Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv

Bremsekaliperen er en viktig komponent i alle moderne bremsesystemer med skivebremser. Komponenten, også kjent som bremseklave eller knyttneveklave, kan imidlertid slites ut eller gå i stykker over tid. I denne veiledningen får du vite hvordan defekte bremsekalipere blir synlige og hva de mulige årsakene er. Du får også verdifulle tips om hvordan du bytter bremseklave i bilen din.

Bremsekaliperens funksjon i bilen

Som en del av bremsesystemet sørger bremsekaliperen for at bremseklossene presses presist og med høyt trykk mot bremseskiven. Bremsekaliperen styrer bremseklossene og tar imot bremsestempelet. Selve bremseklaven er koblet til bremseklaveholderen ved hjelp av styrebolter og kan beveges på denne måten.

Bremseklave overfører kraft under bremsing

Når føreren tråkker på bremsepedalen, omdannes denne kraften til bremsetrykk i hovedbremsesylinderen. Dette trykket overføres til bremsene via bremseledningene ved hjelp av bremsevæske. Her beveger bremsestempelet den bevegelige bremsekalipperen til den aktuelle bremsen. Bremsekaliperen presser dermed bremseklossene fast mot bremseskivene. Når bremsepedalen slippes opp, synker trykket i bremsesystemet. Ved hjelp av føringstappene beveger bremsekaliperne seg tilbake til utgangsposisjonen. Avhengig av bremsesystemet virker parkeringsbremsen også på de bakre bremseskivene via bremseklaverne. Ofte er en liten motor for funksjonen til den elektriske håndbremsen integrert i bremseklaveret.

Årsaker til feil på bremsekalipperen

Bremsekalipere er robust konstruert og regnes som slitesterke. I området rundt hjulopphenget utsettes de imidlertid for påkjenninger fra smuss, fuktighet og veisalt. Dette kan føre til slitasje og rust på bremsekalipperen, noe som ofte er årsaken til feil som oppstår. En sportslig kjørestil eller ettervirkninger av en ulykke kan også av og til føre til skader på bremsekaliperne.

Vanlige årsaker til defekte bremsekalipere:

  • Rust på grunn av værpåvirkning
  • Slitasje på grunn av sportslig kjørestil
  • Skader som følge av en ulykke
  • Feil under reparasjonen
  • Sprekker på grunn av varmebelastning

Symptomer på en defekt bremsekaliper

En intakt bremsekaliper sikrer pålitelig bremseevne i alle kjøresituasjoner. Hvis en bremsekaliper er defekt, vil typiske symptomer ofte peke mot den skadede delen. Når en bremsekaliper er defekt, har bilen for eksempel ofte en tendens til å lage uvanlige lyder og vibrasjoner under kjøring. Årsaken til dette er at bremseklossene gnisser mot bremseskiven på grunn av den defekte bremsekaliperen. Hvis bremsekaliperen på en brems er skadet, fordeles bremsekraften noen ganger ujevnt på de enkelte hjulene. Resultatet er at bilen trekker til den ene siden når du bremser. Når du tråkker på bremsepedalen, oppstår heller ikke den vanlige bremseeffekten. Når parkeringsbremsen aktiveres, er det ikke nok kraft mellom bremseklave og skive. Hvis bremseklossene slites ujevnt, er en defekt bremsekaliper en mulig forklaring.

Typiske tegn på en defekt bremsekaliper:

  • Støy eller vibrasjoner
  • Bremsene trekker på den ene siden
  • Bremseeffekten er redusert
  • Slitasje på bremsebelegget
  • Bremsekomforten er dårlig

Utskifting av bremseklave på en bil

Bremsekaliperen er en av de viktigste komponentene i moderne bremsesystemer med bremseskiver. Det er imidlertid ofte tegn på skader på bremsekaliperen, for eksempel sprekker eller kraftig korrosjon. I slike tilfeller må bremseklaven skiftes ut for å sikre fortsatt sikker kjøring. Utskifting av sikkerhetsrelevante komponenter, som for eksempel selve bremseklaveret, bør kun utføres av sakkyndige bilmekanikere.

  1. Inspiser bremsen: Det er ikke alltid selve bremseklaven som er årsaken til bremseproblemer. Slitte styrepinner eller et defekt bremsestempel kan også være årsaken. Derfor er det alltid viktig med en grundig diagnose av hele bremsesystemet.
  2. Forbered deg på demontering: For å fjerne den defekte bremsekaliperen løftes bilen opp på en løfteplattform eller jekkes opp med jekk og jekkstøtter. Deretter kan det aktuelle hjulet fjernes. Dette gir god tilgang til bremsen og sikrer nødvendig plass til reparasjonen.
  3. Demonter bremseledningen: Neste trinn er å skru av bremseledningen. Dette kan føre til at det lekker ut bremsevæske som må samles opp. For å forhindre ytterligere lekkasje kobles bremseledningen fra eller tettes med et egnet verktøy.
  4. Fjern bremsekalipperen: For å kunne fjerne bremsekalipperen må bremsekaliperens skrueforbindelser først løsnes. For bremsekalipere med parkeringsbrems er det nødvendig å løsne bremsekabelen. Fjern deretter bremsekaliperen fra bremsekaliperholderen og bremseskiven.
  5. Kontroller komponentene: Bremseklossene blir ofte skadet av en defekt bremsekaliper eller slites ujevnt. Derfor bør bremseklossene kontrolleres etter at du har fjernet bremsekaliperen. Det samme gjelder styrepinnene, støvmuffene og bremseklaveholderen.
  6. Monter bremsekaliberen: Den intakte bremsekaliberen monteres i omvendt rekkefølge. Dette gjøres ved at bremseklossene settes inn og bremsekaliberen boltes fast til festeanordningen. Følg produsentens spesifikasjoner for tiltrekkingsmoment og skruelås.
  7. Monter bremseslangen: Etter montering av bremsekaliperen må bremsen kobles til bremsesystemet igjen. Dette gjøres ved å koble til bremseslangen på det angitte punktet og trekke den til med tiltrekkingsmoment. Det samme gjelder for parkeringsbremsen.
  8. Luft ut bremsesystemet: Etter at alle komponenter er montert, er det nødvendig å lufte bremsesystemet. Dette gjøres ved å løsne utluftingsskruen på bremsekaliberen og lufte systemet i henhold til produsentens anvisninger. Deretter må manglende bremsevæske etterfylles og bremsen kontrolleres på nytt.

Hva du bør tenke på når du skifter bremsekaliberen

Når du bytter bremseklave, er det noen punkter du bør være oppmerksom på. Bremsestøv bør for eksempel ikke pustes inn, da det er helseskadelig. Det er også viktig å unngå kontakt med bremsevæske som kan lekke ut. Reparasjonsprosedyren kan variere avhengig av produsent og skivebremsens konstruksjon. Bremsekaliperens konstruksjon varierer avhengig av bilmodell. De fleste standardbiler har en flytende bremseklave med bevegelige lagre. Denne typen bremsekaliper kalles også knyttneve-kaliper fordi den omslutter bremseskiven som en knyttneve. Luksusbiler og sportsbiler har derimot ofte bremsesystemer med fast bremseklave og flere stempler.

Kontroll av komplette bremser og bremsestempler

Når bremsekaliperen skiftes ut, bør også alle andre komponenter i bremsesystemet kontrolleres. Siden komponentene i bremsesystemet uansett er demontert, er det spesielt enkelt å bytte ut andre deler. Bremsedeler som stempler, bremseklosser, styrepinner og bremseskiver kan enkelt kontrolleres for funksjon og slitasje under reparasjonen.

Mest leste guider