Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøtter
innhold
1. Disse punktene må overholdes når du jekker opp bilen
Hvis du ikke har en løfteplattform i garasjen din, må du ofte jekke opp bilen. Dette er den eneste måten å utføre arbeid på understellet eller chassiset på. Det er imidlertid noen punkter du må huske på. Spesielt i hobbysektoren skjer det gang på gang alvorlige ulykker når du reparerer biler. I denne guiden finner du viktige tips om jekking av kjøretøy.
Disse punktene må overholdes når du jekker opp bilen
Mange farer lurer under bilreparasjoner. Spesielt ved arbeid under kjøretøyets gulv kan folk bli alvorlig skadet. Tidligere var det ikke uvanlig at et kjøretøy plutselig ble senket, for eksempel på grunn av en defekt i jekken.
Å velte med et kjøretøy er også en reell fare når du utfører reparasjonsarbeid under karosseriet. Imidlertid kan bare noen få tiltak sørge for sikkerhet under bilreparasjoner. For eksempel bør det alltid brukes kiler foran hjulene i tillegg til å stramme håndbremsen.
Sørg for sikkerhet med bukker
Hevede kjøretøy kan sikres relativt enkelt med jekkstøtter. Disse er en profesjonell løsning og forhindrer plutselig senking av bilen. Bruk av jekkstøtter er derfor et av de viktigste sikkerhetstiltakene ved arbeid under bilen.
Ulike arbeider på gulvet i bilen kan også utføres mye lettere hvis hele kjøretøyet hviler på jekkstativ. Når du bruker jekker og stativer, må du alltid sammenligne deres bæreevne med vekten på kjøretøyet. De skal også bare brukes på fast underlag.
Viktige redskaper for å jekke opp bilen
En rekke verktøy og redskaper er tilgjengelige i handelen for å jekke opp bilen på en sikker måte. Det er ofte fornuftig å bruke dem i kombinasjon med hverandre. For eksempel bør en bil aldri holdes av en jekk alene når du arbeider under bilen. Det er for stor risiko for at jekken gir etter eller velter på grunn av rystelser i bilen.
- Jack
- Støttebukker
- Ramper
- Hydrauliske ramper
Jack
En klassisk måte å løfte en bil på er å bruke en jekk. Jekker er tilgjengelige i forskjellige utførelser og vektklasser. De kan enkelt festes til de angitte punktene under bilen. For å løfte bilen i garasjen er de mest egnede jekkene manøvreringsjekker eller hydrauliske jekker.
Støttebukker
Understellsbukker, også kalt støttebukker, er små justerbare bukker for å støtte kjøretøyet. Bukkene plasseres under kjøretøyet på bærende punkter for å støtte vekten av kjøretøyet. Bukkene er tilgjengelige med tre eller fire ben.
Ramper
Ved å bruke ramper kan bilen enkelt løftes litt høyere. For å gjøre dette plasseres rampene slik at de passer til bilens sporvidde. Bilen kjøres deretter opp på rampene med dekkene.
Hydrauliske ramper
Hydrauliske ramper er en blanding av oppkjøringsramper og hydrauliske jekker. Som med vanlige ramper kjøres bilen først opp på rampen. Etterpå kan fotavtrykket for dekket løftes ytterligere, som med en jekk.
Oppheving av bilen med jekkstøtter i 6 trinn
Det finnes ulike måter å jekke opp et motorkjøretøy på. Påkjøringsramper er praktiske, og kjøretøyet kan løftes raskt. Siden kjøretøyet står på hjulene, er det imidlertid ikke mulig å arbeide på chassiset. I dette tilfellet er den beste løsningen å jekke opp hele kjøretøyet ved hjelp av jekkstativ. Dette gjøres i noen få trinn.
Slik jekkes vognen opp med jekkstøtter:
- Parkering av bilen: For å kunne løfte og deretter støtte kjøretøyet med jekken, må det parkeres på et fast underlag. Hjulene som ikke skal løftes, bør nå sikres med kiler for å forhindre at de ruller bort. Håndbremsen må også trekkes til.
- Søk etter løftepunkter: Jekker og jekker kan ikke plasseres hvor som helst på bilen. Ikke alle deler av karosseriet er stabile nok til å bære vekten av bilen. Løftepunktene eller jekkpunktene finner du vanligvis i bilens håndbok.
- Fest jekken: Når løftepunktene er funnet, kan en jekk brukes her. Noen kjøretøymodeller har et jekkpunkt foran eller midt bak, som hele akslene kan løftes med. Jekken må imidlertid ha tilstrekkelig bæreevne.
- Løft kjøretøyet: Kjøretøyet løftes deretter forsiktig med jekken på plass. Hvis jekken er plassert i midten, må du observere om bilen løftes jevnt. Forsikre deg også om at jekken forblir i den tiltenkte posisjonen.
- Heving av bilen: Når kjøretøyet er hevet, kan jekkingen begynne. Hvis hele fronten eller hele bakenden av kjøretøyet er hevet, plasseres en jekk under på høyre og venstre side. Disse punktene på karosseriet må imidlertid også være tilstrekkelig stabile. Jekkstøttene justeres deretter til riktig høyde.
- Senking av jekken: Når jekkene er plassert og justert, kan lasten på bilen senkes ned på dem. Avhengig av type jekk kan dette gjøres ved å betjene spaken eller åpne en ventil. Kjøretøyet skal senkes sakte og forsiktig for å kontrollere stabiliteten til jekkstøttene. Jekken kan deretter fjernes.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon