Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
innhold
1. Kilometerstand påvirker disse komponentene
2. Kilometerstand har ingen eller liten effekt på disse bildelene
Brukte reservedeler kan resirkuleres fra bilopphuggere fra et bredt spekter av kjøretøy. Noen biler har allerede kjørt mange kilometer når de blir demontert av bilopphuggeren. Andre kjøretøy har kun lav kjørelengde fordi de havner ved vraket på grunn av skader. For kjøpere av brukte reservedeler dukker ofte spørsmålet opp: Påvirker kilometerstanden reservedelens tilstand? I vår guide forklarer vi hvilke deler av bilen som påvirkes av kjørelengden og hvilke som ikke påvirkes.
& nbsp;
Kilometerstand påvirker disse komponentene
Kilometerstand har direkte innvirkning på mange deler av akselsystemet, bremsesystemet, fjæringen eller motoren. Hjul og dekk kan også bli slitt ettersom bilens kjørelengde øker, og det samme gjør andre komponenter. For hver kjørte kilometer øker slitasjen på disse komponentene.
Akseloppheng, styring og chassis
Deler av akseloppheng, chassis og styring belastes for hver kjørte kilometer. Slitasjen på disse delene er direkte relatert til kjørelengden.
- Opphengsbraketter, støtdempere og bladfjærer: Opphengselementer som f.eks. en stag eller bladfjær er belastet ved hver hump i veien. På grunn av kompresjon og rekyl slites disse komponentene mer og mer for hver kjørte kilometer. Det samme gjelder bilens støtdempere.
- Styredeler: Selvfølgelig, ettersom kjøretøyet styres for hver kjørte kilometer, slites alle styrekomponenter med økende kjørelengde. Dette inkluderer deler som f.eks styremaskinen, draget og dragenden eller andre føringsdeler som f.eks servopumpe.
- Akseloppheng og chassis: Alle deler av hjulopphenget utsettes for belastning når du kjører bilen og kan bli slitt. Dette påvirker ofte lagerforinger og andre elastiske deler. Men rust på chassisdeler kan også bli et problem ettersom antall km øker.
& nbsp;
Hjul, dekk og bremsesystem
Bilen er i kontakt med veien via hjulene og dekkmønsteret. I dette tilfellet sørger bremsene for pålitelig bremsing i alle kjøresituasjoner. Det er derfor ikke overraskende at alle de ovennevnte komponentene blir mer og mer slitt for hver kjørte kilometer.
- Dekk: Bilens dekk utsettes for spesiell belastning under kjøring. Hver gang du tar en sving, bremser eller akselererer, blir de utsatt for belastning. Mange ganger pr. kjørte kilometer ruller de over små hindringer eller steiner. Derfor slites dekkene med økende kjørelengde.
- Felger: Felger er også utsatt for mange støt under kjøring. De slites ofte ikke direkte, men på felgene kan man ofte tydelig se om det er kjørt mange kilometer. Stålfelger ruster på grunn av regnvann og veisalt, og aluminiumsfelger blir ofte skadet.
- Bremser: Siden kjøretøyet må bremses mange ganger under kjøring, øker slitasjen på bremsene for hver tur. Komponenter som f.eks bremseklosser og bremseskiver slites synlig, og trommelbremser når også slitasjegrensen etter et visst antall kilometer.
& nbsp;
Motor, hjelpemotor, clutch og girkasse
Motor og girkasse er helt nødvendig for å kjøre bilen. Men for hver mil de kjører, øker også slitasjen. Det samme gjelder mange av motorens hjelpeenheter. I tillegg til tilbakelagt avstand, avhenger slitasjen også av hvordan kjøretøyet har vært brukt og hvor ofte det har vært til service.
- Forbrenningsmotor: Diesel- og bensinmotorer har mange bevegelige deler inni, som slites ut med økende drift. Siden biler sjelden går på tomgang sammenlignet med arbeidsmaskiner, kan kjørelengden ofte tyde på noe om motorslitasje.
- Hjelpeenheter: Ekstra motordeler og tilleggsenheter slites også med økende kjørelengde. Dette kan f.eks. påvirke generatoren, vannpumpen i kjølesystemet eller luftkompressoren.
- Girkasse og clutch: Manuelle og automatiske girkasser kan slites ut med økende kjørelengde. For eksempel slites de interne komponentene ut, det samme gjør mekanikken knyttet til girkassen. Clutchen i manuelle girkasser slites også for hvert skift og dermed ofte med mange kjørte kilometer.
Kilometerstand har ingen eller liten effekt på disse bildelene
Ikke alle deler av bilen slites med økende kjørelengde. For noen deler har kjørelengde ingen direkte innvirkning eller bare en liten innvirkning på tilstanden. I dette tilfellet er det viktigere at hvordan kjøretøyet brukes eller hvor gamle de respektive delene er. Bilpleie og vedlikehold kan også spille en rolle.
Karosserideler, bilvinduer og speil
Karosserideler, vinduer eller til og med tilstanden til ytterspeilet gjør det vanligvis ikke mulig å trekke noen konklusjoner om bilens kjørelengde.
- Kropp: Selv om kroppsdeler som dører , panser og bagasjelokk noen ganger er slitt på grunn av rust, det er ingen direkte sammenheng med bilens kjørelengde.
- Bilvinduer: Bilvinduer, f.eks. Frontruten, bakvinduet og sidevinduene kan være skadet, men dette har ingenting med kjørelengde å gjøre.
- Speil: Bilens sidespeil eller sidespeil ser ofte uendret ut, selv med høy kjørelengde. Her er det sjelden en sammenheng mellom tilstand og kjørelengde.
Kjøretøyinteriør, lyssystem og elektronikk
Interiørkomponenter, lyssystem og elektroniske komponenter slites vanligvis ikke direkte i forhold til kjøretøyets kjørelengde.
- Interiør: Deler som f.eks Seter, interiør eller bilens hattehylle kan brukes ved økende bruk av bilen, men ikke avhengig av antall kjørte kilometer.
- Frontlykter og frontlykter: Den kjørelengde bilen har liten innvirkning på tilstanden til bilens frontlykter og a > lyssystem. Selv med høy kjørelengde kan utseendet og følelsen være feilfri.
- Elektronikk: Elektroniske komponenter som f.eks kontrollenheter eller radio slites ikke direkte på grunn av kjørelengden. Her er det mer sannsynlig at du gjør feil på grunn av aldring av de elektroniske komponentene.
Bildelers levetid hos Autoparts24
Hos Autoparts24 får du klar oversikt over kjørelengden på donorbilen der en bildeler er fjernet. Til dette formålet er kjørelengden oppgitt direkte i varebeskrivelsen sammen med annen informasjon. Den lar deg sammenligne prisene på bildeler med forskjellig kjørelengde for kjøretøyet ditt.
Kilometerstand indikerer ikke alltid hvor gamle eller slitte enkelte komponenter skal være. Noen kjøretøy brukes som langdistansekjøretøy, f.eks. av forretningsfolk eller langdistansesjåfører. De har høy kjørelengde, men har nesten utelukkende blitt kjørt forsiktig over lange avstander.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon