Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
innhold
1. Funksjon av drivaksler i bilen
2. Typiske symptomer for en defekt drivaksel
Drivakselen er en av de viktigste delene av drivverket i moderne kjøretøy. Kilometer etter kilometer overfører komponentene kraften fra motoren til hjulene. Under bilen i området av chassiset er drivakselen utsatt for de høyeste belastningene. Det er derfor ikke overraskende at en drivaksel også kan være defekt på et tidspunkt. Hvis det er tegn på en defekt, bør drivakselen skiftes ut for ikke å sette kjøresikkerheten i fare. Vi svarer på alle spørsmål om drivakselen i vår guide.
Funksjon av drivaksler i bilen
Drivaksler er en del av drivlinjen og overfører drivkraften direkte til hjulene. For dette formålet er de koblet til girkassen eller differensialet på bilen på den ene siden. Den andre siden av drivakselen er festet til hjulet. Hver moderne bil har en drivaksel per drivhjul.
Det spiller ingen rolle om bilen er forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. For å sikre at dreiemomentet fra girkassen eller differensialet kan overføres pålitelig til hjulet under alle kjøreforhold, må hver drivaksel ha spesielle egenskaper. Tross alt beveger hjulene seg med fjæringene mens du kjører.
Drivakselen på en bil er utformet som en kardanaksel.
Under drift spretter bilens chassis konstant inn og ut, og styrevinkelen endres også. For at dreiemomentet skal overføres fra motoren via girkassen og til slutt til hjulene, må hver drivaksel være konstruert for å være bevegelig. I tillegg må drivakselen være i stand til å absorbere lengdeendringene som oppstår.
For dette formålet har hver drivaksel et ledd på hver side. Av denne grunn kalles drivakselen i bilen også en kardanaksel. Avhengig av kjøretøy og monteringsposisjon kan kardangakselleddet være utformet som et koppledd, stativledd eller kuleledd. Leddene går i fett og er beskyttet av en akselstøvel.
Typiske symptomer for en defekt drivaksel
Hvis drivakselen er defekt, oppstår det ofte typiske symptomer som kan brukes til å identifisere problemet. Imidlertid er det bare i svært få tilfeller en helt defekt drivaksel som er skyld i symptomene. Mye oftere er et ledd på drivakselen skadet eller slitt, og forårsaker dermed de typiske tegnene på en ødelagt drivaksel.
- Knakelyder ved styring
- Rattet flagrer under kjøring
- Vibrasjoner i stasjonen under akselerasjon
- Slipelyder i svinger
- Lekkasje av fett på akselhylsen
En defekt drivaksel merkes ofte gjennom uvanlige lyder under kjøring. Disse inkluderer en høy skranglende eller knakende lyd når du kjører gjennom svinger. Noen ganger er det også vibrasjoner i kjøretøyet eller risting av rattet, for eksempel når du akselererer eller under lastendringer. Hvis mansjettene er defekte, vil fett synlig lekke ut.
Oversikt over vanlige årsaker til defekte drivaksler
Drivakslene på en bil utsettes ofte for de høyeste belastningene. Under kjøring og ved akselerasjon må drivakselen overføre store krefter. I tillegg utsettes komponenten i chassisområdet for store belastninger fra veiskitt, regn og veisalt. Dette kan føre til slitasje og defekter. Men andre årsaker er også mulige.
- Slitasje med høy kjørelengde
- Feil på drivakselen
- Påkjenninger på grunn av sportslig kjøring
- Terrengkjøring eller overbelastning
En av de vanligste årsakene i tillegg til slitasje er ødelagte akselmuffer. Hvis en akselhylse er ødelagt, vil fettet den inneholder lekke ut. I tillegg kan smuss trenge inn fra utsiden, noe som skader skjøten på drivakselen. Drivakselen er raskt defekt. En sporty kjørestil, terrengkjøring eller hyppig overbelastning av bilen kan også være ansvarlig for en ødelagt drivaksel.
Drivaksel defekt – diagnose og reparasjon
Hvis typiske symptomer indikerer en ødelagt drivaksel, bør kjøretøyet undersøkes nærmere. Ofte er det bare ett ledd på drivakselen som er defekt. Selv da kan det imidlertid lønne seg å bytte ut hele drivakselen for å spare kostnader for ytterligere reparasjoner. Erfarne bilmekanikere, for hvem en drivaksel ikke bare er en stang med to knotter, utfører gjerne reparasjonen på bilen sin selv.
- Diagnose: Bortsett fra en prøvekjøring, er den beste måten å avgjøre om drivakselen er defekt på løfteplattformen. Hvis en drivakselhylse er revet, kan man se fettsprut på opphenget eller dekket. Eventuelt slark i leddene kan konstateres ved å riste på drivakselen.
- Forbered for reparasjon: Uansett om et ledd skal skiftes ut eller drivakselen skal skiftes, må den gamle komponenten først fjernes. Reparasjonsprosedyren kan variere avhengig av kjøretøymodell. En reparasjonshåndbok som veiledning kan være til hjelp.
- Fjerne drivakselen: For å fjerne en drivaksel foran skal bilen løftes opp på en løfteplattform. Etter at hjulet er fjernet, kan akselmutteren og boltene på chassiset løsnes. Deretter presses drivakselen ut av styreknoken. Akselen kan skrus eller plugges inn i girkassen, slik at den løsnes tilsvarende.
- Sett inn den nye drivakselen: Etter å ha fjernet drivakselen, bytt den ut med en egnet reservedel. Hvert drivakselledd må først smøres med egnet fett og akselhylsen fylles. Deretter installeres drivakselen i bilen i omvendt rekkefølge. Når alt er montert, utføres den første prøvekjøringen.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon