Aircon
Dele til salg: 192.415
Styringen er en av bilens viktigste betjeningsenheter. Moderne styresystemer muliggjør presise retningsendringer under kjøring eller manøvrering. I denne artikkelen lærer du hvordan bilens styresystem er bygd opp og hvordan det fungerer. Du får også en oversikt over de ulike delene av styringen.
Styringen i bilen påvirker kjøreretningen og gjør det i det hele tatt mulig å bruke kjøretøyet. I tillegg til den ønskede retningsendringen må styringen i dagens biler oppfylle mange andre krav. I løpet av bilindustriens historie har styresystemene derfor stadig blitt perfeksjonert og tilpasset nye krav. I tillegg til en presis retningsendring omfatter dette også god retningsstabilitet for forhjulene. Styringssystemets smidighet øker også komforten. Styresystemets prinsipp har imidlertid endret seg lite gjennom tiårene. Retningsendringen bestemmes fortsatt av hjulenes dreining på styreakselen.
I biler er styreakselen vanligvis plassert foran på kjøretøyet. Her virker styringen utelukkende på forhjulene, som bestemmer kjøretøyets styrevinkel. Bare noen få biler har også styrende hjul på bakakselen for å forbedre kjøredynamikken. Føreren bestemmer hvor bilen skal kjøre ved å vri på rattet. Rattet er fast forbundet med rattstammen, som har positiv kontakt med styrehjulet. Den eneste forskjellen er i biler med steer-by-wire-teknologi. Her er rattstammen bare koblet til girkassen hvis den elektriske styringen svikter.
Nesten alle moderne personbiler har i dag tannstangstyring. Kjernen i denne typen styring er et styreapparat med spesiell teknologi. Et styrehjul som er koblet til rattstammen, griper inn i en tannstang som beveger seg over rattet ved å dreie på rattstammen. Andre typer styring brukes sjelden i dagens biler. Et unntak er terrengkjøretøy, som krever spesielt robuste komponenter og styrearmer. Styresystemer med spindler eller kulekuleregulering finnes fortsatt i klassiske biler.
I dag har nesten alle nybygde biler servostyring. Denne typen styring forenkler styringen i lave hastigheter og ved manøvrering av bilen. Hjulene skifter retning med bare en liten anstrengelse på rattet. Servostyring i biler kan være både elektrisk og hydraulisk. I mange tilfeller er personbiler utstyrt med hydraulisk styring. En elektrisk eller mekanisk drevet servopumpe genererer trykket som kreves for styreassistanse.
Stadig flere biler blir utstyrt med elektrisk servostyring fra produsentens side. I stedet for et hydraulisk system med servopumpe overtar elektriske motorer funksjonen som styrehjelp. Avhengig av konstruksjon virker kraften på rattstammen eller på styrehjulet. Elektriske servostyringssystemer inneholder færre komponenter som en dag kan slites ut og bli defekte. Derfor anses denne typen servostyring som mer pålitelig i det lange løp. En blanding av begge systemene er elektrohydrauliske styresystemer med elektriske kraftpumper.
Moderne styresystemer i biler består av en rekke ulike komponenter. For at styringen skal fungere pålitelig og presist, må alle komponentene være riktig tilpasset hverandre og fungere optimalt. Her følger en oversikt over de ulike komponentene i styringen.
Styringen i en bil har som funksjon å direkte implementere førerens retningskommandoer. Denne påvirkningen av kjøreretningen oppnås ved å endre hjulenes styrevinkel. I biler med uavhengig hjuloppheng er forhjulene fjæret uavhengig av hverandre på bilen. På grunn av den spesielle konstruksjonen av styringen med bevegelige trekkstenger er det likevel mulig å endre styrevinkelen når som helst.
Hvis føreren ønsker å endre bilens retning, dreier han på rattet. Dreiebevegelsen som utøves av føreren, overføres fra føreren til rattstammen. Denne er i sin tur koblet til rattstammen. Rattstammens sirkelbevegelse overføres dermed via rattstammen til tannstangen i girkassen. Ved behov assisterer servostyringen førerens styrebevegelser, noe som gjør styringen spesielt enkel å betjene. I styreapparatet sørger samspillet mellom tannhjulet og tannstangen for at rotasjonsbevegelsen omdannes til en glidende bevegelse. Komponentene i styremekanismen beveger seg i den retningen føreren ønsker å styre bilen. Styreleddet overfører denne bevegelsen til styreknokene eller styrespakene, som endrer forhjulenes posisjon. Dette fører til at kjøretøyet umiddelbart endrer kjøreretning.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762