Menu toggle

Velkommen

Finn din brukte reservedel gjennom ditt OEM-nummer på Autoparts24

Finn nå:

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 35

Mercedes-benz

Mercedes-benz

Dele til salg: 72

BMW

BMW

Dele til salg: 57

Citroën

Citroën

Dele til salg: 38

Dacia

Dacia

Dele til salg: 3

Fiat

Fiat

Dele til salg: 18

Ford

Ford

Dele til salg: 57

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 15

Kia

Kia

Dele til salg: 14

Mazda

Mazda

Dele til salg: 5

Mitsubishi

Mitsubishi

Dele til salg: 25

Nissan

Nissan

Dele til salg: 35

Opel

Opel

Dele til salg: 39

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 33

Saab

Saab

Dele til salg: 4

Kamakselen: Hvordan det fungerer, hvordan kjøpe og hvordan skifte aksel i kjøretøyet

Kamakselen er en nøkkelkomponent i de fleste diesel- og bensinmotorer. Her er komponenten ansvarlig for korrekt drift av motorstyringen. Frisk blanding kan strømme inn i forbrenningskamrene til rett tid, mens forbrenningsrester slippes ut til rett tid. Hvis kamakselen er skadet, må den skiftes ut med en passende reservedel.

Kamakselens struktur og funksjon

Kamakselen spiller en nøkkelrolle i forbrenningsmotoren. Dette er fordi komponenten åpner inntaks- og eksosventilene til rett tid og sikrer optimal forbrenning. Kamakselen er plassert i sylinderhodet og koblet til veivakselen i kamakselen via en registerkjede, tannreim eller gir Motorblokk tilkoblet. På denne måten overføres rotasjonsbevegelsen til kamakselen, som roterer med halve hastigheten til veivakselen.

For å kunne åpne hver ventil til riktig tid, er akselen forsynt med kammer tilsvarende antall ventiler. I rett øyeblikk og i riktig rekkefølge presser bølgen seg mot ventilen og åpner den. Avhengig av kjøretøyet foregår denne prosessen direkte, via hydrauliske ventiler, vippearmer eller andre komponenter. Ventilene stenges av fjærtrykk. Akslingen i sylinderhodet bestemmer dermed løftet og åpningstidene til ventilene. Det er viktig at de fungerer riktig for å kunne bruke bilen etter hensikten.

Slik blir defekten på kamakselen merkbar

Kamaksler er ikke slitedeler og varer ofte like lenge som bilen selv.I biler med høy kjørelengde eller annen påvirkning kan det likevel være et problem med kamakselen i enkelttilfeller. Sjåføren vil mest sannsynlig legge merke til en ødelagt kamaksel på grunn av symptomer som dårlig krafttilførsel eller en ujevn og rykkete motor som går.

Økt drivstofforbruk kan også være et tegn på en defekt kamaksel. Hvis kamakselen har kjørt inn eller hvis kammene på akselen er slitte, er kontrolltidene ofte ikke riktige lenger. Imidlertid kan de nevnte symptomene også skyldes andre defekte komponenter i motoren. Det er derfor vanligvis nødvendig å utsette kamakselen for en inspeksjon på verkstedet.

Mulige symptomer på en defekt kamaksel

  • Motorytelsen har blitt merkbart redusert
  • Motoren går ujevnt eller motoren rykker
  • Klakker eller rasler ved akselerasjon
  • Drivstofforbruket har økt
  • Eksosverdiene har blitt dårligere

Årsaker til defekte kam og inspeksjon av kamakselen

Ulike årsaker kan føre til en defekt på kamakselen. Hovedårsaken til en ødelagt kamaksel er fortsatt økt slitasje på grunn av høy kjørelengde. Hvis bilen ble kjørt mye, ble også motoren og kamakselen utsatt for en tilsvarende belastning. Fordi kamakselen må åpne hver ventil mot kraften fra den tilhørende ventilfjæren, kan materialet slites bort fra kammen over tid.

Lagerskallene til kamakselen kan også bli ødelagt av ulike årsaker, og dette kan også skade kamakselen. En vanlig årsak til defekte kamaksler er mangel på olje eller feil motorolje i oljekretsen. Siden oljen er nødvendig for å smøre og avkjøle lagerpunktene til kamakselen, kan et brudd i oljefilmen raskt føre til skade. Dyktige bilmekanikere kan vurdere tilstanden til kamakselen etter fjerning av ventildekselet. Lagerpunktene kan kun kontrolleres etter at kamakselskallene er fjernet.

Slik kan fagfolk skifte kamaksel

Å bytte ut en defekt kamaksel er komplisert og krever avansert kunnskap om motorer. Det er derfor kun erfarne bilskrutrekkere som kan skifte akselen selv. Avhengig av produsent, modell og motorvariant kan prosedyren for å bytte bildeler også variere. Uansett produsent fjernes imidlertid ventildekselet først for å ha fri tilgang til akselen.

Avhengig av motor og kjøretøy kan det da være nødvendig å låse kamakselaksen med et spesialverktøy for å muliggjøre fjerning. Kamakselhjulet fjernes deretter, noe som noen ganger gjør det nødvendig å fjerne tannremdekselet . Selve beltet må også fjernes på forhånd. Noen motorer krever også at sylindrene er plassert i en bestemt posisjon på forhånd.

Når det forberedende arbeidet er fullført, kan lagerdekselet på akselen fjernes etter å ha løsnet skruefestet. Avhengig av motorvariant og produsent kan det være nødvendig å følge en viss rekkefølge som skal overholdes. Den defekte akselen kan deretter fjernes og erstattes med en passende reservedel. Nye deler monteres deretter i omvendt rekkefølge. Noen eldre motorer krever fortsatt justering av ventilklaring.

Tre tips for å bytte kamaksel

  1. Skift ut andre komponenter: Hvis kamakselen skiftes ut, kan andre komponenter enkelt byttes også. Disse inkluderer for eksempel kamakseltannhjulet, registerkjeden eller tannremmen. Ventiler og hydrauliske ventiler kan også byttes ut med kamakselen fjernet.
  2. Kjøp et kamakselsett: I tillegg til selve kamakselen inneholder et kamakselsett andre reservedeler som ventiler, hydrauliske ventiler eller andre ventilkontrolldeler. Prisen på kamakselsettet er vanligvis billigere enn å kjøpe individuelle reservedeler.
  3. Oljeskift: Etter at du har installert kamakselen eller kamakselsettet, er det en god idé å skifte motorolje også. På denne måten kan den nye bølgen gjøre jobben sin optimalt. Olje og oljefilter skal alltid skiftes samtidig, uavhengig av kjøretøy.

Finn riktig kamaksel for kjøretøyet ditt

Hvis kamakselen i bilen må skiftes, er det viktig å kun montere reservedeler som passer nøyaktig. På denne måten er riktig funksjonssekvens i motoren og god motorgang fortsatt garantert. Hos Autoparts24 finner du passende originale bildeler til en rekke kjøretøymodeller fra forskjellige produsenter. Takket være den praktiske søkefunksjonen kan du enkelt finne passende deler som en kamaksel eller kamakselsett til bilen din.

Prissammenligning av forskjellige aksler med kam

Alle passende OEM-deler til kjøretøyet ditt er tydelig oppført på Autoparts24.eu. Oversikten viser viktig informasjon som kjørelengde, OE-nummer, byggeår eller pris. Dette muliggjør en praktisk prissammenligning av brukte bildeler på et øyeblikk.

Fordeler ved kjøp av brukt kamaksel

Kjøper du en brukt original kamaksel kan du ofte spare mye penger. Ved kjøp på nett bestemmer du selv hvilke bildeler som oppfyller dine krav og hvilken pris du betaler til slutt. Hvis du kjøper brukte kamaksler fra bildemonteringsfirmaer på nett, sparer du ikke bare penger, du beskytter også miljøet på samme tid.

Siste produkter

: