5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
innhold
Understellet på en bil gir moderne kjørekomfort og sørger for sikker kjøring av kjøretøyet. For å sikre dette under alle kjøreforhold er det mange komponenter i understellet som jobber sammen på en koordinert måte.
Hvis en eller flere chassisdeler er slitte eller defekte, oppstår det raskt problemer. Det er imidlertid ikke alltid lett å identifisere symptomene som oppstår. I denne veiledningen forklarer vi hvordan du kan gjenkjenne de vanligste chassisfeilene og når en reparasjon er tilrådelig.
Brudd på chassisfjæren
Fjæringsfjærene bærer vekten av kjøretøyet og sørger samtidig for god kjørekomfort. Avhengig av utformingen av det installerte chassiset kan fjæringen være en spiralfjær eller en bladfjær. I moderne biler brukes for det meste spiralfjærer, både foran og bak. Her er fjærene enten montert som en selvstendig komponent eller kombinert med støtdemperen for å danne et fjærbein.
En ødelagt fjær er et av de vanligste problemene med bilens fjæring. Symptomene som oppstår når fjæringen er defekt, går som regel ikke lenge ubemerket hen. For eksempel oppstår det ofte uvanlige lyder som rasling eller klapring når fjærene trykkes sammen eller slippes ut. Metalliske klanglyder kan også oppstå når veibanen er ujevn. Ofte fortsetter kjøretøyet å henge ned på den ene siden.
Årsakene til en ødelagt fjær er vanligvis overbelastning eller slitasje. Det er ikke uvanlig at en kombinasjon av begge deler fører til en defekt. Fjæren kan for eksempel brekke når du kjører over en fortauskant på grunn av den høye belastningen. Defekte fjærer må skiftes ut. Brukte fjærer bør bare monteres hvis de er i god stand. Ideelt sett bør venstre og høyre fjær alltid skiftes ut sammen.
Støtdemper defekt
Støtdemperne i en bil sørger for god veigrep ved å absorbere vibrasjoner. De kalles derfor også vibrasjonsdempere. Når det gjelder understellet, er støtdemperen en av de klassiske slitedelene som går i stykker og må skiftes ut. Under kjøring arbeider støtdemperen sammen med fjæringen. Hver gang fjæringen trekkes sammen eller ut, utsettes også støtdemperen for belastning.
Støtdemperen absorberer vibrasjonene og kreftene som oppstår under fjæringen og omdanner dem til varme gjennom friksjon. Dette forhindrer effektivt at karosseriet gynger og sørger for sikker kontakt mellom hjulene og veien. De fleste biler har én støtdemper per hjul, men i noen tilfeller kan det være mer enn én. Støtdemperne i moderne biler er vanligvis utformet som oljetrykksdempere eller gasstrykkdempere, som begge inneholder olje.
På grunn av den konstante belastningen blir støtdemperne utslitt etter en viss kjørelengde. Feilen viser seg ofte i form av oljelekkasje fra støtdemperne. Når støtdemperne er defekte, kan bilens kjøreegenskaper oppleves som svampete. Bremselengden kan også bli lengre og dekkene kan slites mer. Defekte støtdempere bør derfor skiftes ut så snart som mulig. Brukte støtdempere som skal byttes ut, bør være visuelt og teknisk feilfrie.
Koblingsstangen er skadet
Koblingsstangen er en av de delene i chassiset som har størst sannsynlighet for å få defekter på grunn av aldring eller belastning. Denne komponenten kalles også stabilisatorstang, stabilisatorstag eller svingstang. Avhengig av bilmodell finnes den bare foran i området rundt forhjulsopphenget eller også bak på bakakselen. Koblingsstangen forbinder stabilisatoren med hjulopphenget eller fjærbenet på hver side av kjøretøyet.
Spesielt når du kjører raskt gjennom svinger, sørger koblingsstengene for at kjøretøyet har mye bedre veigrep. De sørger for at kreftene som virker på understellet, overføres fra den ene til den andre siden av kjøretøyet via stabilisatoren. Takket være denne kompensasjonen via koblingsstengene og stabilisatoren får hjulet på utsiden av kurven mindre fall.
Hvis en eller flere koblingsstenger i chassisopphenget er skadet, vil dette merkes gjennom ulike symptomer. Blant annet kan bilens kjøreegenskaper bli dårligere, med større tendens til å lene seg sidelengs i svinger. Det kan også oppstå uvanlige lyder som rumling eller skrangling fra hjulopphenget. Disse tegnene kan også forekomme utenfor kurver.
Wishbone defekt
Bærearmen er en av de viktigste delene i mange chassis. Her forbinder bærearmen karosseriet med hjulholderen. Avhengig av chassisets konstruksjon kan bærearmene være plassert foran eller bak på kjøretøyet. Bærearmene gjør det mulig for hjulene å fjære inn og ut, samtidig som hjulopphenget holdes sikkert på plass. Under kjøring skal bærearmene først og fremst ta opp sidekreftene som virker på chassiset.
Hvis en av bilens tverrgående bærearmer er skadet, kan det oppstå ulike tegn på dette. Spesielt på dårlig veibane kan det oppstå rumlende eller raslende lyder. Det kan også oppstå knakelyder når bilen svinger skarpt. Det kan også oppstå en svampaktig kjørefølelse eller dårlig styreegenskaper.
Wishbones utsettes for økt belastning under kjøretøyet. Dette fører til slitasje og rust på grunn av fuktighet eller veisalt om vinteren. Ved en ulykke eller på grunn av konstant tung belastning på understellet kan komponentene brekke eller bøyes. Da må bærearmene skiftes ut. Brukte reservedeler kan enkelt brukes til dette formålet. I tillegg til bærearmene er også de tilhørende bærearmsforingene ofte defekte.
Fjærbeinslager utslitt
Fjærbeinsfestene på et kjøretøy forbinder fjærbeina med karosseriet. Komponenten kalles også fjærbeinsfeste eller fjærbeinsstøttefeste. Det er ett fjærbenfeste per fjærben i toppen av den respektive fjærbenkuppelen. For å kunne absorbere vibrasjoner og endringer i chassiset er fjærbeinsfestene konstruert for å være fleksible. Derfor er de vanligvis laget av en kombinasjon av hardgummi og metallkomponenter.
Domlagrene i fjærbeina kan slites ut med økt kjørelengde eller bli harde og porøse på grunn av aldring. Da oppstår ofte symptomer som ustabile kjøreegenskaper eller problemer med styringen. Uvanlige sprekklyder kan forekomme, i tillegg til rumling på ujevnt veidekke. Ettersom kjøresikkerheten reduseres når fjærbeinslagrene er defekte og andre deler av chassiset utsettes for større påkjenninger, bør delene skiftes ut så snart som mulig.
Hvis fjærbeina må demonteres for å montere nye fjærer eller på grunn av defekte støtdempere, er det en god idé å skifte ut fjærbeinslagrene. Ofte er også lagrene slitt på dette tidspunktet, og det er ganske enkelt å skifte dem ut hvis fjærbeinet uansett er demontert. Fjærbenslagrene er ikke spesielt dyre som reservedeler. Hvis de monteres som en brukt reservedel, må du sørge for at de er i perfekt stand.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon