Aircon
Dele til salg: 192.415
innhold
2. Er chiptuning bra eller dårlig?
3. Fordeler og ulemper med chiptuning
Mange bileiere ønsker seg en motor med noen flere hestekrefter. Alternativene for å øke motoreffekten virker imidlertid ofte kompliserte og dyre. I slike tilfeller kan det å øke ytelsen med chiptuning være en løsning. Finn ut hva chiptuning er og hvordan det kan øke motoreffekten og dreiemomentet merkbart. Du kan også finne ut alt om fordelene og ulempene med chiptuning på bilen din.
Chiptuning er en form for ytelsesforbedring av forbrenningsmotorer. Det dreier seg først og fremst om å optimalisere parametrene i motorens styreenhet. I motsetning til klassisk motortuning er det ikke nødvendig å modifisere bilens motor. Den økte ytelsen oppnås utelukkende ved å endre programvaren i motorstyringen eller ved hjelp av mellomliggende moduler.
Begrepet chiptuning stammer fra de første dagene med elektronisk motorstyring. På den tiden var det noen ganger nødvendig å bytte ut en chip i motorstyringen for å øke ytelsen. I dag kan motorytelsen også økes uten inngrep i styreenheten, avhengig av kjøretøytype. I stedet aktiveres den ekstra effekten ofte rent programvaremessig.
En standardmotor har ofte potensial for å øke ytelsen, ettersom produsentene sjelden utnytter alle effektreservene. Med chiptuning tilpasses motorstyringen og drivstoffinnsprøytningen. Resultatet kan for eksempel være at mer bensin sprøytes inn i forbrenningskammeret eller at ladetrykket økes. Tenningstidspunktet optimaliseres også.
Eco-tuning er en spesiell variant av chiptuning. Det handler ikke først og fremst om å øke hestekrefter og dreiemoment. Øko-tuning har snarere til hensikt å redusere bilens drivstofforbruk. For å oppnå dette optimaliseres programvaren i styreenheten. Avhengig av driftstilstanden kan eco-tuning sikre en mer effektiv forbrenning.
I dag tilbys økt ytelse gjennom chiptuning for nesten alle modeller fra ulike produsenter. Kvaliteten på programvare og moduler kan imidlertid variere betydelig i noen tilfeller. Enhver utvikling og justering av styreenheten krever stor kompetanse innen elektronikk. Anerkjente leverandører optimaliserer ytelse og dreiemoment på testbenken.
Hvorvidt chiptuning er bra eller dårlig, avhenger av det individuelle synspunktet. Hvis føreren ønsker mer kraft med mindre innsats, kan det være en fordel å øke ytelsen ved hjelp av programvare. Testorganisasjoner som tyske TÜV påpeker derimot at drivstofforbruket og de forurensende utslippene kan øke. I tillegg kan motorkomponenter og deler av drivlinjen bli utsatt for større påkjenninger som følge av økt effekt.
Økt motoreffekt kan føre til økt slitasje på motor og drivverkskomponenter. Seriøse chiptunere eller produsenter av chiptuningsbokser utnytter aldri motorens effektreserver fullt ut. Chiptuningprodukter av dårlig kvalitet kan imidlertid føre til at turboladere, innsprøytningsdyser, katalysatoren eller sotfiltre svikter for tidlig.
Økt ytelse kan føre til at bilens motor slites raskere. For eksempel kan den høye belastningen på motorkomponentene føre til at de slites raskere. Chiptuning utført av en fagmann overbelaster imidlertid vanligvis ikke komponentene. Men hvis motoren har mer effekt, kjøres bilen ofte mer sportslig, noe som igjen øker slitasjen på motoren.
Hvorvidt chiptuning lønner seg for en bestemt bil, avhenger av ulike faktorer. I prinsippet kan tiltaket utføres på alle moderne biler med elektronisk motorstyring. Det er imidlertid ikke alle motorer som får en betydelig økning i ytelsen. Turboladede diesel- eller bensinmotorer er spesielt godt egnet for chiptuning.
Optimalisering via chiptuning har både fordeler og ulemper. På den ene siden gir optimalisering av motorstyringen flere hestekrefter uten at det er nødvendig å gjøre kompliserte endringer på motoren. På den andre siden kan den ekstra effekten føre til at drivstofforbruket går ned eller at produsentens motorgaranti blir ugyldig.
Chiptuning er i utgangspunktet ikke forbudt i Tyskland. Hvis bilens ytelse er økt ved hjelp av chiptuning, er det imidlertid noen punkter som må overholdes. For eksempel må den økte ytelsen føres inn i førerkortet. Hvis det ikke finnes noen generell driftstillatelse ABE, må ombyggingen godkjennes av en testorganisasjon som TÜV.
Chiptuning på en bil kan være straffbart i Tyskland hvis visse regler ikke overholdes. I tillegg til økt dreiemoment og flere hestekrefter kan bilen også slippe ut mer eksos og bli mer støyende. I Tyskland kan førerkortet for kjøretøyet utløpe hvis ombyggingen ikke er registrert. Da er det ulovlig å kjøre på offentlig vei.
Økt motoreffekt som følge av chiptuning kan føre til at bilen klassifiseres annerledes i bilforsikringen. Derfor bør forsikringsselskapet umiddelbart informeres om eventuelle endringer på bilen. De ekstra hestekreftene kan øke forsikringspremien. Bilavgiften kan også øke ved høyere utslipp av forurensende stoffer.
Ytelsesoptimalisering ved å endre programvaren i motorens styreenhet tilbys ofte av profesjonelle tunere. Etablerte selskaper tar seg av hele prosessen, fra tilpasning av motorstyringen til registrering i førerkortet. Profesjonell chiptuning minimerer risikoen for skader på motoren, og ofte tilbyr tunerne til og med motorgaranti.
Prisen for chiptuning varierer avhengig av bil og metode. En enkel plug-in-modul er noen ganger tilgjengelig for så lite som 30 til 50 euro. Chiptuning av høy kvalitet er som regel dyrere. Her varierer kostnadene fra 300 euro. Et tiltak tilpasset kjøretøyet med testing på dynamometer kan koste opptil 10 000 euro.
Det hender at faglærte bilmekanikere utfører chiptuning selv. Dette omfatter først og fremst installasjon av chiptuningsmoduler. Produsentene beskriver tilkoblingen og den ideelle plasseringen i motorrommet i de vedlagte instruksjonene. Chiptuning som utføres av bileieren selv, skjer vanligvis på eget ansvar. Leverandørene gir vanligvis ingen garanti.
Chiptuning på bilen kan utføres på forskjellige måter. De ulike variantene er mer eller mindre kompliserte å gjennomføre. I tillegg til prosedyrens kompleksitet varierer kostnadene for chiptuning avhengig av type ytelsesjustering.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762