Menu toggle

Velkommen

Brukte sylinderhode fra bilopphuggerier

Finn nå:

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 238

Mercedes-benz

Mercedes-benz

Dele til salg: 208

BMW

BMW

Dele til salg: 155

Citroën

Citroën

Dele til salg: 193

Dacia

Dacia

Dele til salg: 6

Fiat

Fiat

Dele til salg: 63

Ford

Ford

Dele til salg: 239

Honda

Honda

Dele til salg: 29

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 82

Kia

Kia

Dele til salg: 93

Mazda

Mazda

Dele til salg: 57

Mitsubishi

Mitsubishi

Dele til salg: 49

Nissan

Nissan

Dele til salg: 104

Opel

Opel

Dele til salg: 186

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 221

Sylinderhode: Hvilken oppgave har det, og hvordan feilsøker og erstatter du det?

Hva er et sylinderhode?

Et sylinderhode er en struktur som eksisterer på toppen av sylinderen for intern forbrenning. Toppakningen forbinder sylinderhodet med sylinderen og danner forbrenningskammeret. Den har også rom i hodet for å fjerne fylt luft og  eksos.

Hvilken oppgave har det?

Sylinderhodet lukker forbrenningskammeret fra den øvre delen av motoren, mens den nedre delen av motoren kalles motorblokken. Toppakningen opptar rommet mellom motoren og sylinderhodet. Sylinderhodet har også en vesentlig funksjon for smøringen av sylinderen. For at motoren skal fungere ordentlig, må sylinderen smøres riktig. Derfor regnes sylinderhodet som en avgjørende del av motoren.

Hvordan erstatte et sylinderhode?

Å skifte et sylinderhode er ingen enkel prosess, men hvis du kan automatisering, kan du fint skifte det hjemme. Du må gjøre følgende ting for å kunne skifte sylinderhodet:

Trinn 1: Fjerning

Først av alt må du heve fronten på bilen ved hjelp av en jekk, og deretter fjerne det venstre hjulet fra hjulbrønnen. Du må også ta vekk kilereimen og registerreimen. Du må også fjerne luftrenseren og sensorene som er festet til sylinderhodet. Etter dette må begge drivstoffslangene løsnes. Ta ut radiatoren og fjern slangene. Så fjerner du tennpluggen for å få tilgang til motorhodet. Fjern så boltene, og deretter motorhodet.

Steg 2: Forberedelser

Før sylinderhodet kan skiftes ut, bruk en skuresvamp for å rengjøre og fjerne smørefett fra overflaten. Bruk en klut dynket med bremserens. For å bekrefte riktig plassering av ventilene, må du justere kamgiret i henhold til manualen. Låseverktøyet vil holde det på plass, og juster deretter merket på blokken for å markere veivakselen.

Trinn 3: Toppakning

Du må legge til en ny sylinderpakning før du bytter sylinderhodet. Forsikre deg om at pakningen er festet i riktig posisjon på sylinderen.

Trinn 4: Nytt sylinderhode

Nå kan du bytte ut motorhodet og deretter feste det med bolter i riktig posisjon. Etter dette, fest alle elementene til motoren i omvendt rekkefølge som du koblet de fra. Før du fjerner jekkene, må du sørge for at alle koblinger er godt festet.

Ulike typer sylinderhoder

Ulike typer sylinderhoder er basert på ventiler og porter. Som for eksempel:

Loop flow type

Offset crossflow type

Inline crossflow type

I loop flow typen er innløp og eksos plassert parallelt med hverandre. Ved offset crossflow, er innløp og eksos tilstede skrått mot hverandre. Samtidig, innline crossflow type, har begge ventiler til innløp og eksos plassert overfor hverandre. Denne typen gir bedre ytelse.

Hvordan er et sylinderhode bygget?

I tidligere tider ble støpejern brukt til å lage sylinderhodet, men nå brukes aluminiumslegering for å redusere vekten og forbedre den termiske ledningsevnen. En alternativ legering av 4,5 % silisium, 0,5 % magnesium og 0,5 % mangan brukes til å forberede sylinderhodet, noe som øker motstanden mot korrosjon over tid. Men tunge apparater som togmotorer og marinemotorer bruker fortsatt støpejern i produksjonen.

Videre holdes sylinderhodet på toppen av motorene, og festes ved hjelp av bolter. Toppakningen forbinder sylinderhodet med motoren. Den inneholder også mange andre viktige deler som ventilføringer, vannkapper og porter som gir smøring og kjøling.

Ulike underdeler eller komponenter

Inntaks- og avtrekkskanaler: Luftdrivstoffblandingen kommer inn i sylinderen gjennom innløpskanaler mens eksosgass slippes ut gjennom eksoskanalen.

Innløps- og eksosventil: i denne komponenten får kjøretøyene luft ved hjelp av innløpet og eksosventilen, og eksosgasser slippes automatisk ut til eksossystemet.

Kamaksler: Åpning og lukking av ventiler styres av kamakselen. Det fungerer basert på en timing chain.

Injektorer: injeksjon av drivstoff i forbrenningskammeret gjøres gjennom injektorer.

Glødeplugger: De hjelper til med å starte kjøleprosessen.

Identifisere problemer eller symptomer på feil/problemer

De vanligste problemene knyttet til sylinderhoder på dieselmotorer er overoppheting eller høy temperatur, dårlig motoreffektivitet, lavt nivå av motorkjølevæske og røyk ut av eksosen.

Ofte forekommende problemer med delen (feilsøking)

En av de vanligste problemene knyttet til sylinderhoder på dieselmotorer er overoppheting. Den høye temperaturen er forårsaket av en økning i trykket som genereres inne i motoren. For å forhindre dette problemet, sørg for at radiatoren din er komplett og i god stand. Et annet problem knyttet til feil i sylinderhodet er dårlig effektiviteten i motoren. Dette problemet kan oppstå på grunn av sprekker i motorens sylinderhode. Hvis du ikke oppdager det, kan det hende at kjøretøyet ditt ofte trenger omstart.

Et sprukket sylinderhode kan også forårsake oljelekkasje fra bilen. Undersøk motoren din for å finne eventuelle sprekker, om det er noen i sylinderhodet. Lekkasje kan oppstå på grunn av lavt nivå av motorkjølevæske. Sylinderhodet kan identifisere denne lekkasjen ettersom det kan få sprekker og forårsake langvarige problemer.

En annen indikator på sprukket sylinderhode er intens røyk som driver ut fra eksosrøret. Løs dette problemet for å forhindre skade på motoren.

Normal levetid

En motor med flere sylindre vil vare lenger. Kilometerstanden beregner hvor lenge en motor vil vare. På en 4-sylindret motor kan hodene vare veldig lenge, uavhengig av årsmodell. De fleste sylinderhodene varer vanligvis i omtrent 80 500 km før de må byttes ut.

Andre deler som bør skiftes ut eller fikses ved utskifting av sylinderhodet

Det er viktig å skifte ut andre deler (tennplugger, ledninger og tennspoler) når du bytter sylinderhodet. De mest fremtredende problemene rundt utskifting eller reparasjon av sylinderhodet, kan være sprukne hoder og lekkasje i ventilen. Den beste måten å fikse et sylinderhodeproblem på er å få sylinderhodet profesjonelt reparert eller skiftet.

Hvordan sikre at du kjøper riktig del til akkurat din bil?

Bruk en forhandler som har kontaktinformasjon og verifisering godt synlig. Besøk autoparts-24.com for å finne nøyaktig riktig del til bilen din. For å legge inn bestilling, må du skrive inn nummerskiltet til kjøretøyet ditt, og deretter velge riktig antall du ønsker å bestille. Etter å ha valgt deler, kan du velge mellom flere betalingsløsninger som PayPal og kredittkort. Banktransaksjoner aksepteres imidlertid ikke. Når du har lagt inn bestillingen, vil forsendelsen bli sendt til din oppgitte adresse.

Du får gratis frakt hvis landet ditt står på listen over kriterier hos organisasjonen. Du kan fortsatt få tilbud om å få gratis frakt hvis landet ditt ikke står på listen. Du kan også returnere en pakke, hvis bestillingen er feil. I så fall må du opprette en konto på nettstedet deres. Så de kan kontakte deg for retur og tilbakebetaling.

Avsluttende ord

Sylinderhodet er en av de viktigste delene på bilen som finnes på forbrenningsmotoren og er koblet med en toppakning. Den kan erstattes hjemme dersom du har grunnleggende kunnskap om automatisering. Du må fjerne den gamle sylinderen og sette en ny sylinder på plass. Den er laget av aluminiumslegering for bedre varmeledningsevne. Hvis du finner et problem med sylinderhodet ditt, prøv å rette feilen med en gang, hvis ikke kan det føre til store skader på kjøretøyets sylinderhode.

Siste produkter

: