Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
innhold
1. Funksjonen til innsugningsmanifolden i bilen
2. Problem med inntaksmanifolden – bytte eller rengjøre?
3. Typiske symptomer på en defekt innsugningsmanifold
Inntaksmanifolden er en av de viktigste komponentene i bilens inntakssystem. Her sørger komponenten for at hver sylinder tilføres tilstrekkelig med den nødvendige blandingen av drivstoff og oksygen. Finn ut nå hvordan et defekt inntaksmanifold kan bli lagt merke til, når det er verdt å bytte eller rengjøre det, og hvorfor en enkel tetning kan være ansvarlig for feilen.
Funksjonen til innsugningsmanifolden i bilen
I forbrenningsmotorer gir en inntaksmanifold forbindelsen mellom sylinderhodet og komponentene i blandingsforberedelsessystemet. Her har komponenten, også kjent som inntaksmanifold eller inntaksspindel, funksjonen til å lede gassen til forbrenningskamrene. I moderne motorer kan resirkulering av eksos, en ventil eller virvelklaffer integreres i inntaksmanifolden.
Problem med inntaksmanifolden – bytte eller rengjøre?
Hvis det er problemer med inntaksmanifolden, oppstår ofte spørsmålet: endre eller rengjøre? Det avhenger av typen feil. Hvis inntaksmanifolden er sprukket eller på annen måte skadet, hjelper det ikke å rengjøre den. Det eneste som hjelper her er utskifting med en passende reservedel, da reparasjon ofte ikke er mulig.
Ren inntaksmanifold
Når det gjelder et skittent innsugningsmanifold, er graden av forurensning og konstruksjonen noen ganger avgjørende for den videre fremgangsmåten. Spesielt ved kraftig tilsmussing på grunn av resirkulert eksos kan det lønne seg å skifte ut hele innsugningsmanifolden. Hvis innsugningsmanifolden inneholder virvelklaffer, er rengjøringen ofte komplisert. Noen spesialiserte selskaper tilbyr profesjonell overhaling og rengjøring av alle innsugningsmanifolder.
Typiske symptomer på en defekt innsugningsmanifold
Hvis inntaksmanifolden er defekt, vises ofte typiske symptomer. For eksempel fører en sprukket inntaksmanifold eller en defekt pakning ofte til at motoren trekker uønsket luft. Denne såkalte sekundærluften betyr at forholdet mellom luft og drivstoff ikke lenger er riktig.
Motoren går ujevnt på grunn av defekt innsugningsmanifold
Et defekt innsugningsmanifold fører ofte til en ujevn motor. Den dårlig kjørende motoren gjør seg også gjeldende gjennom redusert akselerasjon. Føreren av bilen merker ofte først feilen i innsugningsmanifolden gjennom tap av kraft. Når du tråkker på gasspedalen, trekker ikke motoren godt gjennom og akselererer generelt ikke godt.
Svingende motorturtall og uvanlige inntakslyder
I tillegg til de nevnte symptomene kan et skittent eller sprukket innsugningsmanifold også forårsake vibrasjoner på grunn av dårlig motorgang. En svingning i motorhastigheten kan også være en indikasjon på en defekt inntaksmanifold. Hvis den skadede innsugningsmanifolden trekker uønsket luft, kommer det ofte plystrelyder fra motorrommet.
Symptomer på en defekt inntaksmanifold i oversikt:
- Motoren går tom for runde
- Støy fra motorrommet
- Akselerasjonen er redusert
- Tap av motoreffekt
- Motorhastigheten svinger
- Innsugningsmanifolden er synlig sprukket.
Årsaker til feil på inntaksmanifolden
Ulike årsaker kan være ansvarlige for et problem i inntaksmanifoldområdet. En vanlig årsak til defekt inntaksmanifold er påkjenninger forårsaket av temperatursvingninger og varme. I motorområdet utsettes manifolden for økt temperatur, noe som fører til slitasje. Raske temperaturendringer fremmer sprekker.
Forurensning på grunn av resirkulerte eksosgasser
Hvis eksosen fra motoren føres tilbake til inntaksrøret i moderne kjøretøy, kan rørene bli skitne eller til og med tette. Årsaken er forbrenningsrester og oljekomponenter i eksosen. Denne forkoksingen, som særlig forekommer i dieselmotorer med eksosresirkuleringsventil, er vanskelig å fjerne.
Defekt pakning på innsugningsmanifolden
Selve inntaksmanifolden er ikke alltid sprukket når for mye forbrenningsluft og dermed for mye oksygen kommer inn i sylindrene. Oftere trekker inntaksmanifolden luft fordi komponentens pakning er slitt. Inntaksmanifoldpakningen, laget av plast eller gummi, kan bli skjev eller til og med sprø på grunn av aldring og varme. Dette gjør pakningen til den usynlige årsaken til at for mye luft suges inn.
Årsaker til en defekt på inntaksmanifolden på et øyeblikk:
- Slitasje på grunn av varme
- Materialtretthet i rørene
- Forseglingen er sprø og porøs
- Skader på grunn av vibrasjoner
- Forurensning som følge av resirkulert eksosgass
Endring av inntaksmanifolden
Hvis det etter en grundig diagnose viser seg at inntaksmanifolden er defekt, bør komponenten byttes ut. Deler av inntakssystemet som inntaksmanifolden, inntaksmanifoldene eller en inntaksspindel er vanskelige å reparere. Det er ofte verdt å kjøpe en god brukt inntaksmanifold i stedet.
Fremgangsmåten for å skifte inntaksmanifold kan variere avhengig av kjøretøyet og motoren som er installert. Erfarne bilmekanikere liker å reparere disse delene i inntakskanalen selv for å spare kostnader.
Bytte ut innsugningsmanifolden i noen få trinn
- Forbered deg på utskifting: Før du bytter inntaksmanifolden, må det gjøres noe forarbeid. Avhengig av modell kan dette omfatte å først fjerne luftfilteret eller lufttilførselsledningen. Eventuelle elektriske tilkoblinger og andre tilkoblingsslanger må også kobles fra.
- Fjerne inntaksmanifolden: Det neste trinnet i reparasjonen er å fjerne inntaksmanifolden eller inntaksmanifolden. For å gjøre dette, løsne alle skrueforbindelsene til komponenten i motorrommet. Inntaksmanifolden kan deretter fjernes.
- Forbered installasjonen: Forbered deretter installasjonen av den nye inntaksmanifolden. Hvis inntaksmanifolden ikke leveres med pakninger, sett inn en pakning til per kanal. For brukte inntaksmanifolder skal hver pakning erstattes med en ny pakning.
- Installer inntaksmanifolden: Det siste trinnet er å installere det intakte inntaksmanifolden. For å gjøre dette, reverser monteringsprosedyren. For å diagnostisere andre feil i motoren, ta imidlertid en titt på inntakskanalene på topplokket på forhånd. Etter installasjonen monteres alle komponenter som luftfilteret på nytt og motoren testes.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon