Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
innhold
1. Hvordan bremsevarsellampen fungerer
2. Når bremsevarsellampen tennes – dette er de vanligste årsakene
Alle moderne biler har en rekke varsellamper på dashbordet for å varsle føreren om potensielle problemer. En av de viktigste lampene er bremsevarsellampen. Dette lyset aktiveres så snart det er et problem med kjøretøyets bremsesystem. Defekter i bremsesystemet oppdages dermed ofte før de blir en fare. Finn ut nå i vår guide når bremsevarsellampen aktiveres og hva du kan gjøre som sjåfør.
Hvordan bremsevarsellampen fungerer
Bremsevarsellampen er integrert direkte i kombiinstrumentet i alle moderne biler. Dette røde varsellyset viser vanligvis et utropstegn, men kan også se annerledes ut avhengig av kjøretøyet. Hvis det oppstår et problem i bremsesystemet, aktiverer kjøretøyets elektronikk varsellampen. Avhengig av bilmodell suppleres bremsevarsellampen av en ABS varsellampe, som melder om problemer med ABS-systemet.
Et kort blink av bremsevarsellampen etter at tenningen er slått på er normalt og fungerer som en kontroll. Hvis varsellampen lyser eller blinker kontinuerlig under kjøring, er det vanligvis et alvorlig problem med bremsene. Førere bør da parkere kjøretøyet så snart som mulig og få bremsesystemet kontrollert.
Må ikke forveksles: Varsellampe for bremser og varsellampe for bremseklosser
Avhengig av kjøretøymodell har dashbordet ikke bare en bremsevarsellampe, men også en varsellampe for slitasje på bremseklossene. Dette lyset viser vanligvis en sirkel med stiliserte bremseklosser på siden. Lyset blir gult eller rødt når en bremsekloss nærmer seg slitasjegrensen og delen må skiftes ut.
Når bremsevarsellampen tennes – dette er de vanligste årsakene
Når bremsevarsellampen tennes, oppstår spørsmålet om årsaken raskt. Det er flere mulige årsaker til at bremselyset tennes. Noen av årsakene kan enkelt avhjelpes av sjåføren, mens for andre er det bedre å ta bilen til en mekaniker på verkstedet.
Håndbremsen ble ikke løsnet
Sannsynligvis er den vanligste årsaken til at bremsevarsellampen lyser, at sjåføren glemmer det. Hvis bilen har blitt parkert, blir den påfølgende frigjøringen av håndbremsen noen ganger glemt. I dette tilfellet lyser bremsevarsellampen også under kjøring for å minne føreren om å løsne bremsen.
Lavt bremsevæskenivå
En like vanlig årsak til at bremsevarsellampen lyser, er lavt bremsevæskenivå. Hvis bremsevæskenivået er for lavt, kan det oppstå problemer ved bremsing. For å sikre at full bremsekraft alltid er tilgjengelig når du tråkker på bremsepedalen, må væsken etterfylles.
Lekkasje i bremsesystemet
Hvis bremsevarsellampen tennes på grunn av lavt bremsevæskenivå, må du se etter årsaken til væsketapet. Ofte er det en defekt i bremseledningene, eller en lekkasje i bremseslangene eller skjøtene. I et slikt tilfelle er det nødvendig å bytte ut de defekte delene av en mekaniker på verkstedet.
Slitte bremseklosser
En annen årsak til at bremsevarsellampen tennes kan være slitte bremseklosser. Når føreren trykker på bremsepedalen, presses bremseklossene mot bremseskiven på hvert hjul. Bremseklossene slites raskere enn bremseskiven, og bremseeffekten reduseres. Avhengig av bilmodell tennes da bremsevarslingslampen.
Feil på håndbremsebryteren
Hvis varsellampen for bremsesystemet ikke slukker selv om bremsesystemet er i orden og bremsene er løsnet, kan det også være en feil på håndbremsebryteren. Bryteren kan for eksempel sitte fast og signalisere til kjøretøyets elektronikk at håndbremsen er trukket til. Ofte er den eneste løsningen å bytte ut den defekte delen.
Instrumentgruppen er defekt
I moderne biler kan instrumentklyngen i dashbordet også være ansvarlig for feil belysning av varsellamper. Hvis det er en feil her, blir informasjonen fra sensorer og brytere i bremsesystemet ikke lenger behandlet riktig. Hvis bremselyset deretter lyser permanent, bør instrumentklyngen byttes ut.
Sensorer eller kabler skadet
Alle moderne biler i dag har mange sensorer som overvåker alle komponenter i bremsesystemet og ABS-systemet. Hvis sensorene ikke fungerer som de skal eller kablene er skadet, kan ABS-varsellampen eller bremsevarsellampen aktiveres. Noen ganger er korrosjon på pluggkontaktene også ansvarlig for problemet.
Bremsevarsellampen lyser – hva sjåførene kan gjøre
Som sjåfør bør du alltid være spesielt oppmerksom på om bremsevarsellampen eller ABS-varsellampen lyser. Du kan selv ta disse enkle grepene når varsellampen tennes.
- Stans kjøretøyet: Hvis varsellampen lyser eller blinker under kjøring, bør bilen stoppes ved neste sikre mulighet. Defekte bremser kan ellers raskt bli en fare.
- Kontroller håndbremsen: Som oftest tennes bremsekontrollampen fordi håndbremsen har blitt glemt. Dette kan skje raskt, spesielt i kjøretøy uten elektrisk håndbrems. Etter å ha sluppet bremsen, skal lyset slukkes.
- Kontroller bremsevæsken: Teknisk erfarne sjåfører kan kontrollere bremsevæskenivået når varsellampen tennes. Den tilsvarende beholderen for væsken er vanligvis plassert i motorrommet og er lett tilgjengelig.
- Fyll på bremsevæske: Væskenivået i beholderen skal ligge mellom maksimum og minimum. Hvis det er for lite bremsevæske i bremsevæskebeholderen, må den etterfylles.
- Se etter en lekkasje i bremsesystemet: Hvis bremsevæsken fortsetter å synke, kan det være en lekkasje i bremsesystemet. For å være på den sikre siden bør alle bremseledninger og bremseslanger kontrolleres visuelt for defekter.
- Kontroller bremseklossene: Slitte bremseklosser kan føre til lekkasje av bremsevæske og, avhengig av kjøretøymodell, til at bremsevarsellampen tennes. Ved skivebremser kan tykkelsen på bremseklossene kontrolleres etter at hjulene er tatt av.
- Ring etter hjelp: Hvis det er problemer med bremsene, er det nødvendig med profesjonell hjelp. En mekaniker fra verkstedet eller en bilklubb har all informasjon om bilen. Han kan svare på alle spørsmål og sjekke bremsesystemet. Med bilklubber er veihjelp allerede dekket av den årlige kontingenten.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon