Menu toggle

Velkommen

Motor

Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor

Slagvolumet er en viktig verdi for en forbrenningsmotor. I bilmotorer angir slagvolumet volumet som er tilgjengelig i sylindrene. I denne artikkelen får du vite hvordan slagvolumet defineres og hvor du finner informasjon om slagvolumet. Vi avslører også hvordan du enkelt kan beregne motorens slagvolum selv.

Slik defineres motorens slagvolum

Slagvolumet eller deplasementet til en forbrenningsmotor beskriver volumet i forbrenningskamrene. Dette defineres av stempelslaget og det effektive stempeltverrsnittet. Slagvolumet angir mengden antennbar blanding per slag som kan komprimeres og brukes til forbrenning. Slagvolumet til en bilmotor beregnes på grunnlag av de enkelte sylindrenes slagvolum. Til dette formålet legges verdiene for de enkelte sylindrene sammen. I de fleste tilfeller oppgis slagvolumet i liter eller kubikkcentimeter. Hvis en motor har fire sylindere med et sylindervolum på 500 cc hver, er det en 2-liters motor.

Slagvolum er ikke det samme som effekt

En motors effekt og dreiemoment avhenger blant annet av størrelsen på slagvolumet. Motoreffekten kan imidlertid ikke bestemmes utelukkende på grunnlag av slagvolumet. Andre faktorer er også avgjørende for ytelsen. Det er riktig at motorer med stort slagvolum også kan forbrenne mer drivstoff og luftblanding i sylindrene. Hvorvidt motorer med stort slagvolum også har mye effekt, avhenger av visse egenskaper. Det gjelder for eksempel det effektive gjennomsnittstrykket eller veivakselens tiltenkte turtall. Forbrenningsprosessen eller formen på forbrenningskammeret og stempeloverflaten påvirker også verdiene. I tillegg avhenger ytelsen av faktorer som motortype eller turboladning.

Slagvolum er en viktig parameter

Størrelsen på slagvolumet er en av de viktigste parameterne for forbrenningsmotorer. Den som skal kjøpe bil, er ofte interessert i både slagvolum og motoreffekt. I tillegg til hestekrefter har motorens slagvolum lenge vært et salgsargument.

Langtakts- og korttaktsmotorer

Forbrenningsmotorer deles inn i lang- og korttaktsmotorer. De avgjørende faktorene er sylinderlengde og tverrsnitt. Korttaktsmotorer har kortere stempelslag enn langslagsmotorer med samme slagvolum. I stempelmotorer er dette det området som stempelet beveger seg mellom øvre og nedre dødpunkt.

Bilavgiften avhenger av motorens slagvolum

I Tyskland beregnes bilavgiften på grunnlag av motorens slagvolum. Det er bilens slagvolum som avgjør hvor mye avgift som skal betales per år for bilen. Til dette formålet omregnes den oppgitte slagvolumet til kubikkcentimeter. Avgiften øker for hver 100 cm³ slagvolum. Bilens avgassstandard er også avgjørende for beskatningen.

Beregning av slagvolumet til forbrenningsmotorer

Slagvolumet til en forbrenningsmotor kan beregnes ved hjelp av en formel. Sylindervolumet beregnes på følgende måte: 3,1416 x (sylinderdiameter/2)² x stempelets slaglengde Ettersom diameter og slaglengde oppgis i millimeter, er det naturlig å dividere resultatet med 1000. Den beregnede verdien tilsvarer da slagvolumet til en sylinder i kubikkcentimeter. For å få slagvolumet til hele motoren multipliseres det beregnede sylindervolumet med antall sylindere. Formelen for å beregne slagvolumet til hele motoren er derfor: 3,1416 x (sylinderdiameter/2)² x stempelslag x antall sylindere.

Finne motorens slagvolum i bilens registreringsbevis

I Tyskland er slagvolumet til et kjøretøy registrert i vognkortet. Dette gjelder også den nyere versjonen av vognkortet. I det såkalte registreringsbeviset del I finner du informasjonen om slagvolumet i felt P.1, der slagvolumet er angitt som en verdi i kubikkcentimeter. Hvis feltet inneholder tallet 1000, tilsvarer dette 1 liter slagvolum. I alle eldre vognkort finner du opplysningen om slagvolum i feltet med tallet 8.