De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
En elbil har færre deler enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Men går elbiler i stykker og havarerer sjeldnere? Ikke i det hele tatt, for også elbiler er utsatt for havari. Allgemeiner Deutscher Automobilclub, forkortet ADAC, publiserte nylig sin havaristatistikk for 2022, der de for første gang sammenligner forbrenningsmotorer og rene elbiler. Vi viser deg de vanligste årsakene til havari i elbiler.
Motor og elektronikk
En eller flere elektriske motorer sørger for elbilens raske fremdrift. Drivmotorene er vanligvis montert direkte i området rundt for- og bakakselen som en kompakt enhet. Drivmotoren styres av motorelektronikken, som vanligvis er utformet som en separat styreenhet.
Elektriske motorer og høyspenningsanlegg hyppig årsak til havari
Ifølge statistikken er feil i motoren, motorstyringen og høyspenningssystemet blant de fem hyppigste årsakene til havari i elbiler. Både motoren og elektronikken kan gå i stykker og dermed være årsaken til at elbilen havarerer. Bilen stopper da uventet eller kan ikke lenger settes i bevegelse.
Alle komponenter, som styreenhetene for motoren, styringsteknologien for gasspedalen og til og med selve motoren, kan byttes ut etter en feil, og er også tilgjengelige brukt. De kompakte drivenhetene kan relativt enkelt byttes ut med en intakt enhet. Arbeid på høyspenningsanlegget må kun utføres av autoriserte spesialister.
Defekt kjølesystem på elbil
I likhet med biler med forbrenningsmotor har også elbiler et kjølesystem. Dette systemet overtar den termiske styringen av de installerte komponentene, dvs. at det sørger for riktig temperatur. Elbilens drivbatterier eller den installerte elmotoren kan kjøles ned på denne måten ved behov.
Ingen kjøling ved svikt i kjølesystemet
Hvis deler av kjølesystemet i elbilen svikter, kan de installerte systemene ikke lenger holdes på riktig temperatur. Under visse omstendigheter kan elbilen ikke lenger brukes. Feilen kan gi seg utslag i tilsvarende feilmeldinger, sjeldnere kan komponenter bli overopphetet. En lekkasje av kjølevæske fra kjølesystemet kan også indikere en defekt komponent.
En eller flere kjølevæskepumper inngår i elbilens kjølesystem, og det samme gjør en eller flere radiatorer med elektriske vifter. Slanger, ledninger, sensorer og noen ganger ventiler er også en del av kjølesystemet. Når den defekte komponenten skiftes ut, er elbilen raskt klar til bruk igjen. Alle deler kan byttes ut hvis de er defekte, og de kan også byttes ut mot brukte komponenter.
Låsesystemet fungerer ikke
Interessant nok viser statistikken at låsesystemet i elbiler oftere går i stykker enn i biler med forbrenningsmotor. Dette kan skyldes at nøkkelfrie systemer med elektronisk låsing oftere er installert i elbiler. Hvis komponenter i låsesystemet er defekte, hender det at bilen ikke lenger kan låses opp eller startes.
Alle komponenter i låsesystemet til elbiler, som aktuatorer og kontrollelementer, kan byttes ut. På denne måten kan feilen raskt utbedres. Det er også mulig å montere brukte deler i god stand. Etter en defekt kan det hende at nøkkelfrie adgangssystemer må kodes om av produsenten eller et verksted.
Hjuloppheng og fjæring
Defekte komponenter i understellet oppdages ofte under den tekniske kontrollen av elbiler. Defekter i hjulopphenget eller hjulopphenget kan imidlertid oppstå plutselig og dermed føre til at elbilen havarerer. En plutselig defekt kan for eksempel oppstå hvis komponenten går i stykker.
Høy kjøretøyvekt kan være årsaken
Eksperter antar at den høyere havarifrekvensen for elbiler når det gjelder hjuloppheng henger sammen med bilens høyere vekt. Defekter i hjulopphenget eller fjæringen kan noen ganger gi seg utslag i uvanlige slipelyder eller tap av fjæringskomfort. Det hender også at elbilens hjuloppheng synker ned på den ene siden.
Enkelte elbilmodeller har svakheter i forakselopphenget, der særlig komponenter som bærearmene kan være utsatt for feil. Fjærer og støtdempere kan også være defekte. Det anbefales ikke å kjøre videre med en defekt fjæringsdel. I stedet bør delen byttes ut med en ny eller god brukt bildel.
Mangelfull styring i elbilen
Styresystemet i en elbil kan bli utsatt for tidlig slitasje og defekter under kjøring. Dette kan for eksempel gi seg utslag i uvanlige styreegenskaper eller kjøreegenskaper. Årsaken kan være den samme som for hjulopphenget. Elbilens høye vekt utsetter styrekomponentene for store påkjenninger. På enkelte elbilmodeller er for eksempel trekkstengene utsatt for økt slitasje og er spesielt utsatt for feil og svikt.
Mekaniske eller elektriske defekter i styresystemet
Elbiler bruker ofte elektriske servostyringssystemer der styrebevegelsen støttes av elektriske motorer. Feilen i styringen på elbiler kan derfor være både elektronisk og mekanisk eller elektromekanisk. I fremtiden vil det til og med ikke være noen som helst direkte kontakt mellom rattet og styremekanikken i elbiler, ettersom produsentene i økende grad satser på helelektriske styresystemer uten.
Inntil styring uten rattstamme oppstår i en elbil, kan de samme komponentene svikte som i en forbrenningsmotor. Det kan for eksempel være styremekanismen, kardangleddet eller defekte trekkstangender. Skadde styrekomponenter må alltid skiftes ut umiddelbart i en elbil; hvis styringen er defekt, bør bilen ikke lenger kjøres. Mange komponenter til styringen av elbiler kan også kjøpes billig som gode brukte bildeler.
Problemer med lavspenningssystemet
Det selv elbilister ofte ikke er klar over, er at elbiler, i likhet med forbrenningsmotorer, har et lavspenningssystem, dvs. et internt nettverk med 12 volt likestrøm. Dette eksisterer som et ekstra nettverk ved siden av høyspenningssystemet med høyspenningsbatteriet og den elektriske drivenheten. Det mange heller ikke vet: Uten et fungerende lavspenningsnett kan ikke elbilen brukes.
Defekt innebygd batteri er den vanligste årsaken til havari
Det var oppsiktsvekkende at en defekt i lavspenningsbatteriet er den hyppigste årsaken til havari i elbiler, ifølge ADACs havaristatistikk. Batteriet til lavspenningssystemet ligner på startbatteriet i biler med forbrenningsmotor. Noen modeller har blybatteri, mens enkelte produsenter også bruker litium-ion-batteri.
Hvis lavspenningssystemet har sviktet, for eksempel på grunn av lav batterispenning, vil ingenting fungere i elbilen. Bilen kan ofte ikke lenger låses opp, og ladepluggen kan heller ikke lenger låses opp. Som regel kan heller ikke høyspenningssystemet og dermed heller ikke drivverket aktiveres. Det hjelper ofte å bytte ut lavspenningsbatteriet med et nytt eller et svært godt brukt batteri.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon