Bilmerker
Lynk & Co
Lynk & Co
Dele til salg: 3
Abarth
Abarth
Dele til salg: 3
Cadillac
Cadillac
Dele til salg: 4
Cupra
Cupra
Dele til salg: 3
Daihatsu
Daihatsu
Dele til salg: 1
Dodge
Dodge
Dele til salg: 8
DS
DS
Dele til salg: 1
Ford Usa
Ford Usa
Dele til salg: 6
Lancia
Lancia
Dele til salg: 8
Lexus
Lexus
Dele til salg: 5
Rover
Rover
Dele til salg: 10
turboaggregat
En turbolader hjelper bilens forbrenningsmotor å generere mer kraft. For å gjøre dette, komprimerer eksosgassturboladere inntaksluften og mater den til motoren. Stadig flere dieselmotorer, men også bensinmotorer, er nå utstyrt med turbolader. På grunn av ulike årsaker kan det lett oppstå skader på eksosgassturboladeren, spesielt ved høy kjørelengde. Det er ikke alltid verdt å reparere en defekt turbolader. Da er en brukt turbolader det rette valget, som kan kjøpes til mange motorer til en fornuftig pris.
Hva er en turbolader?
En turbolader komprimerer forbrenningsluften som tilføres motoren. Komprimeringen av luften forbedrer fyllingen av sylindrene og øker også motorens ytelse. Turboladeren bruker eksosgassene som slippes ut av motoren til å drive et turbinhjul. Av denne grunn kalles turboladeren også eksosgassturbolader eller ATL for kort.
Som en hjelpeenhet på motoren har turboladeren en todelt struktur. På den ene siden står turbinen, som drives av motorens eksosstrøm. En kompressor er anordnet på den andre siden av superladeren. Begge komponentene er godt forbundet via en turboladeraksel. Hvis turbinen beveger seg, sendes dette drevet videre til kompressoren.
Slik fungerer turboladeren i kjøretøyet
For å kunne bruke eksosenergien til motoren er turbinene til turboladere koblet til motorens eksosutløp. Avgassene strømmer gjennom turbinen og driver dermed turbinhjulet. Turbinenes utløp er igjen koblet til eksosanlegget til det respektive kjøretøyet slik at eksosgassene til slutt kan slippe ut via enderøret.
Kompressoren koblet til turbinen trekker derimot inn luft gjennom kjøretøyets luftfilter. Denne luften komprimeres og føres til motorens inntakssystem som forbrenningsluft. Takket være denne teknologien pumpes mer luft inn i sylindrene og fyllingen av sylinderen forbedres. Motoreffekten og dreiemomentet øker også i det lavere hastighetsområdet.
Turboen gir mange fordeler
Turbomotorer bruker eksosenergien, som ellers ville vært bortkastet i stor grad. I forhold til den naturlig aspirerte motoren trenger ikke sylindrene i turboen selv å suge inn forbrenningsluften ved å bevege seg nedover. Spesielt ved høye hastigheter kan det ellers oppstå problemer på grunn av de korte åpningstidene til inntaksventilene, noe turboen kompenserer for.
Turboladere er nesten standard på dieselmotorer i dag. Eksosgassturbolading brukes også ofte innen nedbemanning for å oppnå høy motorytelse med lite slagvolum og lavt forbruk. Sammenlignet med naturlig aspirerte motorer med samme slagvolum, gir turboladede motorer ofte høyere dreiemoment og bedre kraft. Bruken av turboladeren reduserer også forurensende utslipp.
5 vanlige årsaker til defekte turboladere
- Kompressor- eller turbinhjulslitasje ved høy kjørelengde
- Skader fra inntrengende smuss eller fremmedlegemer
- Motoren var ikke tilstrekkelig oppvarmet
- Motorolje av dårlig kvalitet eller feil olje ble fylt på
- Oljeskift ikke utført
Hvis turboladeren i kjøretøyet er defekt
Turboladere når høye hastigheter under drift og belastes også termisk av de varme avgassene. Når bilens motor går, er også turboladeren i bevegelse. Av denne grunn kan eksosgassturboladere bryte sammen på grunn av slitasje, spesielt ved høyere kjørelengder. Men det er også andre mulige årsaker til en defekt i laderen.
Moderne turboladere er koblet til motorens oljekrets for å oppnå perfekt smøring av turboen. Mangel på oljetilførsel kan lett skade turboen og føre til at den svikter. Det er imidlertid ikke alle feil ved turboladeren som umiddelbart blir lagt merke til av brukeren av bilen. Skaden er ofte mer avansert når det er tydelige tegn på den ødelagte turboladeren.
Typiske symptomer på en defekt turbo
- Turbolader lager raslende eller plystrelyder
- Olje lekker synlig fra turboladeren
- Motoren viser betydelig tap av kraft
- Boosttrykkmåler gir uvanlige verdier
- Røykutvikling fra eksosen
- Oljeforbruket er uvanlig høyt
Slik bytter du turboladeren
Hvis bilens turbolader er skadet, er det vanligvis lurt å bytte ut hele komponenten. Arbeidet og prosedyren som er involvert i å bytte turbolader avhenger av den respektive modellen. Erfarne mekanikere med et velutstyrt hobbyverksted bytter noen ganger turboladeren selv.
Mens i noen kjøretøymodeller, turboladeren ovenfra motorrommet endres, i andre modeller kan ATL kun skiftes nedenfra. Deretter, avhengig av kjøretøyet, kan det hende at drivakslene eller en tverrligger må fjernes for å få tilgang til turboen.
Bytt ut den defekte turboladeren med en passende reservedel
For å skifte turbolader må den defekte laderen demonteres. Oljekretsen, eksosanlegget og tilførselen til forbrenningsluften skal alltid demonteres. Den nye turboen monteres i motsatt rekkefølge. Profesjonelle bruker nye skruer når de installerer turboladeren og bytter alle pakninger. Motoroljen skiftes også ut med ny.
Nye eller brukte turboladere leveres ikke alltid med tilhørende tilbehør. Imidlertid kan deler som festerammen eller oljetilførsels- og oljeavløpsrørene ofte overtas fra den gamle turboladeren. Under monteringsarbeid på turboladeren må du passe på at ingen smådeler eller skitt kan komme inn i turboen.
Prisene for å skifte turbolader på et spesialverksted kan variere avhengig av kjøretøymodell, merke og type forbrenningsmotor. I tillegg til prisen for reservedelene, skal også tjenesten til mekanikeren honoreres tilsvarende. I tillegg til variable kostnader i timelønn, tilbyr verksteder noen ganger også en lav fastpris.
Kjøp riktig turbolader brukt
Turboladere til diesel- og bensinmotorer kan ofte kjøpes billig brukt. På denne måten blir ikke bare lommeboken skånet, miljøet belastes også mindre. Brukte reservedeler som turboladere kommer ofte fra miljøvennlig bilgjenvinning. De fortsatt intakte delene av bilene demonteres, kontrolleres og tilbys deretter for salg.
Hos Autoparts24.eu finner du et bredt utvalg bildeler til mange kjøretøymodeller. Skal du kjøpe en turbolader er det viktig å velge den turboen som er helt riktig for den aktuelle modellen. For OEM-deler kan du ganske enkelt sammenligne originalnummeret. Egnede turboladere for bensin- eller dieselmotorer finner du sammen med tilhørende priser ved å bruke den praktiske søkefunksjonen.
Turboaggregat
Turboaggregat (19.887 stk.)
Vi har 19.887 deler for salg nå.Prisene som vises er inkludert mva og inkludert fraktkostnader til Norge.
-
- Turboaggregat
- Km: 314.000
- År: 1997
- Produktnummer: C_0050_83348
-
- Turboaggregat
- Orginal nummer: JDE36863,
JDE40740,
G4D36K682AJ
- Km: 15.000
- År: 2017
- Produktnummer: C_0059_186285
- Orginal nummer: JDE36863,
-
TOURAN (1T1, 1T2) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 03G253019K
- Km: 251.259
- År: 2007
- Produktnummer: C_0057_167196
-
- Turboaggregat
- Orginal nummer: 11657642469
- Km: 131.291
- År: 2014
- Produktnummer: C_0057_170653
-
AURIS (_E15_) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 172010N030
- Km: 244.044
- År: 2008
- Produktnummer: C_0001_345239
-
FOCUS (DAW, DBW) - Turboaggregat
- Orginal nummer: FORD,1S4Q9D4778B,
1S4Q9D4778B
- Km: 113.465
- År: 2003
- Produktnummer: F_0001_385394
- Orginal nummer: FORD,1S4Q9D4778B,
-
DUCATO Box (230_) - Turboaggregat
- Produktnummer: F_0001_349805
-
INSIGNIA A Country Tourer (G09) - Turboaggregat
- Km: 196.051
- År: 2012
- Produktnummer: F_0001_337290
-
C-CLASS T-Model (S204) - Turboaggregat
- Orginal nummer: A2045286582
- Km: 161.815
- År: 2012
- Produktnummer: F_0001_335150
-
A4 Avant (8E5, B6) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 8E0145737E,
AUDI,8E0145737E
- Km: 188.050
- År: 2003
- Produktnummer: F_0001_339114
- Orginal nummer: 8E0145737E,
-
A6 Avant (4B5, C5) - Turboaggregat
- Orginal nummer: AUDI,4B145838PX,
4B145838PX
- Km: 287.811
- År: 1998
- Produktnummer: F_0001_334117
- Orginal nummer: AUDI,4B145838PX,
-
C-CLASS (W203) - Turboaggregat
- Orginal nummer: A2035282082
- Produktnummer: F_0001_318751
-
MONDEO IV Saloon (BA7) - Turboaggregat
- Km: 128.092
- År: 2009
- Produktnummer: F_0001_342297
-
C-CLASS Coupe (CL203) - Turboaggregat
- Produktnummer: F_0001_318750
-
C-CLASS (W203) - Turboaggregat
- Orginal nummer: A2035281482
- Km: 168.036
- År: 2003
- Produktnummer: F_0001_368993
-
GOLF PLUS (5M1, 521) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 1K0145762FC,
VW,1K0145762FC
- Produktnummer: F_0001_211276
- Orginal nummer: 1K0145762FC,
-
POLO (9N_) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 6R0145832
- Produktnummer: F_0001_212982
-
PASSAT (3C2) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 1K0145834AP,
VW,1K0145834AP
- Produktnummer: F_0001_214198
- Orginal nummer: 1K0145834AP,
-
E-CLASS T-Model (S211) - Turboaggregat
- Orginal nummer: A2115280782
- Km: 241.102
- År: 2003
- Produktnummer: F_0001_368137
-
GOLF VI Estate (AJ5) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 0281002401,
BOSCH,0281002401
- Produktnummer: F_0001_211600
- Orginal nummer: 0281002401,
-
A4 Avant (8ED, B7) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 3C0145770B,
AUDI,3C0145770B
- Km: 153.354
- År: 2006
- Produktnummer: F_0001_355419
- Orginal nummer: 3C0145770B,
-
C-CLASS T-Model (S203) - Turboaggregat
- Orginal nummer: A2035282082
- Km: 359.921
- År: 2006
- Produktnummer: F_0001_292603
-
80 Avant (8C5, B4) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 028129627D,
AUDI,028129627D
- Km: 349.000
- År: 1993
- Produktnummer: F_0001_355315
- Orginal nummer: 028129627D,
-
C1 (PM_, PN_) - Turboaggregat
- Orginal nummer: CITROEN,48683,
48683
- Km: 39.325
- År: 2009
- Produktnummer: F_0001_202003
- Orginal nummer: CITROEN,48683,
-
C-CLASS Coupe (CL203) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 2035281182,
MERCEDES-BENZ,2035281182
- Km: 103.493
- År: 2001
- Produktnummer: F_0001_241785
- Orginal nummer: 2035281182,
-
A3 (8L1) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 1J0129654J,
AUDI,1J0129654J
- År: 1998
- Produktnummer: F_0001_244745
- Orginal nummer: 1J0129654J,
-
POLO Saloon (9A4, 9A2, 9N2, 9A6) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 6Q0145770,
VW,6Q0145770
- Km: 250.000
- År: 2005
- Produktnummer: F_0001_190529
- Orginal nummer: 6Q0145770,
-
POLO (9N_) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 6Q0145770,
VW,6Q0145770
- Km: 126.400
- År: 2008
- Produktnummer: F_0001_187952
- Orginal nummer: 6Q0145770,
-
OCTAVIA II Combi (1Z5) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 3C0145770B,
SKODA,3C0145770B
- Km: 233.000
- År: 2006
- Produktnummer: F_0001_295848
- Orginal nummer: 3C0145770B,
-
ASTRA G Hatchback (T98) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 90500938,
OPEL,90500938
- Km: 182.432
- År: 2001
- Produktnummer: F_0001_254421
- Orginal nummer: 90500938,
-
ALMERA II Hatchback (N16) - Turboaggregat
- Produktnummer: F_0001_302243
-
FABIA I Combi (6Y5) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 6Q0145770G,
SKODA,6Q0145770G
- Km: 284.816
- År: 2004
- Produktnummer: F_0001_304889
- Orginal nummer: 6Q0145770G,
-
A4 Avant (8ED, B7) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 8E0145737F,
AUDI,8E0145737F
- Km: 188.645
- År: 2006
- Produktnummer: F_0001_327994
- Orginal nummer: 8E0145737F,
-
3 (E46) - Turboaggregat
- Orginal nummer: BMW,11.61-7788357,
11.61-7788357
- Km: 260.804
- År: 2003
- Produktnummer: F_0001_357242
- Orginal nummer: BMW,11.61-7788357,
-
A3 Sportback (8PA) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 3C0145832D,
AUDI,3C0145832D
- Km: 143.692
- År: 2006
- Produktnummer: F_0001_269522
- Orginal nummer: 3C0145832D,
-
TOURAN (1T3) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 3C0145770B,
VW,3C0145770B
- Km: 121.435
- År: 2006
- Produktnummer: F_0001_289404
- Orginal nummer: 3C0145770B,
-
FABIA II (542) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 03F145140E,
SKODA,03F145140E
- Km: 242.175
- År: 2011
- Produktnummer: F_0001_377266
- Orginal nummer: 03F145140E,
-
LT Mk II Box (2DA, 2DD, 2DH) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 2D0145828D,
VW,2D0145828D
- År: 1999
- Produktnummer: F_0001_314852
- Orginal nummer: 2D0145828D,
-
TRANSPORTER / CARAVELLE Mk IV Bus (70B, 70C, 7DB, 7DK, 70J, - Turboaggregat
- Orginal nummer: 53141032211,
074145701A,
976810626
- Km: 330.000
- År: 1998
- Produktnummer: C_0001_292332
- Orginal nummer: 53141032211,
-
GOLF VI (5K1) - Turboaggregat
- Orginal nummer: 03L253016T,
775517-1
- Km: 78.154
- År: 2011
- Produktnummer: C_0001_412422
- Orginal nummer: 03L253016T,