Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
innhold
1. Vannpumpens funksjon i bilen
2. Vannpumpe defekt – bytte eller reparere?
3. Typiske symptomer på en defekt vannpumpe
For å forhindre at forbrenningsmotoren i bilen overopphetes, er konstant kjøling nødvendig. Vannpumpen sikrer en konstant strømning i kjølesystemet og en lav motortemperatur. Kjølevæskepumpen kan imidlertid bli defekt, spesielt hvis bilen har høy kjørelengde. I vår guide avslører vi symptomene på en defekt kjølevæskepumpe og hvorfor pumpen går i stykker. Du vil også motta verdifulle tips om hvordan du bytter vannpumpe.
Vannpumpens funksjon i bilen
Vannpumpen sørger for at motoren alltid forsynes med tilstrekkelig kjølevann. Dette er viktig slik at motoren ikke overopphetes. Nesten alle moderne biler med forbrenningsmotor har i dag et tilsvarende kjølesystem med kjølevann som kjølevæske. Varmen som genereres under motordrift kan dermed raskt ledes bort.
Pumpe setter vann i sirkulasjon
Så snart motoren er i gang, sørger vannpumpen for en konstant sirkulasjon av kjølevæsken. Kjølevæsken strømmer dermed pålitelig gjennom radiatoren foran på kjøretøyet. Her senkes temperaturen på kjølevæsken betydelig. Den avkjølte kjølevæsken føres deretter tilbake til motoren. Om nødvendig er varmeveksleren til varmeapparatet integrert i kjølekretsen.
Den mekanisk drevne kjølevæskepumpen
I de fleste moderne kjøretøy er en kjølevannspumpe installert som en mekanisk drevet pumpe. Pumpen er ofte flenset direkte til motorblokken og drives fra utsiden av en reim. Avhengig av kjøretøymodell og motor drives pumpen av kileremmen eller, i noen tilfeller, av tannremmen.
Kjølevæskepumpe med elektrisk motor
I tillegg til vannpumpen med mekanisk drift, finnes det også varianter som drives rent elektrisk. Her sørger en elektrisk motor for pumpens nødvendige omdreininger, helt uavhengig av forbrenningsmotorens turtall. Ytelsen til vannpumpen kan dermed tilpasses bedre til kravene til bilens drift.
Vannpumpe defekt – bytte eller reparere?
Hvis vannpumpen er defekt, oppstår spørsmålet: Bytt ut eller reparere? Det klare svaret er: å bytte ut den defekte vannpumpen anbefales raskt. Bare sjelden er det til og med mulig å reparere en ødelagt kjølevæskepumpe. I tillegg er mange komponenter i vannpumpen vanligvis utslitt når den går i stykker.
Å bytte vannpumpe er mindre tidkrevende enn å reparere komponenten. I tillegg kan en passende pumpe vanligvis fås relativt billig som reservedel. Kjølevæskepumpen kan imidlertid variere innen en modellgenerasjon avhengig av motoren. Dette bør tas i betraktning når du velger en ny eller god brukt pumpe.
Typiske symptomer på en defekt vannpumpe
Hvis vannpumpen er defekt, oppstår ofte typiske symptomer. Hvis pumpen svikter helt, stiger temperaturen i kjølesystemet raskt. Føreren blir informert om dette via kombiinstrumentet. En varsellampe kan også indikere overoppheting. I dette tilfellet bør bilen stoppes og motoren slås av.
Vannpumpen lekker
I tillegg til en fullstendig svikt i vannpumpen, forekommer lekkende vannpumper spesielt i eldre kjøretøy. I dette tilfellet kunngjøres svikt i vannpumpen på et tidlig stadium ved lekkasje av kjølevæske, som ofte fordamper umiddelbart på grunn av de høye temperaturene. En dråpe i kjølevæsken i ekspansjonstanken indikerer da ofte den defekte vannpumpen.
Vann under bilen eller støy
Hvis det er større lekkasjer i vannpumpen, er symptomer som kjølevæske som tydelig drypper, og små bassenger av kjølevæske under bilen også mulig. Støy kan også oppstå selv før kjølevæskepumpen svikter. For eksempel kunngjør en defekt vannpumpe seg med en slipende eller hamrende lyd.
Symptomer på en defekt vannpumpe på et øyeblikk:
- Motortemperaturen stiger plutselig
- Overoppheting av kjølesystemet
- Advarsel i kjøretøyets cockpit
- Varsellampe for kjølevæsketemperatur lyser
- Støy fra pumpeområdet
- Tap av kjølevann i kjølesystemet
- Kjølevann under bilen
Mulige årsaker til defekten på vannpumpen
Hvis vannpumpen er defekt, er det flere mulige årsaker. Spesielt med høy kjørelengde er progressiv slitasje ofte ansvarlig for den defekte vannpumpen. Når motoren går, blir vannpumpen alltid drevet, så den slites ut. Brudd på interne komponenter er også mulig.
Tap av vann på grunn av slitt tetning
Bortsett fra slitasje, er aldring av materialene ofte den avgjørende faktoren for en defekt i vannpumpen. På grunn av det konstante stresset forårsaket av høye temperaturer, kan tetningene til vannpumpen bli sprø og porøse. Som et resultat lekker mer og mer kjølevæske ut. Skader på grunn av smuss i kjølevæsken eller feil tilsetningsstoffer er også mulig.
Årsaker til defekten av vannpumpen i oversikten:
- Slitasje på vannpumpen ved høy kjørelengde
- Løpehjulet på innsiden er ødelagt
- Materialaldring på tetninger
- Fremmedlegeme i kjølevæsken
- Tilsetningsstoffer for kjøling uten produsentens godkjenning
Skifte av vannpumpe
Hvis vannpumpen er defekt, må den skiftes ut med en egnet reservedel. Diagnostisering og utskifting bør utføres raskt, da motorens kjølesystem ellers ikke lenger kan oppfylle sin funksjon. Dyktige bilmekanikere bytter gjerne ut vannpumpen selv. Den nøyaktige prosedyren for utskifting av kjølevæskepumpen kan variere avhengig av kjøretøy og motor.
Bytte ut en vannpumpe med kileremdrift i 5 trinn
- Diagnose: Før du begynner å bytte vannpumpe, bør det kontrolleres om det faktisk er en feil i pumpen. Det er også mulig at det er en feil i termostaten som frigjør kjølevæskekretsen til radiatoren når driftstemperaturen er nådd. Lekkasjer i vannpumpen kan ofte oppdages ved å trykke på kjølekretsen.
- Forbered for utskifting: For å kunne skifte vannpumpen må det gjøres forskjellige forberedelser avhengig av kjøretøymodellen. Ofte må deler i motorrommet demonteres for å komme til vannpumpen. Hvis kjølevæskepumpen drives av en kilerem, må remmen løsnes og fjernes fra pumpen.
- Fjern vannpumpen: Når alt er godt forberedt, kan fjerningen av den defekte kjølevæskepumpen begynne. Siden kjølevæske kan lekke ut, bør en tilstrekkelig stor beholder plasseres under for å samle den opp. Løsne deretter skrueforbindelsene til kjølevæskepumpen. Fjern deretter vannpumpen.
- Installer kjølevæskepumpen: Etter at den defekte delen er fjernet, kan den nye kjølevæskepumpen installeres. Før du gjør det, er det lurt å gjøre en kort sammenligning mellom de to komponentene. Dette skal sikre at riktig vannpumpe er installert. Den nye vannpumpen installeres i omvendt rekkefølge.
- Fullfør utskiftingen: Etter montering av vannpumpen spennes drivremmen igjen. Remmen kan også byttes ut med en ny samtidig. Fyll deretter på kjølevæske som angitt av bilprodusenten og luft ut kjølesystemet.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon