Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ut?
innhold
1. Hvordan klimaanleggets kompressor fungerer
2. Klimaanleggskompressor defekt – Bytt eller reparer?
3. Symptomer på en defekt klimaanleggskompressor
Et klimaanlegg i bilen sørger for behagelige temperaturer i de varme sommermånedene. Hvis den forventede avkjølingen ikke starter selv om det automatiske klimaanlegget er slått på, er klimaanleggskompressoren ofte defekt. Finn ut nå hvilke symptomer som indikerer en feil i klimaanleggskompressoren og hvilke årsaker som er mulige. Vi avslører også når en utskifting eller reparasjon er verdt og hvordan klimaanleggskompressoren byttes ut.
Hvordan klimaanleggets kompressor fungerer
Som det sentrale elementet i klimaanlegget komprimerer klimaanleggskompressoren kjølemediet den inneholder. For dette formålet suger kompressoren inn det gassformige kjølemediet fra fordamperen. Under kompresjonen stiger temperaturen på kjølemediet kraftig. Kjølemediet, som er under høyt trykk, kommer deretter inn i luftkondisjoneringskondensatoren, der varmen trekkes ut og kjølemediet blir gassformig. Kuldemediet går tilbake til fordamperen via ekspansjonsventilen.
Ulike luftkondisjoneringskompressorer
De fleste klimaanleggskompressorer drives via motorens enhetsdrift, der kompressorakselen kobles inn via en magnetkobling. Det finnes også såkalte clutchløse klimakompressorer. Disse modellene krever ingen magnetkobling. Avhengig av kjøretøymodellen finnes det også rent elektrisk drevne klimakompressorer.
Klimaanleggskompressor defekt – Bytt eller reparer?
Når klimaanleggskompressoren er defekt, oppstår ofte spørsmålet: Bytt ut eller reparer? Begge tilnærmingene har fordeler og ulemper. Å reparere klimaanleggskompressoren sparer noen ganger penger, men det er vanligvis raskere å bytte den ut. Som regel avhenger det av i hvilken grad kompressoren er skadet. Fjerning er imidlertid vanligvis uunngåelig.
Bytte ut klimaanleggskompressoren
Det er spesielt tidsbesparende og pålitelig å bytte ut en defekt klimakompressor med en passende reservedel. For utskifting fjernes den defekte klimaanleggskompressoren og erstattes med en passende reservedel. En ny del medfører imidlertid ofte høye kostnader. Spesielt for eldre kjøretøy kan det derfor lønne seg å kjøpe en brukt reservedel.
Reparasjon av kompressoren av en profesjonell
Hvis klimaanleggskompressoren er ødelagt, kan den sendes til et spesialfirma for reparasjon. Noen selskaper spesialiserer seg på fornyelse og vedlikehold av deler av klimaanlegget, inkludert klimaanleggskompressoren. Her gjennomgår klimaanleggskompressoren en inspeksjon og demonteres i sine komponenter for å bygge den opp igjen etterpå.
Reparere klimaanleggskompressoren selv
En defekt klimaanleggskompressor kan noen ganger enkelt repareres hvis bare visse deler er berørt. For eksempel kan drivplaten eller magnetkoblingen være skadet. Et defekt lager eller spole kan også byttes ut i noen tilfeller. Dyktige bilmekanikere bytter noen ganger ut disse delene selv for å spare kostnader.
Symptomer på en defekt klimaanleggskompressor
Hvis klimaanleggskompressoren er defekt, peker typiske symptomer ofte på problemet. Hvis klimaanlegget i bilen ikke fungerer til tross for riktig innstilling av det automatiske klimaanlegget, er en defekt klimaanleggskompressor en av de vanligste årsakene. I tillegg kan kjølekapasiteten reduseres ved en defekt, og vinduene kan dugge oftere.
Feilmelding eller oljelekkasje
I moderne biler kan en feilmelding noen ganger indikere en feil i klimaanlegget hvis kompressoren er defekt. En tilsvarende indikasjon lagres imidlertid ikke alltid i feilminnet. For å sikre at kompressoren alltid er godt smurt, fylles den med olje før montering. Oljelekkasje fra klimakompressoren kan være et tegn på skade.
Kompressor for klimaanlegg lager støy
Et annet vanlig symptom på en ødelagt kompressor kan være uvanlige lyder som kommer fra bilens motorrom. Disse inkluderer høye og slipende lyder som kan indikere lagerskader eller en fastkjørt kompressor. Støy etter start kan indikere mangel på smøring eller smuss.
Oversikt over vanlige symptomer på en defekt klimaanleggskompressor:
- Klimaanlegget fungerer ikke
- Kjølekapasiteten er redusert
- Bilvinduer dugger ofte
- Feilmelding i feilminnet
- Støy ved bruk av klimaanlegget
- Oljelekkasje ved luftkondisjoneringskompressoren
Andre komponenter er også mulige
Symptomer som klimaanleggssvikt eller begrenset kjøling er ikke alltid relatert til en defekt klimaanleggskompressor. Andre komponenter i klimaanlegget kan også være årsaken til problemet. Kondensatoren, fordamperen, en ødelagt ekspansjonsventil eller til og med manglende kjølemiddel kan også være mulige feilkilder.
