Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
innhold
1. Bremsekaliperens funksjon i bilen
2. Årsaker til feil på bremsekalipperen
Bremsekaliperen er en viktig komponent i alle moderne bremsesystemer med skivebremser. Komponenten, også kjent som bremseklave eller knyttneveklave, kan imidlertid slites ut eller gå i stykker over tid. I denne veiledningen får du vite hvordan defekte bremsekalipere blir synlige og hva de mulige årsakene er. Du får også verdifulle tips om hvordan du bytter bremseklave i bilen din.
Bremsekaliperens funksjon i bilen
Som en del av bremsesystemet sørger bremsekaliperen for at bremseklossene presses presist og med høyt trykk mot bremseskiven. Bremsekaliperen styrer bremseklossene og tar imot bremsestempelet. Selve bremseklaven er koblet til bremseklaveholderen ved hjelp av styrebolter og kan beveges på denne måten.
Bremseklave overfører kraft under bremsing
Når føreren tråkker på bremsepedalen, omdannes denne kraften til bremsetrykk i hovedbremsesylinderen. Dette trykket overføres til bremsene via bremseledningene ved hjelp av bremsevæske. Her beveger bremsestempelet den bevegelige bremsekalipperen til den aktuelle bremsen. Bremsekaliperen presser dermed bremseklossene fast mot bremseskivene. Når bremsepedalen slippes opp, synker trykket i bremsesystemet. Ved hjelp av føringstappene beveger bremsekaliperne seg tilbake til utgangsposisjonen. Avhengig av bremsesystemet virker parkeringsbremsen også på de bakre bremseskivene via bremseklaverne. Ofte er en liten motor for funksjonen til den elektriske håndbremsen integrert i bremseklaveret.
Årsaker til feil på bremsekalipperen
Bremsekalipere er robust konstruert og regnes som slitesterke. I området rundt hjulopphenget utsettes de imidlertid for påkjenninger fra smuss, fuktighet og veisalt. Dette kan føre til slitasje og rust på bremsekalipperen, noe som ofte er årsaken til feil som oppstår. En sportslig kjørestil eller ettervirkninger av en ulykke kan også av og til føre til skader på bremsekaliperne.
Vanlige årsaker til defekte bremsekalipere:
- Rust på grunn av værpåvirkning
- Slitasje på grunn av sportslig kjørestil
- Skader som følge av en ulykke
- Feil under reparasjonen
- Sprekker på grunn av varmebelastning
Symptomer på en defekt bremsekaliper
En intakt bremsekaliper sikrer pålitelig bremseevne i alle kjøresituasjoner. Hvis en bremsekaliper er defekt, vil typiske symptomer ofte peke mot den skadede delen. Når en bremsekaliper er defekt, har bilen for eksempel ofte en tendens til å lage uvanlige lyder og vibrasjoner under kjøring. Årsaken til dette er at bremseklossene gnisser mot bremseskiven på grunn av den defekte bremsekaliperen. Hvis bremsekaliperen på en brems er skadet, fordeles bremsekraften noen ganger ujevnt på de enkelte hjulene. Resultatet er at bilen trekker til den ene siden når du bremser. Når du tråkker på bremsepedalen, oppstår heller ikke den vanlige bremseeffekten. Når parkeringsbremsen aktiveres, er det ikke nok kraft mellom bremseklave og skive. Hvis bremseklossene slites ujevnt, er en defekt bremsekaliper en mulig forklaring.
Typiske tegn på en defekt bremsekaliper:
- Støy eller vibrasjoner
- Bremsene trekker på den ene siden
- Bremseeffekten er redusert
- Slitasje på bremsebelegget
- Bremsekomforten er dårlig
Utskifting av bremseklave på en bil
Bremsekaliperen er en av de viktigste komponentene i moderne bremsesystemer med bremseskiver. Det er imidlertid ofte tegn på skader på bremsekaliperen, for eksempel sprekker eller kraftig korrosjon. I slike tilfeller må bremseklaven skiftes ut for å sikre fortsatt sikker kjøring. Utskifting av sikkerhetsrelevante komponenter, som for eksempel selve bremseklaveret, bør kun utføres av sakkyndige bilmekanikere.
