HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
innhold
4. Hva er forholdet mellom kraft og dreiemoment?
5. Dreiemoment eller kraft – hva er viktigst?
6. Forskjellen mellom hestekrefter og dreiemoment – et praktisk eksempel
7. Hvor mange hestekrefter og dreiemoment – Effekter på vedlikehold og reparasjon
8. Hvilken innvirkning har disse omstendighetene på kjøp av reservedeler?
Begreper som dreiemoment og effekt gjenspeiler viktige parametere for motorer. Men betydningen er ikke alltid klar, og ofte skaper angivelsene forvirring. Hva betyr Newtonmeter eller Nm, og hva er i sin tur hestekreftene til en motor? I vår guide til effekt og dreiemoment forklarer vi forskjellen og gir svar på alle viktige spørsmål.
Hva betyr PS?
Bilers kraft uttrykkes ofte i hestekrefter. Forkortelsen PS står for hestekrefter. Måleenheten PS regnes nå som foreldet, men brukes fortsatt ofte i dagligtalen. I offisielle dokumenter, som for eksempel vognkortet, oppgis imidlertid bilens effekt i kilowatt kW.
I dag finnes spesifikasjonen av hestekrefter stort sett bare i bilkvartetten. Men sjåfører oppgir også ofte hvor mange hestekrefter bilen deres har når de blir spurt om ytelsen. Heldigvis er effekt i hk eller kW relativt enkelt å konvertere. En effekt på 1 kW tilsvarer 1,36 hk, mens 1 hk representerer en effekt på 0,735 kW.
Hva er kW?
Forkortelsen kW står for kilowatt og angir, i likhet med hestekrefter, den maksimale effekten til motoren i biler. Den grunnleggende enheten er igjen watt, 1000 watt er en kilowatt. Effektverdien angir hvor mye energi som kan omdannes i løpet av en bestemt tidsenhet. I dag er det vanlig å alltid sitere motoreffekten til et kjøretøy i denne enheten.
En motor kan oppnå høy effekt enten gjennom høyt dreiemoment eller ved høye turtall. Maksimal effekt er vanligvis bare tilgjengelig i det øvre hastighetsområdet. Kraften til biler med elektrisk motor er utelukkende spesifisert i kilowatt. Dette må ikke forveksles med ladeeffekten til elbilen.
Hva er dreiemomentet?
Dreiemoment er en klassisk størrelse innen fysikk og mekanikk. Den vanlige måleenheten for dreiemoment kalles Newtonmeter og betegnes med forkortelsen Nm. Denne fysiske størrelsen angir rotasjonseffekten som en viss kraft virker på dreiepunktet til et legeme.
I en bil defineres dreiemoment som en kraft som virker som en rotasjon på motorens drivaksel. Her er det mest sannsynlig at føreren oppfatter høyt dreiemoment som et sterkt gjennomtrekk. Dette er spesielt merkbart i elbiler, der det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig fra starten og ved alle hastigheter.
Hva er forholdet mellom kraft og dreiemoment?
I forbrenningsmotoren i en bil er variablene dreiemoment og effekt direkte relatert. En viss effekt kan genereres fra forskjellige konstellasjoner av dreiemoment og turtall. Begge verdiene er derfor avhengig av hastigheten.
Effekt og dreiemoment defineres forskjellig. Mens høy effekt vanligvis bare er tilgjengelig ved høye turtall, kan høyt dreiemoment være tilgjengelig allerede ved relativt lave turtall. Maksimalt dreiemoment er også tilgjengelig ved lavere turtall.
Dreiemoment eller kraft – hva er viktigst?
Bilprodusentene oppgir alltid verdiene for effekt og dreiemoment for et kjøretøy. Spørsmålet er hvilken verdi som er viktigst. I praksis er det for det meste dreiemomentet, selv om bilene fortsatt klassifiseres i henhold til effekt som hk og kW.
I praksis gir en motor med høyt dreiemoment god akselerasjon, noe som ofte er viktig i veitrafikken. For sjåføren åpner motoren med mye dreiemoment et godt trekk fra turtallsområdet. En bil med mye kraft, på den annen side, er det mer sannsynlig at en høy toppfart kan nås.
Forskjellen mellom hestekrefter og dreiemoment – et praktisk eksempel
Forskjellen mellom effekten i hk og dreiemomentet i Nm blir ofte tydelig i praksis. For eksempel kan en traktor for landbruket ha en ganske lav effektiv effekt i sammenligning. Motoren kan imidlertid generere enorm kraft fra de få hk, ettersom den er konstruert for høyt dreiemoment. Dermed kan traktoren allerede trekke en tung tilhenger fra stående start.
Forholdet mellom hestekrefter og Nm kan være helt annerledes for en sportsbil, fordi andre faktorer gjelder her. Denne typen kjøretøy er designet for maksimal ytelse på veien og for å nå høye hastigheter. Mens sportsbilen kan gå spesielt raskt med hestekrefter i tresifret rekkevidde, er det ikke så mye dreiemoment tilgjengelig, spesielt når du starter.
Hvor mange hestekrefter og dreiemoment – Effekter på vedlikehold og reparasjon
Egenskaper som kraft og dreiemoment kan noen ganger bli interessante faktorer ved vedlikehold og reparasjon av kjøretøy. Dette skyldes at de høyt utviklede motorene som er installert i moderne biler, også skal generere høyt dreiemoment ved så mange omdreininger per minutt som mulig.
Slike motorer har ofte turbolader og mindre slagvolum enn en motor uten turbo. Dette har igjen innflytelse på motordesignet. Av denne grunn kan vedlikeholdet av en slik motor også være mer komplisert.
Hvilken innvirkning har disse omstendighetene på kjøp av reservedeler?
Hvilken effekt og dreiemoment et kjøretøy har, kan til og med utgjøre en forskjell når du kjøper reservedeler. Dette skyldes blant annet utformingen av dagens motorer. Disse skal blant annet ha et så balansert dreiemoment som mulig over et bredt turtallsområde og også ved lave turtall.
Motorene med turboladere som ofte brukes til dette formålet, er mer komplekse når det gjelder design. For eksempel har turboladede motorer mange tilleggsdeler, hvorav turboladeren bare er én. Derfor trengs det flere og forskjellige reservedeler hvis en motor er defekt.
Det er også forskjeller i biler med mange hestekrefter med mye kraft og, til sammenligning, kjøretøy med mye dreiemoment. Komponenter som utsettes for høyt dreiemoment, for eksempel en aksel, kan brytes ned raskere enn andre på grunn av belastningen.
Biler med mange hestekrefter kjøres derimot ofte mye mer sportslig enn vanlige hverdagsbiler med betydelig mindre effekt. Dette kan føre til høyere slitasje på visse komponenter. I tillegg er delene til kjøretøy med høy effekt noen ganger dyrere.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon