Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
Alle biler med forbrenningsmotor bruker også drivstoff. Diesel eller bensin forbrennes i forbrenningskammeret i motoren og gir til slutt fremdrift. Noen sjåfører opplever imidlertid at kjøretøyets drivstofforbruk rett og slett er for høyt.
Spesielt med økende bensinpriser kommer temaer som å spare drivstoff mer i fokus igjen. Og forresten, høyt drivstofforbruk er selvfølgelig ikke bra for klimaet. Så hva bør du gjøre? I veiledningen vår finner du verdifulle tips og lærer hvordan du kanskje kan spare litt drivstoff.
Hva du kan gjøre som sjåfør
Høyt drivstofforbruk henger ofte direkte sammen med førerens atferd. Før du optimaliserer bilen, bør sjåføren undersøke sin egen atferd. Små endringer og tips kan noen ganger spare mye drivstoff.
- Kjørestilen er for rask
- Kjøring i høy hastighet
- Kortdistanseoperasjoner
- Vekten på kjøretøyet er for høy
- Bruk av klimaanlegget
- Automatisk start-stopp slått av
Tilpasse kjøreatferden
Mange sjåfører klager over bilens høye drivstofforbruk, men avslører samtidig en ganske kvikk kjørestil. Konstant kraftig akselerasjon og høyt turtall belaster imidlertid ikke bare drivverket og motoren. Denne kjørestilen øker også drivstofforbruket.
På samme måte bruker en bil mye mer drivstoff når den kjøres i høy hastighet. Spesielt ved hastigheter over 140 km/t kan drivstofforbruket øke kraftig. Årsaken er den høye luftmotstanden, som bremser fremdriften.
Korte avstander og kjøretøyets vekt
Hvis et kjøretøy ofte kjøres på korte turer, øker også drivstofforbruket. Dette skyldes blant annet at motorer må sprøyte inn mer drivstoff når de er kalde. Oljen smører heller ikke motoren optimalt når den er kald.
Et undervurdert tips for å spare drivstoff er å redusere vekten på kjøretøyet. Dette krever på ingen måte kompliserte ombygginger. Sjåføren har tross alt ofte med seg gjenstander i bilen som han eller hun ikke trenger. Rengjøring av bagasjerommet bidrar derfor til å spare drivstoff.
Klimaanlegg og start-stopp-teknologi
Klimaanlegget i bilen drives direkte av motoren. Hvis sjåføren bruker klimaanlegget, må motoren levere strøm til dette. Dette øker igjen forbruket av diesel eller bensin. Hvis klimaanlegget er av oftere, bidrar dette også til å spare drivstoff.
Mange moderne biler er utstyrt med et start-stopp-system. Dette automatiske systemet slår av motoren når bilen står stille, for eksempel ved lyskryss eller i stop-and-go-trafikk. Noen sjåfører synes dette er irriterende og slår av det automatiske systemet, men dette øker forbruket.
Hvordan bilen kan spare drivstoff
Det er ikke alltid en rask kjørestil med høyt turtall som er årsaken til at bilen bruker for mye drivstoff. Noen ganger skyldes det også selve kjøretøyet. I tillegg til en defekt i motoren eller drivverket, er manglende vedlikehold ofte den avgjørende faktoren for overforbruket.
- Vedlikeholdet ble forsømt
- Drivstoffsystemet fungerer ikke optimalt
- Dekktrykket er feil innstilt
- Dekk øker forbruket
- Oljeskift ble ikke utført
- Luftfilteret er skittent
Manglende vedlikehold øker drivstofforbruket
Hvis en bil sjelden eller aldri vedlikeholdes, kan dette øke drivstofforbruket. Fastsittende og trege komponenter øker motstanden som motoren og de elektriske komponentene må arbeide mot. Dette reduserer drivstoffeffektiviteten.
Hvis drivstoffsystemet og innsprøytningen ikke fungerer optimalt, bruker bilen noen ganger mer drivstoff enn nødvendig. Dette gjelder både innsprøytningssystemer med injektorer og forgassere. Derfor bør komponentene samt alle sonder kontrolleres en gang.
Dekk og lufttrykk
Dekktrykket har også en direkte innvirkning på drivstofforbruket. Hvis dekktrykket er for lavt, blir ikke bare svingegenskapene dårligere, men dekkets rullemotstand øker også. Dermed øker drivstofforbruket selv med litt lavt trykk.
Dekkene i seg selv kan også ha en negativ innvirkning på drivstofforbruket. Vinterdekk kan for eksempel føre til høyere drivstofforbruk om sommeren på grunn av større rullemotstand på varme veier. Noen dekk fører også til høyere drivstofforbruk på grunn av utformingen. Dette er registrert på det europeiske dekkmerket for nye dekk.
Motorolje og luftfilter
Motoroljen i bilen kan også påvirke drivstofforbruket. Hvis den ikke har blitt skiftet på lenge, kan den ikke lenger smøre motoren optimalt. I tillegg kan oljen tykne over tid. Noen ganger fylles feil motorolje, noe som også kan forverre motorens drift og øke drivstofforbruket.
Et av de mindre kjente tipsene for drivstofføkonomi er å sjekke luftfilteret. Hvis luftfilteret er tett eller veldig skittent, er det vanskelig for kraftenheten å suge inn luft. Dette kan også føre til at bilen bruker mer drivstoff enn nødvendig.
Hvordan kan bilistene spare mer drivstoff?
Mange sjåfører lurer på hva de kan gjøre for å bruke mindre drivstoff. Hvis du følger alle tipsene i guiden vår, vil du være på god vei til å bli en drivstoffeffektiv sjåfør. I tillegg bør du alltid kjøre forutsigbart, og i biler med manuell girkasse bør du gire tidlig for å unngå høye turtall.
Å rydde opp i bilen og gjøre den lettere kan også spare en liter eller to drivstoff i det lange løp. Når det gjelder selve kjøretøyet, er tipset å ta til seg regelmessig vedlikehold. Dette sparer ikke bare bensin, men unngår også høye reparasjonskostnader. Hvis du vil hente ut de siste prosentene av sparepotensialet, kan du vurdere å bytte dekk til dekk med lav rullemotstand.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon