Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
innhold
2. Kjøretøydiagnostikk ved hjelp av OBD2
3. Hvordan moderne OBD2-diagnoseenheter for biler fungerer
OBD-diagnoseapparater gjør det mulig å oppdage feil raskt ved å lese ut kjøretøyets egen diagnostikk. Takket være konstant videreutvikling har prisene på slike diagnoseapparater falt jevnt de siste årene, noe som gjør dem overkommelige selv for hobbymekanikere. I denne guiden lærer du hvordan en OBD-skanner fungerer og hva du bør tenke på før du kjøper et slikt diagnoseapparat.
Hva er en OBD-skanner?
En OBD-skanner er en liten diagnostisk enhet som feilminnet til bilen kan leses ut med. Takket være denne feildiagnosen kan feil i bilen oppdages raskt og enkelt. I noen år nå har OBD-skannere vært tilgjengelige som praktiske enheter som en diagnose kan stilles direkte på stedet.
Hvis for eksempel kontrollampen i kjøretøyets cockpit lyser, kan ikke sjåføren se nøyaktig hvilken feil som finnes i bilen. For feildiagnose kobles skanneren til OBD-porten på bilen. I de fleste biler er OBD-porten plassert under et deksel i nedre del av dashbordet eller skjult i midtkonsollen.
Kjøretøydiagnostikk ved hjelp av OBD2
Moderne kjøretøy har et innebygd kjøretøydiagnosesystem som overvåker alle installerte kontrollenheter og evaluerer de tilsvarende dataene. Dette systemet kalles omborddiagnostikk eller forkortet OBD. Hvis det oppstår feil, lagres en tilsvarende feilkode i et minne.
Opprinnelig ble OBD-systemet først og fremst brukt til å oppdage eventuelle feil i eksosrensesystemet. Senere ble andre OBD2-funksjoner lagt til. Mens tidligere systemer bare rapporterte en feil via signallamper eller en feilkode i kjørecomputeren, har alle nyere OBD2-systemer en diagnoseport.
Dette er forskjellen mellom OBD og OBD2
Før en enhetlig tilgang til kjøretøydiagnostikk ble opprettet med det moderne OBD2-grensesnittet, fantes det allerede produsentspesifikke systemer. Disse diagnosefasilitetene var imidlertid forskjellige avhengig av kjøretøyprodusent og delvis også av modell. De tidlige systemene omtales i dag som OBD eller OBD-1.
Hvordan moderne OBD2-diagnoseenheter for biler fungerer
En moderne OBD2-diagnoseenhet muliggjør avlesning av feilminnet i bilen og dermed en bedre diagnose. I tillegg til å skanne lagrede feilkoder, gjør mange enheter det også mulig å slette lagrede feil. Tilkoblingen til kjøretøyet er veldig enkel:
- Søk OBD2-kontakt
- Tilkobling av diagnostisk enhet
- Aktiver forbindelsesetablering
- Vent på diagnose og feilkode
- Analysere feilmeldinger
- Fjern feilmelding om nødvendig
Etter tilkobling til OBD2-porten leser OBD2-diagnoseenheten ut dataene fra de forskjellige styreenhetene. Deretter vises feilene som er funnet under testen grafisk på displayet på enheten eller på en smarttelefon som er koblet til den. Hvis et problem allerede er korrigert, kan de tilsvarende meldingene i feilminnet slettes.
Ulike diagnostiske enheter tilgjengelig
OBD2-diagnoseskannere er tilgjengelige i forskjellige versjoner. Mange profesjonelle enheter er koblet til kjøretøyet via en diagnosekabel og har en innebygd skjerm. Billigere enheter har noen ganger en USB-kabel som kan kobles til en bærbar PC eller PC.
Andre diagnoseenheter består ganske enkelt av en liten plugg som settes inn i OBD2-kontakten på kjøretøyene. Her skjer tilkoblingen via Bluetooth eller WiFi, slik at dataene kan sendes direkte til et nettbrett eller også til mobiltelefonen. En aktuell versjon av de nødvendige diagnoseverktøyene kan vanligvis lastes ned direkte som en app fra produsentenes nettsteder.
Trenger jeg en OBD-skanner?
Gode OBD2-skannere er ikke alltid billige, og derfor oppstår noen ganger spørsmålet om det i det hele tatt er behov for diagnoseapparatet. Det er imidlertid fornuftig å kjøpe en OBD2-skanner, spesielt for moderne biler. Hvis for eksempel motoren høres uvanlig ut eller varsellamper lyser i bilens cockpit, kan eventuelle feilkoder leses ut raskt og enkelt.
For de som liker å jobbe med biler og utføre reparasjoner selv, er kjøp av egen OBD-skanner nesten uunnværlig. For eksempel kan lagrede feil enkelt slettes med enheten etter en reparasjon.
OBD2-diagnose lønner seg raskt
Med diagnoseenheten kan all kjøretøyinformasjon nå leses ut i garasjen hjemme, noe som sparer unødvendige turer til verkstedet. I tillegg koster det minst 20 euro å lese ut feilkodene der. Så å ha din egen diagnoseenhet betaler seg raskt.
Diagnoseapparatet kan også være til god hjelp ved kjøp av bruktbil. Spesielt eldre kjøretøy har ofte svakheter og tilbakevendende feil. En kort test med en OBD2-skanner kan være nyttig her. Som regel har ærlige selgere ikke noe imot at potensielle kjøpere tester de respektive kjøretøyene ved hjelp av et diagnoseapparat.
Kjøpe en OBD-diagnoseenhet – hva du bør se etter
Når det gjelder diagnostisk utstyr, tilbys det mange forskjellige enheter fra forskjellige produsenter. Det er derfor nyttig å avklare egne behov på forhånd for å kunne velge riktig diagnostisk utstyr.
- Passer diagnoseapparatet til min bil – Ikke alle diagnoseapparater kan brukes til alle biler. Selv om de fleste moderne OBD2-enheter kan brukes universelt, bør kompatibiliteten med din egen bil sammenlignes før du kjøper.
- Hvilket funksjonsomfang trenger jeg – Omfanget av funksjoner og diagnoseverktøy varierer fra diagnoseapparat til diagnoseapparat. Enheter av høyere kvalitet tilbyr vanligvis større diagnosedybde og kan dermed lese ut flere av bilens styreenheter. Semiprofesjonelle enheter lar deg ikke bare slette feil, men også omkode ECU-ene.
- Bør jeg kjøpe en enhet med skjerm? – Markedet tilbyr diagnostiske enheter med og uten skjerm, samt med og uten kabeltilkobling. Om du foretrekker den trådløse versjonen med Bluetooth og programvare-app eller en enhet med kabel og display er ofte en smakssak. Noen ganger er de kabeltilkoblede diagnoseapparatene mer robust konstruert og imponerer også i røff hverdagsbruk på verkstedet.
- Hvor mye skal enheten koste? – Før du kjøper, bør du tenke på hvor mye penger du vil bruke på bilens diagnostiske enhet. Enkle diagnostiske enheter er ofte tilgjengelige til en lav pris. Disse koster bare i det lave tosifrede euroområdet. Diagnostiske enheter med flere funksjoner og profesjonelle enheter kan derimot koste flere hundre euro.
- Hvilket tilbehør er inkludert? – Når du kjøper en OBD2-diagnoseenhet, bør du også være oppmerksom på tilbehøret. Med enheter av høy kvalitet er passende tilkoblingskabler, en håndbok og den nødvendige programvaren inkludert i leveringsomfanget.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon