Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdysene

Innsprøytningsdysen er en av de viktigste komponentene i moderne innsprøytningssystemer. I tidligere tider hadde motorer fortsatt en forgasser eller innsugningsmanifoldinnsprøytning, som ga en antennelig blanding av luft og drivstoff. I moderne drivstoffinnsprøytede forbrenningsmotorer sprøytes derimot drivstoffet direkte inn i sylindrene ved høyt trykk. Finn ut nå hvilke symptomer som oppstår i tilfelle en feil, hvordan kostnader for påfølgende reparasjoner kan unngås, og når det er verdt å bytte innsprøytningsdyser.

Funksjonen til innsprøytningsdysen i motoren

Som en del av direkteinnsprøytningssystemet sørger innsprøytningsdysen for at drivstoffet alltid kommer inn i forbrenningskammeret i finforstøvet form og kan antennes optimalt. Riktig mengde drivstoff sprøytes alltid inn i sylinderen via innsprøytningsdysen. Avhengig av motorkonstruksjonen brukes forskjellige typer innsprøytningsdyser. Dieselmotorer har innsprøytningsdyser eller injektorer, bensinmotorer har også innsprøytningsventiler.

Tegn på defekte innsprøytningsdyser på et øyeblikk

Hvis en injektor er defekt eller fungerer feil, indikerer typiske symptomer ofte dette. Siden drivstoffet bare forstøves utilstrekkelig via defekte injektorer, er tegn som ujevn motorgang ofte tydelige. Motoren kan også starte dårlig eller stoppe under kjøring hvis innsprøytningsmengden ikke er riktig.

Ofte er en bil med en defekt innsprøytningsventil eller injektor merkbar på grunn av økt drivstofforbruk. Kontrollampen kan også lyse. Uvanlig blå eller grå eksosgasser og en lukt av drivstoff kan også indikere defekte injektorer. Noen ganger mislykkes biler med defekte innsprøytningsdyser også i utslippstesten på grunn av dårlige eksosutslippsverdier.

Symptomene bør alltid observeres

Hvis de første tegnene på defekte injektorer dukker opp, bør bilen tas til et verksted så snart som mulig. Med dieselmotorer er det ikke uvanlig at det injiseres for mye diesel på grunn av en defekt injektor. Dette kan igjen føre til korking, for eksempel i området rundt ventilene. En defekt og dryppende injektor kan forårsake skade på stempelet. I tillegg til skader på innsiden av motoren kan for mye innsprøytet drivstoff også skade komponenter som katalysatoren.

Årsaker til problemer med injeksjonsdysene

Hvis en injeksjonsdyse er defekt, er det forskjellige mulige årsaker. Ofte oppstår en blokkering av de fine dysene på grunn av forurensning. Diesel eller bensin av lav kvalitet eller forurensning i drivstoffsystemet kan være årsaken til dette. Bruk av ikke-godkjente og uegnede tilsetningsstoffer kan også føre til problemer med innsprøytningsdysene. Ofte øker slitasjen på innsprøytningsdyser eller injektorer med høy kjørelengde. Da er det ofte uunngåelig å bytte innsprøytningsdyse eller injektor. Men en defekt drivstoffpumpe kan også forårsake ødelagte injektorer på grunn av metallspon.

Unngå feil på injeksjonsdysen

En defekt injektor eller en defekt innsprøytningsventil kan raskt føre til problemer og følgeskader. Kostnadene for påfølgende reparasjoner kan lett spares hvis bilen regelmessig blir vedlikeholdt på verkstedet. Under et detaljert vedlikehold eller en spesiell motorsjekk blir hver dyse og injektor undersøkt. Det er ofte mulig å rengjøre skitne komponenter, ellers erstattes de med nye deler.

Stell og vedlikehold av injektorene

Kjøretøy som vedlikeholdes regelmessig på verksted, er mindre utsatt for feil. Komplikasjoner som defekte innsprøytningsdyser oppdages også mye tidligere under vedlikeholdet. Dette sparer igjen kostnader for dyre oppfølgingsreparasjoner. Defekter i innsprøytningssystemet kan unngås med enkle tiltak.

  1. Få bilen vedlikeholdt regelmessig på verksted
  2. Fyll kjøretøyet kun med angitte drivstoff
  3. Fylle bensin eller diesel av god kvalitet
  4. Bruk bare tilsetningsstoffer som er godkjent av kjøretøyprodusenten.
  5. Ikke utsett reparasjon og utskifting av deler

Regelmessig vedlikehold av motoren og rengjøring av innsprøytningsdysene forlenger levetiden til enhetene. Symptomene trenger imidlertid ikke alltid skyldes defekte innsprøytningsdyser. En defekt i tenningen eller andre defekte deler i innsprøytningssystemet kan for eksempel også være årsaken til dårlig motorgang. Derfor er inspeksjon, rengjøring og utskifting av komponentene en sak for spesialisten.

Reparasjon og utskifting av innsprøytningsdyser i verkstedet

For reparasjonen må innsprøytningsdysen fjernes og demonteres. De enkelte delene kan deretter inspiseres og erstattes med reservedeler i tilfelle feil. Etter hvert som kompleksiteten i innsprøytningssystemene øker, blir også reparasjonen av komponentene mer komplisert. Bare spesialiserte selskaper tilbyr reparasjon av komponenter som injektorer og innsprøytningsdyser. Avhengig av kostnadene for reparasjonen eller en ny innsprøytningsdyse, kan det også lønne seg å bytte dem mot nye deler. Gjør en avtale med verkstedet ditt for å få inspisert motoren og innsprøytningsdysene.

Mest leste guider