OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
innhold
1. OEM-deler til bilproduksjon
2. Hvilke selskaper produserer OEM-bildeler?
3. Hvordan samarbeider bilprodusentene med OEM-leverandører av bildeler?
I dag består en bil av mange forskjellige komponenter. OEM-bildelene som monteres på fabrikken, oppfyller definerte standarder. Men ikke alle bildeler produseres av bilprodusentene selv. Her får du vite alt du trenger å vite om OEM-deler, hvem som produserer dem og hvordan kvaliteten sikres.
OEM-deler til bilproduksjon
OEM-bildeler produseres eksklusivt for den enkelte bilprodusent. Før i tiden var det ofte vanlig at alle deler til en bil ble produsert på bilprodusentens fabrikk. I bilproduksjonens barndom produserte bilprodusentene for eksempel sine egne bildekk til sine bilmodeller. I dag leverer produsenter som Michelin, Bridgestone, Pirelli eller Continental dekkene direkte til fabrikken i henhold til produsentens spesifikasjoner. På mange områder er bilprodusentene i dag avhengige av underleverandører som produserer de nødvendige delene. Det er ikke uvanlig at tre fjerdedeler av moderne biler består av leverte deler. Bare noen få deler kjøpes inn som lett tilgjengelige deler. For de fleste bildeler foregår utvikling og produksjon hos underleverandører i henhold til faste spesifikasjoner fra bilprodusenten.
Er det alltid bilprodusentene som produserer OEM-delene?
OEM-bildeler produseres av en rekke produsenter for bilprodusenten. Dette gjøres vanligvis i henhold til bilprodusentens nøyaktige spesifikasjoner. Dette skyldes at selv store bilprodusenter ikke kan produsere alle delene på egen fabrikk på grunn av begrenset produksjonskapasitet. Det kan også være en fordel å outsource produksjonen av enkelte komponenter. Delprodusentene er profesjonelle på sitt felt og kan ofte se tilbake på en lang produksjonstradisjon. Dessuten er det ofte slik at visse teknologier ikke utvikles av bilprodusentene, men av produsentene av bilkomponenter. For eksempel kommer innovativ lysteknologi i biler ofte fra produsenter som Hella. Den tyske underleverandøren driver et utviklingssenter og leverer lyktsystemer til en rekke bilmodeller. Eberspächer regnes derimot som spesialist på fabrikkmonterte tilleggsvarmere. Innovative bilseter og innredningsdetaljer kommer ofte fra bilprodusenten Lear.
Hvilke selskaper produserer OEM-bildeler?
I dag produseres deler til bilindustrien av utallige selskaper i leverandørsektoren. Produsenten av bildelene er ikke alltid tydelig synlig, for eksempel gjennom en preget firmalogo. I stedet er det vanlig at delene kun er merket med bilmerkets logo på produksjonsstedet. Andre komponenter som monteres i bilen på fabrikken, er derimot tydelig merket med deleprodusentens logo. For eksempel finnes deler fra det tradisjonsrike tyske merket Bosch i mange biler i dag. Noen bilprodusenter bruker støtdempere av merket Bilstein fra fabrikken, og bremsesystemer fra bremsespesialisten Brembo er noen ganger allerede montert fra fabrikken. Det blir også stadig sjeldnere at de store bilprodusentene utvikler og produserer sine egne girkasser. I stedet monteres det ofte manuelle eller automatiske girkasser fra produsenter som Borg-Warner eller den tyske leverandøren ZF.
I hvilke land produseres OEM-delene?
Produksjonen av OEM-bildeler foregår i forskjellige land. Mange europeiske bilmerker er fortsatt avhengige av at deler til bilene deres produseres i Europa. Dette sikrer at de høye kvalitetsstandardene overholdes. I tillegg er produksjonsforholdene på de europeiske fabrikkene i samsvar med visse juridiske krav. Avhengig av produksjonsstedet for et kjøretøy kan imidlertid produksjonsstedene for delene variere. Volkswagen er for eksempel avhengig av leverandørdeler som seter fra Kina til sine modeller som produseres på det kinesiske fastlandet. Mercedes-Benz får også setene til en Mercedes produsert i Sør-Afrika direkte fra den sørafrikanske produksjonen til en leverandørpartner. Bilkjøpere kan ofte bare med flaks fastslå opprinnelsen til de monterte delene. Dette krever en opprinnelsesangivelse på komponenten, noe som ikke alltid er tilgjengelig. På OEM-deler som reservedeler er produksjonsstedet for bildelen noen ganger angitt på produktemballasjen. En angivelse av delprodusenten eller produksjonsstedet er derimot sjelden vanlig.
Hvordan samarbeider bilprodusentene med OEM-leverandører av bildeler?
Samarbeidet mellom bilprodusenter og OEM-leverandører skjer i henhold til definerte standarder. Ofte legger bilprodusentene ut produksjonen av visse deler på anbud. Mange leverandører av bildeler kan da søke på anbudet, og i tillegg til pris og leveringsevne er det ofte andre prinsipper som er avgjørende i utvelgelsesprosessen. I tillegg til leverandørens kompetanse kan kvaliteten på merkevaren eller deleleverandørens pålitelighet spille en rolle. Bilprodusenter er avhengige av god produksjonskvalitet og regelmessig tilgjengelighet av bildeler. Mange bilprodusenter er i dag avhengige av et tett samarbeid og godt partnerskap med leverandørene. Bilprodusenten Mercedes arrangerer for eksempel et årlig møte med partnere fra leverandørindustrien. Et av målene med arrangementet, som går under navnet Mercedes-Benz Supplier Circle, er å fremme og utdype dialogen med partnerbedriftene.
Hvordan overholder OEM-produsenter av bildeler bærekraftstandarder?
Bærekraft i produksjonen spiller en stadig viktigere rolle også i bilbransjen. For mange bilkjøpere i dag er det viktig at bilen og dens komponenter er produsert i henhold til bærekraftige standarder. I dag kan bærekraft i bilproduksjonen helt klart påvirke imaget til et merke eller en modell. Derfor setter produsentene ofte sine egne bærekraftstandarder som leverandørene må oppfylle. Selv skummet i setene eller læret hos Audi eller BMW skal komme fra leverandører som arbeider bærekraftig. Bærekraftstandardene kan være en del av anbudet for produksjon av en bildel. Bilprodusentene iverksetter ulike tiltak for å sikre at bærekraftstandardene overholdes. For eksempel kan overvåking av leverandørkjeder eller regelmessige inspeksjoner av produksjonen på stedet være effektive verktøy.
Hvordan sikrer OEM-produsenter av bildeler at kvalitetsstandardene overholdes?
Høy kvalitet på alle monterte deler spiller en viktig rolle i bilproduksjonen. Mange av komponentene som bygges inn i bilen, har betydning for sikkerheten. Sikkerhetsbelter eller kollisjonsputer av dårlig kvalitet kan utgjøre en risiko for liv og helse for de som sitter i bilen. I tillegg fører defekte deler ofte til omfattende tilbakekallinger fra bilprodusentenes side. Hvis bilmodeller må tilbakekalles til verksted på grunn av defekte deler, får det raskt negative konsekvenser. Tilbakekallingene koster ikke bare store summer for utskifting av de defekte komponentene på spesialiserte verksteder. Bilmerkets gode omdømme og image blir også ofte permanent skadet. De høye kvalitetsstandardene for bildeler sikres gjennom omfattende tiltak. Disse omfatter ikke bare samvittighetsfull utvikling av delene, men også regelmessige kontroller. Som regel utfører leverandørene og deleprodusentene selv løpende kvalitetstester i produksjonen. I tillegg er det vanlig at bilprodusentene kontrollerer kvaliteten på delene.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon