrekker fra VR6-motorene. I sportsbilen Bugatti Veyron ble en tilsvarende W-motor med totalt seksten sylindere installert som midtmotor.