Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?

Inntaksmanifolden er en av de viktigste komponentene i bilens inntakssystem. Her sørger komponenten for at hver sylinder tilføres tilstrekkelig med den nødvendige blandingen av drivstoff og oksygen. Finn ut nå hvordan et defekt inntaksmanifold kan bli lagt merke til, når det er verdt å bytte eller rengjøre det, og hvorfor en enkel tetning kan være ansvarlig for feilen.

Funksjonen til innsugningsmanifolden i bilen

I forbrenningsmotorer gir en inntaksmanifold forbindelsen mellom sylinderhodet og komponentene i blandingsforberedelsessystemet. Her har komponenten, også kjent som inntaksmanifold eller inntaksspindel, funksjonen til å lede gassen til forbrenningskamrene. I moderne motorer kan resirkulering av eksos, en ventil eller virvelklaffer integreres i inntaksmanifolden.

Problem med inntaksmanifolden – bytte eller rengjøre?

Hvis det er problemer med inntaksmanifolden, oppstår ofte spørsmålet: endre eller rengjøre? Det avhenger av typen feil. Hvis inntaksmanifolden er sprukket eller på annen måte skadet, hjelper det ikke å rengjøre den. Det eneste som hjelper her er utskifting med en passende reservedel, da reparasjon ofte ikke er mulig.

Ren inntaksmanifold

Når det gjelder et skittent innsugningsmanifold, er graden av forurensning og konstruksjonen noen ganger avgjørende for den videre fremgangsmåten. Spesielt ved kraftig tilsmussing på grunn av resirkulert eksos kan det lønne seg å skifte ut hele innsugningsmanifolden. Hvis innsugningsmanifolden inneholder virvelklaffer, er rengjøringen ofte komplisert. Noen spesialiserte selskaper tilbyr profesjonell overhaling og rengjøring av alle innsugningsmanifolder.

Typiske symptomer på en defekt innsugningsmanifold

Hvis inntaksmanifolden er defekt, vises ofte typiske symptomer. For eksempel fører en sprukket inntaksmanifold eller en defekt pakning ofte til at motoren trekker uønsket luft. Denne såkalte sekundærluften betyr at forholdet mellom luft og drivstoff ikke lenger er riktig.

Motoren går ujevnt på grunn av defekt innsugningsmanifold

Et defekt innsugningsmanifold fører ofte til en ujevn motor. Den dårlig kjørende motoren gjør seg også gjeldende gjennom redusert akselerasjon. Føreren av bilen merker ofte først feilen i innsugningsmanifolden gjennom tap av kraft. Når du tråkker på gasspedalen, trekker ikke motoren godt gjennom og akselererer generelt ikke godt.

Svingende motorturtall og uvanlige inntakslyder

I tillegg til de nevnte symptomene kan et skittent eller sprukket innsugningsmanifold også forårsake vibrasjoner på grunn av dårlig motorgang. En svingning i motorhastigheten kan også være en indikasjon på en defekt inntaksmanifold. Hvis den skadede innsugningsmanifolden trekker uønsket luft, kommer det ofte plystrelyder fra motorrommet.

Symptomer på en defekt inntaksmanifold i oversikt:

  • Motoren går tom for runde
  • Støy fra motorrommet
  • Akselerasjonen er redusert
  • Tap av motoreffekt
  • Motorhastigheten svinger
  • Innsugningsmanifolden er synlig sprukket.

Årsaker til feil på inntaksmanifolden

Ulike årsaker kan være ansvarlige for et problem i inntaksmanifoldområdet. En vanlig årsak til defekt inntaksmanifold er påkjenninger forårsaket av temperatursvingninger og varme. I motorområdet utsettes manifolden for økt temperatur, noe som fører til slitasje. Raske temperaturendringer fremmer sprekker.

Forurensning på grunn av resirkulerte eksosgasser

Hvis eksosen fra motoren føres tilbake til inntaksrøret i moderne kjøretøy, kan rørene bli skitne eller til og med tette. Årsaken er forbrenningsrester og oljekomponenter i eksosen. Denne forkoksingen, som særlig forekommer i dieselmotorer med eksosresirkuleringsventil, er vanskelig å fjerne.

Defekt pakning på innsugningsmanifolden

Selve inntaksmanifolden er ikke alltid sprukket når for mye forbrenningsluft og dermed for mye oksygen kommer inn i sylindrene. Oftere trekker inntaksmanifolden luft fordi komponentens pakning er slitt. Inntaksmanifoldpakningen, laget av plast eller gummi, kan bli skjev eller til og med sprø på grunn av aldring og varme. Dette gjør pakningen til den usynlige årsaken til at for mye luft suges inn.

Årsaker til en defekt på inntaksmanifolden på et øyeblikk:

  • Slitasje på grunn av varme
  • Materialtretthet i rørene
  • Forseglingen er sprø og porøs
  • Skader på grunn av vibrasjoner
  • Forurensning som følge av resirkulert eksosgass

Endring av inntaksmanifolden

Hvis det etter en grundig diagnose viser seg at inntaksmanifolden er defekt, bør komponenten byttes ut. Deler av inntakssystemet som inntaksmanifolden, inntaksmanifoldene eller en inntaksspindel er vanskelige å reparere. Det er ofte verdt å kjøpe en god brukt inntaksmanifold i stedet.

Fremgangsmåten for å skifte inntaksmanifold kan variere avhengig av kjøretøyet og motoren som er installert. Erfarne bilmekanikere liker å reparere disse delene i inntakskanalen selv for å spare kostnader.

Bytte ut innsugningsmanifolden i noen få trinn

  1. Forbered deg på utskifting: Før du bytter inntaksmanifolden, må det gjøres noe forarbeid. Avhengig av modell kan dette omfatte å først fjerne luftfilteret eller lufttilførselsledningen. Eventuelle elektriske tilkoblinger og andre tilkoblingsslanger må også kobles fra.
  2. Fjerne inntaksmanifolden: Det neste trinnet i reparasjonen er å fjerne inntaksmanifolden eller inntaksmanifolden. For å gjøre dette, løsne alle skrueforbindelsene til komponenten i motorrommet. Inntaksmanifolden kan deretter fjernes.
  3. Forbered installasjonen: Forbered deretter installasjonen av den nye inntaksmanifolden. Hvis inntaksmanifolden ikke leveres med pakninger, sett inn en pakning til per kanal. For brukte inntaksmanifolder skal hver pakning erstattes med en ny pakning.
  4. Installer inntaksmanifolden: Det siste trinnet er å installere det intakte inntaksmanifolden. For å gjøre dette, reverser monteringsprosedyren. For å diagnostisere andre feil i motoren, ta imidlertid en titt på inntakskanalene på topplokket på forhånd. Etter installasjonen monteres alle komponenter som luftfilteret på nytt og motoren testes.

Mest leste guider