Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
innhold
1. Funksjon av firehjulsdrift i personbiler
2. Komponenter og drivvarianter for allhjulsdrift
4. Vedlikehold for biler med firehjulsdrift – tips og triks
5. Hva du må tenke på når du kjøper reservedeler til firehjulstrekkere
Et firehjulsdriftssystem er et system der alle fire hjulene på kjøretøyet drives. Sammenlignet med tohjulsdrift gir firehjulsdriftssystemer bedre fremdrift på løst underlag og bedre veigrep på glatte veier. Lær alt om funksjon, komponenter og vedlikehold av firehjulsdrift nå.
Funksjon av firehjulsdrift i personbiler
Firehjulsdrift sender kraft fra motoren til alle fire hjulene på bilen. Drivkraften fordeles mellom for- og bakakselen i et forhåndsdefinert forhold. Dette gir fordeler under ugunstige forhold som våte veier. Spesielt i kombinasjon med traksjonskontroll gir firehjulsdrift bedre kjøredynamikk og økt veigrep. Belastningsendringsreaksjoner som understyring eller overstyring i svinger er ofte betydelig mindre med firehjulsdrift enn med drift fra bare en aksel. I tillegg gjør firehjulsdrift det mulig for terrengkjøretøyer å gjøre mye bedre fremgang på løst underlag.
Fordeler og ulemper med biler med firehjulsdrift
Alle typer firehjulsdriftssystemer i biler gir fordeler, men er også forbundet med ulemper. Fordelene inkluderer lik fordeling av drivkraften til for- og bakakselen, og de tilhørende kjøreegenskapene. Ulempene med firehjulsdrift inkluderer den høyere prisen på en bil med firehjulsdrift sammenlignet med det samme kjøretøyet med forhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Dessuten er en firehjulsdrevet bil vanligvis tyngre, og drivstofforbruket øker på grunn av mekaniske drivtap. Å drive begge akslene betyr at det er behov for flere komponenter, noe som igjen øker vedlikeholdskostnadene.
Komponenter og drivvarianter for allhjulsdrift
Sammenlignet med biler med ren bakhjulsdrift eller ren forhjulsdrift har en bil med 4 x 4-drift en mer kompleks drivlinjestruktur. Dette er fordi det er behov for flere komponenter for å fordele motorens drivkraft til fronten og baksiden av kjøretøyet.
- Overføringshylse mellom foran og bak
- Kobling for firehjulsdrift
- Sentraldifferensial i drivlinjen
- Kardanaksel for kraftoverføring
- Drivaksler foran og bak for ekstra drift av akselen
Avhengig av kjøretøymodell og type implementeres firehjulsdrift på forskjellige måter. Hvis kjøretøyets motor er plassert foran, overføres kraften vanligvis til bakakselen via en kardanaksel. De ekstra drevne hjulene på firehjulsdriften får vanligvis kraften via separate drivaksler. Ofte er en clutch integrert i drivlinjen, som bare kobler inn en av akslene når det er nødvendig. En slik clutch styres ofte automatisk. En sentral differensial integrert mellom akslene kompenserer for forskjeller og forhindrer spenning i drivlinjen.
Firehjulsdrift for terrengkjøretøy og hybrid firehjulsdrift
Spesielt i terrengkjøretøyer bruker produsentene noen ganger fortsatt stive aksler som kan låses via en differensialsperre. Det samme gjelder for senterdifferensialen. Kjøretøyprodusentene bruker en helt annen drivteknologi for hybrid firehjulsdrift. Her drives bare hjulene på forakselen direkte via forbrenningsmotoren og girkassen. Hjulene på bakakselen har derimot en egen elektrisk motor.
Permanent firehjulsdrift eller valgbar firehjulsdrift
Firehjulsdrift kan realiseres som permanent firehjulsdrift eller innkoblingsbar firehjulsdrift. Hvis permanent firehjulsdrift er installert som drivtype, kan drivkraften til enhver tid overføres til hjulene på alle akslene. Ved den valgbare varianten kan føreren eller automatgiret selektivt aktivere eller deaktivere firehjulsdriftsfunksjonen for en aksel.
Valgbar firehjulsdrift for terrengkjøretøyer
En innkoblingsbar firehjulsdrift er ofte installert i terrengkjøretøy eller pickuper med firehjulsdrift. Disse kjøretøyene drives av bakhjulsdrift i normal kjøremodus. Ved behov kan firehjulsdriften aktiveres av føreren eller automatisk ved hjelp av en bryter eller spak. Først da overføres drivkraften til for- og bakakselen sammen.
Firehjulsdrift for elbiler
Elbiler tilbys også ofte med firehjulsdrift. For dette formålet er det installert separate stasjoner for for- og bakakselen på det elektriske kjøretøyet. Denne drivvarianten krever derfor ingen ekstra komponenter, for eksempel et overføringshus eller en sentraldifferensial.
Motoren foran på elbilen driver hjulene på forakselen. Den bakre motoren overfører derimot kraften utelukkende til hjulene på bakakselen. Noen elbiler har også en separat drivmotor for hvert av hjulene, eller en motor for hvert av de to hjulene på bakakselen.
Vedlikehold for biler med firehjulsdrift – tips og triks
Det er et par ting du må huske på når du vedlikeholder biler med firehjulsdrift. Den mer komplekse drivlinjen krever en nøye inspeksjon, der flere deler må kontrolleres. Dette inkluderer for eksempel kardangakselen eller overføringshuset.
Ofte har en bil med firehjulsdrift en differensial per aksel, i tillegg til en sentraldifferensial. I denne sammenheng bør skifteintervallene for differensialoljen overholdes. Eldre terrengkjøretøy har også ofte punkter som må smøres for hånd, for eksempel i området rundt forakselen.
Kontroller akseldrev og hjul
Siden alle hjulene drives i firehjulsdrift, er det også flere deler å kontrollere i hjuldrivområdet. Dette inkluderer drivakslene på firehjulsdrevne kjøretøyer med uavhengig hjuloppheng sammen med tilhørende akselhylser.
Dekkene på firehjulsdrevne biler er også utsatt for konstant slitasje. Noen produsenter av firehjulsdrevne biler anbefaler at alle fire dekkene skiftes ut når dekkene skiftes, da ulike diametre kan skade firehjulsdriften.
Hva du må tenke på når du kjøper reservedeler til firehjulstrekkere
Stadig flere kjøretøy har firehjulsdrift. Dette gjelder ikke bare terrengkjøretøy, men også vanlige personbiler. Selv i SUV-er er tilstedeværelsen av firehjulsdrift ofte ikke lenger et spørsmål. Reservedeler til kjøretøy med firehjulsdrift er generelt lett tilgjengelige. Når du velger reservedeler til biler med firehjulsdrift, må du imidlertid vurdere noen få punkter.
Dette skyldes at delene for kjøretøy med firehjulsdrift som regel noen ganger skiller seg betydelig fra varianter som er installert i modeller med bare ett drevet hjulpar. Dette er spesielt interessant hvis en bestemt kjøretøymodell selges med både firehjulsdrift og en drevet aksel.
For å sikre at du velger riktig reservedel til kjøretøyet ditt, bør du sammenligne delenummeret til den installerte komponenten med erstatningsdelen. Bilder av delen som tilbys hjelper også med å identifisere riktig reservedel. På Autoparts24 er søket etter passende deler til firehjulsdrift veldig enkelt takket være den praktiske søkefunksjonen.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon