Aircon
Dele til salg: 192.415
innhold
2. NVH i forbindelse med forbrenningsmotorer
3. Målrettede NVH-tiltak for forbrenningsmotorer
En bils motor er kilde til en rekke lyder og vibrasjoner. Disse effektene er ikke alltid ønskelige og oppleves ofte som ubehagelige. Det er mulig å iverksette spesifikke tiltak for å optimalisere motorene med hensyn til støy og vibrasjoner. Disse forbedringene gjelder dels selve motoren, men også området rundt motoren i motorrommet.
Forkortelsen NVH står for de engelske begrepene noise, vibration and harshness. Oversatt til tysk betyr det støy, vibrasjon og hardhet. NVH beskriver hørbare og merkbare vibrasjoner som kan oppstå under drift av maskiner, for eksempel motorer. I bilindustrien analyseres disse effektene grundig allerede under utviklingen.
Støy og vibrasjoner oppleves ofte som ubehagelig og til tider forstyrrende for bilførere. Dette gjelder spesielt summende eller brummende lyder eller vibrasjoner. Disse effektene kan oppstå med alle typer forbrenningsmotorer og kan overføres fra motoren til karosseriet. I tillegg til den akustisk merkbare motorstøyen oppstår det andre effekter når forbrenningsmotoren er i drift. For eksempel kan vibrasjoner lett oppfattes via førersetet, som er boltet fast i karosseriet. Motorvibrasjoner kan også oppfattes av føreren som en irriterende brummende lyd gjennom karosseriet.
NVH beskriver vibrasjoner og det resulterende støybildet. Tiltak i forbindelse med NVH er generelt rettet mot å bekjempe disse effektene. Vibrasjoner og støyutvikling skal i størst mulig grad unngås eller minimeres ved hjelp av egnede tiltak. I motorkonstruksjonen beskriver akustisk design målrettede tiltak for å tilpasse støyen. Det dreier seg for eksempel om å optimere eksoslyden og inntaksstøyen.
NVH-effekter i forbrenningsmotorer kan påvirkes med en rekke tiltak. Produsentene fokuserer på å optimalisere komponenter eller installere ekstra komponenter i bilens motorrom. I tillegg til forbedringer av selve motoren er også motorens oppheng og optimalisert støyisolering avgjørende.
Bilprodusentene gjennomfører stadig mer målrettede tiltak for NVH-optimalisering. Dette gjelder både utviklingen av enkelte motordeler og kjøretøyet som helhet. I noen tilfeller bruker produsentene allerede datastøttede simuleringsmodeller under utviklingen av kjøretøyet. De ferdige prototypene optimaliseres videre på testbenken. Dette kan omfatte motorene på den ene siden, men også kjøretøyet med ferdig installert motor.
Moderne og forbruksoptimaliserte motorer er mer etterspurt i bilindustrien i dag enn noen gang tidligere. Ved å redusere antall sylindere, redusere slagvolumet og bruke turbolader setter produsentene nye krav til drivstoffbesparelser og forurensende utslipp. De vektoptimaliserte, nedskalerte motorene blir imidlertid stadig mer utsatt for uønskede vibrasjoner og ugunstige akustiske egenskaper. Produsentene må optimalisere disse egenskapene.
Høyt utviklede hybridsystemer og elektriske motorer brukes i økende grad i bilindustrien. Dette stiller produsenter og utviklere overfor nye utfordringer når det gjelder NVH. De elektriske motorene i elbiler har for eksempel et helt annet frekvensmønster enn forbrenningsmotorer. I denne sammenhengen må materialer og utforming av fester og dempningselementer ofte optimaliseres og tilpasses på nytt.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762