Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler

Brukte reservedeler kan resirkuleres fra bilopphuggere fra et bredt spekter av kjøretøy. Noen biler har allerede kjørt mange kilometer når de blir demontert av bilopphuggeren. Andre kjøretøy har kun lav kjørelengde fordi de havner ved vraket på grunn av skader. For kjøpere av brukte reservedeler dukker ofte spørsmålet opp: Påvirker kilometerstanden reservedelens tilstand? I vår guide forklarer vi hvilke deler av bilen som påvirkes av kjørelengden og hvilke som ikke påvirkes.

& nbsp;

Kilometerstand påvirker disse komponentene

Kilometerstand har direkte innvirkning på mange deler av akselsystemet, bremsesystemet, fjæringen eller motoren. Hjul og dekk kan også bli slitt ettersom bilens kjørelengde øker, og det samme gjør andre komponenter. For hver kjørte kilometer øker slitasjen på disse komponentene.

Akseloppheng, styring og chassis

Deler av akseloppheng, chassis og styring belastes for hver kjørte kilometer. Slitasjen på disse delene er direkte relatert til kjørelengden.

  • Opphengsbraketter, støtdempere og bladfjærer: Opphengselementer som f.eks. en stag eller bladfjær er belastet ved hver hump i veien. På grunn av kompresjon og rekyl slites disse komponentene mer og mer for hver kjørte kilometer. Det samme gjelder bilens støtdempere.
  • Styredeler: Selvfølgelig, ettersom kjøretøyet styres for hver kjørte kilometer, slites alle styrekomponenter med økende kjørelengde. Dette inkluderer deler som f.eks styremaskinen, draget og dragenden eller andre føringsdeler som f.eks servopumpe.
  • Akseloppheng og chassis: Alle deler av hjulopphenget utsettes for belastning når du kjører bilen og kan bli slitt. Dette påvirker ofte lagerforinger og andre elastiske deler. Men rust på chassisdeler kan også bli et problem ettersom antall km øker.

& nbsp;

Hjul, dekk og bremsesystem

Bilen er i kontakt med veien via hjulene og dekkmønsteret. I dette tilfellet sørger bremsene for pålitelig bremsing i alle kjøresituasjoner. Det er derfor ikke overraskende at alle de ovennevnte komponentene blir mer og mer slitt for hver kjørte kilometer.

  • Dekk: Bilens dekk utsettes for spesiell belastning under kjøring. Hver gang du tar en sving, bremser eller akselererer, blir de utsatt for belastning. Mange ganger pr. kjørte kilometer ruller de over små hindringer eller steiner. Derfor slites dekkene med økende kjørelengde.
  • Felger: Felger er også utsatt for mange støt under kjøring. De slites ofte ikke direkte, men på felgene kan man ofte tydelig se om det er kjørt mange kilometer. Stålfelger ruster på grunn av regnvann og veisalt, og aluminiumsfelger blir ofte skadet.
  • Bremser: Siden kjøretøyet må bremses mange ganger under kjøring, øker slitasjen på bremsene for hver tur. Komponenter som f.eks bremseklosser og bremseskiver slites synlig, og trommelbremser når også slitasjegrensen etter et visst antall kilometer.

& nbsp;

Motor, hjelpemotor, clutch og girkasse

Motor og girkasse er helt nødvendig for å kjøre bilen. Men for hver mil de kjører, øker også slitasjen. Det samme gjelder mange av motorens hjelpeenheter. I tillegg til tilbakelagt avstand, avhenger slitasjen også av hvordan kjøretøyet har vært brukt og hvor ofte det har vært til service.

  • Forbrenningsmotor: Diesel- og bensinmotorer har mange bevegelige deler inni, som slites ut med økende drift. Siden biler sjelden går på tomgang sammenlignet med arbeidsmaskiner, kan kjørelengden ofte tyde på noe om motorslitasje.
  • Hjelpeenheter: Ekstra motordeler og tilleggsenheter slites også med økende kjørelengde. Dette kan f.eks. påvirke generatoren, vannpumpen i kjølesystemet eller luftkompressoren.
  • Girkasse og clutch: Manuelle og automatiske girkasser kan slites ut med økende kjørelengde. For eksempel slites de interne komponentene ut, det samme gjør mekanikken knyttet til girkassen. Clutchen i manuelle girkasser slites også for hvert skift og dermed ofte med mange kjørte kilometer.

Kilometerstand har ingen eller liten effekt på disse bildelene

Ikke alle deler av bilen slites med økende kjørelengde. For noen deler har kjørelengde ingen direkte innvirkning eller bare en liten innvirkning på tilstanden. I dette tilfellet er det viktigere at hvordan kjøretøyet brukes eller hvor gamle de respektive delene er. Bilpleie og vedlikehold kan også spille en rolle.

Karosserideler, bilvinduer og speil

Karosserideler, vinduer eller til og med tilstanden til ytterspeilet gjør det vanligvis ikke mulig å trekke noen konklusjoner om bilens kjørelengde.

  • Kropp: Selv om kroppsdeler som dører , panser og bagasjelokk noen ganger er slitt på grunn av rust, det er ingen direkte sammenheng med bilens kjørelengde.
  • Bilvinduer: Bilvinduer, f.eks. Frontruten, bakvinduet og sidevinduene kan være skadet, men dette har ingenting med kjørelengde å gjøre.
  • Speil: Bilens sidespeil eller sidespeil ser ofte uendret ut, selv med høy kjørelengde. Her er det sjelden en sammenheng mellom tilstand og kjørelengde.

Kjøretøyinteriør, lyssystem og elektronikk

Interiørkomponenter, lyssystem og elektroniske komponenter slites vanligvis ikke direkte i forhold til kjøretøyets kjørelengde.

Bildelers levetid hos Autoparts24

Hos Autoparts24 får du klar oversikt over kjørelengden på donorbilen der en bildeler er fjernet. Til dette formålet er kjørelengden oppgitt direkte i varebeskrivelsen sammen med annen informasjon. Den lar deg sammenligne prisene på bildeler med forskjellig kjørelengde for kjøretøyet ditt.

Kilometerstand indikerer ikke alltid hvor gamle eller slitte enkelte komponenter skal være. Noen kjøretøy brukes som langdistansekjøretøy, f.eks. av forretningsfolk eller langdistansesjåfører. De har høy kjørelengde, men har nesten utelukkende blitt kjørt forsiktig over lange avstander.

Mest leste guider