Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
Låsesystemet forhindrer effektivt tyveri av kjøretøyet og uautorisert tilgang til interiøret. Dette er grunnen til at visse låseanordninger og sikkerhetssystemer har blitt brukt helt siden bilproduksjonens begynnelse. Nå kan du lese mer om komponentene i låsesystemet og hvordan de fungerer.
Bilens låsesystem
Bilens låsesystem sørger for at kun autoriserte personer kan bruke bilen. Uvedkommende blir nektet adgang. Låser på alle bilens dører og klaffer har vist seg å være et effektivt virkemiddel. Systemet forhindrer også at kjøretøyet tas i bruk uten tillatelse. Et låssystem i bilbransjen består av flere deler.
- Nøkkel til kjøretøyet
- Låsesylinder
- Dørlås
- Tenningslås
- Rattlås
Bilnøkkel
Bilnøkkelen brukes til å låse opp og låse bilens låser. I mange biler startes også motoren med en nøkkel. Eldre biler kan ha flere forskjellige nøkler til tanklokket, dørene, tenningslåsen eller hanskerommet. I moderne biler kan alle låser låses med en felles bilnøkkel. Fjernkontrollen til sentrallåsen er ofte integrert i bilnøkkelen, og det samme gjelder knappen for å åpne bagasjerommet.
Låssylinder
En låssylinder er hjertet i en mekanisk betjent sikkerhetslås. Sylinderen består vanligvis av et sylinderhus og en roterende sylinderkjerne. Låssylinderen kan bare betjenes og dreies for å låse opp låsen med den tilhørende nøkkelen. Avhengig av produsent og kjøretøygenerasjon er bilnøklene utstyrt med spor, slisser eller hull for dette formålet. Avhengig av bilmodell og låsemekanisme kan låsen betjenes eller sentrallåsen aktiveres via låssylinderen.
Dørlås
Med dørlås menes ikke låsen som brukes til å lukke døren, men låsemekanismen. Dørlåsen sørger for at bildøren er forsvarlig låst. Noen ganger er det en kombinasjon av en låsemekanisme for å lukke døren under kjøring og et låsesystem. Når bildøren er lukket, låser dørlåsen døren og forhindrer utilsiktet åpning under kjøring. Opplåsing skjer som regel mekanisk via en betjeningslenke eller en Bowden-kabel via dørhåndtakene.
Tenningslås
Tenningslåsen er en av de eldste sikkerhetsanordningene i bilindustrien. Den beskytter bilen mot uautorisert bruk ved å sikre at motoren bare kan startes via tenningslåsen. Nøkkelen kan bare tas ut av låsen når tenningen er slått av. Hvis det dreier seg om en diesel som ikke trenger tenning, kobler tenningslåsen i stedet ut systemer som f.eks. drivstofftilførselen. Etter at nøkkelen er satt inn, aktiveres tenningen gradvis ved å vri på nøkkelen, og deretter startes motoren.
Rattlås
En rattlås forhindrer at rattet i bilen kan dreies. Dette gjør den såkalte rattlåsen til en av de mest effektive og utbredte sikkerhetsanordningene for kjøretøy. I personbiler er rattlåsen vanligvis kombinert med tenningslåsen slik at den utgjør én enhet. Når føreren tar ut nøkkelen fra låsen, glir en bolt inn i et spor i rattet. Moderne biler er noen ganger utstyrt med en elektronisk rattlås, der styringen blokkeres ved hjelp av elektriske aktuatorer.
Sentrallås
Et sentrallåssystem gjør det mulig for føreren av en bil å låse opp eller låse alle bildørene samtidig. Dette gjøres enten ved å dreie nøkkelen i låssylinderen på bildøren eller ved hjelp av en fjernkontroll som hører til bilen. Ulike komponenter gjør denne praktiske funksjonen mulig.
- Styreenhet for sentrallås
- Sentrallåspumpe
- Sentrallåsens styreenhet
- Fjernkontroll for sentrallås
Sentrallåsens styreenhet
Sentrallåsens styreenhet styrer og overvåker alle sentrallåsens funksjoner. Mange moderne biler har i tillegg en ekstra styreenhet per dør som kommuniserer med sentrallåsen. I tillegg utfører betjeningsenheten kommandoer som føreren gir via fjernkontrollen. Betjeningsenheten styrer også dørlåsene, bagasjeromslåsen og alle aktuatorene. Hvis betjeningsenheten er defekt, er sentrallåsfunksjonen ikke tilgjengelig.
Pumpe for sentrallåsen
Mange sentrallåssystemer i eldre biler fungerer med et vakuumsystem. Det brukes undertrykk for å åpne og lukke dørlåsene via sentrallåsen. Det nødvendige vakuumet genereres av en vakuumpumpe. På noen bilmodeller er denne pumpen i sentr allåsesystemet også ansvarlig for lukking av dørene, jevn lukking av bagasjerommet, åpning av bagasjerommet eller setejustering. Pumpen er ofte defekt eller lekker, men den er enkel å bytte ut med en reservedel.
Aktuator for sentrallåsesystemet
Moderne sentrallåssystemer fungerer ofte helt elektronisk. I stedet for en tungvint låsing av dørene ved hjelp av vakuum eller andre pneumatiske systemer, brukes elektriske aktuatorer. Dette er servomotorer, dvs. små elektriske motorer som betjener dørlåsemekanismen. Når føreren trykker på radiosenderen eller vrir om nøkkelen i dørlåsen, aktiveres aktuatorene. Noen systemer gjør det også mulig å låse enkelte dører fra innsiden.
Fjernkontroll for sentrallås
Mange moderne biler har en fjernkontroll som føreren kan bruke til å låse opp eller låse bilen. Dette er alltid mulig på en viss avstand, og det må være visuell kontakt med bilen. Fjernkontroller med infrarøde sendere kan bare brukes på korte avstander, mens radiofjernkontroller også fungerer på større avstander. Avhengig av modell er fjernkontrollen for sentrallåsen enten separat eller integrert i bilnøkkelen i form av knapper.
Elektronisk startsperre
En elektronisk startsperre er en sikkerhetsanordning som skal gjøre det vanskeligere eller umulig å stjele et kjøretøy. Startsperren avbryter tenningen, drivstofftilførselen eller blokkerer startmotoren for å hindre at motoren starter.
- Styreenhet til startsperren
- Transponder for startsperre
Styreenhet for startsperre
Startsperrens styreenhet er den sentrale enheten i det elektroniske sikkerhetssystemet. Styreenheten overvåker alle funksjonene i sikkerhetssystemet og aktiverer startsperren. Dette skjer automatisk når nøkkelen tas ut av tenningslåsen eller når føreren forlater bilen med nøkkelen.
Elektronisk transponder
Et annet viktig element i den elektroniske startsperren er transponderen. Transponderen er en liten kommunikasjonsenhet som vanligvis er integrert direkte i bilnøkkelen. Når bilnøkkelen settes inn i tenningslåsen, identifiseres brikken i nøkkelen på en unik måte. Bare hvis denne identifikasjonen er korrekt, frigjør den elektroniske startsperren bilen.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon