Menu toggle

Velkommen

Brukte motorstyringsenhet fra bilopphuggerier

Finn nå:

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 1.743

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 1.335

BMW

BMW

Dele til salg: 1.197

Citroën

Citroën

Dele til salg: 1.241

Ford

Ford

Dele til salg: 1.458

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 1.009

Mazda

Mazda

Dele til salg: 530

Nissan

Nissan

Dele til salg: 813

Opel

Opel

Dele til salg: 1.357

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 1.734

Seat

Seat

Dele til salg: 740

Skoda

Skoda

Dele til salg: 1.439

Toyota

Toyota

Dele til salg: 1.843

Volvo

Volvo

Dele til salg: 1.109

VW

VW

Dele til salg: 3.999

Hva er en motorstyringsenhet? (eller injeksjonsdataboks)

En electronic controle unit (ECU), alternativt kalt en motorstyringsenhet, er et elektronisk bilsystem som styrer en kombinasjon av sensorer for å sikre optimal motorytelse. I hovedsak fungerer den som kjøretøyets datamaskin ved å indikere motorens ytelse og kjøreegenskaper. I dag er praktisk talt alle moderne biler utstyrt med en motorstyringsenhet.

Hvilke oppgaver har motorstyringsenheten?

Motorstyringsenheten (ECM) fungerer ved å konstant overvåke et stort nettverk av sensorer i bilens elektriske systemer for å sikre at de fungerer normalt. I tilfelle funksjonssvikt i driften, prøver ECM-en å justere det, og i tilfeller der det er utenfor dens kontroll, sender ECU en feilkode som sendes ut som en blinkende kontrollampe på kjøretøyets dashbord. Ideelt sett påvirker ECM først og fremst kjøretøyets elektroniske drivstoffinnsprøytning ved å bruke gassposisjonssensoren, som gir grunnlaget for funksjonaliteten. I hovedsak overvåker ECM-en fire deler av kjøretøyets ytelse; luft-drivstoffblanding, tenningstidspunkt, variabel ventiltiming og tomgangshastighet. I tillegg gjør integreringen av ECU med posisjonssensorene det mulig å bestemme rotasjonshastigheten (RPM) til veivakselen.

Kan du erstatte den selv?

Motorstyringsenheten er hyppig utsatt for feil. Hvis du opplever funksjonsfeil, er det første du bør tenke på om du skal ta en gjør-det-selv-tilnærming eller søke help hos en mekaniker. Alt avhenger av hvor enkelt det er å erstatte den.

Du kan enkelt bytte ut en elektrisk kontrollenhet (ECU) på egen hånd. Utskiftingsprosessen er ganske enkel fordi ECU-en er plassert i motorrommet, et lett tilgjengelig område. Alt du trenger å gjøre er å kjøpe en ECM fra autoparts-24.com og starte reparasjonen.

Ting å vite og huske når du bytter ut delen

For å erstatte den elektroniske kontrollenheten, er det viktig å starte med å fjerne det som ikke fungerer. Prosessen er fremhevet nedenfor;
Rengjør alle kontaktpunkter og utsatte terminaler.
Koble fra og tilbakestill kontaktene for å fjerne eventuell korrosjon.
Sjekk at alle kontaktene er intakte og tette.
Bruk spenningsmåler for å sikre at ledningene ikke har periodiske kortslutninger

Etter å ha fjernet den skadede motorstyringsenheten, følger utskiftingsprosessen som beskrevet nedenfor:

Trinn 1: Start med å koble fra batteriet med en pipenøkkel.

Trinn 2: Finn den elektroniske kontrollenheten. Plasseringen av ECM-en varierer stort sett med modell, merke og produksjonsåret til kjøretøyet. Standardplasseringen er imidlertid motorrommet eller under et av forsetene.

Trinn 3: Løft av låsetappen for å kutte strømforsyningen til ECM.

Trinn 4: Skru ut boltene som holder den gamle ECM-boksen, fjern komponenten

og erstatt med den nye.

Trinn 5: Bolt ECM-boksen, koble til de elektriske ledningene og koble til batterikablene igjen.

Trinn 6: Start motoren og la den gå på tomgang i rundt fem minutter.

Det er også nødvendig å sikre at den erstattede motorstyringsenheten var forhåndsprogrammert før installasjon. Dette er avgjørende for å oppdatere nødvendig programvare og gi bilen optimal ytelse.

