Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
Bilens eksosanlegg leder eksosstrømmen bort fra bilen og reduserer støyen som oppstår. Et moderne eksosanlegg inneholder også komponenter som bidrar til å redusere forurensende stoffer i eksosen som produseres under forbrenningen. I denne artikkelen kan du lese om de ulike delene i eksosanlegget, hvor du finner dem og hvilken funksjon de har.
Eksosgassenes vei gjennom lyddemperen
I dag må et moderne eksosanlegg oppfylle en rekke krav samtidig. For eksempel må systemet på en pålitelig måte avlede avgassmengden og begrense støyen som oppstår. Delene i eks osanlegget utsettes for enorme påkjenninger, men reservedeler er lett tilgjengelige, både nye og brukte. Ytterligere komponenter i eksosanlegget skal redusere utslippet av forurensende stoffer, samtidig som eksosen skal ha lav strømningsmotstand. Sammenlignet med tidligere består det moderne eksosanlegget av mange flere komponenter, noe som også øker antallet nødvendige reservedeler.
- Eksosmanifold: Eksosmanifolden er den første komponenten i eksosanlegget og er plassert rett bak motoren. Her er manifolden koblet direkte til topplokket med skrueforbindelser. Eksosgassene som produseres i sylindrene, slippes ut av motoren og ledes ut gjennom eksosmanifolden. Den samler også avgassene fra de ulike sylindrene.
- Y-rør: Et Y-rør i eksosanlegget samler to eksosstrømmer. Til dette formålet har delen to innløp og ett utløp. Det monteres ofte i enden av manifolden hvis manifolden slipper ut eksosstrømmene via to utløp. Et Y-rør brukes også ofte i motorer med flere sylinderrekker.
- Flexrør: Flexrøret er et fleksibelt forbindelseselement i eksosen. Konstruksjonen består ofte av et metallnett eller er utformet som et korrugert rør. Flexrøret forbinder ulike eksosdeler uten at svingninger og vibrasjoner overføres mellom delene. Når det gjelder bilens eksos, kobler flexrøret ofte sammen manifolden og katalysatoren.
- Lambdasonde: Lambdasonden måler innholdet av restoksygen i eksosen og gjør dataene tilgjengelige for motorens styreenhet. Takket være denne teknologien går motoren under optimale forhold med lave utslipp. Lambdasonden er plassert inne i eksosanlegget foran katalysatoren. Noen modeller har en ekstra lambdasonde.
- Eksosrør: De ulike rørene i eksosanlegget kalles eksosrør. De er vanligvis spesialformede rørstykker som forbinder de ulike komponentene i eksosanlegget. Eksosgummi fungerer som lager. På grunn av sterke termiske og ytre påvirkninger utsettes delene for store påkjenninger, men reservedeler er lett tilgjengelige.
Lyddemper til eksosanlegget
Alle motorer produserer eksosstøy etter forbrenningen på grunn av det pulserende utslippet av eksosgasser. Hvis eksosgassene bare slippes ut gjennom rør uten ytterligere komponenter, vil det oppstå støy av enormt omfang. Dette ville bli oppfattet som støy. Derfor inneholder et eksosanlegg alltid en eller flere lyddempere.
- Forlyddemper: Forlyddemperen er den første lyddemperen som er plassert rett bak eksosmanifolden. Denne demperen skal absorbere den høyfrekvente delen av eksosstøyen. I moderne biler med katalysator kan forlyddemperen utelates.
- Midtlyddemper: En midtlyddemper er en lyddemper i midten av eksosanlegget. I de fleste tilfeller er denne lyddemperen også plassert sentralt under kjøretøyet. Midtlyddempere er ofte utformet som absorpsjonslyddempere.
- Bakre lyddemper: Den bakre lyddemperen er en av de siste komponentene i eksosanlegget. Denne lyddemperen sørger for den siste dempingen av støyen før avgassene kommer ut av eksosrøret.
Rensing av eksosgasser i eksosanlegget
I moderne biler med forbrenningsmotorer foregår eksosrensingen direkte i eksosanlegget. Katalysatoren og andre komponenter er nå en integrert del av eksosefterbehandlingssystemet. Disse delene av eksosanlegget er
- Katalysator: Katalysatoren er den viktigste delen av moderne eksosrensing. I eksosanlegget sørger katalysatoren for at skadelige eksoskomponenter som nitrogenoksider omdannes før de slippes ut av eksosen. Katalysatoren i bilen er utsatt for konstant slitasje. Brukte katalysatorer er ettertraktede reservedeler.
- Katalysatorpumpe: Katalysatorpumpen er en del av sekundærluftsystemet i moderne bensinmotorer. Ved hjelp av pumpen blåses oksygenrik luft fra omgivelsene inn bak motorens eksosutløp i motorens kaldkjøringsfase. Den resulterende etterforbrenningen reduserer utslippet av forurensende stoffer når motoren går kaldt.
- Sekundærluftventil: Motorstyringsenhetenbruker sekundærluftventilen til å bestemme når luft skal blåses inn i eksosrøret. Når ventilen er åpen, blåser sekundærluftpumpen eller katalysatorpumpen inn oksygenrik luft til etterforbrenningen. Når ventilen er lukket, hindrer den avgassene i å strømme tilbake ut av eksosanlegget.
Resirkulering av avgasser
Ved resirkulering av eksosgassen føres en del av eksosen tilbake til forbrenningsprosessen. På denne måten reduseres utslipp som nitrogenoksider effektivt. Resirkulering av avgassene er ofte nødvendig for at forbrenningsmotorer skal oppfylle gjeldende avgassnormer. I bilteknikken kalles eksosresirkulering for EGR.
- EGR-kjøler: EGR-kjøleren sørger for at de varme avgassene kjøles ned før de føres tilbake til forbrenningsprosessen. Kjøleren blir ofte tilstoppet av forbrenningsrester eller lekkasjer, men er lett tilgjengelig som reservedel.
- EGR-kjølerør: EGR-kjølerøret forbinder EGR-ventilen med EGR-kjøleren. På grunn av de påkjenningene motoren utsettes for, hender det at slangen revner eller lekker. EGR-kjølerrør er tilgjengelige som brukte reservedeler, også til eldre biler.
- EGR-ventil: En EGR-ventil styrer resirkuleringen fra eksosanlegget til innsugingskanalen. Avhengig av behovet åpnes eller lukkes EGR-ventilen av motorens styreenhet. På denne måten kommer alltid riktig mengde eksos inn i innsugingskanalen til riktig tid.
Spesiell rensing av dieseleksos
Etterbehandling av avgasser fra dieselmotorer skiller seg på noen punkter fra etterbehandling av avgasser fra bensinmotorer. Siden dieselmotorer slipper ut både sot og forurensende stoffer som nitrogenoksider, er mange moderne kjøretøy med dieselmotor utstyrt med et sotpartikkelfilter. Etterbehandling av avgassene ved innsprøyting av urea er også standard i moderne dieselmotorer.
- Partikkelfilter: Dieselpartikkelfilteret eller sotpartikkelfilteret filtrerer sotpartiklene som finnes i eksosen fra dieselmotorer, ut av eksosstrømmen. Partiklene, som regnes som kreftfremkallende, blir værende i filteret, som i sin tur regenererer seg selv.
- Adblue-tank: En Adblue-tank er en liten tank der ureaoppløsningen for eksosetterbehandling oppbevares. Adblue er et registrert varemerke som gjør det mulig å kjøpe urea direkte på mange bensinstasjoner i Tyskland.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon