EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
innhold
1. Hvilken funksjon har EPC-systemet i bilen?
2. Årsaker til at EPC-lampen tennes
EPC-indikatorlampen er langt mindre kjent enn andre indikatorlamper i bilen. Det er nemlig bare biler med elektronisk gasspedal som har denne kontrollampen i cockpiten. I guiden vår kan du finne ut hva du skal gjøre hvis EPC-indikatorlampen lyser eller blinker.
Hvilken funksjon har EPC-systemet i bilen?
EPC-systemet brukes i biler med elektronisk gasspedal. Det regulerer og overvåker motorens kraftleveranse. Forkortelsen EPC står for Electronic Power Control. En bil med elektronisk styrt gasspedal trenger ingen gasskabel eller gasskobling til motoren. Gasspedalens posisjon overføres elektronisk via en kabel direkte til motorstyringen. Denne styrer i sin tur gasspedalen og regulerer innsprøytningen av drivstoff i motoren. Systemet, som kalles E-Gas, gjør det mulig å styre motorens effekt med stor nøyaktighet. Hvis det oppstår en feil, vil EPC-indikatorlampen lyse eller blinke.
Årsaker til at EPC-lampen tennes
Biler med EPC er utstyrt med en EPC-indikatorlampe i cockpiten. Den installerte EPC-lampen er beregnet på å varsle føreren om defekter eller feil i EPC-systemet. EPC-indikatorlampen er gul eller oransje og viser betegnelsen EPC i form av bokstaver. Hvis EPC-indikatorlampen lyser permanent eller blinker, kan det ha ulike årsaker. Det er ikke alltid lett å identifisere et problem med EPC, noe som krever langvarig feilsøking. Noen årsaker forekommer imidlertid spesielt ofte. For eksempel fører en defekt i den elektroniske gasspedalen ofte til at EPC-lampen lyser.
EPC-lampen tennes – dette er de vanligste årsakene:
- Defekt gasspedal
- Problem med sensorene
- Feil på gassventil eller servomotor
- Feil i motorens styreenhet
- Skadet kabel eller isolasjon
- Bryter, f.eks. bremselysbryter, er ødelagt
- For lav batterispenning
Defekte brytere og sensorer aktiverer EPC-indikatorlampen
Defekte sensorer eller brytere i forbindelse med EPC-systemet fører ofte til at EPC-indikatorlampen lyser. Problemer med motorstyringsenheten eller en feilfunksjon i gassventilen er også mulige årsaker. I VW-biler som Skoda og Seat kan en defekt bremselysbryter utløse EPC-indikatorlampen. Hvis det også oppstår problemer med motoren når EPC-indikatorlampen lyser, kan det være andre komponenter som forårsaker problemet. Det kan for eksempel være defekte tennspoler eller ødelagte tenningskabler. I slike tilfeller lyser vanligvis også kontrollampen for motoren. Noen ganger kan også et svakt bilbatteri føre til at EPC-indikatorlampen tennes.
Disse symptomene opptrer sammen med EPC-lampen
EPC-indikatorlampen ledsages ofte av andre symptomer. Avhengig av bilmodell lyser eller blinker kontrollampen. I tillegg vises det ofte en feilmelding i displayet i cockpiten hvis det oppstår et problem. Samtidig oppretter bilen en oppføring i feilminnet. EPC-indikatorlampen utløses ofte av feil i gassventilen eller motorstyringen. Følgelig oppstår symptomer som rykk i motoren eller dårlig gassrespons. EPC-indikatorlampen og motorkontrollampen lyser ofte samtidig. Gasspedalen kan også oppføre seg uvanlig.
EPC-indikatorlampen er aktivert – oversikt over symptomer:
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker
- Feilmelding i displayet
- Registrering i feilminnet
- Bilen kjører i nødprogram
- Motoren hakker eller mister kraft
- Gasspedalen oppfører seg uvanlig
Nødprogram og EPC-indikatorlampe lyser etter oppstart
Hvis det oppstår problemer med den elektroniske effektstyringen, går motorstyringen ofte over til nødprogram. I dette tilfellet kan bilen ofte bare akselereres opp til en viss hastighet. Effekten kan også begrenses for å forhindre ytterligere skader på motoren. Det er ikke uvanlig at EPC-kontrollampen lyser en kort stund rett etter at motoren er startet. I dette øyeblikket kontrollerer bilen systemene, og føreren kan kontrollere kontrollampene. Hvis EPC-lampen tennes under kjøring, er det et tegn på et problem. Selv om det ikke er noen andre symptomer, bør bilen kontrolleres.
EPC-indikatorlampen lyser – feilsøking og reparasjon
Styringen av moderne motorer via Electronic Power Control og E-Gas muliggjør en tilpasset effektregulering. Forbrenningsmotorer kan drives mer effektivt og er mindre utsatt for feil. Samtidig er de elektriske og elektroniske komponentene mye viktigere enn i eldre kjøretøy. Dette må man ta hensyn til ved feilsøking og reparasjon.
EPC-lampen blinker eller lyser – hva skal jeg gjøre?
Når EPC-indikatorlampen tennes eller blinker, er det ikke alltid nødvendig å gjøre noe umiddelbart. Forsiktighet er likevel et godt råd. I samråd med et spesialverksted eller havaritjenesten kan turen ofte fortsette til verkstedet.
- Stans bilen: Hvis EPC-indikatoren lyser, er det best å stoppe bilen så snart som mulig. Det er lettere å kontrollere bilen på en parkeringsplass.
- Isoler problemet: Hvis EPC-indikatorlampen lyser, bør alle bilens parametere kontrolleres kort. Hvis andre kontrollamper lyser, kan det være et alvorlig problem.
- Oppsøk et verksted: På et spesialverksted er det lettere å finne årsaken til problemet. Verkstedene har spesielle måleinstrumenter og analyseverktøy til dette formålet.
- Les av feilminnet: Moderne biler med EPC lagrer all informasjon om eksisterende problemer i feilminnet. Dette kan leses ut med en OBD-skanner.
- Finn og bytt ut defekte deler: En defekt gasspedal eller en defekt gassventil er ofte årsaken til problemet. Disse delene kan enkelt byttes ut.
EPC-indikatorlampen lyser – defekt gasspedal
I mange tilfeller er den lysende EPC-indikatorlampen relatert til en defekt gasspedal. Den elektroniske gasspedalen inneholder ofte skyvepotensiometre som kan låse seg. Etter å ha løsnet en eller flere skruer og fjernet kontaktpluggen, kan pedalen fjernes helt. Installasjonen av den nye gasspedalen er like enkel.
EPC-lampen lyser – bytte av bremselysbryteren
I biler fra VW, Seat og Skoda kan en defekt bremselysbryter være årsaken til at EPC-lampen lyser. Hvis bryteren er defekt, lyser bremselysene bak på bilen sammen med EPC-lampen. Bryteren er vanligvis plassert i fotbrønnen over bremsepedalen. Den kan enkelt tas av og skiftes ut. Noen ganger kan en titt på en reparasjonsveiledning være til hjelp.
EPC-indikatorlampen er aktiv – bytt gassventilen
Gassventilen påvirker EPC og kan føre til at EPC-lampen lyser. Ofte er denne komponenten skitten, men i noen tilfeller er den skadet. For å skifte ut gassventilen fjerner du luftinntaket og demonterer komponenten etter å ha løsnet skruer og tilkoblinger. Erstatningsdelen monteres i motsatt rekkefølge.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon