Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
innhold
1. Klimaanleggets funksjon i bilen
2. Klimaanleggets funksjon og komponenter
Et klimaanlegg er nå standard i alle moderne biler. I bilen sørger klimaanlegget for kjøling om sommeren og øker komforten under kjøring. I tillegg reduserer klimaanlegget luftfuktigheten og beskytter vinduene mot dugg om høsten. Bilens klimaanlegg omfatter også varmeapparatet, som sprer behagelig varme i bilen i de kalde månedene. Finn ut alt du trenger å vite om klimaanlegg, oppvarming og klimakontroll i bilen.
Klimaanleggets funksjon i bilen
Klimaanlegget sørger for at temperaturen i kupeen i bilen alltid er behagelig. Til dette formålet er alle biler utstyrt med et varmesystem som sørger for behagelige temperaturer om vinteren. Moderne biler har også et klimaanlegg som sørger for behagelig avkjøling av interiøret når utetemperaturen er høy. Et ventilasjonssystem er ansvarlig for å fordele den varme eller kalde luften i bilen. En eller flere vifter genererer en luftstrøm som strømmer fra luftdysene og inn i kupeen. Sjåføren kan påvirke luftfordelingen, intensiteten eller ønsket temperatur ved hjelp av ulike betjeningselementer.
Klimaanlegg i bilen og sikkerhet
Klimaanlegg i bilen øker ikke bare kjørekomforten, det forbedrer også sikkerheten under kjøring. Klimaanlegget sørger blant annet for at det kun tilføres tørket omgivelsesluft til kupéen. Dette forhindrer at vinduene dugger til når luftfuktigheten er høy om høsten, noe som forbedrer førerens sikt. Intens varme om sommeren reduserer raskt konsentrasjonen under kjøring. Noen sjåfører får også problemer med blodsirkulasjonen når temperaturen i bilen stiger. Hvis temperaturen i bilen derimot er behagelig, kan føreren konsentrere seg bedre. Klimaanlegget bidrar dermed til å forebygge ulykker.
Klimaanleggets funksjon og komponenter
Klimaanlegget i en bil er et lukket system der et kjølemiddel sirkulerer under trykk. I prinsippet fungerer klimaanlegg i biler på samme måte som alle andre klimaanlegg, og det er knapt noen forskjell i måten de fungerer på. Bortsett fra kompressoren, som er den viktigste delen, består klimaanlegget i en bil av en kondensator, et klimafilter, en ekspansjonsventil og en fordamper. Kjølemediet komprimeres av en kompressor og føres under trykk inn i kondensatoren. Kondensatoren trekker ut varme fra kjølemediet. Deretter ledes kjølemediet gjennom klimaanleggets tørketrommel og ekspansjonsventilen til fordamperen. Fordamperen sørger for at luften kommer inn i kupeen med en betydelig lavere temperatur.
En oversikt over viktige komponenter i klimaanlegget
- Klimakompressor: Kompressoren, også kjent som klimapumpen, er hjertet i klimaanlegget. I biler drives disse kompressorene direkte av motoren ved hjelp av en rem og holdes på plass av en brakett eller et beslag for klimaanleggspumpen. Kompressoren komprimerer kjølemediet i klimaanlegget under høyt trykk, slik at temperaturen stiger.
- Kondensator: Fra kompressoren føres det nå gassformige kjølemediet inn i kondensatoren. Denne er vanligvis plassert foran på bilen i nærheten av radiatoren. En vifte med løpehjul sørger for at tilstrekkelig luft strømmer gjennom kondensatoren ved behov. Dette fører til at kondensatoren avgir varmen i kjølemediet til omgivelsene.
- Klimatørker: Klimaanlegg i biler har en tørker som fungerer etter samme prinsipp som en filtertørker. Klimaanleggets tørketrommel filtrerer ut suspenderte stoffer og forurensninger, som for eksempel slitasje fra kompressoren, fra kjølemediet. Filteret fjerner også fuktighet fra kjølemediet, noe som kan føre til korrosjon eller feil i systemet.
- Ekspansjonsventil: Ekspansjonsventilen styrer strømmen av kjølemiddel inn i fordamperen i klimaanlegget. Det er et jevnt trykk foran ekspansjonsventilen, mens kjølemediet bak ventilen får slappe av i fordamperen. Noen klimaanlegg har en strupeventil i stedet for ekspansjonsventilen som kjølemediet ledes gjennom.
- Fordamper: Fordamperen er en varmeveksler som kjøler ned interiøret. Når kjølemediet bak ekspansjonsventilen ekspanderer inn i fordamperen, går det over fra væske til gass. I denne prosessen trekkes varme ut av luften som strømmer gjennom fordamperen. Det store overflatearealet sikrer god kjøleytelse.
Varmeapparatet og dets komponenter
Bilens varmeapparat sørger for behagelig temperatur inne i bilen når det er kaldt ute. I biler med forbrenningsmotor genererer motoren varmeenergien til varmeapparatet. I biler med elmotor brukes et elektrisk varmeapparat som får strøm fra batteriene. Varmeapparatet er et lovpålagt krav for biler i Tyskland og må være i orden. En kort test før hovedkontrollen anbefales derfor.
- Varmeveksler: Varmeveksleren overfører varmen fra kjølevannet til kupeen. Det varme kjølevannet strømmer gjennom den, og en luftvifte passerer gjennom den.
- Varmevifte: Varmeviften er montert i nærheten av kupeen, vanligvis bak dashbordet. Her sørger viften for den nødvendige luftstrømmen i bilen.
- Varmevekslerslange: Varmeveksleren forsynes med varmt kjølevann via varmevekslerslangen. Returen til motoren skjer også via en slange.
- Varmeapparathus: Varmeapparathuset inneholder varmeapparatet og, avhengig av modell, også viften. Brytere og reguleringsspjeld kan være integrert i huset.
- Blåsemotstand: Mange bilmodeller har en motstand for varmeapparatets vifte. Dette gjør det mulig å koble viften i ulike trinn.
- Varmeelement: Et varmeelement for den elektriske tilleggsluftvarmeren genererer varme fra elektrisitet. På denne måten varmes bilen opp selv om motoren ennå ikke er tilstrekkelig varm.
Regulering av varme og klimaanlegg
Temperaturreguleringen i kupeen krever et perfekt samspill mellom ulike komponenter. Et komplekst system sørger for behagelige temperaturer i kupeen til alle årstider. Føreren regulerer ønsket temperatur på dashbordet. Avhengig av modell betjenes systemet via ulike brytere, glidebrytere eller dreieknapper. For å spare energi bør klimaanlegget slås av når det ikke er behov for kjøling.
Moderne biler har et automatisk styringssystem for klimaanlegg og oppvarming. Her kan føreren fritt velge ønsket klima, for eksempel temperatur og noen ganger også luftfuktighet. Det automatiske klimaanlegget regulerer klimaanlegget i henhold til dette eller aktiverer varmefunksjonen. En klimaanleggssensor måler klimaet i kupeen og sender dataene til klimaanleggets styreenhet.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon