Menu toggle

Velkommen

Motor

Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips

Mange bileiere ønsker seg en motor med noen flere hestekrefter. Alternativene for å øke motoreffekten virker imidlertid ofte kompliserte og dyre. I slike tilfeller kan det å øke ytelsen med chiptuning være en løsning. Finn ut hva chiptuning er og hvordan det kan øke motoreffekten og dreiemomentet merkbart. Du kan også finne ut alt om fordelene og ulempene med chiptuning på bilen din.

Hva er chiptuning?

Chiptuning er en form for ytelsesforbedring av forbrenningsmotorer. Det dreier seg først og fremst om å optimalisere parametrene i motorens styreenhet. I motsetning til klassisk motortuning er det ikke nødvendig å modifisere bilens motor. Den økte ytelsen oppnås utelukkende ved å endre programvaren i motorstyringen eller ved hjelp av mellomliggende moduler.

Opprinnelsen til chiptuning

Begrepet chiptuning stammer fra de første dagene med elektronisk motorstyring. På den tiden var det noen ganger nødvendig å bytte ut en chip i motorstyringen for å øke ytelsen. I dag kan motorytelsen også økes uten inngrep i styreenheten, avhengig av kjøretøytype. I stedet aktiveres den ekstra effekten ofte rent programvaremessig.

Mer effekt gjennom chiptuning

En standardmotor har ofte potensial for å øke ytelsen, ettersom produsentene sjelden utnytter alle effektreservene. Med chiptuning tilpasses motorstyringen og drivstoffinnsprøytningen. Resultatet kan for eksempel være at mer bensin sprøytes inn i forbrenningskammeret eller at ladetrykket økes. Tenningstidspunktet optimaliseres også.

Mindre drivstofforbruk takket være Eco-tuning

Eco-tuning er en spesiell variant av chiptuning. Det handler ikke først og fremst om å øke hestekrefter og dreiemoment. Øko-tuning har snarere til hensikt å redusere bilens drivstofforbruk. For å oppnå dette optimaliseres programvaren i styreenheten. Avhengig av driftstilstanden kan eco-tuning sikre en mer effektiv forbrenning.

Chiptuning er en profesjonell sak

I dag tilbys økt ytelse gjennom chiptuning for nesten alle modeller fra ulike produsenter. Kvaliteten på programvare og moduler kan imidlertid variere betydelig i noen tilfeller. Enhver utvikling og justering av styreenheten krever stor kompetanse innen elektronikk. Anerkjente leverandører optimaliserer ytelse og dreiemoment på testbenken.

Er chiptuning bra eller dårlig?

Hvorvidt chiptuning er bra eller dårlig, avhenger av det individuelle synspunktet. Hvis føreren ønsker mer kraft med mindre innsats, kan det være en fordel å øke ytelsen ved hjelp av programvare. Testorganisasjoner som tyske TÜV påpeker derimot at drivstofforbruket og de forurensende utslippene kan øke. I tillegg kan motorkomponenter og deler av drivlinjen bli utsatt for større påkjenninger som følge av økt effekt.

Er chiptuning skadelig for bilen?

Økt motoreffekt kan føre til økt slitasje på motor og drivverkskomponenter. Seriøse chiptunere eller produsenter av chiptuningsbokser utnytter aldri motorens effektreserver fullt ut. Chiptuningprodukter av dårlig kvalitet kan imidlertid føre til at turboladere, innsprøytningsdyser, katalysatoren eller sotfiltre svikter for tidlig.

Er chiptuning bra for motoren?

Økt ytelse kan føre til at bilens motor slites raskere. For eksempel kan den høye belastningen på motorkomponentene føre til at de slites raskere. Chiptuning utført av en fagmann overbelaster imidlertid vanligvis ikke komponentene. Men hvis motoren har mer effekt, kjøres bilen ofte mer sportslig, noe som igjen øker slitasjen på motoren.

Lønner det seg med chiptuning?

Hvorvidt chiptuning lønner seg for en bestemt bil, avhenger av ulike faktorer. I prinsippet kan tiltaket utføres på alle moderne biler med elektronisk motorstyring. Det er imidlertid ikke alle motorer som får en betydelig økning i ytelsen. Turboladede diesel- eller bensinmotorer er spesielt godt egnet for chiptuning.

Fordeler og ulemper med chiptuning

Optimalisering via chiptuning har både fordeler og ulemper. På den ene siden gir optimalisering av motorstyringen flere hestekrefter uten at det er nødvendig å gjøre kompliserte endringer på motoren. På den andre siden kan den ekstra effekten føre til at drivstofforbruket går ned eller at produsentens motorgaranti blir ugyldig.

Hva er fordelene med chiptuning?

  • Det er ukomplisert å øke ytelsen: Chiptuning gir motoren mer effekt på en enkel måte. Kompliserte ombygginger eller installasjon av nye deler er ikke nødvendig.
  • Lavere kostnader: Kostnadene for chiptuning er ofte lavere enn for andre typer ytelsesoptimalisering. Sammenlignet med klassisk tuning får du flere hestekrefter for relativt lite penger.
  • Motoren forblir standard: Selve motoren i bilen forblir urørt under chiptuning. Dette gjør det blant annet mulig å sette bilen tilbake til standard når som helst.
  • Mulighet for individuelle tilpasninger: Noen chiptuningsmoduler gjør det mulig for føreren av bilen å foreta individuelle innstillinger. For eksempel kan ulike kjøremoduser hentes frem etter behov.

