Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart

Bilens clutch gjør det mulig å starte mykt og skifte til neste gir. I biler med forbrenningsmotor sørger clutchen for en pålitelig og samtidig utløsbar forbindelse mellom motor og girkasse. Når du skifter gir, er det nok å tråkke på clutchpedalen for å avbryte kraften fra motoren til girkassen. Finn ut alt om clutchens oppbygning og funksjon i bilen.

Clutchens oppbygging og funksjon i bilen

I en bil utgjør clutchen forbindelsen mellom motoren og girkassen. Når clutchen er lukket, overføres kraften fra motoren til girkassen. Herfra overføres kraften til kjøretøyets hjul. Det er imidlertid ofte nødvendig å koble fra forbindelsen mellom motor og girkasse, for eksempel hvis kjøretøyets hjul skal stå stille. I tillegg kompenserer clutchen for hastighetsforskjeller som oppstår ved giring og demper vibrasjoner.

Koblingen skiller motor og girkasse

Clutchen avbryter forbindelsen mellom motor og girkasse når det er nødvendig. Uten denne funksjonen ville det ikke vært mulig å stoppe bilen med motoren i gang. Det er også bare mulig å starte bilen problemfritt ved å koble inn clutchen forsiktig. I tillegg muliggjør clutchen problemfrie girskift i biler med manuell girkasse. Uten avbrudd i kraftoverføringen mellom motor og girkasse ville dette ikke vært mulig.

Det er slik clutchen i bilen er utformet

Clutchen i en bil består i hovedsak av tre deler. Disse er motorens svinghjul, clutchskiven og clutchens trykkplate. I tillegg finnes det et utløsersystem som er ansvarlig for å åpne og lukke clutchen. Avhengig av kjøretøyet betjenes clutchen via en clutchwire, et hydraulisk system eller ved hjelp av elektrisk assistanse.

Motorens svinghjul er fast forbundet med veivakselens utgående tapp. Trykkplaten er i sin tur boltet fast til svinghjulet. Svinghjulet og trykkplaten roterer alltid i takt med motorens turtall. Mellom trykkplaten og motorens svinghjul sitter clutchskiven. Denne er ikke koblet til veivakselen, men til girakselen.

Når clutchen er lukket, presses clutchskiven fast mot motorens svinghjul av trykkplaten. Siden clutchskivene er utstyrt med friksjonsbelegg, oppstår det en friksjonsforbindelse mellom svinghjulet og clutchskiven. Når clutchen er åpen, utøver ikke lenger trykkplaten noe trykk på clutchskiven. Clutchskiven overfører ikke lenger motorens dreiemoment fra svinghjulet til girkassen.

Clutch for automatisk girkasse

Clutchprinsippet brukes ikke bare i manuelle girkasser, men også i automatiske girkasser. Mens mange automatgirkasser er konstruert med en momentomformer eller som en trinnløs automatgirkasse, er clutchkomponenten til stede to ganger i dobbeltclutchgirkasser. Med denne typen clutch er én clutch ansvarlig for de jevne og én for de odde girene. Skiftet til neste gir skjer automatisk, og denne girkassen har ingen clutchpedal.

Dette er hva som skjer når du tråkker på clutchpedalen

I motsetning til biler med automatgir må føreren av en manuell girkasse selv koble inn clutchen og skifte gir. Til dette formålet er alle biler med manuell giring utstyrt med en clutchpedal. Når føreren tråkker på pedalen, åpnes clutchen. Dette skjer via en mekanisme med clutchgaffel eller via et sentralt utløserlager. Kraftflyten mellom motoren og girkassen avbrytes i dette øyeblikket.

Mange moderne biler har en hydraulisk betjent clutch. I en slik hydraulisk clutch er en hovedsylinder koblet til clutchpedalen. Når clutchpedalen trykkes ned, bygges det opp et trykk i sylinderen som overføres til clutchen via clutchslangen. Her aktiveres clutchen av en såkalt slavesylinder, eller det brukes et hydraulisk utløserlager.

Slitasje på clutchen

Clutchen i en bil er en klassisk slitedel. Komponenten belastes hver gang bilen kjøres av gårde. Dette skyldes at clutchen må absorbere mye kraft. Hver gang et nytt gir kobles inn, brukes også clutchen. Dette fører til at spesielt beleggene på clutchskiven slites ut over tid. Også andre komponenter i clutchen kan gå i stykker eller slites ut.

Levetiden til en clutch avhenger av mange faktorer. I tillegg til bilprodusent og bilmodell er det blant annet kjørelengde og bruk av bilen. Det er sjelden at en clutch må skiftes ut før bilen har kjørt 100 000 kilometer. I noen tilfeller kan clutchen holde i 200 000 kilometer eller mer. Det er særlig hyppige starter eller høy belastning som gjør at clutchen slites raskere.

Påvirke koblingens levetid

Blant bilførere finnes det noen tips for å forlenge clutchens levetid. Det er ikke uvanlig at clutchens levetid avhenger av faktorer som hver enkelt bilfører selv kan påvirke. Det gjelder blant annet den individuelle kjøreatferden med bilen. Føreren bør for eksempel unngå å koble inn clutchen i høye hastigheter for å skåne clutchskiven.

Hvis pedalen bare trykkes delvis ned, kan det også føre til økt slitasje og kortere levetid for clutchen. I dette tilfellet sliper clutchen og er ikke helt åpen. Når du stopper på rødt lys, bør du heller ikke holde pedalen nede i stedet for å ta bilen ut av giret. I så fall kan mekanismen for betjening av clutchen slites ut raskere.

Hvis clutchen er defekt

Hvis clutchen er defekt, er bruken av bilen begrenset eller ikke lenger mulig. En defekt i clutchen viser seg ofte ved at bilen oppfører seg uvanlig ved start eller ved giring. Hvis clutchen er defekt, kan det for eksempel oppstå symptomer som rykkvis start eller dårligere akselerasjon.

Førere merker ofte en feil når clutchen glipper når de girer opp. Uvanlige lyder ved giring eller en clutchpedal som er vanskelig å betjene, kan også være tegn på en defekt. I ekstreme tilfeller kan det føre til at girene ikke lenger kan kobles inn hvis bilens clutch er defekt.

Utskifting av en defekt clutch er ganske komplisert og noen ganger forbundet med høye kostnader. Som regel må motoren og girkassen skilles fra hverandre for at clutchen skal kunne skiftes ut. Avhengig av kjøretøymodell varierer arbeidsinnsatsen og materialkostnadene, slik at tilbudet for reparasjonen kan være forskjellig fra tilfelle til tilfelle.

MÅ IKKE SLETTES – norske links:
https://www.autoparts-24.no/parts/kloetsj-kitt/1/
https://www.autoparts-24.no/motor/
https://www.autoparts-24.no/girkasse/
https://www.autoparts-24.no/parts/girkasse-manuel/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/svinghjul-manuell/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/kloetsj-trykkplate/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/girkasse-automat/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/kloetsj-pedal/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/kloetsj-plate-lamel/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/kloetsj-hovedsylinder/1/
https://www.autoparts-24.no/parts/kloetsj-sylinder-slave/1/
https://www.autoparts-24.no/guides/clutch-odelagt-disse-symptomene-indikerer-en-defekt-i-clutchen/

Mest leste guider