Ulike typer/generasjoner/modeller av delen

Den elektriske kontrollenheten er en generell betegnelse for bilens elektriske system. Typer av motorstyringsmoduler inkluderer drivlinjekontrollmodul, girkontrollmodul, bremsekontrollmodul, sentral kontrollmodul, en sentral tidsstyringsmodul, karosserikontrollmodul, fjæringskontrollmodul og generell elektronisk modul.

Ulike underdeler av den elektriske kontrollenheten (ECU)

I sentrum av utformingen av ECU-en er kjernen, som er ansvarlig for å behandle alle signaloverføringene. I tillegg til det er ECU-en innebygd med Random Access Memory (RAM) for å lagre informasjonen. De andre komponentene inkluderer innganger (spenningsforsyning), utgang som ventiler og injektorer, kommunikasjonskoblinger og tilsvarende programvare.

Identifisere problemer eller symptomer på feil/problemer

Skader på ECU er uunngåelig. Men å forstå tegnene på en skadet ECM, gjør det enkelt å finne en løsning på problemet. Noen av de vanligste symptomene på feil ved den elektroniske kontrollenheten (ECU) er blinking av kontrollampen for motoren, dårlig drivstofføkonomi, feiltenning av motoren eller stopp, dårlig motorytelse, vanskelig å få motoren til å starte. Hvis du merker slike tegn, er det viktig at du finner årsaken til feilen.

Ofte forekommende problemer med delen (feilsøking)

Feilsøking av årsaken til ECM-feilen vil bidra til å forhindre påfølgende skade på den erstattede. Kontekstmessig er noen av de vanlige årsakene til ECM-feil termisk stress, kortslutning i aktuatoren eller solenoidkretsen, vibrasjoner og at langvarig eksponering av enheten for vann forårsaker korrosjon som resulterer i funksjonssvikt.

I tillegg til dette finnes det andre årsaker til ECM-problemer, som tomme batterier, dårlig hjelpe-start, lav spenning og dårlig start. I hovedsak avhenger ECU-en av spenningen fra batteriet; derfor fører konstant tilførsel av spenning under 6 volt kumulativt til skade på delen. I tillegg kan dårlig start føre til kortslutning av ECU-ens elektriske celler.

Normal levetid

Ideelt sett er ECM-en ment å vare hele livsløpet til kjøretøyet. Med en gjennomsnittlig levetid på en bil på 11 år, er den elektroniske kontrollenheten ment å ha en tilsvarende levetid. Imidlertid er dette kanskje ikke tilfellet på grunn av uforutsette omstendigheter som ekstreme varmeforhold.

Andre deler som bør skiftes ut eller fikses ved utskifting av motorstyringsenheten (ECU)

I de fleste tilfeller utløses den elektroniske kontrollenhetens funksjonsfeil av en annen underliggende faktor. Derfor, for å forhindre at skaden gjentar seg, er det nødvendig å erstatte andre bildeler også. Bildelene som bør skiftes ut er batteri, drivstoffinnsprøytninger, systemkabling, tenningsbryter, sikringer for inngang og utgang til ECU-en.

Hvordan sørge for at du kjøper riktig del til bilen din

Electronic Control Unit (ECU) har en enorm variasjon avhengig av bilens merke, modell og produksjonsår. Derfor må du finne en som er kompatibel med kjøretøyet ditt. Det kan også bli ekstremt kostbart å erstatte en elektronisk kontrollenhet med en ny. Derfor er det bedre å velge en brukt. Selv om du går for en brukt del, er det viktig å sikre at den er fra en originalutstyrsprodusent (OEM).

Ved å velge en brukt OEM ECU, vil du være sikker på at den passer perfekt og kan integreres med bilens system. Delen tilbyr samme ytelseskvalitet som den forrige. I tillegg har OEM-er vanligvis en garantidekning i tilfelle skade. Så hvis du søker etter en BRUKT OEM, trenger du ikke lete lenger, autoparts-24.com har utvalget.

Konklusjon

ECM-en spiller en integrert rolle i et kjøretøys optimale funksjon. Den er ansvarlig for å motta og sende signaler til alle sensorene i bilen. Når den elektroniske kontrollenheten blir defekt, forstyrrer det ytelsen til motoren. Dette kan imidlertid avhjelpes ved å erstatte den med en brukt OEM elektronisk kontrollenhet.

Siste produkter

: