Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler

Drivakselen er en av de viktigste delene av drivverket i moderne kjøretøy. Kilometer etter kilometer overfører komponentene kraften fra motoren til hjulene. Under bilen i området av chassiset er drivakselen utsatt for de høyeste belastningene. Det er derfor ikke overraskende at en drivaksel også kan være defekt på et tidspunkt. Hvis det er tegn på en defekt, bør drivakselen skiftes ut for ikke å sette kjøresikkerheten i fare. Vi svarer på alle spørsmål om drivakselen i vår guide.

Funksjon av drivaksler i bilen

Drivaksler er en del av drivlinjen og overfører drivkraften direkte til hjulene. For dette formålet er de koblet til girkassen eller differensialet på bilen på den ene siden. Den andre siden av drivakselen er festet til hjulet. Hver moderne bil har en drivaksel per drivhjul.

Det spiller ingen rolle om bilen er forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. For å sikre at dreiemomentet fra girkassen eller differensialet kan overføres pålitelig til hjulet under alle kjøreforhold, må hver drivaksel ha spesielle egenskaper. Tross alt beveger hjulene seg med fjæringene mens du kjører.

Drivakselen på en bil er utformet som en kardanaksel.

Under drift spretter bilens chassis konstant inn og ut, og styrevinkelen endres også. For at dreiemomentet skal overføres fra motoren via girkassen og til slutt til hjulene, må hver drivaksel være konstruert for å være bevegelig. I tillegg må drivakselen være i stand til å absorbere lengdeendringene som oppstår.

For dette formålet har hver drivaksel et ledd på hver side. Av denne grunn kalles drivakselen i bilen også en kardanaksel. Avhengig av kjøretøy og monteringsposisjon kan kardangakselleddet være utformet som et koppledd, stativledd eller kuleledd. Leddene går i fett og er beskyttet av en akselstøvel.

Typiske symptomer for en defekt drivaksel

Hvis drivakselen er defekt, oppstår det ofte typiske symptomer som kan brukes til å identifisere problemet. Imidlertid er det bare i svært få tilfeller en helt defekt drivaksel som er skyld i symptomene. Mye oftere er et ledd på drivakselen skadet eller slitt, og forårsaker dermed de typiske tegnene på en ødelagt drivaksel.

  • Knakelyder ved styring
  • Rattet flagrer under kjøring
  • Vibrasjoner i stasjonen under akselerasjon
  • Slipelyder i svinger
  • Lekkasje av fett på akselhylsen

En defekt drivaksel merkes ofte gjennom uvanlige lyder under kjøring. Disse inkluderer en høy skranglende eller knakende lyd når du kjører gjennom svinger. Noen ganger er det også vibrasjoner i kjøretøyet eller risting av rattet, for eksempel når du akselererer eller under lastendringer. Hvis mansjettene er defekte, vil fett synlig lekke ut.

Oversikt over vanlige årsaker til defekte drivaksler

Drivakslene på en bil utsettes ofte for de høyeste belastningene. Under kjøring og ved akselerasjon må drivakselen overføre store krefter. I tillegg utsettes komponenten i chassisområdet for store belastninger fra veiskitt, regn og veisalt. Dette kan føre til slitasje og defekter. Men andre årsaker er også mulige.

  • Slitasje med høy kjørelengde
  • Feil på drivakselen
  • Påkjenninger på grunn av sportslig kjøring
  • Terrengkjøring eller overbelastning

En av de vanligste årsakene i tillegg til slitasje er ødelagte akselmuffer. Hvis en akselhylse er ødelagt, vil fettet den inneholder lekke ut. I tillegg kan smuss trenge inn fra utsiden, noe som skader skjøten på drivakselen. Drivakselen er raskt defekt. En sporty kjørestil, terrengkjøring eller hyppig overbelastning av bilen kan også være ansvarlig for en ødelagt drivaksel.

Drivaksel defekt – diagnose og reparasjon

Hvis typiske symptomer indikerer en ødelagt drivaksel, bør kjøretøyet undersøkes nærmere. Ofte er det bare ett ledd på drivakselen som er defekt. Selv da kan det imidlertid lønne seg å bytte ut hele drivakselen for å spare kostnader for ytterligere reparasjoner. Erfarne bilmekanikere, for hvem en drivaksel ikke bare er en stang med to knotter, utfører gjerne reparasjonen på bilen sin selv.

  1. Diagnose: Bortsett fra en prøvekjøring, er den beste måten å avgjøre om drivakselen er defekt på løfteplattformen. Hvis en drivakselhylse er revet, kan man se fettsprut på opphenget eller dekket. Eventuelt slark i leddene kan konstateres ved å riste på drivakselen.
  2. Forbered for reparasjon: Uansett om et ledd skal skiftes ut eller drivakselen skal skiftes, må den gamle komponenten først fjernes. Reparasjonsprosedyren kan variere avhengig av kjøretøymodell. En reparasjonshåndbok som veiledning kan være til hjelp.
  3. Fjerne drivakselen: For å fjerne en drivaksel foran skal bilen løftes opp på en løfteplattform. Etter at hjulet er fjernet, kan akselmutteren og boltene på chassiset løsnes. Deretter presses drivakselen ut av styreknoken. Akselen kan skrus eller plugges inn i girkassen, slik at den løsnes tilsvarende.
  4. Sett inn den nye drivakselen: Etter å ha fjernet drivakselen, bytt den ut med en egnet reservedel. Hvert drivakselledd må først smøres med egnet fett og akselhylsen fylles. Deretter installeres drivakselen i bilen i omvendt rekkefølge. Når alt er montert, utføres den første prøvekjøringen.

Mest leste guider