- Inspiser bremsen: Det er ikke alltid selve bremseklaven som er årsaken til bremseproblemer. Slitte styrepinner eller et defekt bremsestempel kan også være årsaken. Derfor er det alltid viktig med en grundig diagnose av hele bremsesystemet.
- Forbered deg på demontering: For å fjerne den defekte bremsekaliperen løftes bilen opp på en løfteplattform eller jekkes opp med jekk og jekkstøtter. Deretter kan det aktuelle hjulet fjernes. Dette gir god tilgang til bremsen og sikrer nødvendig plass til reparasjonen.
- Demonter bremseledningen: Neste trinn er å skru av bremseledningen. Dette kan føre til at det lekker ut bremsevæske som må samles opp. For å forhindre ytterligere lekkasje kobles bremseledningen fra eller tettes med et egnet verktøy.
- Fjern bremsekalipperen: For å kunne fjerne bremsekalipperen må bremsekaliperens skrueforbindelser først løsnes. For bremsekalipere med parkeringsbrems er det nødvendig å løsne bremsekabelen. Fjern deretter bremsekaliperen fra bremsekaliperholderen og bremseskiven.
- Kontroller komponentene: Bremseklossene blir ofte skadet av en defekt bremsekaliper eller slites ujevnt. Derfor bør bremseklossene kontrolleres etter at du har fjernet bremsekaliperen. Det samme gjelder styrepinnene, støvmuffene og bremseklaveholderen.
- Monter bremsekaliberen: Den intakte bremsekaliberen monteres i omvendt rekkefølge. Dette gjøres ved at bremseklossene settes inn og bremsekaliberen boltes fast til festeanordningen. Følg produsentens spesifikasjoner for tiltrekkingsmoment og skruelås.
- Monter bremseslangen: Etter montering av bremsekaliperen må bremsen kobles til bremsesystemet igjen. Dette gjøres ved å koble til bremseslangen på det angitte punktet og trekke den til med tiltrekkingsmoment. Det samme gjelder for parkeringsbremsen.
- Luft ut bremsesystemet: Etter at alle komponenter er montert, er det nødvendig å lufte bremsesystemet. Dette gjøres ved å løsne utluftingsskruen på bremsekaliberen og lufte systemet i henhold til produsentens anvisninger. Deretter må manglende bremsevæske etterfylles og bremsen kontrolleres på nytt.
Hva du bør tenke på når du skifter bremsekaliberen
Når du bytter bremseklave, er det noen punkter du bør være oppmerksom på. Bremsestøv bør for eksempel ikke pustes inn, da det er helseskadelig. Det er også viktig å unngå kontakt med bremsevæske som kan lekke ut. Reparasjonsprosedyren kan variere avhengig av produsent og skivebremsens konstruksjon. Bremsekaliperens konstruksjon varierer avhengig av bilmodell. De fleste standardbiler har en flytende bremseklave med bevegelige lagre. Denne typen bremsekaliper kalles også knyttneve-kaliper fordi den omslutter bremseskiven som en knyttneve. Luksusbiler og sportsbiler har derimot ofte bremsesystemer med fast bremseklave og flere stempler.
Kontroll av komplette bremser og bremsestempler
Når bremsekaliperen skiftes ut, bør også alle andre komponenter i bremsesystemet kontrolleres. Siden komponentene i bremsesystemet uansett er demontert, er det spesielt enkelt å bytte ut andre deler. Bremsedeler som stempler, bremseklosser, styrepinner og bremseskiver kan enkelt kontrolleres for funksjon og slitasje under reparasjonen.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon