Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil

En elbil har færre deler enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Men går elbiler i stykker og havarerer sjeldnere? Ikke i det hele tatt, for også elbiler er utsatt for havari. Allgemeiner Deutscher Automobilclub, forkortet ADAC, publiserte nylig sin havaristatistikk for 2022, der de for første gang sammenligner forbrenningsmotorer og rene elbiler. Vi viser deg de vanligste årsakene til havari i elbiler.

Motor og elektronikk

En eller flere elektriske motorer sørger for elbilens raske fremdrift. Drivmotorene er vanligvis montert direkte i området rundt for- og bakakselen som en kompakt enhet. Drivmotoren styres av motorelektronikken, som vanligvis er utformet som en separat styreenhet.

Elektriske motorer og høyspenningsanlegg hyppig årsak til havari

Ifølge statistikken er feil i motoren, motorstyringen og høyspenningssystemet blant de fem hyppigste årsakene til havari i elbiler. Både motoren og elektronikken kan gå i stykker og dermed være årsaken til at elbilen havarerer. Bilen stopper da uventet eller kan ikke lenger settes i bevegelse.

Alle komponenter, som styreenhetene for motoren, styringsteknologien for gasspedalen og til og med selve motoren, kan byttes ut etter en feil, og er også tilgjengelige brukt. De kompakte drivenhetene kan relativt enkelt byttes ut med en intakt enhet. Arbeid på høyspenningsanlegget må kun utføres av autoriserte spesialister.

Defekt kjølesystem på elbil

I likhet med biler med forbrenningsmotor har også elbiler et kjølesystem. Dette systemet overtar den termiske styringen av de installerte komponentene, dvs. at det sørger for riktig temperatur. Elbilens drivbatterier eller den installerte elmotoren kan kjøles ned på denne måten ved behov.

Ingen kjøling ved svikt i kjølesystemet

Hvis deler av kjølesystemet i elbilen svikter, kan de installerte systemene ikke lenger holdes på riktig temperatur. Under visse omstendigheter kan elbilen ikke lenger brukes. Feilen kan gi seg utslag i tilsvarende feilmeldinger, sjeldnere kan komponenter bli overopphetet. En lekkasje av kjølevæske fra kjølesystemet kan også indikere en defekt komponent.

En eller flere kjølevæskepumper inngår i elbilens kjølesystem, og det samme gjør en eller flere radiatorer med elektriske vifter. Slanger, ledninger, sensorer og noen ganger ventiler er også en del av kjølesystemet. Når den defekte komponenten skiftes ut, er elbilen raskt klar til bruk igjen. Alle deler kan byttes ut hvis de er defekte, og de kan også byttes ut mot brukte komponenter.

Låsesystemet fungerer ikke

Interessant nok viser statistikken at låsesystemet i elbiler oftere går i stykker enn i biler med forbrenningsmotor. Dette kan skyldes at nøkkelfrie systemer med elektronisk låsing oftere er installert i elbiler. Hvis komponenter i låsesystemet er defekte, hender det at bilen ikke lenger kan låses opp eller startes.

Alle komponenter i låsesystemet til elbiler, som aktuatorer og kontrollelementer, kan byttes ut. På denne måten kan feilen raskt utbedres. Det er også mulig å montere brukte deler i god stand. Etter en defekt kan det hende at nøkkelfrie adgangssystemer må kodes om av produsenten eller et verksted.

Hjuloppheng og fjæring

Defekte komponenter i understellet oppdages ofte under den tekniske kontrollen av elbiler. Defekter i hjulopphenget eller hjulopphenget kan imidlertid oppstå plutselig og dermed føre til at elbilen havarerer. En plutselig defekt kan for eksempel oppstå hvis komponenten går i stykker.

Høy kjøretøyvekt kan være årsaken

Eksperter antar at den høyere havarifrekvensen for elbiler når det gjelder hjuloppheng henger sammen med bilens høyere vekt. Defekter i hjulopphenget eller fjæringen kan noen ganger gi seg utslag i uvanlige slipelyder eller tap av fjæringskomfort. Det hender også at elbilens hjuloppheng synker ned på den ene siden.

Enkelte elbilmodeller har svakheter i forakselopphenget, der særlig komponenter som bærearmene kan være utsatt for feil. Fjærer og støtdempere kan også være defekte. Det anbefales ikke å kjøre videre med en defekt fjæringsdel. I stedet bør delen byttes ut med en ny eller god brukt bildel.

Mangelfull styring i elbilen

Styresystemet i en elbil kan bli utsatt for tidlig slitasje og defekter under kjøring. Dette kan for eksempel gi seg utslag i uvanlige styreegenskaper eller kjøreegenskaper. Årsaken kan være den samme som for hjulopphenget. Elbilens høye vekt utsetter styrekomponentene for store påkjenninger. På enkelte elbilmodeller er for eksempel trekkstengene utsatt for økt slitasje og er spesielt utsatt for feil og svikt.

Mekaniske eller elektriske defekter i styresystemet

Elbiler bruker ofte elektriske servostyringssystemer der styrebevegelsen støttes av elektriske motorer. Feilen i styringen på elbiler kan derfor være både elektronisk og mekanisk eller elektromekanisk. I fremtiden vil det til og med ikke være noen som helst direkte kontakt mellom rattet og styremekanikken i elbiler, ettersom produsentene i økende grad satser på helelektriske styresystemer uten.

Inntil styring uten rattstamme oppstår i en elbil, kan de samme komponentene svikte som i en forbrenningsmotor. Det kan for eksempel være styremekanismen, kardangleddet eller defekte trekkstangender. Skadde styrekomponenter må alltid skiftes ut umiddelbart i en elbil; hvis styringen er defekt, bør bilen ikke lenger kjøres. Mange komponenter til styringen av elbiler kan også kjøpes billig som gode brukte bildeler.

Problemer med lavspenningssystemet

Det selv elbilister ofte ikke er klar over, er at elbiler, i likhet med forbrenningsmotorer, har et lavspenningssystem, dvs. et internt nettverk med 12 volt likestrøm. Dette eksisterer som et ekstra nettverk ved siden av høyspenningssystemet med høyspenningsbatteriet og den elektriske drivenheten. Det mange heller ikke vet: Uten et fungerende lavspenningsnett kan ikke elbilen brukes.

Defekt innebygd batteri er den vanligste årsaken til havari

Det var oppsiktsvekkende at en defekt i lavspenningsbatteriet er den hyppigste årsaken til havari i elbiler, ifølge ADACs havaristatistikk. Batteriet til lavspenningssystemet ligner på startbatteriet i biler med forbrenningsmotor. Noen modeller har blybatteri, mens enkelte produsenter også bruker litium-ion-batteri.

Hvis lavspenningssystemet har sviktet, for eksempel på grunn av lav batterispenning, vil ingenting fungere i elbilen. Bilen kan ofte ikke lenger låses opp, og ladepluggen kan heller ikke lenger låses opp. Som regel kan heller ikke høyspenningssystemet og dermed heller ikke drivverket aktiveres. Det hjelper ofte å bytte ut lavspenningsbatteriet med et nytt eller et svært godt brukt batteri.

Mest leste guider