Vanlige årsaker til skade på klimaanleggskompressoren
Hvis klimaanleggskompressoren i bilen er defekt, er det forskjellige mulige årsaker. Spesielt i eldre biler kan progressiv slitasje være årsaken til feilen. Klimaanleggskompressoren slites gjennom friksjon og slitasje hver gang klimaanlegget brukes. I tillegg kan kompressorpakningene stivne.
Lav bruk og manglende vedlikehold
Ikke bare hyppig bruk av klimaanlegget kan føre til en defekt, men også bruk som er for sjelden. Hvis klimaanlegget ikke er slått på over lengre tid, blir ikke klimakompressoren smurt regelmessig og kan bli skadet som følge av dette. Hvis vedlikeholdet av klimaanlegget forsømmes, kan det også oppstå skader på klimaanleggskompressoren.
Mangel på smøring og andre problemer
Manglende smøring av kompressoren fører ofte til for tidlig død, for eksempel forårsaket av lavt nivå av kjølemiddel eller en lekkasje. Skader på klimaanleggskompressoren kan også oppstå som følge av andre defekter i klimaanlegget. Værpåvirkninger kan også bidra til slitasje og fremme en defekt.
Oversikt over årsaker til feil på klimaanleggskompressorer:
- Slitasje på klimaanleggets kompressor
- Tetningene er herdet
- Klimaanlegg er lite brukt
- Kjølemediumnivået er for lavt
- Følgeskader på grunn av andre mangler
- Smøringen er dårlig
- Belastninger på grunn av værpåvirkninger
- Klimaanlegget ble ikke vedlikeholdt
Skifte av klimaanleggskompressor
Hvis luftkondisjoneringskompressoren er ødelagt, er det best å erstatte den helt med en intakt kompressor. Siden klimaanlegget ikke kan brukes med en defekt kompressor, bør utskiftingen utføres raskt. En grundig diagnose av problemet bør imidlertid utføres på forhånd. Dette vil sikre at andre komponenter, for eksempel luftkondisjoneringskondensatoren, ikke er ansvarlig for feilen.
For å kunne utføre utskiftingen av kompressoren må det foreligge nødvendig fagkunnskap. I tillegg må kjølemediet trekkes ut av klimaanlegget med en spesiell enhet og avhendes i samsvar med forskriftene. Dette gjøres best av et verksted med egnet utstyr. Den nøyaktige fremgangsmåten for bytte av kompressoren varierer avhengig av kjøretøyet.
Bytte av klimaanleggskompressor i 6 trinn
- Forbered utskifting: Det første trinnet er å forberede utskifting av kompressoren. For dette formålet er det nødvendig å trekke ut kjølemediet med en spesiell enhet eller få det ekstrahert. Dette er en jobb for en spesialist. Avhengig av kjøretøymodell må også forskjellige vedlegg eller deler i motorrommet demonteres for å få tilgang til klimaanleggskompressoren.
- Slapp av kileremmen: I det andre trinnet løsnes kileremmen for å kunne skifte klimakompressoren. På mange motorer kan remstrammeren løsnes og festes med et verktøy. Kileremmen fjernes deretter fra remskiven på klimaanleggskompressoren. På noen modeller gjøres dette best nedenfra ved hjelp av en løfteplattform.
- Fjern klimaanleggskompressoren: Etter å ha fjernet enhetsbeltet, er neste trinn å fjerne den defekte klimaanleggskompressoren. For å gjøre dette må tilkoblingsledningene til klimaanlegget først demonteres. Dette kan føre til at noe olje lekker ut. Samtidig kan de elektriske tilkoblingene på klimaanleggskompressoren også fjernes. Etter å ha løsnet alle festeskruene, kan klimaanleggskompressoren fjernes fra bilen.
- Klargjør den nye kompressoren: Når fjerningen av den gamle klimaanleggskompressoren er fullført, kan den nye kompressoren klargjøres. Den leveres ofte med plugger på tilkoblingene, som må fjernes før installasjon. I tillegg må oljenivået i kompressoren etterfylles i henhold til produsentens spesifikasjoner og med den spesifiserte oljen.
- Installer klimaanleggskompressoren: Den forberedte kompressoren kan installeres i bilen i neste trinn. Hvis mulig, bør tetningene på tilkoblingsledningene byttes ut med nye på forhånd. Deretter settes klimaanleggskompressoren inn i motorrommet i omvendt rekkefølge, skrus fast og kobles til alle tilkoblinger.
- Fullfør utskiftingen: I det siste trinnet strammes kileremmen og utskiftingen er fullført. Hvis bilen allerede er eldre, er det fornuftig å bytte ut strammeskiven og kileremmen samtidig i dette trinnet. Klimaanlegget kan deretter kontrolleres for lekkasjer av en spesialist og fylles med det tiltenkte kjølemediet.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon