Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg

Et klimaanlegg er nå standard i alle moderne biler. I bilen sørger klimaanlegget for kjøling om sommeren og øker komforten under kjøring. I tillegg reduserer klimaanlegget luftfuktigheten og beskytter vinduene mot dugg om høsten. Bilens klimaanlegg omfatter også varmeapparatet, som sprer behagelig varme i bilen i de kalde månedene. Finn ut alt du trenger å vite om klimaanlegg, oppvarming og klimakontroll i bilen.

Klimaanleggets funksjon i bilen

Klimaanlegget sørger for at temperaturen i kupeen i bilen alltid er behagelig. Til dette formålet er alle biler utstyrt med et varmesystem som sørger for behagelige temperaturer om vinteren. Moderne biler har også et klimaanlegg som sørger for behagelig avkjøling av interiøret når utetemperaturen er høy. Et ventilasjonssystem er ansvarlig for å fordele den varme eller kalde luften i bilen. En eller flere vifter genererer en luftstrøm som strømmer fra luftdysene og inn i kupeen. Sjåføren kan påvirke luftfordelingen, intensiteten eller ønsket temperatur ved hjelp av ulike betjeningselementer.

Klimaanlegg i bilen og sikkerhet

Klimaanlegg i bilen øker ikke bare kjørekomforten, det forbedrer også sikkerheten under kjøring. Klimaanlegget sørger blant annet for at det kun tilføres tørket omgivelsesluft til kupéen. Dette forhindrer at vinduene dugger til når luftfuktigheten er høy om høsten, noe som forbedrer førerens sikt. Intens varme om sommeren reduserer raskt konsentrasjonen under kjøring. Noen sjåfører får også problemer med blodsirkulasjonen når temperaturen i bilen stiger. Hvis temperaturen i bilen derimot er behagelig, kan føreren konsentrere seg bedre. Klimaanlegget bidrar dermed til å forebygge ulykker.

Klimaanleggets funksjon og komponenter

Klimaanlegget i en bil er et lukket system der et kjølemiddel sirkulerer under trykk. I prinsippet fungerer klimaanlegg i biler på samme måte som alle andre klimaanlegg, og det er knapt noen forskjell i måten de fungerer på. Bortsett fra kompressoren, som er den viktigste delen, består klimaanlegget i en bil av en kondensator, et klimafilter, en ekspansjonsventil og en fordamper. Kjølemediet komprimeres av en kompressor og føres under trykk inn i kondensatoren. Kondensatoren trekker ut varme fra kjølemediet. Deretter ledes kjølemediet gjennom klimaanleggets tørketrommel og ekspansjonsventilen til fordamperen. Fordamperen sørger for at luften kommer inn i kupeen med en betydelig lavere temperatur.

En oversikt over viktige komponenter i klimaanlegget

  1. Klimakompressor: Kompressoren, også kjent som klimapumpen, er hjertet i klimaanlegget. I biler drives disse kompressorene direkte av motoren ved hjelp av en rem og holdes på plass av en brakett eller et beslag for klimaanleggspumpen. Kompressoren komprimerer kjølemediet i klimaanlegget under høyt trykk, slik at temperaturen stiger.
  2. Kondensator: Fra kompressoren føres det nå gassformige kjølemediet inn i kondensatoren. Denne er vanligvis plassert foran på bilen i nærheten av radiatoren. En vifte med løpehjul sørger for at tilstrekkelig luft strømmer gjennom kondensatoren ved behov. Dette fører til at kondensatoren avgir varmen i kjølemediet til omgivelsene.
  3. Klimatørker: Klimaanlegg i biler har en tørker som fungerer etter samme prinsipp som en filtertørker. Klimaanleggets tørketrommel filtrerer ut suspenderte stoffer og forurensninger, som for eksempel slitasje fra kompressoren, fra kjølemediet. Filteret fjerner også fuktighet fra kjølemediet, noe som kan føre til korrosjon eller feil i systemet.
  4. Ekspansjonsventil: Ekspansjonsventilen styrer strømmen av kjølemiddel inn i fordamperen i klimaanlegget. Det er et jevnt trykk foran ekspansjonsventilen, mens kjølemediet bak ventilen får slappe av i fordamperen. Noen klimaanlegg har en strupeventil i stedet for ekspansjonsventilen som kjølemediet ledes gjennom.
  5. Fordamper: Fordamperen er en varmeveksler som kjøler ned interiøret. Når kjølemediet bak ekspansjonsventilen ekspanderer inn i fordamperen, går det over fra væske til gass. I denne prosessen trekkes varme ut av luften som strømmer gjennom fordamperen. Det store overflatearealet sikrer god kjøleytelse.

Varmeapparatet og dets komponenter

Bilens varmeapparat sørger for behagelig temperatur inne i bilen når det er kaldt ute. I biler med forbrenningsmotor genererer motoren varmeenergien til varmeapparatet. I biler med elmotor brukes et elektrisk varmeapparat som får strøm fra batteriene. Varmeapparatet er et lovpålagt krav for biler i Tyskland og må være i orden. En kort test før hovedkontrollen anbefales derfor.

  • Varmeveksler: Varmeveksleren overfører varmen fra kjølevannet til kupeen. Det varme kjølevannet strømmer gjennom den, og en luftvifte passerer gjennom den.
  • Varmevifte: Varmeviften er montert i nærheten av kupeen, vanligvis bak dashbordet. Her sørger viften for den nødvendige luftstrømmen i bilen.
  • Varmevekslerslange: Varmeveksleren forsynes med varmt kjølevann via varmevekslerslangen. Returen til motoren skjer også via en slange.
  • Varmeapparathus: Varmeapparathuset inneholder varmeapparatet og, avhengig av modell, også viften. Brytere og reguleringsspjeld kan være integrert i huset.
  • Blåsemotstand: Mange bilmodeller har en motstand for varmeapparatets vifte. Dette gjør det mulig å koble viften i ulike trinn.
  • Varmeelement: Et varmeelement for den elektriske tilleggsluftvarmeren genererer varme fra elektrisitet. På denne måten varmes bilen opp selv om motoren ennå ikke er tilstrekkelig varm.

Regulering av varme og klimaanlegg

Temperaturreguleringen i kupeen krever et perfekt samspill mellom ulike komponenter. Et komplekst system sørger for behagelige temperaturer i kupeen til alle årstider. Føreren regulerer ønsket temperatur på dashbordet. Avhengig av modell betjenes systemet via ulike brytere, glidebrytere eller dreieknapper. For å spare energi bør klimaanlegget slås av når det ikke er behov for kjøling.

Moderne biler har et automatisk styringssystem for klimaanlegg og oppvarming. Her kan føreren fritt velge ønsket klima, for eksempel temperatur og noen ganger også luftfuktighet. Det automatiske klimaanlegget regulerer klimaanlegget i henhold til dette eller aktiverer varmefunksjonen. En klimaanleggssensor måler klimaet i kupeen og sender dataene til klimaanleggets styreenhet.

Mest leste guider