Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
Forbrenningsmotorer krever pålitelig drivstofftilførsel for å fungere. For å sikre dette er det mange komponenter i drivstofftilførselen som arbeider tett sammen. Finn ut hvordan drivstoffet kommer fra bilens tank til sylinderen. Du får også vite alt om de enkelte komponentene i drivstoffsystemet og drivstoffinnsprøytningen.
Slik kommer drivstoffet fra tanken til sylinderen
Drivstoffets vei fra tanken til sylinderen er enkel å følge. Det kan imidlertid forekomme avvik avhengig av kjøretøymodell og installert drivstoffsystem. I en moderne forbrenningsmotor med direkte innsprøytning tar drivstoffet følgende vei:
- Drivstoffet pumpes ut av drivstofftanken av drivstoffpumpen. Deretter passerer drivstoffet gjennom drivstoffilteret, der det filtreres. Derfra transporteres drivstoffet videre gjennom en drivstoffledning til høytrykkspumpen.
- Høytrykkspumpen eller innsprøytningspumpen setter drivstoffet under trykk. Herfra ledes en viss mengde drivstoff til drivstofffordeleren eller høytrykksskinnen. Overskytende drivstoff strømmer tilbake til tanken via en returledning.
- Drivstofffordeleren lagrer det trykksatte drivstoffet og gjør det tilgjengelig for innsprøyting. Etter behov sprøytes drivstoffet inn i sylinderens forbrenningskammer via en innsprøytningsdyse. Innsprøytningen og innsprøytningstidspunktet styres av motorens styreenhet.
Komponentene i drivstoffsystemet
Bilens drivstoffsystem består av en rekke komponenter. Hver komponent har en spesifikk oppgave. Her har vi samlet de enkelte komponentene i drivstoffsystemet i moderne biler.
Drivstofftank
Bilens drivstoff tank inneholder det nødvendige drivstoffet, for eksempel diesel eller bensin. Avhengig av modell er tanken laget av metall eller, i moderne biler, for det meste av plast. I biler er tanken ofte plassert under bilen eller i baksetet. Drivstofftanken har de nødvendige tilkoblingene for sprøytetilførsel, tankmåling og sprøyteuttak.
Tankrem
Tankremmen eller flere tankreimer brukes til å feste drivstofftanken under kjøretøyet. Som regel er dette fleksible metallbånd eller metallstrips som omslutter kjøretøyets drivstofftank. Tankstroppene festes til karosseriet ved hjelp av en skrueforbindelse. Noen produsenter bruker formede metallbraketter som tankstropper.
Påfyllingslokk
Et tanklokk er en sikker lukking av påfyllingsstussen eller påfyllingsåpningen. Tanklokket forhindrer blant annet at drivstoffet renner ut av tanken. Ofte er tanklokket låsbart for å forhindre drivstofftyveri. Mange modeller har en ventil integrert i lokket for å utjevne trykket i tanken.
Påfyllingslokk
Påfyllingsklaffen skjuler påfyllingsstussen eller påfyllingsåpningen med tanklokket. Siden klaffen er tilpasset karosseriets form og lakkert i samme farge, blir resultatet et bedre utseende. I tillegg beskytter påfyllingsklaffen påfyllingsåpningen mot smuss og uvedkommende. Avhengig av modell er påfyllingsklaffen laget av metall eller plast.
Påfyllingsstuss
Påfyllingsstussen gjør det enkelt å fylle drivstoff på bilen utenfra. Påfyllingsstussen utgjør forbindelsen mellom påfyllingsåpningen og tanken. Den består vanligvis av et plast- eller metallrør som drivstoffet strømmer gjennom ved påfylling. Avhengig av bilmodell kan det være integrert en utluftingsledning i påfyllingsstussen.
Tanksensor
En tanksensor måler nivået i drivstofftanken og overfører informasjonen elektronisk. Tanksensoren har som regel en flottør som følger drivstoffnivået i tanken. Avhengig av flottørens posisjon beveges en mekanisme som endrer en variabel elektrisk motstand.
Drivstoffmåler
Drivstoffmåleren eller tankmåleren viser hvor mye drivstoff som er igjen i tanken. For å gjøre dette bruker komponenten informasjonen om drivstoffnivået fra tanksensoren. Drivstoffmåleren er vanligvis integrert i førerens synsfelt på dashbordet eller i kombiinstrumentet. Avhengig av modell er den utformet som et digitalt display eller analogt med en peker.
Drivstoffpumpe
Drivstoffpumpen leverer drivstoff fra tanken til motoren. I moderne biler fungerer drivstoffpumpen kun som en forforsyningspumpe. En annen pumpe, en høytrykkspumpe, er ansvarlig for å sprøyte drivstoffet inn i motoren. Drivstoffpumper deles inn i bensinpumper og dieselpumper, som har ulik konstruksjon.
Drivstoffledning
Drivstoffledninger sørger for pålitelig transport av bensin eller diesel i kjøretøyet. En slik ledning forbinder for eksempel tanken bak i bilen med motorrommet. De ulike komponentene i drivstoffsystemet er også forbundet med drivstoffledninger. Ledningene er laget av metall eller plast.
Drivstoffilter
Et drivstoff ilter sørger for at smusspartikler eller svevepartikler filtreres ut av drivstoffet. Dette forhindrer effektivt skader på motoren eller deler av drivstoffsystemet. Drivstoffiltre er plassert i motorrommet eller under kjøretøyet. Filtre for diesel skiller seg fra drivstoffiltre for bensin.
Enhet for drivstofftilførsel
Drivstofftilførselenheten monteres direkte i bilens tank og kombinerer ulike komponenter i én og samme komponent. Avhengig av modell kan det dreie seg om drivstoffpumpe, tanksensor eller komponenter som filter eller reguleringsventil. Drivstofftilførselenheten kalles også drivstofftilførselsmodul.
Motorens innsprøytningssystem
Innsprøytningssystemet er ansvarlig for å sprøyte drivstoff inn i forbrenningskamrene. Det kalles også innsprøytning eller innsprøytningssystem. Moderne drivstoffinnsprøytning gjør det mulig å utnytte drivstoffet optimalt og samtidig holde eksosutslippene lave. Innsprøytningssystemet består av ulike komponenter.
Høytrykkspumpe
En høytrykkspumpe er en del av alle moderne drivstoffsystemer med direkte innsprøyting. Her settes drivstoffet under høyt trykk av pumpen og sprøytes deretter inn. Høytrykkspumper brukes både til dieselmotorer med direkte innsprøytning og bensinmotorer. En forforsyningspumpe forsyner høytrykkspumpen med drivstoff.
Innsprøytningsdyse
Innsprøytningsdysen sprøyter inn riktig mengde drivstoff i sylinderen. I bensinmotorer kalles komponenten innsprøytningsventil, i dieselmotorer kalles den injektor. Moderne motorer har en separat innsprøytningsdyse for hver sylinder. Drivstoffet finforstøves via innsprøytningsdysen og kan dermed antennes optimalt i forbrenningskammeret.
Motorens styreenhet
Motorens styreenhet regulerer de komplekse innsprøytnings- og tenningsprosessene. Elektronikken styrer blant annet innsprøytningsventilene. Basert på ulike sensorverdier bestemmer motorstyringen riktig tidspunkt for innsprøyting av drivstoff og innsprøytingsmengde. Dette gir best mulig forbrenning.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon