Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.

Låsesystemet forhindrer effektivt tyveri av kjøretøyet og uautorisert tilgang til interiøret. Dette er grunnen til at visse låseanordninger og sikkerhetssystemer har blitt brukt helt siden bilproduksjonens begynnelse. Nå kan du lese mer om komponentene i låsesystemet og hvordan de fungerer.

Bilens låsesystem

Bilens låsesystem sørger for at kun autoriserte personer kan bruke bilen. Uvedkommende blir nektet adgang. Låser på alle bilens dører og klaffer har vist seg å være et effektivt virkemiddel. Systemet forhindrer også at kjøretøyet tas i bruk uten tillatelse. Et låssystem i bilbransjen består av flere deler.

  • Nøkkel til kjøretøyet
  • Låsesylinder
  • Dørlås
  • Tenningslås
  • Rattlås

Bilnøkkel

Bilnøkkelen brukes til å låse opp og låse bilens låser. I mange biler startes også motoren med en nøkkel. Eldre biler kan ha flere forskjellige nøkler til tanklokket, dørene, tenningslåsen eller hanskerommet. I moderne biler kan alle låser låses med en felles bilnøkkel. Fjernkontrollen til sentrallåsen er ofte integrert i bilnøkkelen, og det samme gjelder knappen for å åpne bagasjerommet.

Låssylinder

En låssylinder er hjertet i en mekanisk betjent sikkerhetslås. Sylinderen består vanligvis av et sylinderhus og en roterende sylinderkjerne. Låssylinderen kan bare betjenes og dreies for å låse opp låsen med den tilhørende nøkkelen. Avhengig av produsent og kjøretøygenerasjon er bilnøklene utstyrt med spor, slisser eller hull for dette formålet. Avhengig av bilmodell og låsemekanisme kan låsen betjenes eller sentrallåsen aktiveres via låssylinderen.

Dørlås

Med dørlås menes ikke låsen som brukes til å lukke døren, men låsemekanismen. Dørlåsen sørger for at bildøren er forsvarlig låst. Noen ganger er det en kombinasjon av en låsemekanisme for å lukke døren under kjøring og et låsesystem. Når bildøren er lukket, låser dørlåsen døren og forhindrer utilsiktet åpning under kjøring. Opplåsing skjer som regel mekanisk via en betjeningslenke eller en Bowden-kabel via dørhåndtakene.

Tenningslås

Tenningslåsen er en av de eldste sikkerhetsanordningene i bilindustrien. Den beskytter bilen mot uautorisert bruk ved å sikre at motoren bare kan startes via tenningslåsen. Nøkkelen kan bare tas ut av låsen når tenningen er slått av. Hvis det dreier seg om en diesel som ikke trenger tenning, kobler tenningslåsen i stedet ut systemer som f.eks. drivstofftilførselen. Etter at nøkkelen er satt inn, aktiveres tenningen gradvis ved å vri på nøkkelen, og deretter startes motoren.

Rattlås

En rattlås forhindrer at rattet i bilen kan dreies. Dette gjør den såkalte rattlåsen til en av de mest effektive og utbredte sikkerhetsanordningene for kjøretøy. I personbiler er rattlåsen vanligvis kombinert med tenningslåsen slik at den utgjør én enhet. Når føreren tar ut nøkkelen fra låsen, glir en bolt inn i et spor i rattet. Moderne biler er noen ganger utstyrt med en elektronisk rattlås, der styringen blokkeres ved hjelp av elektriske aktuatorer.

Sentrallås

Et sentrallåssystem gjør det mulig for føreren av en bil å låse opp eller låse alle bildørene samtidig. Dette gjøres enten ved å dreie nøkkelen i låssylinderen på bildøren eller ved hjelp av en fjernkontroll som hører til bilen. Ulike komponenter gjør denne praktiske funksjonen mulig.

  • Styreenhet for sentrallås
  • Sentrallåspumpe
  • Sentrallåsens styreenhet
  • Fjernkontroll for sentrallås

Sentrallåsens styreenhet

Sentrallåsens styreenhet styrer og overvåker alle sentrallåsens funksjoner. Mange moderne biler har i tillegg en ekstra styreenhet per dør som kommuniserer med sentrallåsen. I tillegg utfører betjeningsenheten kommandoer som føreren gir via fjernkontrollen. Betjeningsenheten styrer også dørlåsene, bagasjeromslåsen og alle aktuatorene. Hvis betjeningsenheten er defekt, er sentrallåsfunksjonen ikke tilgjengelig.

Pumpe for sentrallåsen

Mange sentrallåssystemer i eldre biler fungerer med et vakuumsystem. Det brukes undertrykk for å åpne og lukke dørlåsene via sentrallåsen. Det nødvendige vakuumet genereres av en vakuumpumpe. På noen bilmodeller er denne pumpen i sentr allåsesystemet også ansvarlig for lukking av dørene, jevn lukking av bagasjerommet, åpning av bagasjerommet eller setejustering. Pumpen er ofte defekt eller lekker, men den er enkel å bytte ut med en reservedel.

Aktuator for sentrallåsesystemet

Moderne sentrallåssystemer fungerer ofte helt elektronisk. I stedet for en tungvint låsing av dørene ved hjelp av vakuum eller andre pneumatiske systemer, brukes elektriske aktuatorer. Dette er servomotorer, dvs. små elektriske motorer som betjener dørlåsemekanismen. Når føreren trykker på radiosenderen eller vrir om nøkkelen i dørlåsen, aktiveres aktuatorene. Noen systemer gjør det også mulig å låse enkelte dører fra innsiden.

Fjernkontroll for sentrallås

Mange moderne biler har en fjernkontroll som føreren kan bruke til å låse opp eller låse bilen. Dette er alltid mulig på en viss avstand, og det må være visuell kontakt med bilen. Fjernkontroller med infrarøde sendere kan bare brukes på korte avstander, mens radiofjernkontroller også fungerer på større avstander. Avhengig av modell er fjernkontrollen for sentrallåsen enten separat eller integrert i bilnøkkelen i form av knapper.

Elektronisk startsperre

En elektronisk startsperre er en sikkerhetsanordning som skal gjøre det vanskeligere eller umulig å stjele et kjøretøy. Startsperren avbryter tenningen, drivstofftilførselen eller blokkerer startmotoren for å hindre at motoren starter.

  • Styreenhet til startsperren
  • Transponder for startsperre

Styreenhet for startsperre

Startsperrens styreenhet er den sentrale enheten i det elektroniske sikkerhetssystemet. Styreenheten overvåker alle funksjonene i sikkerhetssystemet og aktiverer startsperren. Dette skjer automatisk når nøkkelen tas ut av tenningslåsen eller når føreren forlater bilen med nøkkelen.

Elektronisk transponder

Et annet viktig element i den elektroniske startsperren er transponderen. Transponderen er en liten kommunikasjonsenhet som vanligvis er integrert direkte i bilnøkkelen. Når bilnøkkelen settes inn i tenningslåsen, identifiseres brikken i nøkkelen på en unik måte. Bare hvis denne identifikasjonen er korrekt, frigjør den elektroniske startsperren bilen.

Mest leste guider