Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.

Forbrenningsmotorer krever pålitelig drivstofftilførsel for å fungere. For å sikre dette er det mange komponenter i drivstofftilførselen som arbeider tett sammen. Finn ut hvordan drivstoffet kommer fra bilens tank til sylinderen. Du får også vite alt om de enkelte komponentene i drivstoffsystemet og drivstoffinnsprøytningen.

Slik kommer drivstoffet fra tanken til sylinderen

Drivstoffets vei fra tanken til sylinderen er enkel å følge. Det kan imidlertid forekomme avvik avhengig av kjøretøymodell og installert drivstoffsystem. I en moderne forbrenningsmotor med direkte innsprøytning tar drivstoffet følgende vei:

  1. Drivstoffet pumpes ut av drivstofftanken av drivstoffpumpen. Deretter passerer drivstoffet gjennom drivstoffilteret, der det filtreres. Derfra transporteres drivstoffet videre gjennom en drivstoffledning til høytrykkspumpen.
  2. Høytrykkspumpen eller innsprøytningspumpen setter drivstoffet under trykk. Herfra ledes en viss mengde drivstoff til drivstofffordeleren eller høytrykksskinnen. Overskytende drivstoff strømmer tilbake til tanken via en returledning.
  3. Drivstofffordeleren lagrer det trykksatte drivstoffet og gjør det tilgjengelig for innsprøyting. Etter behov sprøytes drivstoffet inn i sylinderens forbrenningskammer via en innsprøytningsdyse. Innsprøytningen og innsprøytningstidspunktet styres av motorens styreenhet.

Komponentene i drivstoffsystemet

Bilens drivstoffsystem består av en rekke komponenter. Hver komponent har en spesifikk oppgave. Her har vi samlet de enkelte komponentene i drivstoffsystemet i moderne biler.

Drivstofftank

Bilens drivstoff tank inneholder det nødvendige drivstoffet, for eksempel diesel eller bensin. Avhengig av modell er tanken laget av metall eller, i moderne biler, for det meste av plast. I biler er tanken ofte plassert under bilen eller i baksetet. Drivstofftanken har de nødvendige tilkoblingene for sprøytetilførsel, tankmåling og sprøyteuttak.

Tankrem

Tankremmen eller flere tankreimer brukes til å feste drivstofftanken under kjøretøyet. Som regel er dette fleksible metallbånd eller metallstrips som omslutter kjøretøyets drivstofftank. Tankstroppene festes til karosseriet ved hjelp av en skrueforbindelse. Noen produsenter bruker formede metallbraketter som tankstropper.

Påfyllingslokk

Et tanklokk er en sikker lukking av påfyllingsstussen eller påfyllingsåpningen. Tanklokket forhindrer blant annet at drivstoffet renner ut av tanken. Ofte er tanklokket låsbart for å forhindre drivstofftyveri. Mange modeller har en ventil integrert i lokket for å utjevne trykket i tanken.

Påfyllingslokk

Påfyllingsklaffen skjuler påfyllingsstussen eller påfyllingsåpningen med tanklokket. Siden klaffen er tilpasset karosseriets form og lakkert i samme farge, blir resultatet et bedre utseende. I tillegg beskytter påfyllingsklaffen påfyllingsåpningen mot smuss og uvedkommende. Avhengig av modell er påfyllingsklaffen laget av metall eller plast.

Påfyllingsstuss

Påfyllingsstussen gjør det enkelt å fylle drivstoff på bilen utenfra. Påfyllingsstussen utgjør forbindelsen mellom påfyllingsåpningen og tanken. Den består vanligvis av et plast- eller metallrør som drivstoffet strømmer gjennom ved påfylling. Avhengig av bilmodell kan det være integrert en utluftingsledning i påfyllingsstussen.

Tanksensor

En tanksensor måler nivået i drivstofftanken og overfører informasjonen elektronisk. Tanksensoren har som regel en flottør som følger drivstoffnivået i tanken. Avhengig av flottørens posisjon beveges en mekanisme som endrer en variabel elektrisk motstand.

Drivstoffmåler

Drivstoffmåleren eller tankmåleren viser hvor mye drivstoff som er igjen i tanken. For å gjøre dette bruker komponenten informasjonen om drivstoffnivået fra tanksensoren. Drivstoffmåleren er vanligvis integrert i førerens synsfelt på dashbordet eller i kombiinstrumentet. Avhengig av modell er den utformet som et digitalt display eller analogt med en peker.

Drivstoffpumpe

Drivstoffpumpen leverer drivstoff fra tanken til motoren. I moderne biler fungerer drivstoffpumpen kun som en forforsyningspumpe. En annen pumpe, en høytrykkspumpe, er ansvarlig for å sprøyte drivstoffet inn i motoren. Drivstoffpumper deles inn i bensinpumper og dieselpumper, som har ulik konstruksjon.

Drivstoffledning

Drivstoffledninger sørger for pålitelig transport av bensin eller diesel i kjøretøyet. En slik ledning forbinder for eksempel tanken bak i bilen med motorrommet. De ulike komponentene i drivstoffsystemet er også forbundet med drivstoffledninger. Ledningene er laget av metall eller plast.

Drivstoffilter

Et drivstoff ilter sørger for at smusspartikler eller svevepartikler filtreres ut av drivstoffet. Dette forhindrer effektivt skader på motoren eller deler av drivstoffsystemet. Drivstoffiltre er plassert i motorrommet eller under kjøretøyet. Filtre for diesel skiller seg fra drivstoffiltre for bensin.

Enhet for drivstofftilførsel

Drivstofftilførselenheten monteres direkte i bilens tank og kombinerer ulike komponenter i én og samme komponent. Avhengig av modell kan det dreie seg om drivstoffpumpe, tanksensor eller komponenter som filter eller reguleringsventil. Drivstofftilførselenheten kalles også drivstofftilførselsmodul.

Motorens innsprøytningssystem

Innsprøytningssystemet er ansvarlig for å sprøyte drivstoff inn i forbrenningskamrene. Det kalles også innsprøytning eller innsprøytningssystem. Moderne drivstoffinnsprøytning gjør det mulig å utnytte drivstoffet optimalt og samtidig holde eksosutslippene lave. Innsprøytningssystemet består av ulike komponenter.

Høytrykkspumpe

En høytrykkspumpe er en del av alle moderne drivstoffsystemer med direkte innsprøyting. Her settes drivstoffet under høyt trykk av pumpen og sprøytes deretter inn. Høytrykkspumper brukes både til dieselmotorer med direkte innsprøytning og bensinmotorer. En forforsyningspumpe forsyner høytrykkspumpen med drivstoff.

Innsprøytningsdyse

Innsprøytningsdysen sprøyter inn riktig mengde drivstoff i sylinderen. I bensinmotorer kalles komponenten innsprøytningsventil, i dieselmotorer kalles den injektor. Moderne motorer har en separat innsprøytningsdyse for hver sylinder. Drivstoffet finforstøves via innsprøytningsdysen og kan dermed antennes optimalt i forbrenningskammeret.

Motorens styreenhet

Motorens styreenhet regulerer de komplekse innsprøytnings- og tenningsprosessene. Elektronikken styrer blant annet innsprøytningsventilene. Basert på ulike sensorverdier bestemmer motorstyringen riktig tidspunkt for innsprøyting av drivstoff og innsprøytingsmengde. Dette gir best mulig forbrenning.

Mest leste guider