Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?

Begreper som dreiemoment og effekt gjenspeiler viktige parametere for motorer. Men betydningen er ikke alltid klar, og ofte skaper angivelsene forvirring. Hva betyr Newtonmeter eller Nm, og hva er i sin tur hestekreftene til en motor? I vår guide til effekt og dreiemoment forklarer vi forskjellen og gir svar på alle viktige spørsmål.

Hva betyr PS?

Bilers kraft uttrykkes ofte i hestekrefter. Forkortelsen PS står for hestekrefter. Måleenheten PS regnes nå som foreldet, men brukes fortsatt ofte i dagligtalen. I offisielle dokumenter, som for eksempel vognkortet, oppgis imidlertid bilens effekt i kilowatt kW.

I dag finnes spesifikasjonen av hestekrefter stort sett bare i bilkvartetten. Men sjåfører oppgir også ofte hvor mange hestekrefter bilen deres har når de blir spurt om ytelsen. Heldigvis er effekt i hk eller kW relativt enkelt å konvertere. En effekt på 1 kW tilsvarer 1,36 hk, mens 1 hk representerer en effekt på 0,735 kW.

Hva er kW?

Forkortelsen kW står for kilowatt og angir, i likhet med hestekrefter, den maksimale effekten til motoren i biler. Den grunnleggende enheten er igjen watt, 1000 watt er en kilowatt. Effektverdien angir hvor mye energi som kan omdannes i løpet av en bestemt tidsenhet. I dag er det vanlig å alltid sitere motoreffekten til et kjøretøy i denne enheten.

En motor kan oppnå høy effekt enten gjennom høyt dreiemoment eller ved høye turtall. Maksimal effekt er vanligvis bare tilgjengelig i det øvre hastighetsområdet. Kraften til biler med elektrisk motor er utelukkende spesifisert i kilowatt. Dette må ikke forveksles med ladeeffekten til elbilen.

Hva er dreiemomentet?

Dreiemoment er en klassisk størrelse innen fysikk og mekanikk. Den vanlige måleenheten for dreiemoment kalles Newtonmeter og betegnes med forkortelsen Nm. Denne fysiske størrelsen angir rotasjonseffekten som en viss kraft virker på dreiepunktet til et legeme.

I en bil defineres dreiemoment som en kraft som virker som en rotasjon på motorens drivaksel. Her er det mest sannsynlig at føreren oppfatter høyt dreiemoment som et sterkt gjennomtrekk. Dette er spesielt merkbart i elbiler, der det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig fra starten og ved alle hastigheter.

Hva er forholdet mellom kraft og dreiemoment?

I forbrenningsmotoren i en bil er variablene dreiemoment og effekt direkte relatert. En viss effekt kan genereres fra forskjellige konstellasjoner av dreiemoment og turtall. Begge verdiene er derfor avhengig av hastigheten.

Effekt og dreiemoment defineres forskjellig. Mens høy effekt vanligvis bare er tilgjengelig ved høye turtall, kan høyt dreiemoment være tilgjengelig allerede ved relativt lave turtall. Maksimalt dreiemoment er også tilgjengelig ved lavere turtall.

Dreiemoment eller kraft – hva er viktigst?

Bilprodusentene oppgir alltid verdiene for effekt og dreiemoment for et kjøretøy. Spørsmålet er hvilken verdi som er viktigst. I praksis er det for det meste dreiemomentet, selv om bilene fortsatt klassifiseres i henhold til effekt som hk og kW.

I praksis gir en motor med høyt dreiemoment god akselerasjon, noe som ofte er viktig i veitrafikken. For sjåføren åpner motoren med mye dreiemoment et godt trekk fra turtallsområdet. En bil med mye kraft, på den annen side, er det mer sannsynlig at en høy toppfart kan nås.

Forskjellen mellom hestekrefter og dreiemoment – et praktisk eksempel

Forskjellen mellom effekten i hk og dreiemomentet i Nm blir ofte tydelig i praksis. For eksempel kan en traktor for landbruket ha en ganske lav effektiv effekt i sammenligning. Motoren kan imidlertid generere enorm kraft fra de få hk, ettersom den er konstruert for høyt dreiemoment. Dermed kan traktoren allerede trekke en tung tilhenger fra stående start.

Forholdet mellom hestekrefter og Nm kan være helt annerledes for en sportsbil, fordi andre faktorer gjelder her. Denne typen kjøretøy er designet for maksimal ytelse på veien og for å nå høye hastigheter. Mens sportsbilen kan gå spesielt raskt med hestekrefter i tresifret rekkevidde, er det ikke så mye dreiemoment tilgjengelig, spesielt når du starter.

Hvor mange hestekrefter og dreiemoment – Effekter på vedlikehold og reparasjon

Egenskaper som kraft og dreiemoment kan noen ganger bli interessante faktorer ved vedlikehold og reparasjon av kjøretøy. Dette skyldes at de høyt utviklede motorene som er installert i moderne biler, også skal generere høyt dreiemoment ved så mange omdreininger per minutt som mulig.

Slike motorer har ofte turbolader og mindre slagvolum enn en motor uten turbo. Dette har igjen innflytelse på motordesignet. Av denne grunn kan vedlikeholdet av en slik motor også være mer komplisert.

Hvilken innvirkning har disse omstendighetene på kjøp av reservedeler?

Hvilken effekt og dreiemoment et kjøretøy har, kan til og med utgjøre en forskjell når du kjøper reservedeler. Dette skyldes blant annet utformingen av dagens motorer. Disse skal blant annet ha et så balansert dreiemoment som mulig over et bredt turtallsområde og også ved lave turtall.

Motorene med turboladere som ofte brukes til dette formålet, er mer komplekse når det gjelder design. For eksempel har turboladede motorer mange tilleggsdeler, hvorav turboladeren bare er én. Derfor trengs det flere og forskjellige reservedeler hvis en motor er defekt.

Det er også forskjeller i biler med mange hestekrefter med mye kraft og, til sammenligning, kjøretøy med mye dreiemoment. Komponenter som utsettes for høyt dreiemoment, for eksempel en aksel, kan brytes ned raskere enn andre på grunn av belastningen.

Biler med mange hestekrefter kjøres derimot ofte mye mer sportslig enn vanlige hverdagsbiler med betydelig mindre effekt. Dette kan føre til høyere slitasje på visse komponenter. I tillegg er delene til kjøretøy med høy effekt noen ganger dyrere.

Mest leste guider