Hva er ulempene med chiptuning?

  • Økt belastning: Den økte effekten kan føre til økt belastning på motorens komponenter eller girkassen. Chiptuning kan derfor føre til økt slitasje.
  • Drivstofforbruket øker: Den økte effekten ledsages ofte av økt drivstofforbruk. Chiptuning fører imidlertid ikke nødvendigvis til økt drivstofforbruk.
  • Dårligere eksosegenskaper: Avhengig av type chiptuning og motor kan bilens eksosegenskaper bli dårligere. Dette er ofte merkbart under utslippstesten.
  • Garantien kan bortfalle: Inngrep i motorstyringen fører ofte til at motorgarantien fra bilprodusenten blir ugyldig. Anerkjente tunere tilbyr sin egen motorgaranti for å gi deg trygghet.

Er chiptuning tillatt?

Chiptuning er i utgangspunktet ikke forbudt i Tyskland. Hvis bilens ytelse er økt ved hjelp av chiptuning, er det imidlertid noen punkter som må overholdes. For eksempel må den økte ytelsen føres inn i førerkortet. Hvis det ikke finnes noen generell driftstillatelse ABE, må ombyggingen godkjennes av en testorganisasjon som TÜV.

Er chiptuning en straffbar handling?

Chiptuning på en bil kan være straffbart i Tyskland hvis visse regler ikke overholdes. I tillegg til økt dreiemoment og flere hestekrefter kan bilen også slippe ut mer eksos og bli mer støyende. I Tyskland kan førerkortet for kjøretøyet utløpe hvis ombyggingen ikke er registrert. Da er det ulovlig å kjøre på offentlig vei.

Hva annet må man ta hensyn til ved chiptuning?

Økt motoreffekt som følge av chiptuning kan føre til at bilen klassifiseres annerledes i bilforsikringen. Derfor bør forsikringsselskapet umiddelbart informeres om eventuelle endringer på bilen. De ekstra hestekreftene kan øke forsikringspremien. Bilavgiften kan også øke ved høyere utslipp av forurensende stoffer.

Hvordan utfører jeg chiptuning?

Ytelsesoptimalisering ved å endre programvaren i motorens styreenhet tilbys ofte av profesjonelle tunere. Etablerte selskaper tar seg av hele prosessen, fra tilpasning av motorstyringen til registrering i førerkortet. Profesjonell chiptuning minimerer risikoen for skader på motoren, og ofte tilbyr tunerne til og med motorgaranti.

Hva koster chiptuning?

Prisen for chiptuning varierer avhengig av bil og metode. En enkel plug-in-modul er noen ganger tilgjengelig for så lite som 30 til 50 euro. Chiptuning av høy kvalitet er som regel dyrere. Her varierer kostnadene fra 300 euro. Et tiltak tilpasset kjøretøyet med testing på dynamometer kan koste opptil 10 000 euro.

Kan jeg utføre chiptuning selv?

Det hender at faglærte bilmekanikere utfører chiptuning selv. Dette omfatter først og fremst installasjon av chiptuningsmoduler. Produsentene beskriver tilkoblingen og den ideelle plasseringen i motorrommet i de vedlagte instruksjonene. Chiptuning som utføres av bileieren selv, skjer vanligvis på eget ansvar. Leverandørene gir vanligvis ingen garanti.

5 muligheter for chiptuning på bilen

Chiptuning på bilen kan utføres på forskjellige måter. De ulike variantene er mer eller mindre kompliserte å gjennomføre. I tillegg til prosedyrens kompleksitet varierer kostnadene for chiptuning avhengig av type ytelsesjustering.

  1. Utskifting av brikker i styreenheten: I den klassiske metoden for chiptuning må styreenheten tas ut og åpnes. Deretter kan en spesialist ta ut og optimalisere motorstyringschipen. Den eksisterende programvaren leses ofte ut og brikken skrives om. Det er også mulig å bytte ut brikken med en tuningbrikke.
  2. Optimalisering via OBD-grensesnittet: Avhengig av kjøretøyet er det også mulig å gjøre endringer i motorstyringen via det standardiserte OBD-grensesnittet. Motorelektronikkens programvare kan leses ut og lastes inn på nytt ved hjelp av spesialverktøy. Denne typen chiptuning krever ingen mekaniske inngrep i styreenheten eller demontering fra bilen.
  3. Overskriving via BDM-port: Hvis det ikke er mulig å endre programvaren via OBD-grensesnittet, bruker tunerne BDM-grensesnittet. Dette grensesnittet er ofte plassert direkte i motorens styreenhet. Motorstyringsenheten må vanligvis tas ut og åpnes for dette formålet. Noen ganger prøver motorprodusentene å gjøre dette vanskeligere.
  4. Tuning med en tuningboks: En annen variant av chiptuning er installasjon av ekstra elektronikk. Disse såkalte tuningboksene eller powerboksene er ofte mellomliggende plugger som kobles oppstrøms for motorstyringen. Avhengig av boksens utforming er den koblet til flere sensorer og endrer signalene deres til styreenheten.
  5. Tilpasning via pedalboks: Chiptuning omfatter også installasjon av en såkalt pedalboks eller powerpedal. Dette er en elektronisk krets som kobles inn mellom den elektroniske gasspedalen og motorelektronikken. En slik pedalboks endrer først og fremst motorens respons når pedalen trykkes ned.